Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Na snímke východný portál tunela počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka 19. septembra 2014.Na snímke východný portál tunela počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka 19. septembra 2014. (Zdroj: (TASR))

RUŽOMBEROK. Práce na pozastavenom úseku Hubová Ivachnová by sa mohli znova rozbehnúť už začiatkom budúceho roka. Diaľničiari podpísali dodatok k zmluve o diele. Oproti tej pôvodnej sa zmení dátum dokončenia a cena, za ktorú ju stavebné firmy postavia. V prípade nedodržania termínov môžu diaľničiari od zmluvy odstúpiť.

Stretnutia s verejnosťou

Aby sa mohli práce naplno rozbehnúť, potrebujú diaľničiari ešte ukončiť proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela Čebrať na životné prostredie.
Jeho súčasťou je aj prerokovanie zmenenej trasy s verejnosťou. Dve stretnutia boli po redakčnej uzávierke 4. decembra v kultúrnom dome v Hubovej a Ivachnovej, 5. decembra v Likavke.

SkryťVypnúť reklamu

„Naším cieľom je čo najskôr obnoviť práce na pozastavených častiach stavby úseku D1 Hubová – Ivachnová. Ak nepríde k odvolaniam, proces EIA by sa mal ukončiť na prelome januára a februára,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michela Michalová.

Hrozba vysokých pokút

K okamžitému odštartovaniu prác zhotoviteľa podľa jej slov motivujú jasne stanovené termíny.

„Nedodržanie míľnikov sa sankcionuje vysokými pokutami, prípadne dáva objednávateľovi aj možnosť odstúpiť od zmluvy. Výsledná cena diela bude známa až po definitívnom dopracovaní všetkých častí projektovej dokumentácie,“ vysvetlila hovorkyňa s tým, že zmluva obsahuje podmienku, aby celkové plnenie z dôvodu nepredvídateľnej okolnosti nepresiahlo limit podľa zákona o verejnom obstarávaní.

SkryťVypnúť reklamu

Čebrať predĺžia

Trasa diaľnice v plánovanej dĺžke 15,3 kilometra sa preto musí zmeniť. Predpokladané technické riešenie obchádza aktívne zosuvné územie pomocou predĺženého tunela Čebrať. Ten sa predĺži o približne 1600 metrov, pričom celková dĺžka úseku Ivachnová sa skráti o približne 300 metrov.

„Pozmenená trasa z dlhodobého hľadiska prinesie úspory nákladov na prevádzku samotnej diaľnice a pre motoristov nižšie náklady na palivo pre menšie prevýšenie a kratšiu trasu. Keďže tunel bude dlhší, bude to znamenať nižšiu environmentálnu záťaž pre životné prostredie v okolí diaľnice,“ uzavrela hovorkyňa.

Termín je rok 2022

Zmluvná cena stavebných prác vyše 227 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, zahŕňajúca desaťpercentnú rezervu na nepredvídateľné náklady pri výstavbe, by sa podľa odhadov mala zvýšiť predbežne o 61 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek predĺženiu lehoty výstavby by to nemalo ohroziť využitie peňazí Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020, s možnosťou dočerpania zdrojov do roku 2023.

„Národná diaľničná spoločnosť zavŕšila takmer desaťmesačné rokovanie o dostavaní diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Po nadobudnutí právoplatnosti EIA, posudzovania vplyvov na životné prostredie, môže zhotoviteľ pokračovať v dostavbe diela,“ informoval po podpise dodatku k zmluve generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

„Predpokladám, že obyvatelia Liptova a okolia Ružomberka veľmi napäto čakali na to, ako NDS túto situáciu vyrieši. Veríme, že v roku 2022 prví motoristi pôjdu týmto úsekom,“ povedal Ďurišin.

Tunel chcú raziť vo februári

Generálny riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík priznal, že dohoda o dodatku k zmluve nevznikla bez problémov.

„Rokovania boli ťažké hlavne medzi OHL ŽS a NDS, my sme boli len prísediaci,“ povedal Moravčík. Vedúcim združenia je totiž OHL ŽS a Váhostav má tretinový podiel. Šéf Váhostavu si myslí, že predĺženie lehoty výstavby úseku D1 pri Ružomberku je reálne napriek zmene trasy a predĺženiu tunela Čebrať.

„Adekvátne predlžujeme lehotu výstavby. Momentálne robíme mosty a tunel chceme raziť najneskôr vo februári, v marci budúceho roka,“ očakáva Moravčík s tým, že Váhostav bude stavať jednu tunelovú rúru a väčšinu prác vykonáva s vlastnými kapacitami. Po obnovení prác by malo byť na tejto stavbe zhruba dvesto zamestnancov Váhostavu.

Nové realitné projekty

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 504
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 355
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 767
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 510
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 030
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 838
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 547
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 359
  1. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  2. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  3. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  4. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  5. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  6. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  7. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 395
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 18 474
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 411
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 787
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 774
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 652
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 503
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 234
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Incident zachytila kamera.

Okradnutý muž sa nevedel brániť.


Vilma Nedielková.

Rastie slovenskému basketbalu nový talent?


Názov odkazoval na nenávistný výrok.


98
Futbalisti TJ Máj Černová.

Prímestská časť Ružomberka je späť na výslní.


  1. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  2. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  3. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  4. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  5. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  6. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  7. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 395
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 18 474
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 411
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 787
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 774
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 652
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 503
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 234
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu