Sobota, 16. december, 2017 | Meniny má Albína
Pridajte si svoje mesto

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Na snímke východný portál tunela počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka 19. septembra 2014.(Zdroj: (TASR))

RUŽOMBEROK. Práce na pozastavenom úseku Hubová Ivachnová by sa mohli znova rozbehnúť už začiatkom budúceho roka. Diaľničiari podpísali dodatok k zmluve o diele. Oproti tej pôvodnej sa zmení dátum dokončenia a cena, za ktorú ju stavebné firmy postavia. V prípade nedodržania termínov môžu diaľničiari od zmluvy odstúpiť.

Stretnutia s verejnosťou

Aby sa mohli práce naplno rozbehnúť, potrebujú diaľničiari ešte ukončiť proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela Čebrať na životné prostredie.
Jeho súčasťou je aj prerokovanie zmenenej trasy s verejnosťou. Dve stretnutia boli po redakčnej uzávierke 4. decembra v kultúrnom dome v Hubovej a Ivachnovej, 5. decembra v Likavke.

„Naším cieľom je čo najskôr obnoviť práce na pozastavených častiach stavby úseku D1 Hubová – Ivachnová. Ak nepríde k odvolaniam, proces EIA by sa mal ukončiť na prelome januára a februára,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michela Michalová.

Hrozba vysokých pokút

K okamžitému odštartovaniu prác zhotoviteľa podľa jej slov motivujú jasne stanovené termíny.

„Nedodržanie míľnikov sa sankcionuje vysokými pokutami, prípadne dáva objednávateľovi aj možnosť odstúpiť od zmluvy. Výsledná cena diela bude známa až po definitívnom dopracovaní všetkých častí projektovej dokumentácie,“ vysvetlila hovorkyňa s tým, že zmluva obsahuje podmienku, aby celkové plnenie z dôvodu nepredvídateľnej okolnosti nepresiahlo limit podľa zákona o verejnom obstarávaní.

Čebrať predĺžia

Trasa diaľnice v plánovanej dĺžke 15,3 kilometra sa preto musí zmeniť. Predpokladané technické riešenie obchádza aktívne zosuvné územie pomocou predĺženého tunela Čebrať. Ten sa predĺži o približne 1600 metrov, pričom celková dĺžka úseku Ivachnová sa skráti o približne 300 metrov.

„Pozmenená trasa z dlhodobého hľadiska prinesie úspory nákladov na prevádzku samotnej diaľnice a pre motoristov nižšie náklady na palivo pre menšie prevýšenie a kratšiu trasu. Keďže tunel bude dlhší, bude to znamenať nižšiu environmentálnu záťaž pre životné prostredie v okolí diaľnice,“ uzavrela hovorkyňa.

Termín je rok 2022

Zmluvná cena stavebných prác vyše 227 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, zahŕňajúca desaťpercentnú rezervu na nepredvídateľné náklady pri výstavbe, by sa podľa odhadov mala zvýšiť predbežne o 61 miliónov eur.

Napriek predĺženiu lehoty výstavby by to nemalo ohroziť využitie peňazí Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020, s možnosťou dočerpania zdrojov do roku 2023.

„Národná diaľničná spoločnosť zavŕšila takmer desaťmesačné rokovanie o dostavaní diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Po nadobudnutí právoplatnosti EIA, posudzovania vplyvov na životné prostredie, môže zhotoviteľ pokračovať v dostavbe diela,“ informoval po podpise dodatku k zmluve generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

„Predpokladám, že obyvatelia Liptova a okolia Ružomberka veľmi napäto čakali na to, ako NDS túto situáciu vyrieši. Veríme, že v roku 2022 prví motoristi pôjdu týmto úsekom,“ povedal Ďurišin.

Tunel chcú raziť vo februári

Generálny riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík priznal, že dohoda o dodatku k zmluve nevznikla bez problémov.

„Rokovania boli ťažké hlavne medzi OHL ŽS a NDS, my sme boli len prísediaci,“ povedal Moravčík. Vedúcim združenia je totiž OHL ŽS a Váhostav má tretinový podiel. Šéf Váhostavu si myslí, že predĺženie lehoty výstavby úseku D1 pri Ružomberku je reálne napriek zmene trasy a predĺženiu tunela Čebrať.

„Adekvátne predlžujeme lehotu výstavby. Momentálne robíme mosty a tunel chceme raziť najneskôr vo februári, v marci budúceho roka,“ očakáva Moravčík s tým, že Váhostav bude stavať jednu tunelovú rúru a väčšinu prác vykonáva s vlastnými kapacitami. Po obnovení prác by malo byť na tejto stavbe zhruba dvesto zamestnancov Váhostavu.


  1. Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná 1 045
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  4. Železničnú zastávku na okraji mesta ničia najmä vandali Foto 167
  5. Parkovisko pred stanicou otvoria pre všetky taxislužby v meste 151
  6. Projekt novej mestskej plavárne sa zasekol 125
  7. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 103
  8. Zmeny v autobusoch 94
  9. Mikulášskym námestím zneli vianočné koledy Video 93
  10. Zamŕzaniu vody vo vodovodnom potrubí možno predísť 84

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná

Kamenná chata pod Chopkom sa pre svoju neopakovateľnú atmosféru stala takmer kultovým miestom. V súčasnosti je zatvorená, majitelia ju zväčšujú a modernizujú.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Železničnú zastávku na okraji mesta ničia najmä vandali

Zanedbané okolie aj nástupné peróny, budova pomaľovaná nápismi a tagmi, špinavý a močom páchnuci podchod. Takto to vyzerá na zastávke na okraji mesta v Rybárpoli.

Parkovisko pred stanicou otvoria pre všetky taxislužby v meste

Pred železničnou a autobusovou stanicou majú taxislužby najlukratívnejšie miesto v Liptovskom Mikuláši. Preto je o ne najväčší záujem. Miest je iba desať, taxislužieb pribúda a pribúdajú aj spory o parkovisko.

Blízke regióny

Minúta po minúte: Stretnutie so župankou Erikou Jurinovou

Osem krajov, osem županov osem diskusných podujatí s názvom Stretnutie so županom. Pokračujeme v Žiline.

Na Orave už niet hutníkov, firma siahla po cudzincoch

Nezamestnanosť láme pozitívne rekordy, čo zamestnávateľom komplikuje situáciu so získavaním pracovnej sily. Aj firmy na Orave sa musia obzerať po zahraničí. Už zamestnávajú takmer sto ľudí z krajín mimo Európskej únie.

Veľké dopravné zmeny v centre Žiliny. Nad železničnou stanicou postavia cestný nadjazd

Počas výstavby zostane križovatka ulíc 1. mája a Hviezdoslava v prevádzke. Práce potrvajú jeden a pol roka.

Od nového roku sa v martinskej nemocnici parkuje bezplatne, ale nie všetci

Zdarma budú môcť parkovať len pacienti a ich sprievod. Ostatní si zaplatia podľa stanoveného cenníka.

Vo Zvolene sa zrazili vlaky, zranených je najmenej osem ľudí

Na nákladnej stanici sa čelne zrazil osobný vlak s nákladným.

Všetky správy

Trnavskí policajti postrelili dvoch mužov, jeden zraneniam podľahol

Podozriví narazili do dvoch policajných áut, keď sa snažili ujsť.

Polícia v Opoji zastrelila Jána Golisa, mal šéfovať bankomatovej mafii

Obeťou policajnej streľby je 42-ročný Ján Golis, známy z kauzy bankomatovej mafie. Druhým je 34-ročný Martin Krajčovic, ktorý figuroval v rovnakom prípade.

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Rok 1996: Smrť Remiáša. Zločin, o ktorom mafiáni nechcú hovoriť

Róbert Remiáš bol kamarátom korunného svedka únosu Oskara Fegyveresa. Robil mu spojku, keď sa skrýval v zahraničí. Jeho smrť je tabu.

Jej telo dostalo záchvat hnusu. Salma Hayek vraví, že Weinstein sa jej vyhrážal zabitím

Pri filme Frida ju donútil k sexuálnej scéne s kolegyňou.