Nedeľa, 19. august, 2018 | Meniny má Lýdia

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Na snímke východný portál tunela počas slávnostného začiatku razenia tunela Čebrať na diaľničnom úseku D1 Ivachnová - Hubová blízko Ružomberka a obce Likavka 19. septembra 2014.(Zdroj: (TASR))

RUŽOMBEROK. Práce na pozastavenom úseku Hubová Ivachnová by sa mohli znova rozbehnúť už začiatkom budúceho roka. Diaľničiari podpísali dodatok k zmluve o diele. Oproti tej pôvodnej sa zmení dátum dokončenia a cena, za ktorú ju stavebné firmy postavia. V prípade nedodržania termínov môžu diaľničiari od zmluvy odstúpiť.

Stretnutia s verejnosťou

Aby sa mohli práce naplno rozbehnúť, potrebujú diaľničiari ešte ukončiť proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela Čebrať na životné prostredie.
Jeho súčasťou je aj prerokovanie zmenenej trasy s verejnosťou. Dve stretnutia boli po redakčnej uzávierke 4. decembra v kultúrnom dome v Hubovej a Ivachnovej, 5. decembra v Likavke.

„Naším cieľom je čo najskôr obnoviť práce na pozastavených častiach stavby úseku D1 Hubová – Ivachnová. Ak nepríde k odvolaniam, proces EIA by sa mal ukončiť na prelome januára a februára,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michela Michalová.

Hrozba vysokých pokút

K okamžitému odštartovaniu prác zhotoviteľa podľa jej slov motivujú jasne stanovené termíny.

„Nedodržanie míľnikov sa sankcionuje vysokými pokutami, prípadne dáva objednávateľovi aj možnosť odstúpiť od zmluvy. Výsledná cena diela bude známa až po definitívnom dopracovaní všetkých častí projektovej dokumentácie,“ vysvetlila hovorkyňa s tým, že zmluva obsahuje podmienku, aby celkové plnenie z dôvodu nepredvídateľnej okolnosti nepresiahlo limit podľa zákona o verejnom obstarávaní.

Čebrať predĺžia

Trasa diaľnice v plánovanej dĺžke 15,3 kilometra sa preto musí zmeniť. Predpokladané technické riešenie obchádza aktívne zosuvné územie pomocou predĺženého tunela Čebrať. Ten sa predĺži o približne 1600 metrov, pričom celková dĺžka úseku Ivachnová sa skráti o približne 300 metrov.

„Pozmenená trasa z dlhodobého hľadiska prinesie úspory nákladov na prevádzku samotnej diaľnice a pre motoristov nižšie náklady na palivo pre menšie prevýšenie a kratšiu trasu. Keďže tunel bude dlhší, bude to znamenať nižšiu environmentálnu záťaž pre životné prostredie v okolí diaľnice,“ uzavrela hovorkyňa.

Termín je rok 2022

Zmluvná cena stavebných prác vyše 227 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, zahŕňajúca desaťpercentnú rezervu na nepredvídateľné náklady pri výstavbe, by sa podľa odhadov mala zvýšiť predbežne o 61 miliónov eur.

Napriek predĺženiu lehoty výstavby by to nemalo ohroziť využitie peňazí Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020, s možnosťou dočerpania zdrojov do roku 2023.

„Národná diaľničná spoločnosť zavŕšila takmer desaťmesačné rokovanie o dostavaní diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Po nadobudnutí právoplatnosti EIA, posudzovania vplyvov na životné prostredie, môže zhotoviteľ pokračovať v dostavbe diela,“ informoval po podpise dodatku k zmluve generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

„Predpokladám, že obyvatelia Liptova a okolia Ružomberka veľmi napäto čakali na to, ako NDS túto situáciu vyrieši. Veríme, že v roku 2022 prví motoristi pôjdu týmto úsekom,“ povedal Ďurišin.

Tunel chcú raziť vo februári

Generálny riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík priznal, že dohoda o dodatku k zmluve nevznikla bez problémov.

„Rokovania boli ťažké hlavne medzi OHL ŽS a NDS, my sme boli len prísediaci,“ povedal Moravčík. Vedúcim združenia je totiž OHL ŽS a Váhostav má tretinový podiel. Šéf Váhostavu si myslí, že predĺženie lehoty výstavby úseku D1 pri Ružomberku je reálne napriek zmene trasy a predĺženiu tunela Čebrať.

„Adekvátne predlžujeme lehotu výstavby. Momentálne robíme mosty a tunel chceme raziť najneskôr vo februári, v marci budúceho roka,“ očakáva Moravčík s tým, že Váhostav bude stavať jednu tunelovú rúru a väčšinu prác vykonáva s vlastnými kapacitami. Po obnovení prác by malo byť na tejto stavbe zhruba dvesto zamestnancov Váhostavu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Najkrajšie americké národné parky 13 533
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 11 641
  3. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 7 102
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 3 239
  5. Vizuálny smog je problém 2 983
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 774
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 691
  8. Keď Slováci krotia morský vietor 2 362
  9. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 1 653
  10. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 € 1 390

Hlavné správy z MY Liptov

Zvuk zubárskej vŕtačky už pomaly patrí do archívu

Trendy neobchádzajú ani stomatológiu. Naopak. Dnes sa kvalitná zubná ambulancia bez nich nezaobíde, ak chce spĺňať potreby a nároky pacientov.

Pozostatok jaskyne? Najvyššiu skalnú bránu vidieť až z Mikuláša

Keď sa dobre zapozeráte, jánske skalné Okno vidieť zďaleka, napríklad z Liptovského Mikuláša ho máte ako na dlani. Z diaľky vyzerá ako nenápadné očko na ihle. Ale nenechajte sa oklamať, je to najväčšie skalné okno na Slovensku.

Pri tragédii v Tatrách zahynuli dvaja Liptáci

Dvojica lezcov spadla z Dračieho štítu vo Vysokých Tatrách.

Dielo človeka alebo prírody? Prečo je Chopok samý balvan

Sprístupnením hrebeňa Nízkych Tatier lanovkami zo severnej a južnej strany až pod vrchol Chopku sa otvoril hrebeň aj pre neturistov.

Rannú zrážku s nákladným vlakom v Okoličnom neprežil starší muž

Zrážku s nákladným vlakom v mestskej časti Liptovského Mikuláša Okoličné v sobotu v ranných hodinách neprežil starší muž.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozostatok jaskyne? Najvyššiu skalnú bránu vidieť až z Mikuláša

Keď sa dobre zapozeráte, jánske skalné Okno vidieť zďaleka, napríklad z Liptovského Mikuláša ho máte ako na dlani. Z diaľky vyzerá ako nenápadné očko na ihle. Ale nenechajte sa oklamať, je to najväčšie skalné okno na Slovensku.

Pivo začali variť doma v kuchyni. Teraz je ich druhou prácou

Huncúti menia akademický plášť za pivovarnícky.

Vybrali SME

Už ste čítali?