Utorok, 16. október, 2018 | Meniny má Vladimíra

Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister

Už by nemalo nič nezabrániť tomu, aby sa diaľničiari mohli pustiť do prípravy projektu na stavbu úseku D1 medzi Turanmi a Hubovou v tunelovom variante.

Nová trasa sa vyhne chráneným oblastiam národných parkov a geologicky problémovým územiam. Na fotografii pohľad na Kraľovany, v pozadí Stankovany. (Zdroj: OCÚ Kraľovany)

RUŽOMBEROK. Z posúdenia vplyvov výstavby diaľnice na životné prostredie vyplynulo, že najvhodnejšia trasa je tunel Korbeľka. Viaceré inštitúcie a turčianske obce podali minulý rok rozklad.

Minister životného prostredia László Sólymos ako odvolací orgán potvrdil záverečné stanovisko posudzovania vplyvov na životné prostredie úseku diaľnice D1 Turany–Hubová a zamietol podané rozklady.

Dolnoliptovské obce dostali rozhodnutie ministra životného prostredia začiatkom januára.

Pre dolný Liptov to je dobrá správa

„Toto rozhodnutie ministra Sólymosa je pre dolný Liptov, motoristickú verejnosť a celé Slovensko veľmi dobrou správou, vítame ho s vďakou a nadšením. Dúfame, že v nasledujúcich dňoch sa naplno rozbehne toľko sľubovaná a potrebná ďalšia projektová príprava tohto úseku. Snáď už nič nebude stáť v ceste, aby aj tento úsek mohol byť čím skôr dobudovaný,“ komentoval túto tému primátor Ružomberka Igor Čombor.

Diaľničiari sa môžu pustiť do prípravy projektov, potrebnej dokumentácie, aby mohli vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby. Začiatok výstavby predpokladajú na rok 2020, dokončenie úseku na rok 2026. Cenu výstavby úseku s tunelom odhadli na 900 miliónov eur.

Viacero výhod pre Korbeľku

V prospech podzemného variantu hovorí podľa Tomáša Ferenčáka, hovorcu ministerstva životného prostredia, viacero aspektov.

„Predovšetkým ohľad na bezpečnosť obyvateľov. Podzemný variant totiž významnou mierou znižuje riziko zosuvov v danej oblasti. Zároveň šetrí palivo a predstavuje nižšiu imisnú zaťaž v obciach. Z hľadiska ochrany prírody povrchový variant predstavuje výrazne vyššiu záťaž. Diaľnica by zasiahla celkovo šesť vzácnych chránených území európskeho významu. Tunelový variant sa im vyhne. Zároveň cez toto územie migrujú chránené živočíchy ako rys alebo medveď,“ uviedol hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.

Priemyselná komora je proti

Riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline Ján Mišura povedal, že mimovládne organizácie s ministerstvom životného prostredia likvidujú nádej Slovenska, že Bratislava bude cez Martin a Ružomberok spojená diaľnicou D1 roku 2023.

„To je výsledok rozhodnutia ministerstva. Zamietlo rozklady subjektov, ktoré protestovali proti predraženému variantu s tunelom Korbeľka. Keď vezmeme hodnotu za peniaze, všetky povrchové varianty bez tunela Korbeľka sú lacnejšie investične, na prevádzku a údržbu a boli by rýchlejšie postavané. Zároveň by sa využili finančné prostriedky vo výške asi 40 miliónov eur, ktoré boli vynaložené štátom na výkupy pozemkov a prípravné práce v rokoch 2009 a 2010,“ priblížil Mišura.

Komora je podľa neho za modifikované povrchové varianty mimo zosuvu s tunelom Havran bez tunela Korbeľka, ktoré Európska komisia schválila, pretože splnili environmentálne požiadavky.

„Analytik INECO uvádza, že Turany – Hubová s Korbeľkou je ťažký úsek, kde môže dôjsť ku komplikáciám a to by stavbu mohlo ešte predražiť. SOPK Žilina to potvrdzuje a uviedla konkrétne v námietkach pred rokmi a v rozklade pre ministerstvá, že úsek s Korbeľkou je drahší minimálne investične o 100 miliónov eur, na prevádzku je taktiež drahší o 70 percent ako povrchové varianty,“ doplnil.

Tunelový variant považujú za lacnejší

Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti povedal, že ho neprekvapuje, že niektoré kruhy preferujúce technológiu na stavbu mostov rozhodnutím ministerstva nie sú nadšené.

„Naozaj by bolo dobre operovať s číslami objektívne. Keď sa tvrdí, že sa tunelový variant predraží o 100 miliónov, netreba zabudnúť povedať, že k údolnému je potrebné prirátať ešte približne 70 miliónov na sanáciu zosuvu južne od Kraľovian, cez ktorý by išla diaľnica a ďalších 30 miliónov za kompenzačné opatrenia a zrazu cena vyzerá inak,“ povedal s tým, že v doterajších kalkuláciách to u údolného variantu chýba. „Pritom aj finančná analýza Deloitte vyšla na rozdiel od analytika INECO tak, že tunelový variant je ekonomicky najvýhodnejší. Tunelový variant je o tri kilometre kratší, o úsporách trasy a benefitoch pre prírodu ani nehovoríme,“ dodal.

Slovenská ornitologická spoločnosť odmieta aj tvrdenie, že Európska komisia schválila údolný variant.

„Pre údolný variant sa nikdy v minulosti neukončil proces posudzovania vplyvov na životné prostredie v zmysle európskej legislatívy. Ten sa prvýkrát ukončil v roku 2017 a viedol k zamietnutiu údolného variantu. Preto bez ukončenia procesu EIA sa Európska komisia nemala k čomu vyjadriť a tvrdenie SOPK je preto zavádzajúce. To, že s údolným variantom bol problém dokladá aj fakt, že práve kvôli tomuto variantu odmietla Európska investičná banka v minulosti poskytnúť peniaze na financovanie PPP balíka severnej diaľnice D1," vysvetlil Ridzoň z SOS/BirdLife Slovensko.

Pri Ružomberku by sa malo robiť od februára

Asistent ružomberského primátora Michal Praženica zdôraznil, že ružomberská radnica, v spolupráci s okolitými obcami, venuje aj naďalej pozornosť druhému úseku diaľnice D1 v okrese.

„Výstavba trasy Hubová-Ivachnová by sa mala podľa sľubov Národnej diaľničnej spoločnosti opätovne rozbehnúť už vo februári.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  3. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  6. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  7. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  9. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  10. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  1. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  2. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  4. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  5. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  7. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  9. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  10. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 425
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 259
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 384
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 8 501
  5. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 7 416
  6. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 891
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 5 955
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 094
  9. Nepodceňujte príznaky psoriázy 4 007
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 2 802

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

Hlavné správy z MY Liptov

Veriaci v Komjatnej idú stavať nový kostol

Nový svätostánok v miestnej časti Studničná, ktorá je súčasťou farnosti Komjatná, bude mať viac ako sto miest na sedenie, podlahové 
vykurovanie zabezpečí tepelné čerpadlo.

NDS opravuje cestu na križovatke Ivachnová

Národná diaľničná spoločnosť začala od pondelka 15. októbra realizovať veľkoplošnú opravu vozovky na križovatke Ivachnová, spolu s pripájacím pruhom.

Druholigová Skalica vyradila Ružu, Tatran postúpil ďalej

Štvrté kolo Slovnaft Cupu sa prekvapujúco stalo stopkou pre MFK Ružomberok, ktorý v lanskej edícii národnej pohárovej súťaže 1. mája hral v Trnave vo finále proti Slovanu Bratislava. Liptov zastupuje už len MFK Tatran Liptovský Mikuláš.

Srdce ženy piatich mužov patrilo hradu a kaštieľu v Liptovskom Hrádku

Povesti hovoria, že Magdaléna Zai bola veľmi krásna a šarmantná dáma. Dnes nevieme, ako pani z hradu v Liptovskom Hrádku vyzerala, pretože takmer všetky záznamy pohltili dva ničivé požiare.

Liptov je aj v jeseni nádherný

Teplé jesenné počasie láka do prírody. Pracovný týždeň by mali ešte spríjemniť teplé slnečné lúče, na budúci víkend ale už čakáme ochladenie. Pozrite si Liptov v teplých farbách jesene.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Hriňovej našli bronzovú dýku starú asi tritisíc rokov

V horskom prostredí Hriňovej ide o prvý takýto nález.

Na bystrickej cyklokomunikácii sa baví internet

Urobiť tak veľa chýb na necelých dvesto metroch trasy sa hádam ani nedá – tvrdí Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica.

V Nitre pri rieke by mala vyrásť promenáda s nákupným centrom

Z plánovanej stavby stojí len kostra. Teraz jej časť búrajú.

Poľovníka na Orave v lese napadol medveď

Muž leží s mnohopočetnými tržnými ranami v trstenskej nemocnici.

Vybrali SME

Už ste čítali?