Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister

Už by nemalo nič nezabrániť tomu, aby sa diaľničiari mohli pustiť do prípravy projektu na stavbu úseku D1 medzi Turanmi a Hubovou v tunelovom variante.

Nová trasa sa vyhne chráneným oblastiam národných parkov a geologicky problémovým územiam. Na fotografii pohľad na Kraľovany, v pozadí Stankovany. Nová trasa sa vyhne chráneným oblastiam národných parkov a geologicky problémovým územiam. Na fotografii pohľad na Kraľovany, v pozadí Stankovany. (Zdroj: OCÚ Kraľovany)

RUŽOMBEROK. Z posúdenia vplyvov výstavby diaľnice na životné prostredie vyplynulo, že najvhodnejšia trasa je tunel Korbeľka. Viaceré inštitúcie a turčianske obce podali minulý rok rozklad.

Minister životného prostredia László Sólymos ako odvolací orgán potvrdil záverečné stanovisko posudzovania vplyvov na životné prostredie úseku diaľnice D1 Turany–Hubová a zamietol podané rozklady.

Dolnoliptovské obce dostali rozhodnutie ministra životného prostredia začiatkom januára.

Pre dolný Liptov to je dobrá správa

„Toto rozhodnutie ministra Sólymosa je pre dolný Liptov, motoristickú verejnosť a celé Slovensko veľmi dobrou správou, vítame ho s vďakou a nadšením. Dúfame, že v nasledujúcich dňoch sa naplno rozbehne toľko sľubovaná a potrebná ďalšia projektová príprava tohto úseku. Snáď už nič nebude stáť v ceste, aby aj tento úsek mohol byť čím skôr dobudovaný,“ komentoval túto tému primátor Ružomberka Igor Čombor.

Diaľničiari sa môžu pustiť do prípravy projektov, potrebnej dokumentácie, aby mohli vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby. Začiatok výstavby predpokladajú na rok 2020, dokončenie úseku na rok 2026. Cenu výstavby úseku s tunelom odhadli na 900 miliónov eur.

Viacero výhod pre Korbeľku

V prospech podzemného variantu hovorí podľa Tomáša Ferenčáka, hovorcu ministerstva životného prostredia, viacero aspektov.

„Predovšetkým ohľad na bezpečnosť obyvateľov. Podzemný variant totiž významnou mierou znižuje riziko zosuvov v danej oblasti. Zároveň šetrí palivo a predstavuje nižšiu imisnú zaťaž v obciach. Z hľadiska ochrany prírody povrchový variant predstavuje výrazne vyššiu záťaž. Diaľnica by zasiahla celkovo šesť vzácnych chránených území európskeho významu. Tunelový variant sa im vyhne. Zároveň cez toto územie migrujú chránené živočíchy ako rys alebo medveď,“ uviedol hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.

Priemyselná komora je proti

Riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline Ján Mišura povedal, že mimovládne organizácie s ministerstvom životného prostredia likvidujú nádej Slovenska, že Bratislava bude cez Martin a Ružomberok spojená diaľnicou D1 roku 2023.

„To je výsledok rozhodnutia ministerstva. Zamietlo rozklady subjektov, ktoré protestovali proti predraženému variantu s tunelom Korbeľka. Keď vezmeme hodnotu za peniaze, všetky povrchové varianty bez tunela Korbeľka sú lacnejšie investične, na prevádzku a údržbu a boli by rýchlejšie postavané. Zároveň by sa využili finančné prostriedky vo výške asi 40 miliónov eur, ktoré boli vynaložené štátom na výkupy pozemkov a prípravné práce v rokoch 2009 a 2010,“ priblížil Mišura.

Komora je podľa neho za modifikované povrchové varianty mimo zosuvu s tunelom Havran bez tunela Korbeľka, ktoré Európska komisia schválila, pretože splnili environmentálne požiadavky.

„Analytik INECO uvádza, že Turany – Hubová s Korbeľkou je ťažký úsek, kde môže dôjsť ku komplikáciám a to by stavbu mohlo ešte predražiť. SOPK Žilina to potvrdzuje a uviedla konkrétne v námietkach pred rokmi a v rozklade pre ministerstvá, že úsek s Korbeľkou je drahší minimálne investične o 100 miliónov eur, na prevádzku je taktiež drahší o 70 percent ako povrchové varianty,“ doplnil.

Tunelový variant považujú za lacnejší

Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti povedal, že ho neprekvapuje, že niektoré kruhy preferujúce technológiu na stavbu mostov rozhodnutím ministerstva nie sú nadšené.

„Naozaj by bolo dobre operovať s číslami objektívne. Keď sa tvrdí, že sa tunelový variant predraží o 100 miliónov, netreba zabudnúť povedať, že k údolnému je potrebné prirátať ešte približne 70 miliónov na sanáciu zosuvu južne od Kraľovian, cez ktorý by išla diaľnica a ďalších 30 miliónov za kompenzačné opatrenia a zrazu cena vyzerá inak,“ povedal s tým, že v doterajších kalkuláciách to u údolného variantu chýba. „Pritom aj finančná analýza Deloitte vyšla na rozdiel od analytika INECO tak, že tunelový variant je ekonomicky najvýhodnejší. Tunelový variant je o tri kilometre kratší, o úsporách trasy a benefitoch pre prírodu ani nehovoríme,“ dodal.

Slovenská ornitologická spoločnosť odmieta aj tvrdenie, že Európska komisia schválila údolný variant.

„Pre údolný variant sa nikdy v minulosti neukončil proces posudzovania vplyvov na životné prostredie v zmysle európskej legislatívy. Ten sa prvýkrát ukončil v roku 2017 a viedol k zamietnutiu údolného variantu. Preto bez ukončenia procesu EIA sa Európska komisia nemala k čomu vyjadriť a tvrdenie SOPK je preto zavádzajúce. To, že s údolným variantom bol problém dokladá aj fakt, že práve kvôli tomuto variantu odmietla Európska investičná banka v minulosti poskytnúť peniaze na financovanie PPP balíka severnej diaľnice D1," vysvetlil Ridzoň z SOS/BirdLife Slovensko.

Pri Ružomberku by sa malo robiť od februára

Asistent ružomberského primátora Michal Praženica zdôraznil, že ružomberská radnica, v spolupráci s okolitými obcami, venuje aj naďalej pozornosť druhému úseku diaľnice D1 v okrese.

„Výstavba trasy Hubová-Ivachnová by sa mala podľa sľubov Národnej diaľničnej spoločnosti opätovne rozbehnúť už vo februári.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 5 990
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 462
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 378
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 2 009
  5. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 849
  6. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 679
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 452
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 318

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Do našej slnečnej sústavy politických strán prišla nová „modrá“ planéta, ktorú predstavil Mikuláš Dzurinda
  2. Zuza Kumanova: Nezabudnúť na holokaust je povinnosťou nás všetkých
  3. Post Bellum SK: Obete holokaustu nie sú len číslami, majú svoje mená
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane
  5. Norbert Skoupa: Čo ma naučil prvý rok behu
  6. Miro Jankes: Januárové obrázky (2023)
  7. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan)
  8. Ľuboš Vodička: Park a iné zaujímavosti v rakúskom Laxenburgu pri Viedni
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 590
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 960
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 908
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 885
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 019
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 589
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 446
  8. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 284
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Kúpeľný dom Choč tvorí dominantu kúpeľného areálu v Lúčkach.

Stáť bude pri kúpeľnom dome Choč.


Romana Vicianová 16m
Ilustračná fotografia.

Prinášame veľký prehľad rodičovských príspevkov a dávok.


3 h
Dva turčianske okresy bude dokopy zastupovať 9 poslancov.

Žilinský samosprávny kraj by mal v tomto roku hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom vyše 241 miliónov eur. Poslanci budú o jeho návrhu rozhodovať 30. januára.


TASR 4 h
Šimon Klimčík je pri športe takmer celý život a darí sa mu.

Možno málo ľudí vie, že aj kondičný tréner Petry Vlhovej Šimon Klimčík mal v detstve športový sen, hokejový, ktorý mu napokon nevyšiel, keď sa ho musel vzdať pre zranenie kolena. Hokej už nehrá, ale pri športe je dodnes a je úspešný.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vírus pre zviera znamená istú smrť. Účinná terapia ani vakcína zatiaľ neexistujú.


24. jan

Páchatelia rozprávali po poľsky.


20 h

Poškodením majetku a krádežou peňazí vznikla majiteľom celková škoda viac ako 3 000 eur.


25. jan

Skúšajú poistné ventily na vypustenie pary.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Do našej slnečnej sústavy politických strán prišla nová „modrá“ planéta, ktorú predstavil Mikuláš Dzurinda
  2. Zuza Kumanova: Nezabudnúť na holokaust je povinnosťou nás všetkých
  3. Post Bellum SK: Obete holokaustu nie sú len číslami, majú svoje mená
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane
  5. Norbert Skoupa: Čo ma naučil prvý rok behu
  6. Miro Jankes: Januárové obrázky (2023)
  7. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan)
  8. Ľuboš Vodička: Park a iné zaujímavosti v rakúskom Laxenburgu pri Viedni
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 590
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 960
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 908
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 885
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 019
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 589
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 446
  8. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 284
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu