Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister

Už by nemalo nič nezabrániť tomu, aby sa diaľničiari mohli pustiť do prípravy projektu na stavbu úseku D1 medzi Turanmi a Hubovou v tunelovom variante.

Nová trasa sa vyhne chráneným oblastiam národných parkov a geologicky problémovým územiam. Na fotografii pohľad na Kraľovany, v pozadí Stankovany. Nová trasa sa vyhne chráneným oblastiam národných parkov a geologicky problémovým územiam. Na fotografii pohľad na Kraľovany, v pozadí Stankovany. (Zdroj: OCÚ Kraľovany)

RUŽOMBEROK. Z posúdenia vplyvov výstavby diaľnice na životné prostredie vyplynulo, že najvhodnejšia trasa je tunel Korbeľka. Viaceré inštitúcie a turčianske obce podali minulý rok rozklad.

Minister životného prostredia László Sólymos ako odvolací orgán potvrdil záverečné stanovisko posudzovania vplyvov na životné prostredie úseku diaľnice D1 Turany–Hubová a zamietol podané rozklady.

Dolnoliptovské obce dostali rozhodnutie ministra životného prostredia začiatkom januára.

Pre dolný Liptov to je dobrá správa

„Toto rozhodnutie ministra Sólymosa je pre dolný Liptov, motoristickú verejnosť a celé Slovensko veľmi dobrou správou, vítame ho s vďakou a nadšením. Dúfame, že v nasledujúcich dňoch sa naplno rozbehne toľko sľubovaná a potrebná ďalšia projektová príprava tohto úseku. Snáď už nič nebude stáť v ceste, aby aj tento úsek mohol byť čím skôr dobudovaný,“ komentoval túto tému primátor Ružomberka Igor Čombor.

SkryťVypnúť reklamu

Diaľničiari sa môžu pustiť do prípravy projektov, potrebnej dokumentácie, aby mohli vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa stavby. Začiatok výstavby predpokladajú na rok 2020, dokončenie úseku na rok 2026. Cenu výstavby úseku s tunelom odhadli na 900 miliónov eur.

Viacero výhod pre Korbeľku

V prospech podzemného variantu hovorí podľa Tomáša Ferenčáka, hovorcu ministerstva životného prostredia, viacero aspektov.

„Predovšetkým ohľad na bezpečnosť obyvateľov. Podzemný variant totiž významnou mierou znižuje riziko zosuvov v danej oblasti. Zároveň šetrí palivo a predstavuje nižšiu imisnú zaťaž v obciach. Z hľadiska ochrany prírody povrchový variant predstavuje výrazne vyššiu záťaž. Diaľnica by zasiahla celkovo šesť vzácnych chránených území európskeho významu. Tunelový variant sa im vyhne. Zároveň cez toto územie migrujú chránené živočíchy ako rys alebo medveď,“ uviedol hovorca ministerstva životného prostredia Tomáš Ferenčák.

SkryťVypnúť reklamu

Priemyselná komora je proti

Riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline Ján Mišura povedal, že mimovládne organizácie s ministerstvom životného prostredia likvidujú nádej Slovenska, že Bratislava bude cez Martin a Ružomberok spojená diaľnicou D1 roku 2023.

„To je výsledok rozhodnutia ministerstva. Zamietlo rozklady subjektov, ktoré protestovali proti predraženému variantu s tunelom Korbeľka. Keď vezmeme hodnotu za peniaze, všetky povrchové varianty bez tunela Korbeľka sú lacnejšie investične, na prevádzku a údržbu a boli by rýchlejšie postavané. Zároveň by sa využili finančné prostriedky vo výške asi 40 miliónov eur, ktoré boli vynaložené štátom na výkupy pozemkov a prípravné práce v rokoch 2009 a 2010,“ priblížil Mišura.

Komora je podľa neho za modifikované povrchové varianty mimo zosuvu s tunelom Havran bez tunela Korbeľka, ktoré Európska komisia schválila, pretože splnili environmentálne požiadavky.

SkryťVypnúť reklamu

„Analytik INECO uvádza, že Turany – Hubová s Korbeľkou je ťažký úsek, kde môže dôjsť ku komplikáciám a to by stavbu mohlo ešte predražiť. SOPK Žilina to potvrdzuje a uviedla konkrétne v námietkach pred rokmi a v rozklade pre ministerstvá, že úsek s Korbeľkou je drahší minimálne investične o 100 miliónov eur, na prevádzku je taktiež drahší o 70 percent ako povrchové varianty,“ doplnil.

Tunelový variant považujú za lacnejší

Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti povedal, že ho neprekvapuje, že niektoré kruhy preferujúce technológiu na stavbu mostov rozhodnutím ministerstva nie sú nadšené.

„Naozaj by bolo dobre operovať s číslami objektívne. Keď sa tvrdí, že sa tunelový variant predraží o 100 miliónov, netreba zabudnúť povedať, že k údolnému je potrebné prirátať ešte približne 70 miliónov na sanáciu zosuvu južne od Kraľovian, cez ktorý by išla diaľnica a ďalších 30 miliónov za kompenzačné opatrenia a zrazu cena vyzerá inak,“ povedal s tým, že v doterajších kalkuláciách to u údolného variantu chýba. „Pritom aj finančná analýza Deloitte vyšla na rozdiel od analytika INECO tak, že tunelový variant je ekonomicky najvýhodnejší. Tunelový variant je o tri kilometre kratší, o úsporách trasy a benefitoch pre prírodu ani nehovoríme,“ dodal.

Slovenská ornitologická spoločnosť odmieta aj tvrdenie, že Európska komisia schválila údolný variant.

„Pre údolný variant sa nikdy v minulosti neukončil proces posudzovania vplyvov na životné prostredie v zmysle európskej legislatívy. Ten sa prvýkrát ukončil v roku 2017 a viedol k zamietnutiu údolného variantu. Preto bez ukončenia procesu EIA sa Európska komisia nemala k čomu vyjadriť a tvrdenie SOPK je preto zavádzajúce. To, že s údolným variantom bol problém dokladá aj fakt, že práve kvôli tomuto variantu odmietla Európska investičná banka v minulosti poskytnúť peniaze na financovanie PPP balíka severnej diaľnice D1," vysvetlil Ridzoň z SOS/BirdLife Slovensko.

Pri Ružomberku by sa malo robiť od februára

Asistent ružomberského primátora Michal Praženica zdôraznil, že ružomberská radnica, v spolupráci s okolitými obcami, venuje aj naďalej pozornosť druhému úseku diaľnice D1 v okrese.

„Výstavba trasy Hubová-Ivachnová by sa mala podľa sľubov Národnej diaľničnej spoločnosti opätovne rozbehnúť už vo februári.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 013
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 315
  3. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 712
  4. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 872
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 537
  6. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 4 490
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 311
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 3 004
  1. Vladimír Krátky: " Peniaze ležia na ceste ", len sa treba pre ne zohnúť ... .
  2. Tibor Javor: Aby vás e-bajk nezabil
  3. Vladimír Hatara: 1+1=3
  4. Ján Šeďo: Stalina nahnali do vojny židia, Putina kapitalisti zo "Západu".
  5. Ján Valchár: Kauza slovenských sviatkov a nezmyselnosť ľavice a pravice
  6. Martin Balajty: Cherry picking v článku na portály Closer.
  7. Simona Šramová: Hodnoty v AI: Technológia s dušou svojich tvorcov
  8. Štefan Šturdzík: Vtip roka - štát na sebe ušetrí 1,3 miliardy eur. Pre socialistov fikcia.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 65 664
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 358
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 576
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 8 680
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 320
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 5 428
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 739
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 400
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Záber z februárového protestu.

Kritizujú konsolidačný balíček.


1

Festival zvedavosti je generálkou pred rokom 2026, kedy sa Trenčín naplno predstaví ako Európske hlavné mesto kultúry. Ste tiež zvedaví?


Už viac ako 15 rokov je spoločnosť Lingas, s.r.o. stabilným partnerom pre všetkých, ktorí si chcú zveľadiť svoj domov.


OŠK RENOP Liptovská Teplá.

Extrémna kanonáda v Liptovskej Teplej.


Ján Svrček

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu