Pondelok, 22. október, 2018 | Meniny má Sergej

Developeri opäť tlačia na lanovku z Hrebienka na Skalnaté pleso

Projekt vyvolal nevôľu ochranárov i obyvateľov Vysokých Tatier.

Takto by sa zmenilo Skalnaté Pleso.(Zdroj: TMR)

TATRANSKÁ LOMNICA. Spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR) prezentovala svoj návrh na výstavbu novej lanovky prepájajúcej Skalnaté pleso s Hrebienkom.
Investor, ktorý prevádzkuje viacero slovenských lyžiarskych stredísk, tvrdí, že spomínaný zámer by pomohol vyriešiť problém s dopravou vo veľhorách.
Nie všetky zainteresované strany s jeho tvrdeniami súhlasia.
„Záujem o Tatry sa oživil, rastie návštevnosť aj počet áut, avšak neprišli žiadne návrhy, ako vyriešiť dopravu. Aj na základe inšpirácie zo zahraničia sme prišli k tomu, že tieto dve strediská treba prepojiť, aby to bolo ekonomicky únosné. V tomto prípade sa ekonómia snúbi s ekológiou,“ uviedol predseda predstavenstva TMR Bohuš Hlavatý.


Odhad nákladov:70 miliónov eur


Podľa výskumu, ktorý zrealizoval nezávislý Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, lanovkové prepojenie pomôže znížiť počet áut medzi oboma strediskami až o tisícku denne a zároveň aj tvorbu CO2 o 1,1 tony za deň.
Celková výška nákladov na vybudovanie takéhoto strediska aj s lanovkovým prepojením odhaduje TMR na približne 70 miliónov eur. Hlavatý predpokladá, že v prvej polovici tohto roka sa podarí zámer odovzdať na proces posúdenia vplyvov na životné prostredie.
Prepojovacia lanovka je podľa Hlavatého moderná technológia s minimálnym počtom stĺpov. Na celom úseku by boli len tri a nie je potrebné pod ňou robiť výrub stromov.
„Tatry sú len jedny a Slovensko má možnosť využiť ich prírodný potenciál, ľudia sem nechodia kvôli lanovkám, ale kvôli prírode a tá lanovka im len umožní, aby mali prírodu blízko. Veríme, že diskusia prebehne odborne, vezmú sa všetky fakty do úvahy, a že vláda naberie odvahu a vyrieši problém zonácie,“ dodal Hlavatý.

Prečítajte si tiež: Stredisko sa chystá riešiť dopravu do Jasnej


Nevôľa ochranárov aj domácich


Projekt novej lanovky ale vyvolal nevôľu ochranárskych združení i obyvateľov Vysokých Tatier.
„Keď som sa dozvedel o tomto zámere, dvihlo ma to zo stoličky, pretože mňa veľmi mrzí, že niekto tvrdí, že lanovka vyrieši dopravu vo Vysokých Tatrách. Tento problém máme na stole, musíme ho riešiť, ale v dlhodobom horizonte a nie stavbou jednej lanovky. Tá nám prinesie 12-tisíc ľudí za hodinu na Skalnaté pleso a prinesie ďalšie obrovské parkoviská v intraviláne, kde je už aj tak nedostatok pozemkov. Na celej tejto konferencii ma mrzí, že tu nie je seriózna snaha o riešenie problému, je tu snaha o niečo iné,“ upozornil tatranský mestský poslanec Róbert Gálfy, ktorý je zásadne proti výstavbe lanovky.
Podľa neho sa nedá porovnávať podobné prepojenie stredísk napríklad v Alpách, ktoré sú nepomerne väčšie ako tie vo Vysokých Tatrách. Zároveň ani jedno z nich nie je v národnom parku.
„Vysoké Tatry sú jedinečné aj tým, že sú malé, jedno alpské údolie je veľké ako celé Vysoké Tatry. Tu je verejnosť zavádzaná a masírovaná niečím, čo nie je pravda. Samospráva nespí, do pol roka budeme mať na stole serióznu analýzu dopravy. Naznačím, že všetko smeruje k tomu, aby sa vytvorili záchytné parkoviská na hranici národného parku a z nich budú smerovať do stredísk elektrobusy,“ priblížil zámery radnice Gálfy. Jednou z hlavných úloh bude aj riešenie integrovanej dopravy.


Neverí prínosu k rozvoju turistiky


Poslanec nesúhlasí ani s tvrdením TMR, že nová lanovka by prispela k rozvoju oblasti v okolí Hrebienka. Práve tu chce spoločnosť vybudovať 12 kilometrov zjazdoviek.
„Sme v národnom parku a podľa toho by sme mali k problematike pristupovať. Stále tvrdím, že Starý Smokovec je uzol pre turistiku a nie pre lyžiarske strediská,“ upozornil. Dodal, že developeri sa stále budú snažiť dosiahnuť svoje, ide o to, ako k tomu pristúpi samospráva a iné dotknuté strany.
Podľa Hlavatého je najväčším problémom chýbajúca zonácia Tatranského národného parku (TANAP).
„Miesto toho, aby sme sa bavili pragmaticky a s argumentmi, sa bavíme emotívne a bez podkladov, pretože nie je vyriešené, ako majú Vysoké Tatry vyzerať,“ zdôraznil Hlavatý s tým, že sa to rieši už 12 rokov a bez reálneho výstupu sú všetky debaty absolútne nepodložené.
„My si počkáme na písomné podklady k tomuto zámeru, zatiaľ na stole nič nemáme. Čo však môžem povedať, že naše následné vyjadrenia budú podrobne zohľadňovať dosah a vplyv na biodiverzitu a životné prostredie v národnom parku,“ reagoval na projekt lanového prepojenia riaditeľ Správy TANAP-u Pavol Majko.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 932
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 994
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 12 952
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 759
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 453
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 611
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 428
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 8 299
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 862
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 347

Hlavné správy z MY Liptov

Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...

Kedy ideme k stomatológovi? Keď už musíme. Bolesť je stále jediným dôvodom, kedy sa odhodláme sadnúť si do zubárskeho kresla.

Dve liptovské dediny budú bez prúdu

Dôvodom sú práce na vysokom napätí.

V Tichej doline našli zvyšky upytliačeného medveďa

Dolinu považujú odborníci za miesto, kde majú medvede u nás najlepšie podmienky. Vedia to aj pytliaci.

Na Plačlivom osadili panoramatickú ružicu

Hory, akokoľvek dobre ich poznáme, sú vždy iné, 
záleží na tom, odkiaľ sa na ne pozeráme.

Od pondelka obmedzia premávku na D1 na Liptove

Od pondelka 22. októbra bude doprava na Liptove obmedzená. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začína veľkoplošnú opravu vozovky na 257. kilometri diaľnice D1 v pravom jazdnom páse.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pardavý: Maďarské tímy? Nie som rád, že sú tu

Asistent trénera Dukly má na maďarské tímy svoj názor.

Univerzita sa sporí s firmou pre internát. Budú sa študenti sťahovať?

Vysokoškoláci sa možno raz vrátia do budovy, ktorá je už roky prázdna.

V Tichej doline našli zvyšky upytliačeného medveďa

Dolinu považujú odborníci za miesto, kde majú medvede u nás najlepšie podmienky. Vedia to aj pytliaci.

Vybrali SME

Už ste čítali?