LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Mestské cesty a chodníky chce samospráva postupne opraviť. Začne pritom od tých najviac zničených a zároveň najvyužívanejších. Na prvú časť opráv v hodnote dva milióny eur už mesto vypísalo súťaž. Nepáči sa to opozičným poslancom, ktorí tvrdia, že mesto sa takto ešte viac zadĺži.
Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy Ineko pravidelne zverejňuje rebríček hospodárenia samospráv. V roku 2016 spomedzi liptovských miest najlepšie hospodáril Liptovský Hrádok. Finančné zdravie v rokoch 2013 až 2016 ohodnotil inštitút ako výborné, Hrádok bol na siedmom mieste. Dlh mal na úrovni 3,2 percent, slovenský priemer je 20,2.
Ružomberok bol v rebríčku na 26. mieste. Celkový dlh mal nula percent.
Liptovský Mikuláš skončil v hodnotení na 110. mieste medzi 138 hodnotenými mestami. Celkový dlh mal Liptovský Mikuláš v roku 2016 podľa inštitútu na úrovni 33,3 percenta. Od roku 2010 celkový dlh klesá, vtedy bol na úrovni 50 percent.
Dva miliónyna desať rokov

Oprava mestských ciest a chodníkov by mala stáť dva milióny eur. Mesto zvolilo na ich financovanie neštandardný postup. Zdôrazňuje, že na práce si úver brať nebude.
Hovorkyňa mesta Viktória Čapčíková tvrdí, že financovanie miliónových opráv miestnych komunikácií vyriešilo mesto šalamúnsky. Na modernizačný dlh na mestských cestách vo výške 12 až 14 miliónov si mesto nebude brať úver, a tak sa nezadlží. Opravy má mesto začať práve dvojmiliónovou investíciou.
„Zhotoviteľ, ktorý vzíde z verejného obstarávania, nás bude takpovediac dotovať, pretože zafinancuje celú rekonštrukciu, ktorú urobíme tento rok v hodnote dvoch miliónov. My ju budeme potom 10 rokov splácať z vlastných zdrojov a bezúročne,“ povedala Alena Vlčková z mestského úradu.
Čapčíková doplnila, že nejde o úver, mestu sa nezvýši ani zadlženosť. Radnici to potvrdilo stanoviskom aj ministerstvo financií. Opoziční poslanci ho napriek niekoľkým žiadostiam od vedenia mesta nedostali a aj preto ho spochybňujú. Údajne dotovanie mesta a bezúročné splácanie pokladajú opoziční poslanci za zavádzajúce.
„Mesto bude platiť len za reálnu hodnotu diela, teda za už vybudované ulice, chodníky, parkoviská. Čím rýchlejšie zrekonštruujeme cesty v zlom stave, tým menej dáme na ich údržbu a opravy,“ poznamenal primátor Ján Blcháč.
