LIPTOV. Školský zákon hovorí, že žiak plní povinnú školskú dochádzku v základnej škole v školskom obvode, v ktorom má trvalý pobyt, ak zákonný zástupca pre svoje dieťa nevyberie inú základnú školu.
Znamená to, že podľa bydliska patrí do jednej spádovej školy, ktorá ho musí prijať. Pre rodiča to ale nie je záväzné, pri výbere školy sa nemusí riadiť spádovou školou a vybrať inú školu.
Rodičia sa zaujímajú o referencie
V rozhodovaní sa o tom, kde dieťa strávi najbližších deväť rokov, sa rodičia riadia viacerými radami. Dôležitá je stále blízkosť k domu, ale aj práci, rodičia si skúsenosti so školami vymieňajú medzi sebou, pomocou sú aj rôzne rebríčky.

„Pracujem v škôlke a mám informácie od rodičov našich predškolákov. Väčšina vyberá podľa učiteľky, ktorá bude učiť prvákov. Ak nemajú dobré referencie, hľadajú školu ďalej od bydliska,“ povedala Gabriela Gromnicová.
„Podľa mňa čím bližšie k domovu, je to lepšie. Ale ak je starší súrodenec a chodí do mesta jednoznačne aj druhé dieťa ide s ním,“ podelila sa o skúsenosť Jana Fričová.
Rebríček by nemal byť rozhodujúci
Najkomplexnejší rebríček zostavuje mimovládna nezisková organizácia Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) na základe údajov z rokov 2013 až 2017. Vychádza pri tom z viacerých faktorov, ako sú úspechy pri celoštátnom testovaní, z úspechoch žiakov na predmetových olympiádach a súťažiach, výsledkov hodnotenia Štátnej školskej inšpekcie, kvalifikácie pedagógov, ale napríklad aj z toho, či školy navštevujú aj žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Ineko upozorňuje na to, že rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. „Tieto výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí), nepo-krývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani pridanú hodnotu školy, čiže to, aké zručnosti a vedomosti škola v danom období odovzdala svojim žiakom,“ informuje Inštitút.
Rebríčky tak môžu byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy, najmä by však mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl.
„Pre získanie presnejšieho obrazu by sa rodičia mali škôl pýtať na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania, alebo pri vstupe na trh práce. Dôležité sú aj informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov.“
Z rebríčka hodnotenia škôl sme sa zamerali na Žilinský kraj. Neopomenuli sme ani menšie obecné školy alebo školy v mestských častiach. Hodnotenie škôl s malým poč-tom žiakom sú vypočítané na menšej vzorke ako určuje metodika Ineko, a preto môžu byť menej výpovedné.
V Žilinskom kraji hodnotil Inštitút celkom 197 škôl od roku 2013 do 2017. Vybrali sme tie školy v regióne, ktoré sa umiestnili do prvej stovky. Kompletné výsledky a hodnotenia sú zverejnené na internetovej stránke Ineko. Pri monitoroch sme informovali o výsledkoch v roku 2016 2017.

OKRES RUŽOMBEROK
Základná škola Černovských martýrov, Ružomberok
6. miesto
V hodnotení bola označená ako škola s mimoriadnymi výsledkami. Treba ale povedať, že ide o malú školu s malým poč-tom žiakov. Celoštátne testovanie piatakov tam robilo 12 žiakov a deviatakov bolo 13.