Pondelok, 21. máj, 2018 | Meniny má Zina
Pridajte si svoje mesto

Dlho očakávané obnovenie razenia tunela Čebrať sa odkladá

Ľudia na čas zablokovali výstavbu diaľnice, podali rozpor.

Pri východnom portáli tunela Čebrať.(Zdroj: Martin Pavelek)

RUŽOMBEROK. Na Liptove nastala zvláštna situácia. Pre dostavbu potrebnej diaľnice obyvatelia blokujú s transparentmi cesty, spisujú petície, nahlas protestujú a žiadajú, aby sa diaľnica začala bezodkladne stavať.

Keď sa mala výstavba konečne rozbehnúť, obyvatelia ružomberskej mestskej časti Hrboltová celý proces skomplikovali. Do začiatku obnovenia prác sa počítali dni, rozhodnutie o novej trase tunela Čebrať malo každú chvíľu nadobudnúť právoplatnosť a stroje sa mali dať do práce.

Občianske združenie a výbor mestskej časti

„Dočkali sme sa nemilého prekvapenia vo forme toho, že dvaja občania z obce Hrboltová ani nie o päť minút dvanásť, ale o minútu dvanásť podali námietku, rozklad voči záverečnému stanovisku, ktorú doručili ministerstvu doslova pár hodín pred nadobudnutím právoplatnosti záverečného stanoviska,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Na ministerstvo životného prostredia podali obyvatelia Hrboltovej rozpor, čím oddialili obnovenie prác na diaľničnom úseku Hubová – Ivachnová prinajmenšom o tri mesiace.

Rozklad podalo Občianske Združenie zdravý domov, ktorého predsedom je Daniel Okál. V rozklade podali dovedna 22 námietok. Druhý rozklad poslal na ministerstvo Výbor mestskej časti Hrboltová, ktorého predsedníčkou je Anna Šanobová. Námietky, ktoré podali, boli veľmi podobné.

Neposudzovali iné varianty

Ľudia z Hrboltovej sa odvolávajú na to, že diaľničiari zamietli všetky ich rozhodujúce pripomienky, ktoré podávali v rámci jednotlivých konaní, úplne odignorovali aj požiadavky vyjadrené v dvoch petíciách ešte pred dvoma rokmi.

Prečítajte si tiež:NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli

Hrboltovčania nesúhlasia s novou trasou tunela Čebrať, ako ju chcú diaľničiari. Námietky majú pre západný portál. Chcú, aby bol viac na západ v lokalite Borček. Dĺžka tunela by na-rástla o ďalších 500 až 600 metrov.

„K pôvodnej trase bola vypracovaná jediná alternatíva, ktorú preferoval aj navrhovateľ. Podmienky pre posúdenia EIA boli nastavené tak, že nemohlo zvíťaziť najlepšie environmentálne riešenie, pretože trasovanie V3 a V4 bolo svojvoľne vylúčené bez relevantného posúdenia,“ povedala Anna Šanobová.

Diaľničiari nepredložili iný návrh trasovania tunela ako ten, ktorý sa mal realizovať.

Problém s obslužnými cestami

Zmena polohy západného portálu je podľa výboru miestnej časti Hrboltová prijateľnejšia vo vzťahu k životnému prostrediu, obyvatelia budú minimálne zaťažení počas výstavby a prevádzky úseku.

„Pre toto riešenie nie je potrebné budovať zložité prístupové cesty, vykupovať ďalšie pozemky, budovať mosty. Je vysoký predpoklad rýchlejšej a ekonomicky výhodnejšej realizácie celého úseku D1 v kontexte eliminácie rizík pri výstavbe.“

Nielen portál je problémom, ľudia z Hrboltovej žiadali, aby stroje a mechanizmy, vrátane tých prvotných, nevyužívali mieste cesty. Diaľničiari prisľúbili, že miestne cesty využívať nebudú. Pre ľudí to nie je dostačujúce, pretože diaľničiari neriešia prvotnú mobilizáciu strojov, prvotnú výstavbu obslužných ciest.

Hrboltovčania protestujú roky

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti povedal, že zo strany obyvateľov Hrboltovej ide o špekulatívne konanie.

„Považujem to za špekulatívne konanie, pretože keby nároky boli relevantné, určite ich nikto nebude podávať o minútu dvanásť,“ dodal Ján Ďurišin. Námietky, ktoré podali občania, už totiž podľa diaľničnej spoločnosti boli v minulosti prerokované a bolo im vyhovené. Týkali sa dĺžky tunela či prístupových ciest.

„Myslíme si, že sme ich zapracovali, preto nás veľmi prekvapilo, že sa tie isté námietky objavili znovu,“ doplnil investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. Zo strany obyvateľov Hrboltovej nejde o pripomienky na poslednú chvíľu. Diaľničiari v záverečnom stanovisku tvrdia, že verejnosť nedala počas posudzovania zamietavé stanovisko.

„Dôrazne to rozporujeme, pretože bolo podaných 36 zamietavých stanovísk,“ povedala Šanobová.

Podané rozpory predĺžia začiatok výstavby úseku o najmenej tri mesiace, a to iba v tom prípade, ak ich zamietne osobitná komisia ministra životného prostredia pre konanie vo veciach rozkladov.

Prečítajte si tiež:Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister Prečítajte si tiež:Ružomberčania protestovali, pretože namiesto diaľnice majú betónové pomníky

Ďalšie články z témy Slovenské tunely

Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

  1. V nedeľu sa v Bobrovci nerobí, zakázali kosačky a píly 11 448
  2. Kúpele v Korytnici pred storočím Foto 2 033
  3. Nezvyčajní drevuliaci v Račkovej doline sa rozrastajú Foto 954
  4. Ružomberok:Pri zrážke osobného auta s estónskym autobusom sa zranili traja ľudia 582
  5. Hrádočania budú mať úplne novú hokejovú halu 236
  6. Malí Liptáci, vitajte na svete 175
  7. Floriánsku slávnosť navrhol kňaz 173
  8. Enviro: Zápach v Hrboltovej sa mal šíriť z domácností, ktoré nemajú kanalizáciu 108
  9. Po kalamite sprístupnili nízkotatranské pleso 96
  10. Bývalý starosta Valaskej Dubovej ide do väzenia 86

Najčítanejšie správy

Mikuláš

V nedeľu sa v Bobrovci nerobí, zakázali kosačky a píly

Kosačky, motorové píly ani vŕtačky v nedeľu v Bobrovci nepočuť. Obec si urobila s hlučnými prácami poriadok. Schválila nariadene, ktoré robí z nedele deň oddychu a pokoja od hluku.

Kúpele v Korytnici pred storočím

Nielen vzácna minerálna voda, ale aj prostredie prispelo ku tomu, že kúpele v Korytnici patrili medzi najvychytenejšie v Uhorsku.

Nezvyčajní drevuliaci v Račkovej doline sa rozrastajú

Račkovu dolinu v Západných Tatrách od minulého roka zdobia drevuliaci. Ide o projekt mimoriadne vydarených nadrozmerných sôch, ktoré sprevádzajú návštevníkov doliny nad Pribylinou.

Ružomberok:Pri zrážke osobného auta s estónskym autobusom sa zranili traja ľudia

Tri osoby utrpeli zranenia, z toho minimálne jedna ťažké, pri dopravnej nehode, ktorá sa stala v nedeľu pred 18.hodinou na Bystrickej ceste v Ružomberku.

Hrádočania budú mať úplne novú hokejovú halu

V Liptovskom Hrádku by malo koncom roka pribudnúť nové športovisko.

Blízke regióny

Zdanlivo hluché ženy drankajú od Martinčanov peniaze na falošnú zbierku

​​​​​​​Hluchonemé ženy zbierajú po Martine podpisy na zriadenie zvláštneho centra. Od ľudí si nepríjemným spôsobom pýtajú peniaze a keď sa majú legitimovať, dajú sa na útek.

Ak v kroví číhajú šelmy, roztláčať auto nie je dobrý nápad

Radoslav Coufal z Turčianskeho Ďura fotí zvieratá.

Dominantou západného námestia v Martine bol najskôr Glückstahlov dom a neskôr Prior

Jednou z dominánt západnej strany martinského námestia bola určite aj budova Prioru, teraz OC Galéria. Kedysi však na tomto mieste pútal pozornosť Martinčanov dom obchodníka s textilom Jonáša Glückstahla.

Pod kostolom v Trstenej môžete nazrieť do útrob záhrobia. Otvorili kryptu

Pán Boh dal, Pán Boh vzal. Tak ľudia v 18. storočí vnímali smrť. O úcte k zomretým svedčia aj zdobené rakvy, ktoré dávali svojim príbuzným vyrobiť. Niektoré môžeme obdivovať aj po viac ako dvesto rokoch.

Záchranári zasahovali pri vážnej nehode aj pri páde z koňa

Leteckí záchranári zo Žiliny mali rušný víkend. Pomoc potrebovali aj deti, ktoré spadli z koňa.

Všetky správy

Peter Lipa: Moje skutočné meno bolo pre mňa nebezpečné

Peter Lipa oslavuje 75 rokov. Hovorí, že pri živote ho drží záujem o hudbu.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.