Streda, 19. december, 2018 | Meniny má Judita

Dlho očakávané obnovenie razenia tunela Čebrať sa odkladá

Ľudia na čas zablokovali výstavbu diaľnice, podali rozpor.

Pri východnom portáli tunela Čebrať.(Zdroj: Martin Pavelek)

RUŽOMBEROK. Na Liptove nastala zvláštna situácia. Pre dostavbu potrebnej diaľnice obyvatelia blokujú s transparentmi cesty, spisujú petície, nahlas protestujú a žiadajú, aby sa diaľnica začala bezodkladne stavať.

Keď sa mala výstavba konečne rozbehnúť, obyvatelia ružomberskej mestskej časti Hrboltová celý proces skomplikovali. Do začiatku obnovenia prác sa počítali dni, rozhodnutie o novej trase tunela Čebrať malo každú chvíľu nadobudnúť právoplatnosť a stroje sa mali dať do práce.

Občianske združenie a výbor mestskej časti

„Dočkali sme sa nemilého prekvapenia vo forme toho, že dvaja občania z obce Hrboltová ani nie o päť minút dvanásť, ale o minútu dvanásť podali námietku, rozklad voči záverečnému stanovisku, ktorú doručili ministerstvu doslova pár hodín pred nadobudnutím právoplatnosti záverečného stanoviska,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Na ministerstvo životného prostredia podali obyvatelia Hrboltovej rozpor, čím oddialili obnovenie prác na diaľničnom úseku Hubová – Ivachnová prinajmenšom o tri mesiace.

Rozklad podalo Občianske Združenie zdravý domov, ktorého predsedom je Daniel Okál. V rozklade podali dovedna 22 námietok. Druhý rozklad poslal na ministerstvo Výbor mestskej časti Hrboltová, ktorého predsedníčkou je Anna Šanobová. Námietky, ktoré podali, boli veľmi podobné.

Neposudzovali iné varianty

Ľudia z Hrboltovej sa odvolávajú na to, že diaľničiari zamietli všetky ich rozhodujúce pripomienky, ktoré podávali v rámci jednotlivých konaní, úplne odignorovali aj požiadavky vyjadrené v dvoch petíciách ešte pred dvoma rokmi.

Prečítajte si tiež: NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli

Hrboltovčania nesúhlasia s novou trasou tunela Čebrať, ako ju chcú diaľničiari. Námietky majú pre západný portál. Chcú, aby bol viac na západ v lokalite Borček. Dĺžka tunela by na-rástla o ďalších 500 až 600 metrov.

„K pôvodnej trase bola vypracovaná jediná alternatíva, ktorú preferoval aj navrhovateľ. Podmienky pre posúdenia EIA boli nastavené tak, že nemohlo zvíťaziť najlepšie environmentálne riešenie, pretože trasovanie V3 a V4 bolo svojvoľne vylúčené bez relevantného posúdenia,“ povedala Anna Šanobová.

Diaľničiari nepredložili iný návrh trasovania tunela ako ten, ktorý sa mal realizovať.

Problém s obslužnými cestami

Zmena polohy západného portálu je podľa výboru miestnej časti Hrboltová prijateľnejšia vo vzťahu k životnému prostrediu, obyvatelia budú minimálne zaťažení počas výstavby a prevádzky úseku.

„Pre toto riešenie nie je potrebné budovať zložité prístupové cesty, vykupovať ďalšie pozemky, budovať mosty. Je vysoký predpoklad rýchlejšej a ekonomicky výhodnejšej realizácie celého úseku D1 v kontexte eliminácie rizík pri výstavbe.“

Nielen portál je problémom, ľudia z Hrboltovej žiadali, aby stroje a mechanizmy, vrátane tých prvotných, nevyužívali mieste cesty. Diaľničiari prisľúbili, že miestne cesty využívať nebudú. Pre ľudí to nie je dostačujúce, pretože diaľničiari neriešia prvotnú mobilizáciu strojov, prvotnú výstavbu obslužných ciest.

Hrboltovčania protestujú roky

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti povedal, že zo strany obyvateľov Hrboltovej ide o špekulatívne konanie.

„Považujem to za špekulatívne konanie, pretože keby nároky boli relevantné, určite ich nikto nebude podávať o minútu dvanásť,“ dodal Ján Ďurišin. Námietky, ktoré podali občania, už totiž podľa diaľničnej spoločnosti boli v minulosti prerokované a bolo im vyhovené. Týkali sa dĺžky tunela či prístupových ciest.

„Myslíme si, že sme ich zapracovali, preto nás veľmi prekvapilo, že sa tie isté námietky objavili znovu,“ doplnil investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. Zo strany obyvateľov Hrboltovej nejde o pripomienky na poslednú chvíľu. Diaľničiari v záverečnom stanovisku tvrdia, že verejnosť nedala počas posudzovania zamietavé stanovisko.

„Dôrazne to rozporujeme, pretože bolo podaných 36 zamietavých stanovísk,“ povedala Šanobová.

Podané rozpory predĺžia začiatok výstavby úseku o najmenej tri mesiace, a to iba v tom prípade, ak ich zamietne osobitná komisia ministra životného prostredia pre konanie vo veciach rozkladov.

Prečítajte si tiež: Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister Prečítajte si tiež: Ružomberčania protestovali, pretože namiesto diaľnice majú betónové pomníky

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 74 347
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 048
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 117
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 611
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 267
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 259
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 500
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 702
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 614
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 611

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

Hlavné správy z MY Liptov

Psie toalety v meste po roku končia

Mesto Liptovský Mikuláš vypovedalo zmluvu na prevádzku desiatich stojanov, ktoré mali fungovať ako psie toalety.

Na snehu mali problémy hlavne kamióny

V zime patrí sneh k Liptovu ako ovce na salaš. Veľa vodičov si to neuvedomuje, preto na cestách spôsobujú problémy nielen sebe, ale aj ostatným.

V Liptovskej Lúžnej boli deti najšikovnejšie

Deti na celom Slovensku vyzbierali viac ako päť ton šípok. Najusilovnejší boli žiaci základnej školy z Liptovskej Lúžnej.

Na Čebrať ešte nemajú stavebné povolenie

Práce na razení tunela Višňové pri Žiline sa výrazne komplikujú. V Čebrati ide zatiaľ všetko podľa plánov, aj keď stavebné povolenie na novú trasu diaľničiari ešte nemajú.

Lesné cesty v parkoch stavali bez povolenia

Súkromní obhospodarovatelia lesov z Liptova 
dostali pokuty.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Dubnici nad Váhom otvorili závod na výrobu nabíjacích staníc

Na Slovensku ide o prvého výrobcu nabíjacích staníc, zamestnanie by tu mohlo nájsť približne 50 ľudí.

Policajti hľadajú dvoch zlodejov

V Novom Meste nad Váhom mali ukradnúť peniaze.

Bratislavčania sú na prezývky zvyknutí, niektoré vznikli aj na Záhorí

Jedným z výrazov, ktoré možno počuť aj v dnešných časoch, je prezývka 'Blaváci', odvodená od neobľúbeného názvu Blava.

Vybrali SME

Už ste čítali?