Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš

Dlho očakávané obnovenie razenia tunela Čebrať sa odkladá

Ľudia na čas zablokovali výstavbu diaľnice, podali rozpor.

Pri východnom portáli tunela Čebrať.(Zdroj: Martin Pavelek)

RUŽOMBEROK. Na Liptove nastala zvláštna situácia. Pre dostavbu potrebnej diaľnice obyvatelia blokujú s transparentmi cesty, spisujú petície, nahlas protestujú a žiadajú, aby sa diaľnica začala bezodkladne stavať.

Keď sa mala výstavba konečne rozbehnúť, obyvatelia ružomberskej mestskej časti Hrboltová celý proces skomplikovali. Do začiatku obnovenia prác sa počítali dni, rozhodnutie o novej trase tunela Čebrať malo každú chvíľu nadobudnúť právoplatnosť a stroje sa mali dať do práce.

Občianske združenie a výbor mestskej časti

„Dočkali sme sa nemilého prekvapenia vo forme toho, že dvaja občania z obce Hrboltová ani nie o päť minút dvanásť, ale o minútu dvanásť podali námietku, rozklad voči záverečnému stanovisku, ktorú doručili ministerstvu doslova pár hodín pred nadobudnutím právoplatnosti záverečného stanoviska,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Na ministerstvo životného prostredia podali obyvatelia Hrboltovej rozpor, čím oddialili obnovenie prác na diaľničnom úseku Hubová – Ivachnová prinajmenšom o tri mesiace.

Rozklad podalo Občianske Združenie zdravý domov, ktorého predsedom je Daniel Okál. V rozklade podali dovedna 22 námietok. Druhý rozklad poslal na ministerstvo Výbor mestskej časti Hrboltová, ktorého predsedníčkou je Anna Šanobová. Námietky, ktoré podali, boli veľmi podobné.

Neposudzovali iné varianty

Ľudia z Hrboltovej sa odvolávajú na to, že diaľničiari zamietli všetky ich rozhodujúce pripomienky, ktoré podávali v rámci jednotlivých konaní, úplne odignorovali aj požiadavky vyjadrené v dvoch petíciách ešte pred dvoma rokmi.

Prečítajte si tiež: NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli

Hrboltovčania nesúhlasia s novou trasou tunela Čebrať, ako ju chcú diaľničiari. Námietky majú pre západný portál. Chcú, aby bol viac na západ v lokalite Borček. Dĺžka tunela by na-rástla o ďalších 500 až 600 metrov.

„K pôvodnej trase bola vypracovaná jediná alternatíva, ktorú preferoval aj navrhovateľ. Podmienky pre posúdenia EIA boli nastavené tak, že nemohlo zvíťaziť najlepšie environmentálne riešenie, pretože trasovanie V3 a V4 bolo svojvoľne vylúčené bez relevantného posúdenia,“ povedala Anna Šanobová.

Diaľničiari nepredložili iný návrh trasovania tunela ako ten, ktorý sa mal realizovať.

Problém s obslužnými cestami

Zmena polohy západného portálu je podľa výboru miestnej časti Hrboltová prijateľnejšia vo vzťahu k životnému prostrediu, obyvatelia budú minimálne zaťažení počas výstavby a prevádzky úseku.

„Pre toto riešenie nie je potrebné budovať zložité prístupové cesty, vykupovať ďalšie pozemky, budovať mosty. Je vysoký predpoklad rýchlejšej a ekonomicky výhodnejšej realizácie celého úseku D1 v kontexte eliminácie rizík pri výstavbe.“

Nielen portál je problémom, ľudia z Hrboltovej žiadali, aby stroje a mechanizmy, vrátane tých prvotných, nevyužívali mieste cesty. Diaľničiari prisľúbili, že miestne cesty využívať nebudú. Pre ľudí to nie je dostačujúce, pretože diaľničiari neriešia prvotnú mobilizáciu strojov, prvotnú výstavbu obslužných ciest.

Hrboltovčania protestujú roky

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti povedal, že zo strany obyvateľov Hrboltovej ide o špekulatívne konanie.

„Považujem to za špekulatívne konanie, pretože keby nároky boli relevantné, určite ich nikto nebude podávať o minútu dvanásť,“ dodal Ján Ďurišin. Námietky, ktoré podali občania, už totiž podľa diaľničnej spoločnosti boli v minulosti prerokované a bolo im vyhovené. Týkali sa dĺžky tunela či prístupových ciest.

„Myslíme si, že sme ich zapracovali, preto nás veľmi prekvapilo, že sa tie isté námietky objavili znovu,“ doplnil investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. Zo strany obyvateľov Hrboltovej nejde o pripomienky na poslednú chvíľu. Diaľničiari v záverečnom stanovisku tvrdia, že verejnosť nedala počas posudzovania zamietavé stanovisko.

„Dôrazne to rozporujeme, pretože bolo podaných 36 zamietavých stanovísk,“ povedala Šanobová.

Podané rozpory predĺžia začiatok výstavby úseku o najmenej tri mesiace, a to iba v tom prípade, ak ich zamietne osobitná komisia ministra životného prostredia pre konanie vo veciach rozkladov.

Prečítajte si tiež: Diaľnicu Korbeľkou odobril aj minister Prečítajte si tiež: Ružomberčania protestovali, pretože namiesto diaľnice majú betónové pomníky

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 645
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 370
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 111
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 034
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 721
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 043
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 738
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 024
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 2 122
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

Hlavné správy z MY Liptov

Za parkovanie v dedine pod Chočom už treba platiť

Mnohí turisti nebrali ohľad na domácich obyvateľov a odstavili svoje auto na cestách tak, že znemožnili prechod iným. Samospráva to zatrhla.

Pre vysokú Belú sú vodohospodári v pohotovosti

Hladina Belej bola na Podbanskom štvornásobne vyššia ako normálne. Vodohospodári mali od rána pohotovosť.

Spúšť v Tichej a Kôprovej doline

Voda strhla časť asfaltovej cesty.

Horská rieka Belá ukazuje svoju silu

Tatranské rieky zo Západných Tatier sa vlievajú do Belej, horská rieka veľmi citlivo reaguje na takmer každý výdatnejší dážď. Valiaca sa rieka cez mesto Liptovský Hrádok ráno ľudí poriadne vystrašila.

Najprv treba riešiť odpad, potom medvede

Turisti nechávajú v kontajneroch alebo aj pri nich doslova hody pre medvede. Tie sa rady chodia 
hostiť aj do Hrabova, 
vedia, že idú na istotu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šialená jazda kamiónu. Vodič ohrozil mnoho životov

Na internete sa objavil kamerový záznam z cesty pri Novákoch.

Peter Sagan sa rozchádza s manželkou Katkou

Sagan napísal, že Katka je dôležitou súčasťou jeho života, napriek tomu pôjdu vlastnou cestou.

Horská rieka Belá ukazuje svoju silu

Tatranské rieky zo Západných Tatier sa vlievajú do Belej, horská rieka veľmi citlivo reaguje na takmer každý výdatnejší dážď. Valiaca sa rieka cez mesto Liptovský Hrádok ráno ľudí poriadne vystrašila.

Vybrali SME

Už ste čítali?