Sobota, 20. október, 2018 | Meniny má Vendelín

NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli

Národná diaľničná 
spoločnosť reagovala na rozklad voči záverečnému stanovisku Posudzovania na životné prostredie (EIA) k budovaniu tunela Čebrať, ktorý je súčasťou diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová. Na tlačovej besede hovoril generálny riaditeľ Ján Ďurišin a investičný riaditeľ Jiří Hájek.

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.(Zdroj: Martin Pavelek)

Prečo diaľničná spoločnosť pristúpila k novému trasovaniu tunela Čebrať?

– Pôvodné riešenie sme nezastavili pre protesty obyvateľov Hrboltovej, ale pre neočakávané geologické podmienky. Pripomínam, že toto riešenie už malo právoplatne vydané rozhodnutie EIA, právoplatne ukončené územné konanie a právoplatné stavebné povolenie. Pôvodne mal tunel merať približne dva kilometre, teraz sme ho predĺžili na 3,6 kilometra. Tým sme úplne vylúčili hlboké zárezy vo svahoch nad Hrboltovou.

Prečo sa pri razení tunela nepracuje?

– Čakáme na ukončenie procesu EIA. Pôvodne sme mysleli, že sa tu stretneme a slávnostne oznámime, že stroje sme naštartovali a budeme pokračovať v prerušených prácach. Ale približne dve hodiny pred ukončením termínu, podali dvaja občania obštruktívne a špekulatívne odvolanie. Keby bolo právoplatné záverečné stanovisko EIA, práce by sa začali 9. apríla.

Vnímate to ako sabotovanie?

– Ak má niekto serióznu a objektívnu námietku, tak ju nebude predkladať posledný deň približne dve hodiny pred uplynutím termínu. Urobili sme maximum preto, aby sme obyvateľom Hrboltovej vyšli v ústrety a zapracovali až 135 ich pripomienok.

Prečítajte si tiež: Ľudia na čas výstavbu diaľnice zablokovali

Obyvatelia Hrboltovej tvrdia, že ich pripomienky ste nebrali do úvahy. Napríklad vylúčenie dopravy po obecných cestách.

– V ich požiadavkách sa objavili aj abnormality. Nezmyselná pripomienka je, že ulicou Záskalie v Hrboltovej by nemala jazdiť ani sanitka. Vyhoveli sme im, čo nám skomplikuje práce. V rozhodnutí je jednoznačne napísané, že všetka stavenisková doprava cez Hrboltovú je vylúčená. Môžete si to prečítať na enviroportáli. Budeme využívať prístupovú cestu po telese diaľnice. Chceli sme im to vysvetliť na spoločnom stretnutí, ale odmietli ho. Očividne nemajú záujem zistiť, akým spôsobom sme ich pripomienky zapracovali.

Prečo nepokračujete vo výstavbe od tunela po Ivachnovú?

– Zhotoviteľ potrebuje kameň vyťažený z razenia tunela na násypy k nadjazdom a mostom.

Nie je možné ich získať z lomu Dubná skala?

– A čo budeme potom robiť s tým materiálom, ktorý vyrazíme tu? Vyrastie tu kopec ako pri Martine? To nechceme a ani nemôžeme urobiť.

Hrboltovčania žiadajú posunúť západný portál severnejšie od Záskalia do lokality Borček.

– Keby sme na to pristúpili, tunel by sa nedal raziť, ale museli by sme ho hĺbiť. Urobili by sme veľký kráter priamo v ulici Záskalie. Tento variant sme zamietli práve preto, že by zásadným spôsobom ohrozoval obyvateľov. Preto nechápeme túto pripomienku, lebo ide úplne proti nim a bola vylúčená ešte pred posudzovaním EIA.

Aký bude ďalší postup?

– Minister životného prostredia zvolá rozkladovú komisiu, ktorá posúdi námietky obyvateľov Hrboltovej. Vydá rozhodnutie a buď potvrdí ich požiadavky, alebo ich zamietne. Sme presvedčení, že bolo všetko splnené a rozkladová komisia potvrdí rozhodnutie EIA.

Ako dlho to bude trvať?

– Pri optimistickom variante dva mesiace, náš odhad sú tri mesiace.

Potom už nemôžu dávať námietky?

– Môžu, napríklad na súde, ale nebude to mať odkladný účinok. Potom pôjdeme do procesu územného rozhodnutia a stavebného povolenia. Tam môžu tiež namietať.

Sú ohrozené eurofondy?

– Bez právoplatného rozhodnutia EIA nemôžeme pokračovať v prácach na tuneli. Keby sme tak urobili, prišli by sme o peniaze z eurofondov. Teraz je reálny termín dokončenia polovica roku 2022. Ak nestihneme koniec roka 2023, tak je veľmi reálna šanca, že prídeme o eurofondy. Ale to nie je jediné riziko, pretože všetky požiadavky majú dosah aj na cenu. Stavba nemá neobmedzené limity.

Ak prekročíme rozpočtovú hodnotu a budeme povinní zapracovať ďalšie zmeny, tak sa môže stať, že sa do balíka nevojdeme a budeme musieť kontrakt ukončiť. Nemáme nekonečný mešec na to, aby sme stavbu dokončili. Naviac, sme povinní dávať do vyhodnotení procesu EIA iba technicky realizovateľné a ekonomicky efektívne riešenia. Európska komisia nikdy nepreplatí predražené riešenia, ktoré nie sú technicky správne. Nemôžeme slepo akceptovať pripomienky občanov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 783
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 482
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 721
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 596
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 564
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 196
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 990
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 447
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 942

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

Hlavné správy z MY Liptov

Dve liptovské dediny budú bez prúdu

Dôvodom sú práce na vysokom napätí.

Od pondelka obmedzia premávku na D1 na Liptove

Od pondelka 22. októbra bude doprava na Liptove obmedzená. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začína veľkoplošnú opravu vozovky na 257. kilometri diaľnice D1 v pravom jazdnom páse.

Kandidát na primátora odstúpil

Mestská volebná komisia v Liptovskom Hrádku dnes zverejnila oznámenie o vzdaní sa kandidatúry jedného z troch uchádzačov o post primátora.

Čaká nás daždivý víkend. Na horách môže snežiť

Počas nadchádzajúceho víkendu bude slnka minimum.

Nemocnica má nový očný pavilón

Liptovskomikulášska 
nemocnica oficiálne otvorila vynovené priestory. Sídli v nich pracovisko jednodňovej očnej chirurgie.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koniec rozprávkového života Mariána Kočnera na Donovaloch (fotogaléria)

Donovaly už podnikateľ, ktorý je momentálne vo väzbe, tak skoro neuvidí.

V Žiari nad Hronom našli telo zastreleného policajta

Bližšie informácie o prípade zatiaľ neposkytli.

Vybrali SME

Už ste čítali?