Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli

Národná diaľničná 
spoločnosť reagovala na rozklad voči záverečnému stanovisku Posudzovania na životné prostredie (EIA) k budovaniu tunela Čebrať, ktorý je súčasťou diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová. Na tlačovej besede hovoril generálny riaditeľ Ján Ďurišin a investičný riaditeľ Jiří Hájek.

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. (Zdroj: Martin Pavelek)

Prečo diaľničná spoločnosť pristúpila k novému trasovaniu tunela Čebrať?

– Pôvodné riešenie sme nezastavili pre protesty obyvateľov Hrboltovej, ale pre neočakávané geologické podmienky. Pripomínam, že toto riešenie už malo právoplatne vydané rozhodnutie EIA, právoplatne ukončené územné konanie a právoplatné stavebné povolenie. Pôvodne mal tunel merať približne dva kilometre, teraz sme ho predĺžili na 3,6 kilometra. Tým sme úplne vylúčili hlboké zárezy vo svahoch nad Hrboltovou.

Prečo sa pri razení tunela nepracuje?

– Čakáme na ukončenie procesu EIA. Pôvodne sme mysleli, že sa tu stretneme a slávnostne oznámime, že stroje sme naštartovali a budeme pokračovať v prerušených prácach. Ale približne dve hodiny pred ukončením termínu, podali dvaja občania obštruktívne a špekulatívne odvolanie. Keby bolo právoplatné záverečné stanovisko EIA, práce by sa začali 9. apríla.

Vnímate to ako sabotovanie?

– Ak má niekto serióznu a objektívnu námietku, tak ju nebude predkladať posledný deň približne dve hodiny pred uplynutím termínu. Urobili sme maximum preto, aby sme obyvateľom Hrboltovej vyšli v ústrety a zapracovali až 135 ich pripomienok.

Prečítajte si tiež: Ľudia na čas výstavbu diaľnice zablokovali Čítajte 

Obyvatelia Hrboltovej tvrdia, že ich pripomienky ste nebrali do úvahy. Napríklad vylúčenie dopravy po obecných cestách.

– V ich požiadavkách sa objavili aj abnormality. Nezmyselná pripomienka je, že ulicou Záskalie v Hrboltovej by nemala jazdiť ani sanitka. Vyhoveli sme im, čo nám skomplikuje práce. V rozhodnutí je jednoznačne napísané, že všetka stavenisková doprava cez Hrboltovú je vylúčená. Môžete si to prečítať na enviroportáli. Budeme využívať prístupovú cestu po telese diaľnice. Chceli sme im to vysvetliť na spoločnom stretnutí, ale odmietli ho. Očividne nemajú záujem zistiť, akým spôsobom sme ich pripomienky zapracovali.

Prečo nepokračujete vo výstavbe od tunela po Ivachnovú?

– Zhotoviteľ potrebuje kameň vyťažený z razenia tunela na násypy k nadjazdom a mostom.

Nie je možné ich získať z lomu Dubná skala?

– A čo budeme potom robiť s tým materiálom, ktorý vyrazíme tu? Vyrastie tu kopec ako pri Martine? To nechceme a ani nemôžeme urobiť.

Hrboltovčania žiadajú posunúť západný portál severnejšie od Záskalia do lokality Borček.

– Keby sme na to pristúpili, tunel by sa nedal raziť, ale museli by sme ho hĺbiť. Urobili by sme veľký kráter priamo v ulici Záskalie. Tento variant sme zamietli práve preto, že by zásadným spôsobom ohrozoval obyvateľov. Preto nechápeme túto pripomienku, lebo ide úplne proti nim a bola vylúčená ešte pred posudzovaním EIA.

Aký bude ďalší postup?

– Minister životného prostredia zvolá rozkladovú komisiu, ktorá posúdi námietky obyvateľov Hrboltovej. Vydá rozhodnutie a buď potvrdí ich požiadavky, alebo ich zamietne. Sme presvedčení, že bolo všetko splnené a rozkladová komisia potvrdí rozhodnutie EIA.

Ako dlho to bude trvať?

– Pri optimistickom variante dva mesiace, náš odhad sú tri mesiace.

Potom už nemôžu dávať námietky?

– Môžu, napríklad na súde, ale nebude to mať odkladný účinok. Potom pôjdeme do procesu územného rozhodnutia a stavebného povolenia. Tam môžu tiež namietať.

Sú ohrozené eurofondy?

– Bez právoplatného rozhodnutia EIA nemôžeme pokračovať v prácach na tuneli. Keby sme tak urobili, prišli by sme o peniaze z eurofondov. Teraz je reálny termín dokončenia polovica roku 2022. Ak nestihneme koniec roka 2023, tak je veľmi reálna šanca, že prídeme o eurofondy. Ale to nie je jediné riziko, pretože všetky požiadavky majú dosah aj na cenu. Stavba nemá neobmedzené limity.

Ak prekročíme rozpočtovú hodnotu a budeme povinní zapracovať ďalšie zmeny, tak sa môže stať, že sa do balíka nevojdeme a budeme musieť kontrakt ukončiť. Nemáme nekonečný mešec na to, aby sme stavbu dokončili. Naviac, sme povinní dávať do vyhodnotení procesu EIA iba technicky realizovateľné a ekonomicky efektívne riešenia. Európska komisia nikdy nepreplatí predražené riešenia, ktoré nie sú technicky správne. Nemôžeme slepo akceptovať pripomienky občanov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Úprava osobného motorového vozidla
  2. Important information for Brazilians living in Slovakia
  3. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Päť chýb pri zateplení strechy
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 096
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 057
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 13 842
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 812
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 726
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 10 371
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 604
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 600
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 358
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 145
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Slovenské tunely

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Tvorba rozpočtu mesta na rok 2021 je ohrozená, tvrdí primátor

Tvorba rozpočtu mesta Liptovský Mikuláš na rok 2021 je podľa primátora Jána Blcháča ohrozená.

Ján Blcháč.

Rozbehnutý Tatran pozastavila až pandémia

Po výborne rozbehnutej 10-zápasovej futbalovej bilancii bez prehry pre druholigový MFK Tatran Liptovský Mikuláš mu dočasnú stopku vystavila koronavírusová pandémia.

Je otázne či Tatran v tohto sezónnej jesennej časti ešte zažije ligovú atmosféru.

V mimoriadnych situáciách bude mesto spolupracovať s akadémiou

Mesto Liptovský Mikuláš bude v mimoriadnych situáciách spolupracovať s Akadémiou ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika.

Chladiarenské rúry sú už položené na svojom mieste

Rozsiahla rekonštrukcia ľadovej plochy bude čoskoro hotová.

Chladiarenské rúry sú už na svojom mieste.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Sedemnásťročného chlapca zavalil strom

Leteckých záchranárov zo Žiliny privolali dnes dopoludnia na pomoc 17-ročnému chlapcovi, ktorého v lesnom teréne v katastri obce Zákopčie zavalil strom.

Už ste čítali?