Streda, 27. marec, 2019 | Meniny má Alena

NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli

Národná diaľničná 
spoločnosť reagovala na rozklad voči záverečnému stanovisku Posudzovania na životné prostredie (EIA) k budovaniu tunela Čebrať, ktorý je súčasťou diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová. Na tlačovej besede hovoril generálny riaditeľ Ján Ďurišin a investičný riaditeľ Jiří Hájek.

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.(Zdroj: Martin Pavelek)

Prečo diaľničná spoločnosť pristúpila k novému trasovaniu tunela Čebrať?

– Pôvodné riešenie sme nezastavili pre protesty obyvateľov Hrboltovej, ale pre neočakávané geologické podmienky. Pripomínam, že toto riešenie už malo právoplatne vydané rozhodnutie EIA, právoplatne ukončené územné konanie a právoplatné stavebné povolenie. Pôvodne mal tunel merať približne dva kilometre, teraz sme ho predĺžili na 3,6 kilometra. Tým sme úplne vylúčili hlboké zárezy vo svahoch nad Hrboltovou.

Prečo sa pri razení tunela nepracuje?

– Čakáme na ukončenie procesu EIA. Pôvodne sme mysleli, že sa tu stretneme a slávnostne oznámime, že stroje sme naštartovali a budeme pokračovať v prerušených prácach. Ale približne dve hodiny pred ukončením termínu, podali dvaja občania obštruktívne a špekulatívne odvolanie. Keby bolo právoplatné záverečné stanovisko EIA, práce by sa začali 9. apríla.

Vnímate to ako sabotovanie?

– Ak má niekto serióznu a objektívnu námietku, tak ju nebude predkladať posledný deň približne dve hodiny pred uplynutím termínu. Urobili sme maximum preto, aby sme obyvateľom Hrboltovej vyšli v ústrety a zapracovali až 135 ich pripomienok.

Prečítajte si tiež: Ľudia na čas výstavbu diaľnice zablokovali

Obyvatelia Hrboltovej tvrdia, že ich pripomienky ste nebrali do úvahy. Napríklad vylúčenie dopravy po obecných cestách.

– V ich požiadavkách sa objavili aj abnormality. Nezmyselná pripomienka je, že ulicou Záskalie v Hrboltovej by nemala jazdiť ani sanitka. Vyhoveli sme im, čo nám skomplikuje práce. V rozhodnutí je jednoznačne napísané, že všetka stavenisková doprava cez Hrboltovú je vylúčená. Môžete si to prečítať na enviroportáli. Budeme využívať prístupovú cestu po telese diaľnice. Chceli sme im to vysvetliť na spoločnom stretnutí, ale odmietli ho. Očividne nemajú záujem zistiť, akým spôsobom sme ich pripomienky zapracovali.

Prečo nepokračujete vo výstavbe od tunela po Ivachnovú?

– Zhotoviteľ potrebuje kameň vyťažený z razenia tunela na násypy k nadjazdom a mostom.

Nie je možné ich získať z lomu Dubná skala?

– A čo budeme potom robiť s tým materiálom, ktorý vyrazíme tu? Vyrastie tu kopec ako pri Martine? To nechceme a ani nemôžeme urobiť.

Hrboltovčania žiadajú posunúť západný portál severnejšie od Záskalia do lokality Borček.

– Keby sme na to pristúpili, tunel by sa nedal raziť, ale museli by sme ho hĺbiť. Urobili by sme veľký kráter priamo v ulici Záskalie. Tento variant sme zamietli práve preto, že by zásadným spôsobom ohrozoval obyvateľov. Preto nechápeme túto pripomienku, lebo ide úplne proti nim a bola vylúčená ešte pred posudzovaním EIA.

Aký bude ďalší postup?

– Minister životného prostredia zvolá rozkladovú komisiu, ktorá posúdi námietky obyvateľov Hrboltovej. Vydá rozhodnutie a buď potvrdí ich požiadavky, alebo ich zamietne. Sme presvedčení, že bolo všetko splnené a rozkladová komisia potvrdí rozhodnutie EIA.

Ako dlho to bude trvať?

– Pri optimistickom variante dva mesiace, náš odhad sú tri mesiace.

Potom už nemôžu dávať námietky?

– Môžu, napríklad na súde, ale nebude to mať odkladný účinok. Potom pôjdeme do procesu územného rozhodnutia a stavebného povolenia. Tam môžu tiež namietať.

Sú ohrozené eurofondy?

– Bez právoplatného rozhodnutia EIA nemôžeme pokračovať v prácach na tuneli. Keby sme tak urobili, prišli by sme o peniaze z eurofondov. Teraz je reálny termín dokončenia polovica roku 2022. Ak nestihneme koniec roka 2023, tak je veľmi reálna šanca, že prídeme o eurofondy. Ale to nie je jediné riziko, pretože všetky požiadavky majú dosah aj na cenu. Stavba nemá neobmedzené limity.

Ak prekročíme rozpočtovú hodnotu a budeme povinní zapracovať ďalšie zmeny, tak sa môže stať, že sa do balíka nevojdeme a budeme musieť kontrakt ukončiť. Nemáme nekonečný mešec na to, aby sme stavbu dokončili. Naviac, sme povinní dávať do vyhodnotení procesu EIA iba technicky realizovateľné a ekonomicky efektívne riešenia. Európska komisia nikdy nepreplatí predražené riešenia, ktoré nie sú technicky správne. Nemôžeme slepo akceptovať pripomienky občanov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 31 165
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 749
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 25 217
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 20 389
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 10 476
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 120
  7. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 7 046
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 231
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 024
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 2 980

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice

Hlavné správy z MY Liptov

Tip na aukciu: 15 objektov, kde sa dá rozbehnúť biznis

Spoločnosti Stredoslovenská energetika Holding, a. s., a Stredoslovenská distribučná, a. s., predávajú na strednom Slovensku niekoľko zaujímavých nehnuteľností.

Diagnostika ochorení vo vojenskej nemocnici hrubého čreva bude jednoduchšia

Zlepšenie diagnostiky ochorení hrubého čreva i konečníka a efektívnejšiu činnosť zdravotníckeho personálu na Klinike vnútorného lekárstva Ústrednej vojenskej nemocnice (ÚVN) v

Ilustračná fotografia.

Do prvého ročníka by sa malo v apríli zapísať takmer 400 detí

Takmer štyri stovky detí by sa mali v polovici apríla zapísať do prvého ročníka základných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Liptovský Mikuláš na školský rok 2019/2020.

Ilustračné foto.

Voda z Liptovskej Štiavnice vraj pomáha s trávením, uľaví aj očiam

Voda z prameňov v Liptovskej Štiavnici neďaleko Ružomberka je liekom na problémy s trávením, pálenie záhy či zápal spojiviek.

Energetici rozsvecujú Svetielko nádeje

Zdravie je hodnota, o ktorej zvyčajne nikto nepochybuje, no často až reálny stret s chorobou prinesie zdravým ľuďom poznanie o jeho skutočnej cene.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pozrite si najzaujímavejšie kaštiele na západnom Slovensku

Prinášame vám 1. diel najzaujímavejších kaštieľov na západnom Slovensku zhora.

Primátor Fiabáne reagoval na vypadnutie MsHK Žilina z extraligy

Peter Fiabáne vníma nedávny neúspech aj ako príležitosť.

Po Kobezdovej smrti som chcel splniť dohodnutý sľub, hovorí o návrate do Dukly Radivojevič

Branko Radivojevič cíti, že nastal správny čas ukončiť kariéru.

Vybrali SME

Už ste čítali?