Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli

Národná diaľničná 
spoločnosť reagovala na rozklad voči záverečnému stanovisku Posudzovania na životné prostredie (EIA) k budovaniu tunela Čebrať, ktorý je súčasťou diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová. Na tlačovej besede hovoril generálny riaditeľ Ján Ďurišin a investičný riaditeľ Jiří Hájek.

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek. (Zdroj: Martin Pavelek)

Prečo diaľničná spoločnosť pristúpila k novému trasovaniu tunela Čebrať?

– Pôvodné riešenie sme nezastavili pre protesty obyvateľov Hrboltovej, ale pre neočakávané geologické podmienky. Pripomínam, že toto riešenie už malo právoplatne vydané rozhodnutie EIA, právoplatne ukončené územné konanie a právoplatné stavebné povolenie. Pôvodne mal tunel merať približne dva kilometre, teraz sme ho predĺžili na 3,6 kilometra. Tým sme úplne vylúčili hlboké zárezy vo svahoch nad Hrboltovou.

Prečo sa pri razení tunela nepracuje?

– Čakáme na ukončenie procesu EIA. Pôvodne sme mysleli, že sa tu stretneme a slávnostne oznámime, že stroje sme naštartovali a budeme pokračovať v prerušených prácach. Ale približne dve hodiny pred ukončením termínu, podali dvaja občania obštruktívne a špekulatívne odvolanie. Keby bolo právoplatné záverečné stanovisko EIA, práce by sa začali 9. apríla.

Vnímate to ako sabotovanie?

– Ak má niekto serióznu a objektívnu námietku, tak ju nebude predkladať posledný deň približne dve hodiny pred uplynutím termínu. Urobili sme maximum preto, aby sme obyvateľom Hrboltovej vyšli v ústrety a zapracovali až 135 ich pripomienok.

Prečítajte si tiež: Ľudia na čas výstavbu diaľnice zablokovali Čítajte 

Obyvatelia Hrboltovej tvrdia, že ich pripomienky ste nebrali do úvahy. Napríklad vylúčenie dopravy po obecných cestách.

– V ich požiadavkách sa objavili aj abnormality. Nezmyselná pripomienka je, že ulicou Záskalie v Hrboltovej by nemala jazdiť ani sanitka. Vyhoveli sme im, čo nám skomplikuje práce. V rozhodnutí je jednoznačne napísané, že všetka stavenisková doprava cez Hrboltovú je vylúčená. Môžete si to prečítať na enviroportáli. Budeme využívať prístupovú cestu po telese diaľnice. Chceli sme im to vysvetliť na spoločnom stretnutí, ale odmietli ho. Očividne nemajú záujem zistiť, akým spôsobom sme ich pripomienky zapracovali.

Prečo nepokračujete vo výstavbe od tunela po Ivachnovú?

– Zhotoviteľ potrebuje kameň vyťažený z razenia tunela na násypy k nadjazdom a mostom.

Nie je možné ich získať z lomu Dubná skala?

– A čo budeme potom robiť s tým materiálom, ktorý vyrazíme tu? Vyrastie tu kopec ako pri Martine? To nechceme a ani nemôžeme urobiť.

Hrboltovčania žiadajú posunúť západný portál severnejšie od Záskalia do lokality Borček.

– Keby sme na to pristúpili, tunel by sa nedal raziť, ale museli by sme ho hĺbiť. Urobili by sme veľký kráter priamo v ulici Záskalie. Tento variant sme zamietli práve preto, že by zásadným spôsobom ohrozoval obyvateľov. Preto nechápeme túto pripomienku, lebo ide úplne proti nim a bola vylúčená ešte pred posudzovaním EIA.

Aký bude ďalší postup?

– Minister životného prostredia zvolá rozkladovú komisiu, ktorá posúdi námietky obyvateľov Hrboltovej. Vydá rozhodnutie a buď potvrdí ich požiadavky, alebo ich zamietne. Sme presvedčení, že bolo všetko splnené a rozkladová komisia potvrdí rozhodnutie EIA.

Ako dlho to bude trvať?

– Pri optimistickom variante dva mesiace, náš odhad sú tri mesiace.

Potom už nemôžu dávať námietky?

– Môžu, napríklad na súde, ale nebude to mať odkladný účinok. Potom pôjdeme do procesu územného rozhodnutia a stavebného povolenia. Tam môžu tiež namietať.

Sú ohrozené eurofondy?

– Bez právoplatného rozhodnutia EIA nemôžeme pokračovať v prácach na tuneli. Keby sme tak urobili, prišli by sme o peniaze z eurofondov. Teraz je reálny termín dokončenia polovica roku 2022. Ak nestihneme koniec roka 2023, tak je veľmi reálna šanca, že prídeme o eurofondy. Ale to nie je jediné riziko, pretože všetky požiadavky majú dosah aj na cenu. Stavba nemá neobmedzené limity.

Ak prekročíme rozpočtovú hodnotu a budeme povinní zapracovať ďalšie zmeny, tak sa môže stať, že sa do balíka nevojdeme a budeme musieť kontrakt ukončiť. Nemáme nekonečný mešec na to, aby sme stavbu dokončili. Naviac, sme povinní dávať do vyhodnotení procesu EIA iba technicky realizovateľné a ekonomicky efektívne riešenia. Európska komisia nikdy nepreplatí predražené riešenia, ktoré nie sú technicky správne. Nemôžeme slepo akceptovať pripomienky občanov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  2. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  3. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 918
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 652
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 079
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 047
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 789
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 557
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 505
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 431
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 376
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 240
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Diaľnice

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Slovenské tunely

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Hrával za Tatran, teraz z pasie háji farby Beňadikovej a robí šoféra

Na zakončovateľov v siedmej lige sa zvrchu pozerá hráč, ktorý už kopačky zavesil na pomyselný klinec – Maroš Kováč, aktuálny hráč Beňadikovej.

Futbalista Maroš Kováč v žltom drese Beňadikovej.

Kajakár Halčin velil odbernému miestu

V celoslovenskom plošnom testovaní na nový koronavírus COVID-19 vypomáhali aj športovci v službách armády. Jedným z nich bol aj kajakár Martin Halčin.

Kajakár Martin Halčin pri výpomoci na celoslovenskom plošnom testovaní.

Liptov reprezentuje v IV. lige len Závažná Poruba

Futbalisti ŠK Závažná Poruba skončili po 10. odohraných zápasoch v IV. lige na nelichotivej predposlednej priečke. S bilanciou 1 výhra, 4 remízy a 5 prehier majú na konte 7 bodov.

ŠK Závažná Poruba v modrom.

V stredu na Tatrane opäť ožije futbal II. ligy

Druhá najvyššia futbalová súťaž sa reštartuje už túto stredu 25. novembra. Liptákom zostáva dohrať dve posledné stretnutia jesennej časti súťaže. Tatran má našliapnuté na víťaznú jeseň.

Mikulášski futbalisti v stredu vstúpia do reštartovanej súťaže druhej ligy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Na rýchlostnej ceste R1 sa dnes stala ďalšia nehoda, vodič je popálený

Po prvej nehode zomrela žena, po druhej bojuje o život muž.

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Dve základné školy v Nových Zámkoch hľadajú riaditeľa

Aké podmienky musia spĺňať a koľko budú zarábať?

Už ste čítali?