Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta

NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli

Národná diaľničná 
spoločnosť reagovala na rozklad voči záverečnému stanovisku Posudzovania na životné prostredie (EIA) k budovaniu tunela Čebrať, ktorý je súčasťou diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová. Na tlačovej besede hovoril generálny riaditeľ Ján Ďurišin a investičný riaditeľ Jiří Hájek.

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek.(Zdroj: Martin Pavelek)

Prečo diaľničná spoločnosť pristúpila k novému trasovaniu tunela Čebrať?

– Pôvodné riešenie sme nezastavili pre protesty obyvateľov Hrboltovej, ale pre neočakávané geologické podmienky. Pripomínam, že toto riešenie už malo právoplatne vydané rozhodnutie EIA, právoplatne ukončené územné konanie a právoplatné stavebné povolenie. Pôvodne mal tunel merať približne dva kilometre, teraz sme ho predĺžili na 3,6 kilometra. Tým sme úplne vylúčili hlboké zárezy vo svahoch nad Hrboltovou.

Prečo sa pri razení tunela nepracuje?

– Čakáme na ukončenie procesu EIA. Pôvodne sme mysleli, že sa tu stretneme a slávnostne oznámime, že stroje sme naštartovali a budeme pokračovať v prerušených prácach. Ale približne dve hodiny pred ukončením termínu, podali dvaja občania obštruktívne a špekulatívne odvolanie. Keby bolo právoplatné záverečné stanovisko EIA, práce by sa začali 9. apríla.

Vnímate to ako sabotovanie?

– Ak má niekto serióznu a objektívnu námietku, tak ju nebude predkladať posledný deň približne dve hodiny pred uplynutím termínu. Urobili sme maximum preto, aby sme obyvateľom Hrboltovej vyšli v ústrety a zapracovali až 135 ich pripomienok.

Prečítajte si tiež: Ľudia na čas výstavbu diaľnice zablokovali Čítajte 

Obyvatelia Hrboltovej tvrdia, že ich pripomienky ste nebrali do úvahy. Napríklad vylúčenie dopravy po obecných cestách.

– V ich požiadavkách sa objavili aj abnormality. Nezmyselná pripomienka je, že ulicou Záskalie v Hrboltovej by nemala jazdiť ani sanitka. Vyhoveli sme im, čo nám skomplikuje práce. V rozhodnutí je jednoznačne napísané, že všetka stavenisková doprava cez Hrboltovú je vylúčená. Môžete si to prečítať na enviroportáli. Budeme využívať prístupovú cestu po telese diaľnice. Chceli sme im to vysvetliť na spoločnom stretnutí, ale odmietli ho. Očividne nemajú záujem zistiť, akým spôsobom sme ich pripomienky zapracovali.

Prečo nepokračujete vo výstavbe od tunela po Ivachnovú?

– Zhotoviteľ potrebuje kameň vyťažený z razenia tunela na násypy k nadjazdom a mostom.

Nie je možné ich získať z lomu Dubná skala?

– A čo budeme potom robiť s tým materiálom, ktorý vyrazíme tu? Vyrastie tu kopec ako pri Martine? To nechceme a ani nemôžeme urobiť.

Hrboltovčania žiadajú posunúť západný portál severnejšie od Záskalia do lokality Borček.

– Keby sme na to pristúpili, tunel by sa nedal raziť, ale museli by sme ho hĺbiť. Urobili by sme veľký kráter priamo v ulici Záskalie. Tento variant sme zamietli práve preto, že by zásadným spôsobom ohrozoval obyvateľov. Preto nechápeme túto pripomienku, lebo ide úplne proti nim a bola vylúčená ešte pred posudzovaním EIA.

Aký bude ďalší postup?

– Minister životného prostredia zvolá rozkladovú komisiu, ktorá posúdi námietky obyvateľov Hrboltovej. Vydá rozhodnutie a buď potvrdí ich požiadavky, alebo ich zamietne. Sme presvedčení, že bolo všetko splnené a rozkladová komisia potvrdí rozhodnutie EIA.

Ako dlho to bude trvať?

– Pri optimistickom variante dva mesiace, náš odhad sú tri mesiace.

Potom už nemôžu dávať námietky?

– Môžu, napríklad na súde, ale nebude to mať odkladný účinok. Potom pôjdeme do procesu územného rozhodnutia a stavebného povolenia. Tam môžu tiež namietať.

Sú ohrozené eurofondy?

– Bez právoplatného rozhodnutia EIA nemôžeme pokračovať v prácach na tuneli. Keby sme tak urobili, prišli by sme o peniaze z eurofondov. Teraz je reálny termín dokončenia polovica roku 2022. Ak nestihneme koniec roka 2023, tak je veľmi reálna šanca, že prídeme o eurofondy. Ale to nie je jediné riziko, pretože všetky požiadavky majú dosah aj na cenu. Stavba nemá neobmedzené limity.

Ak prekročíme rozpočtovú hodnotu a budeme povinní zapracovať ďalšie zmeny, tak sa môže stať, že sa do balíka nevojdeme a budeme musieť kontrakt ukončiť. Nemáme nekonečný mešec na to, aby sme stavbu dokončili. Naviac, sme povinní dávať do vyhodnotení procesu EIA iba technicky realizovateľné a ekonomicky efektívne riešenia. Európska komisia nikdy nepreplatí predražené riešenia, ktoré nie sú technicky správne. Nemôžeme slepo akceptovať pripomienky občanov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 679
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 441
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 565
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 750
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 864
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 705
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 5 211
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 462
  9. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 401
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou 3 910

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovenské tunely

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Mladí vodáci sa snažili v dobrých výkonoch napodobniť starších

Skvelé výsledky v roku 2019 vo vodnom slalome dosahovali aj liptovskí vodáci v kategórií žiakov, ktorí sú pod hlavným vedením Stanislavy Smieškovej, bývalej juniorskej majsterky sveta.

Opustili dno tabuľky

Po repre prestávke pokračovala Tipsport liga 21. a 22. kolom.

Mikulášania v zápase proti Detve však body nepripísali.

Na mieste, kde popravili Jánošíka, sú dnes domy

Povery sa zo stoličného popraviska už celkom vytratili. Dnes je zastavanou časťou Liptovského Mikuláša.

Právna poradňa: dnes na tému - kataster

Zistili ste chybu na liste vlastníctva a neviete, kto ju má opraviť? A kto túto opravu zaplatí? Zaujíma vás, ako postupovať, ak chcete zriadiť vecné bremeno na váš majetok, aby vás mohli deti doopatrovať vo vašom vlastnom dome? Odpovede nájdete v aktuálnom vydaní týždenníkov MY.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Známy zápasník zrazil ženu, za jej smrť dostal podmienku

Prokurátor sa plánuje voči rozsudku odvolať.

Do Oravskej priehrady spadlo auto, vodič neprežil

Vodičovi sa nepodarilo dostať von z potápajúceho sa auta.

Aktualizované o 15.00

Na Švermovej ulici v Brezne zrazilo auto dve deti

Na mieste zasahovali hasiči, zdravotní záchranári aj polícia. Deti našťastie neutrpeli život ohrozujúce zranenia.

Žilinčan hajloval pred školáčkou z Kórey, ide do väzenia

Muž dostal nepodmienečný trest štyri mesiace.

Vybrali SME

Už ste čítali?