LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Mestský cyklochodník popri Váhu má slúžiť najmä na šport, relax a oddych. Stúpajúcim počtom ľudí však dochádza k vyhroteným situáciám. Chodník v celej dĺžke nevyužívajú iba cyklisti, pre ktorých je v prvom rade určený, ale aj prechádzajúci sa ľudia či mamičky s kočíkmi. A tak namiesto relaxu sa cyklochodník mení na bojové pole.
Cyklochodník stavalo mesto po častiach, nie je všade rovnako široký a neplatia na ňom všade rovnaké pravidlá. Jeho časť pri sídlisku Nábrežie môžu podľa značiek využívať iba cyklisti alebo korčuliari. Napriek tomu sa po ňom prechádzajú aj peší. Cyklisti pokrikujú po prechádzajúcich sa ľuďoch, aby im nezavadzali a na cyklochodníku nemajú čo hľadať. Peší zas upozorňujú cyklistov, aby dávali pozor na chodcov.
Vnímajú ho ako korzo
Na cyklochodníku sme stretli dve mamičky s kočíkmi. „Chodím sa sem prechádzať s dcérkou, pretože chodník je relatívne pokojné miesto a malá mi môže spať. Okrem toho je rovný, teda nemusím sa s kočíkom trmácať cez obrubníky, ktorých je v meste požehnane, alebo jamy,“ povedala jedna z nich.
Keď sme upozornili na to, že sa nachádza v časti, ktorá je iba pre cyklistov, pokrčila plecami. „A kde mám ísť? Keď vidím, že sa blíži cyklista, ustúpim na kraj.“
„Ja chápem, že ľudia sa nemajú kam chodiť prechádzať a cyklochodník berú niektorí ako vychádzkové korzo,“ povedal cyklista Marek. „Ak sa dá, tak sa im vyhnem, ale niekedy kráčajú vedľa seba ako v rojnici. Vtedy ich upozorním a reagujú veru aj nepríjemnými poznámkami.“
Musia sa držať predpisov
Riešením by bolo, keby celý chodník fungoval ako cyklopeší, teda pre chodcov aj cyklistov oddelený čiarami. Podľa hovorkyne mesta Viktórie Čapčíkovej to ale nie je možné.
„Stavba cyklochodníka bola realizovaná ako cestička pre cyklistov, pre tento účel mesto získalo aj zdroje na jej výstavbu. Jej používanie je riadne upravené osadeným dopravným značením, ktoré presne a v zmysle zákona o premávke na pozemných komunikáciách definuje úseky, v rámci ktorých je aj možný pohyb chodcov a úseky, kde takýto pohyb dovolený nie je,“ povedala.
Chodník v časti iba pre cyklistov nie je dostatočne široký na to, aby slúžil aj peším.
„Možnosť využitia tejto stavby vyplýva zo šírkového usporiadania cyklochodníka, teda pásy pre cyklistov musia mať určitú šírku na bezpečnú premávku. Túto šírku upravujú záväzné technické normy a mesto si ju nemôže prispôsobovať podľa svojho uváženia.“
Čapčíková upozornila, že tam, kde to šírkové usporiadanie cyklochodníka nedovoľuje, nie je možné zriadiť aj pruh pre chodcov, ktorý tiež musí mať svoju minimálnu šírku.
Pohyb ľudí na mestskom cyklochodníku kontroluje aj mestská polícia.

