Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Obnovenie razenia tunela Čebrať sprevádzali silné emócie

Úsek by mal byť hotový v roku 2022.

Pri spustení razenia boli aj nepokojní Hrboltovčania, tí mali slovnú roztržku s primátorom Ružomberka (vpravo)Pri spustení razenia boli aj nepokojní Hrboltovčania, tí mali slovnú roztržku s primátorom Ružomberka (vpravo)(Zdroj: Martin Pavelek)

LIKAVKA. Transparentmi a nesúhlasnými pokrikmi vítalo pár desiatok Hrboltovčanov ministra dopravy Árpáda Érseka, zástupcov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a zhotoviteľa, ktorí prišli slávnostne obnoviť práce na východnom portáli tunela Čebrať.

Pokyn dal minister dopravy

„Od roku 2015 sa na tomto diele nepracovalo, no dnes som dal pokyn na razenie,“ povedal minister dopravy, keď vyšiel z východnej rúry tunela pri Likavke.

„Denne vykopú osem metrov, neskôr práce rozšíria na trojzmennú prevádzku. Nemáme čas na ďalšie prestoje. Najneskorší termín ukončenia je stanovený na koniec roku 2022.“

Minister upozornil, že ak by sa termín nepodarilo dodržať, Slovensko by mohlo prísť o peniaze, ktoré na výstavbu dala Európska únia. V hre je približne 288 miliónov eur.

Práce na výstavbe tunela prerušili pre nevyhovujúce geologické podmienky v roku 2015. Zosuvné územie neumožnilo kopať na pôvodnom mieste, odborníci našli náhradnú trasu.

Tunel síce predĺžila z dvoch na 3,6 kilometra, ale celkovú trasu skrátila o tristo metrov na 14 919 metrov.

Prečítajte si tiež: NDS: Urobili sme všetko, aby sme ľudom vyhoveli Čítajte 

Zvýšené náklady, v odhadovanej sume 56 miliónov eur, sľúbila zaplatiť Európska únia. Termín ale posunúť nedovolila napriek tomu, že len malá časť tunela bude na pôvodnej trase.

„Je to prakticky jediná stavba možno aj v celej Európe, na ktorej sa projekt počas výstavby kompletne prepracoval,“ povedal Jiři Hájek, ekonomický riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Likavčania nemajú námietky

Ružomberok je hlavným cestným ťahom na trase východ – západ a sever – juh. „Ak sa tu nevybuduje moderná cestná sieť, trpieť bude celé Slovensko,“ povedal primátor Igor Čombor.

Starosta Martinčeka obnovenie prác privítal. „Je to významný medzník v histórii dolného Liptova, ale aj celého Slovenska. Diaľnica prepojí Bratislavu s Košicami a dnešným dňom by sa veci mali pohnúť dopredu.“

Prečítajte si tiež: Demänovská dolina nie sú iba zjazdovky. Navštívili sme Krčahovo Čítajte 

Pridal sa starosta Liskovej Jozef Murina. „Škoda, že začíname to, čo už malo byť hotové. Dedine to pomôže hlavne v piatok a nedeľu popoludní, keď autá využívali Liskovú na obchádzku Ružomberka. Zbožným želaním je, aby cesty, ktoré poškodili pri výstavbe, dali do poriadku.“

Výstavba diaľnice sa snáď dotýka najviac Likavky. Jej obyvatelia sa na rozdiel od Hrboltovčanov nebúria.

„Vnímame výstavbu ako nevyhnutnú vec,“ povedal starosta Marián Javorka. „Sme ochotní akceptovať záťaž, ktorá výstavbou vznikne.“

Už dnes je na okraji dediny veľká mimoúrovňová križovatka, ktorá umožní autám zísť z diaľnice alebo sa na ňu napojiť. Ešte treba dorobiť nájazdy k nej. Na to treba vyťažený materiál z tunela. Stavebný ruch tam bude teda veľký.

Hrboltovčania sú nespokojní

Pri hlúčiku protestujúcich Hrboltovčanov sa zastavil primátor Ružomberka Igor Čombor. Jeden z nich ho pozval bývať k sebe domov. „Potom môžete voľačo povedať, keď tadiaľ budú chodiť autá.“

Primátor sa snažil ľuďom vysvetliť dôležitosť dostavby tunela. Po chvíli diskusie sa emócie dostali na povrch. „Kúpte si kone a nech tu kone chodia,“ povedal Čombor.

„Držíte ako rukojemníkov celý Ružomberok a Likavku. Ste spiatočníci, ste proti pokroku. Robíte zle 30-tisícom ľuďom.“ Dodal, že sa s nimi nedá rozprávať, že sa ľudia na nich nemôžu dívať.

Dav ľudí začal kričať. „Fúúj, toto bola urážka.“

Čombor pokračoval. „Už vám predĺžili tunel, už sa vašej dediny takmer nedotýka. Nákladné autá cez dedinu jazdiť nebudú. Urobili vám ústupky, stále vám je málo. Čo ešte chcete? Aby autá chodili vzduchom? Pískate si len svoju pesničku. Fanatizujete ľudí a hovoríte, že je všetko zle. Zamyslite sa nad tým, že treba nájsť konsenzus.“

Ľuďom sa jeho názory nepáčili, čo dávali hlasno najavo.

Každý má svoje argumenty

Oveľa pokojnejšie predniesla požiadavky obyvateľov Hrboltovej Anna Šanobová, poslankyňa ružomberského zastupiteľstva.

„Nie sme proti výstavbe diaľnice. Ale nesúhlasíme so západným portálom, ktorý má byť umiestnený nad našimi domami, v lokalite, ktorá je charakterizovaná ako najzložitejší zosuvný úsek na Slovensku. Máme obavy zo zosuvov, preto navrhujeme posunutie portálu.“

Hrboltovčania žiadajú posunúť západný portál severnejšie od Záskalia do lokality Borček.

Jiří Hájek považuje túto možnosť za jednu z najhorších. „Vtedy by sme museli tunel hĺbiť, nie raziť.“ Podľa neho práve v tých miestach to geomorfologické a prírodné podmienky neumožňujú.

„Bolo by to veľmi nebezpečné a pre obyvateľov Hrboltovej horšie. Jednoducho by sme museli vykopať takú obrovskú jamu, že by sme museli zbúrať aj Hrboltovú. Potom, po postavení tunela, by sme jamu opäť zasypali.“

Prečítajte si tiež: Dlho očakávané obnovenie razenia tunela Čebrať sa odkladá Čítajte 

Protestujúci tvrdili, že Národná diaľničná spoločnosť nevyužila variant V3. Podľa nich existuje štúdia z roku 2010 a variant kompetentní posudzovali, no nezaradili do posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA.

„Toto považujeme za porušenie zákonnosti,“ povedala Anna Šanobová.

Hájek oponoval. „Môžem prehlásiť, že spoločnosť sa s externými konzultantmi venovala všetkým variantom. V3 sme vylúčili ako nerealizovateľný.“

Anne Šanobovej sa jeho argumenty nepáčili, považuje ich za klamlivé. „V dnešnej dobe technických riešení sa všetko dá.“

Katastrofické tvrdenie o obrovskej jame a zbúraní Hrboltovej považuje poslankyňa za absurdné a zavádzajúce.

„Variant V3 podľa odborne spôsobilej osoby je realizovateľný a environmentálne menej rizikový ako V2. Z ekonomického hľadiska NDS nepredložila žiadnu štúdiu, preto sa to dá považovať len za verbálnu obhajobu variantu V2 .“

Ekonomický riaditeľ pritom ešte v apríli upozornil, že aj pri výstavbe diaľnice platia ekonomické pravidlá. NDS nemá nekonečný mešec.

„Sme povinní dávať do vyhodnotení procesu EIA iba technicky realizovateľné a ekonomicky efektívne riešenia. Európska komisia nikdy nepreplatí predražené riešenia, ktoré nie sú technicky správne. Nemôžeme slepo akceptovať pripomienky občanov.“

Nespokojní Hrboltovčania sa nechcú vzdať. „Necháme to na právnikov a na súdy,“ povedala Anna Šanobová. „Budeme sa dovolávať pravdy všetkými dostupnými prostriedkami.“

Svoje právo využijú pravdepodobne naplno aj na budúci rok, keď by sa mal začať raziť tunel zo západnej strany pri Hrboltovej.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  2. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  5. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Radšej škola ako metla
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 825
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 636
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 583
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 440
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 805
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 610
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 510
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 739
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 327
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 4 611

Téma: Diaľnice


Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Najdôležitejšie je, že chlapcov futbal baví

V predchádzajúcom súťažnom ročníku futbalisti OŠK Bešeňová v V. lige preťali pomyslenú cieľovú pásku na ôsmej priečke so ziskom 36 bodov. Teraz za polovicu sezóny vykopali len o sedem bodov menej.

Tím po jesennej časti je v dobre nálade.

Bronzový vábič z majstrovstiev európy

Michal Ondrejkov je medailista z majstrovstiev Európy v nie tak typickom športovom odvetví – vo vábení zveri. S  lesníkom, ktorého v minulosti napadol medveď, sme sa porozprávali nielen o jeho európskom úspechu.

Michal Ondrejkov na majstrovstvách Slovenska.

Bartko sa vypracoval až do A-tímu

Rozprávali sme sa s Tomášom Bartkom, ktorý cepuje fyzičku futbalistom pod Čebraťa. Ako dorastenec hrával aj so súčasným kapitánom fortunaligistu.

Vincent Školiak s hokejom nikdy neprestal. A to už má sedemdesiat

Legenda mikulášskeho hokeja tento rok oslávila sedemdesiatku, no i napriek vyššiemu veku mu nič nebráni hrať milovaný hokej. Ako nám sám povedal, nikdy s hokejom neskončil.

Vincent Školiak na tréningu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Havária na odkalisku: Dolinou sa valila voda

Po daždi dve z troch odkalísk pri Dúbrave nevydržali nápor vody, nastal havarijný stav.

V známom prievidzskom hypermarkete horelo

K požiaru došlo dnes popoludní. Ľudí z budovy okamžite evakuovali.

Vybrali SME

Už ste čítali?