VALASKÁ DUBOVÁ. Podľa pôvodného plánu mali byť dva mosty pri Valaskej Dubovej na ceste I/59, ktorá spája Dolný Kubín s Ružomberkom, opravené už v septembri. Stále nie sú hotové.
Museli kúpiť spomaľovače
„Počas prác na oboch mostoch zistili, že je nevyhnutné vykonať navyše ďalšie, a to vybúranie piatich nosníkov a zdegradovaných časti krídiel,“ povedala Lucia Karelová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC). „Museli byť nahradené novými, betónovali aj časti krídiel. Kvôli tomu bol termín čiastočnej uzávierky mostov predĺžený do konca novembra.“

Stavbári v týchto dňoch s prácami finišujú. „Už treba len dorobiť izolácie, položiť asfaltový povrch v jednom jazdnom pruhu a dorobiť zvodidlá so zábradlím,“ povedal minulý týždeň jeden z pracovníkov. Tvrdil, že to určite stihnú do termínu.
Na ukončenie prác, odstránenie svetelnej signalizácie a sprejazdnenie oboch jazdných pruhov netrpezlivo čakajú obyvatelia Valaskej Dubovej. „To je hrozné,“ jednou vetou zhodnotil starosta Valaskej Dubovej Igor Tulinský súčasnú situáciu v doprave v dedine. „Vodiči, ktorým sa nechce čakať na zelenú, si cestu skracujú cez dedinu. Idú nás tu pozabíjať. Zatiaľ, našťastie, nikoho nezranili, ale kolíznych situácií sme si užili neúrekom. Kúpili sme retardéry na cesty, aby sme ich spomalili.“
Najhoršia situácie je pri spodnom semafore. Autá idúce od Ružomberku obiehajú kolónu a snažia sa na červenú odbočiť do dediny. „Pri vysokej rýchlosti odbočujú vpravo, pričom ich často vynesie do protismeru, kde stoja autá snažiace sa dostať okolo semaforov z dediny do Ružomberka. Zatiaľ to vždy skončilo len pri pokrčených plechoch, lebo tadiaľ chodci nechodia. Už sa nevieme dočkať, kedy hlavnú cestu hore Brestovou sprejazdnia.“
Chcú využiť novinku
V týchto dňoch už mala byť hotová aj polovica mosta pri odbočke do Komjatnej. Starý most idú zbúrať celý, nahradiť ho má nový. Zhotoviteľ HASTRA tam zatiaľ urobil len prekládku sietí. Stavebné práce na moste sa ešte ani nezačali.
„Dôvodom je podanie zlepšovacieho návrhu zhotoviteľa, ktorý navrhol nevyužívať prefabrikát, ale využiť monolit,“ povedala hovorkyňa SSC.
Podľa pôvodného plánu mali najskôr zbúrať polovicu mosta, pričom doprava by bola presmerovaná na zostávajúcu polovicu. Medzitým by stavali novú časť. Po jej dokončení by autá jazdili po prvej, novej časti, búrali a stavali by druhú. Autá by opäť stáli v kolónach pred semaformi. Predpokladaný čas výstavby je pol roka.
„To nemyslíte vážne?“ opýtala sa Ľubomíra Kuriaková z Ružomberka.
„Dochádzam do práce v Dolnom Kubíne. Pol roka sa trápime na semaforoch. Keď kvôli kolónam meškáme, ideme si nohy dolámať, aby sme prišli na čas. A teraz nás to isté čaká ďalšieho pol roka? Porazí ma.“
Pracovník na stavbe spodných mostov vysvetlil postup, ktorý by určite privítali ľudia jazdiaci touto cestou. „Nový most by sme postavili pod starým, na ktorom by bola doprava bez výraznejších obmedzení v obidvoch jazdných pruhoch. Keď bude nový most hotový, zbúrame starý. Na vyrovnanie výškového rozdielu medzi cestou a mostom využijeme násyp.“
Veľkou výhodou tohto riešenia je, že doprava by bola do jedného jazdného pruhu presmerovaná na oveľa kratšiu dobu, len v čase búrania starého mosta.
Či tento postup využijú, hovorkyňa SSC nevedela povedať. „Posudzujú ho a až potom budeme vedieť začiatok a koniec rekonštrukcie.“

