Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

Lesné cesty v parkoch stavali bez povolenia

Súkromní obhospodarovatelia lesov z Liptova 
dostali pokuty.

Najkritickejšia situácia je podľa ekológov v Národnom parku Nízke Tatry.Najkritickejšia situácia je podľa ekológov v Národnom parku Nízke Tatry.(Zdroj: Michal Stromko)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Inšpektorát životného prostredia v Žiline udelil pokuty za výstavbu lesných ciest v Tatranskom národnom parku a Národnom parku Nízke Tatry. Obhospodarovatelia lesov ich stavali bez súhlasu príslušného orgánu ochrany prírody.

Prečítajte si tiež: Chválite sa fotografiami z Tatier? Riskujete pokutu Čítajte 

Podľa Brigity Pokornej, vedúcej oddelenia kontroly, dostali pokutu Združenie vlastníkov pozemkov v Jalovci za výstavbu lesnej cesty na približovanie vyťaženého dreva v katastri Jalovca a Urbár Vrbica, Pozemkové spoločenstvo, za výstavbu lesnej cesty v katastrálnom území Iľanova v Národnom parku Nízke Tatry.

„S tretím subjektom vedie inšpekcia v súčasnosti konanie o inom správnom delikte. Ide o realizáciu lesnej cesty v ochrannom pásme Národného parku Nízke Tatry v katastrálnom území Liptovské Kľačany,“ informovala Pokorná.

Ovplyvňujú vodný režim

Inšpekcia poukazuje na to, že obhospodarovateľ lesa má povinnosti, ktoré mu vyplývajú z právnych predpisov na úseku lesného hospodárstva.

„Výstavbu lesných ciest a zvážnic je potrebné v chránených územiach regulovať z dôvodu, že tieto líniové stavby aj pri tých najmenších parametroch zaberajú značné plochy prírodných biotopov, pôsobia na odtokové pomery v území a vodný režim lesných ekosystémov, predstavujú zásah do vzhľadu krajiny,“ informovala inšpekcia.

Tým, že obhospodarovatelia tieto cesty stavajú, sprístupňujú dosiaľ odľahlé závery dolín aj pre nepovolaných. Jazdia po nich autá, motorkári, výnimkou nie sú ani štvrokolky.

Prečítajte si tiež: Nízkotatranské lesy miznú Čítajte 

„Preto je dôležité ešte pred samotnou realizáciou výstavby lesnej cesty a zvážnice v chránenom území posúdiť zámer výstavby orgánmi ochrany prírody. Ide najmä o opodstatnenosť plánovaného rozsahu sprístupnenia lesných porastov, technické parametre lesnej cesty a zvážnice, vhodnosť trasovania.

„V prípade, že to záujmy ochrany prírody a krajiny vyžadujú, by tak orgán ochrany prírody mohol včas určiť bližšie podmienky vykonávania činnosti, respektíve v odôvodnených prípadoch by s výstavbou lesných ciest a zvážnic nesúhlasil.“

Najhoršie je to v Nízkych Tatrách

Ekológ a aktivista Karol Kaliský dlhodobo poukazuje na to, že v našich chránených územiach pribudli za uplynulé obdobie stovky kilometrov nových ciest a zvážnic. Najtragickejším príkladom sú podľa jeho slov Nízke Tatry.

Prečítajte si tiež: Urbárnici chcú spracovať zvyšky kalamity Žofia, ťažbe bránia ochranári Čítajte 

„Za posledných desať rokov pripomínajú skôr kameňolom ako národný park. Živelná a nekontrolovaná výstavba lesných komunikácií štátnymi aj neštátnymi subjektami likviduje posledné bezcestné oblasti divočiny,“ upozornil Kaliský.

„Cesty pôsobia ako odvodňovacie kanály, rozčleňujú kompaktné lesné prostredie

čím napomáhajú rozvratu lesných porastov a ďalšiemu budovaniu ciest. Sprístupnenie lesných porastov umožňuje masívnu ťažbu, na ktorú dopláca nespočetné množstvo lesných druhov.“

Doplnil, že priamym dôsledkom takejto nekontrolovanej výstavby ciest a na to nadväzujúcich lesohospodárskych aktivít sú esteticky trvalo znehodnotené a ekologicky zdevastované územia na výmere desiatok kilometrov štvorcových.

„Názory a riešenia, ktoré dlhodobo ponúkajú vedci, odborníci a ochranári, sú zo strany štátu aj zo strany lesných hospodárov ignorované, prioritou sa stal rýchly ekonomický zisk.“

Urbárnici sa chcú obrátiť na súd

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5NJ8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5NJ8 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  6. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  7. Darujte od srdca pre rozum
  8. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  9. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  10. Získajte výnos až 15 % ročne
  1. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Vaše auto vám už neukradne nikto
  5. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Liptov in wintertime
  8. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  9. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 512
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 14 064
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 808
  4. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 8 616
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 003
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 445
  7. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 273
  8. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 188
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 6 089
  10. Darujte od srdca pre rozum 6 050

Téma: Lesy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Rastliny

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Cestám by pomohli vetrolamy, na Liptove chýbajú

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie. Župa žiadne takéto zariadenie zatiaľ nemá.

Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou.

Európske peniaze rýchlejšie riešia to, čo je u nás dôležité

Hovoríme s Matejom Ovčiarkom z Ministerstva životného prostredia SR aj o tom, ako sa v rezorte darí čerpať eurofondy.

Martinský Turvod realizoval viacero stavieb, ktoré viedli k zlepšeniu dodávky kvalitnej vody pre ľudí. V roku 2017 napríklad dokončil aj za európske peniaze (takmer 4,4 milióna eur) odkanalizovanie obcí Turčiansky Peter a Košťany nad Turcom.

Súťaž na autobusového dopravcu zrušili, jediná ponuka bola privysoká

Mesto Ružomberok zrušilo verejnú súťaž na poskytovanie služieb mestskej autobusovej dopravy (MAD) na najbližších 10 rokov.

Nové autobusy.

Kvalitu ružomberského ovzdušia monitoruje nová webstránka

Kvalitu ružomberského ovzdušia monitoruje nová internetová stránka.

Veľkou nevýhodou mesta je v podobných situáciach jeho poloha v kotline, ktorá bráni lepšej cirkulácii vzduchu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Priestor hodný 21. storočia. Tržnica v centre Nitry sa zmení

Na historickej budove menia okná. Nová presklená budova má podľa radnice slúžiť najmä pre potreby kultúry, uvažuje sa s výťahom.

Medzi Podbielom a Krivou je cesta uzavretá

Pre dopravnú nehodu je hlavná cesta Oravou neprejazdná.

Epileptik dostal záchvat za volantom, nejde vraj o jeho prvú nehodu

Na miesto nehody priletel aj vrtuľník, odletel nakoniec prázdny, lebo stav zraneného si letecký transport nevyžadoval. Zostal v opatere pozemných záchranárov.

Už ste čítali?