Odrážadlo alebo bicykel?
Skoro každé dieťa začne svoj bicyklový život na plastovej motorôčke so štyrmi kolieskami. Až potom príde úvod do sveta jednej stopy, teda dvoch koliesok a udržania rovnováhy na nich. Rodičia prípadne starí rodičia majú na výber buď odrážadlá alebo bicykle postavené na malých dvanásť palcových kolesách, kde k udržaniu rovnováhy pomáhajú ešte pomocné kolieska. Čo si vybrať?
Rozhodne odrážadlo! Od výroby detských bicyklov na malých 12“ kolieskach upustilo mnoho značiek.
Jednoducho preto, lebo sú zbytočné a drahé. Investujte radšej do kvalitného odrážadla. Deti sa naučia udržať rovnováhu doslova za pár minút a pomocné kolieska nebudú už nikdy potrebovať.

Vyhnite sa lacným, plastovým krámom z obchodných domov. Kvalitné a hlavne bezpečné odrážadlo by malo mať klasické gumené pneumatiky s možnosťou dofukovania. Existujú lacné varianty, kde je guma nahradená penou alebo plastom, ktoré však ani zďaleka neposkytujú grip podobný klasickej pneumatike, laicky povedané, šmýkajú sa a deťom hrozí viac pádov.
Ráfiky kolies by rozhodne tiež nemali byť z plastu. Dieťaťu bude stačiť pár jázd na to,aby plast okolo uchytenia kolies povolil. Kolieska dostanú vôľu a začnú „behať“ v ráme odrážadla. V prípade plastových koliesok je to neopraviteľná závada, nehovoriac o tom, že pri takomto riešení výrobcovia nepoužívajú v kolieskach žiadne ložiská. S plastovým ráfikom ide ruka v ruke aj nefunkčná brzda. Tá je na odrážadlách len jedna, zadná. Ak je brzdová páčka z plastu a brzdové gumičky sa pokúšajú zastaviť plastový ráfiky, viete, že ste zle, hoci cena môže byť lákavá.
Tie lepšie odrážadlá majú na ráme plôšky, kam si deti počas jazdy môžu vyložiť labky. Je to pohodlnejšie a keď sa o rok pridajú pedále, deti už majú návyk, že tam niekam tie nôžky patria a v neposlednom rade vám ušetria niekoľko párov zodratých topánok.

Deti od 100 do 115cm. Malí cyklisti
Ak už máte za sebou odrážadlo, je čas na prvý ozajstný bicykel. Tie bývajú na 16“ kolieskach.S nimi už dokážete absolvovať malé výlety popri Váhu na zmrzlinu do mesta. Výrobcovia k nim pridávajú v cene aj pomocné kolieska, ale ak dieťa už vie udržať rovnováhu, zbytočne ich s nimi nemýľte a demontujte ich.
Pri výbere detského bicykla je to podobné ako pri odrážadlách. Ak túžite po niečom z plastu, radšej si kúpte jogurt v tégliku, na bicykloch nemá plast čo hľadať a je úplne jedno, koľko ružovej a princezien má na sebe. Podozrivo nízka cena neznamená, že je k vám výrobca zhovievavejší a uspokojí sa s menším ziskom. Znamená to len toľko, že sa niekde uberalo na kvalite použitých materiálov, vývoji a hľadali sa jednoduchšie riešenia.
Opakom bicyklov odliatych z plastu sú tie vyrobené z echt železa. Ich váha je neraz vyššia než váha kvalitnejších dospeláckych bicyklov.Keď si to prerátame, jazdu na nich deťom vôbec nezávidíme. Veď kto z nás by chcel jazdiť na bicykli, ktorého váha je rovnaká ak nie vyššia ako váha jazdca?
Deti od 110 do 130cm. Prichádza radenie
Na bicykle s dvadsať palcovými kolieskami už výrobcovia montujú rôzne vychytávky. Záleží na vašej peňaženke, kam až chcete zájsť. Pri výbere je pravidlo rovnaké, čím ľahšie, tým menej sa deti natrápia. Novinkou oproti menším bicyklom je v tejto kategórii radenie, teda možnosť zmeniť prevod podľa potreby.
Deťom chvíľku trvá, kým si na túto možnosť zvyknú, ale po pár jazdách sa v tom nájdu.
Pri lepších strojoch sa v tejto kategórii môžete stretnúť s kotúčovými brzdami. Skutočne slušný bicykel s váhou pod 9 kíl a rozumným sprevodovaním kúpite za sumu okolo 300 eur a viac.

Deti od 125 – 150cm. Odpružené vidlice a väčšie kolieska.
24 palcov. To je vlastne posledný echt detský bicykel, potom už nasledujú juniorské bajky. Na výber máte naozaj širokú paletu modelov, rôznych konštrukčných riešení aj farieb.
Najobľúbenejšími „chytákmi“ v tejto kategórii sú odpružené vidlice a v mnohých prípadoch pribúda k zadnej prehadzovačke predná s troma prevodmi.
Tak si to rozoberme. Len kvalitná odpružená vidlica na detský bicykel v tejto kategórii stojí samostatne okolo sto eur. Môžeme sa teda domnievať, že na bicykli za 400 eur ju nenájdeme. Lacné náhrady majú vo výsledku efekt vo zvýšení váhy celého bicykla a ich funkčnosť sa blíži k nule.

Predná prehadzovačka sa dnes z bicyklov pomaly vytráca. Tie lepšie bajky majú vpredu už len dva prevody a tie top dokonca iba jeden. Výrobcovia kompenzujú úbytok prevodov na zadnej kazete, kde dnes nájdeme 11 alebo 12 koliesok. Podobný trend prichádza aj do detských bicyklov. Výsledkom je menšia poruchovosť, veľká úspora na váhe a jednoduchšia ovládateľnosť.
V tejto kategórii dokážete kúpiť bicykel za cca 360 eur s váhou okolo 9,7kg, tie drahšie sa do tejto váhy vmestia aj so vzduchovou odpruženou vidlicou a kotúčovými brzdami. Naopak, o pár desiatok eur lacnejšie bicykle šplhajú hmotnosťou k štrnástim kilám, čo je takmer o tretinu viac.

Snažili sme sa do tohto článku vtesnať aspoň to najdôležitejšie. Ideálnym riešením je bicykel vyskúšať priamo s dieťaťom a nedržať sa slepo len veľkostných tabuliek na internete. Ak vás kúpa detského bicykla ešte len čaká a rozhodli ste sa uprednostniť funkčnosť pred opachou s najnižšou cenovkou, veľmi radi vám pomôžeme s výberom stroja, ktorý počas nadchádzajúcej sezóny bude prinášať radosť a pozitívne zážitky, nech sa už vyberiete kamkoľvek.
Kde nás nájdete
Našu predajňu Bicyklom po Slovensku nájdete na ulici Okoličianska 61 v Liptovskom Mikuláši (časť Okoličné), alebo aj na facebooku: www.facebook.com/BicyklomPoSlovensku
Tešíme sa na vás.
Autor: BicyklomPoSlovensku
Autor: BicyklomPoSlovensku