Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Cestám by pomohli vetrolamy, na Liptove chýbajú

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie. Župa žiadne takéto zariadenie zatiaľ nemá.

Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou.Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou. (Zdroj: michalpaska.sk)

LIPTOV. „Odhadujem, že vlani tu došlo k desiatim dopravným nehodám,“ hovorí starosta Liptovskej Sielnice Igor Guráň. Každú zimu hlavnú cestu zafúka vietor, riešenie je nenáročné.

Cestu z Liptovského Mikuláša do Liptovskej Sielnice a ďalej cez Matiašovce na horský priechod Huty šoféri veľmi dobre poznajú. Vedia, že ak je to možné, v zime sa mu treba vyhnúť.

Súvisiaci článok Deravý most na diaľnici tak skoro neopravia Čítajte 

Nie vždy sa to dá, denne po ceste jazdí približne 10-tisíc áut. Ide o hlavný ťah na Poľsko a jediné dopravné spojenie tamojších dedín s okresným mestom. Podstatnú časť vodičov tvoria návštevníci akvaparku.

Treba si tu dávať veľký pozor, no často ani najvyššia opatrnosť nepomôže. Úsek župnej cesty pri Liptovskej Mare býva v zime zaviaty, fúka tam silný bočný vietor.

„V minulosti bolo cestárskym pravidlom v takýchto úsekoch inštalovať mechanické snehové zábrany, ktoré dosť podstatným spôsobom daný problém riešili už za našich otcov a starých otcov. O tom, že ide o relatívne finančne nenáročný a účinný spôsob, azda hovoriť nemusím,“ hovorí starosta s tým, že by pomohli aspoň vetrolamy.

Úsek býva úplne neprejazdný

Igor Guráň opísal dva kritické úseky.

„Esíčko hneď za Liptovským Trnovcom, lokalita Ratkovie, kde vplyvom námraz a nevhodného povrchu vozovky dochádza každoročne k viacerým dopravným nehodám. Podľa mňa sa v tomto prípade dá s plnou zodpovednosťou hovoriť o rizikovom nehodovom úseku. Najvhodnejšie riešenie vidím v úprave povrchu vozovky nástrekom tak, ako to bolo realizované v podjazde železničnej trate v Ondrašovej pri Liptovskej vodárenskej spoločnosti.“

Druhým nebezpečným úsekom je takzvaný sielnický kopec, tiahla zákruta od mostíka, dlhé a pomerne strmé stúpanie a následné klesanie až po križovatku ku Kolibe Gréta.

Súvisiaci článok Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov Čítajte 

„Pri snežení a vetre vytvárajúcom snehové jazyky je tento úsek takmer každý rok prakticky neprejazdný, z tohto dôvodu je taktiež úsekom častých nehôd, a to už nehovorím o nehodách so zverou.“

Miroslava z Kvačian dochádza do Liptovského Mikuláša denne a cestu dôverne pozná. „Mám pred ňou veľký rešpekt. Neraz sa mi stalo, dokonca s deťmi v aute, že som musela na ceste zastaviť, pretože tam fúkal silný vietor a pokračovať v jazde bolo životu nebezpečné.“

Žiadosť o vetrolamy adresovali verejne župe

Situácia bola kritická najmä začiatkom roka. Problémy sú aj na štátnej ceste 1/18 od Liptovského Michala do Liptovského Mikuláša. Správcom je Slovenská správa ciest.

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie.

S požiadavkou na vyriešenie situácie sa na Žilinský samosprávny kraj obrátil počas zasadnutia krajského zastupiteľstva ľubeľský starosta Erik Gemzický, ktorý je aj župným poslancom.

„Koncom roka 2019 bola vplyvom silného vetra a sneženia veľmi nepriaznivá situácia na viacerých cestách v liptovskom regióne. Vplyvom vetra sa na vozovke objavovali naviate jazyky snehu. Kontaktovali ma aj predstavitelia samosprávy, ale aj člen komisie dopravy Michal Paška. Preto som túto problematiku predniesol aj na ostatnom zasadnutí Zastupiteľstva ŽSK.

Súvisiaci článok Pri Mare otvorili miniskanzen na pamiatku zatopených dedín Čítajte 

Poukázal na to, že oba úseky, teda medzi Liptovským Mikulášom a Kvačanmi, aj na štátnej ceste 1/18 poza Liptovskú Maru sú veľmi nebezpečné pre vodičov hlavne za zníženej viditeľnosti.

„Úsek cesty medzi Liptovskou Ondrašovou a Liptovskými Matiašovcami je známy aj tým, že je okolo neho dosť polí. Práve z nich je počas sneženia a vetra veľa snehu naviateho priamo na cestu, čo má vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Nehovoriac o problémoch pri vykonávaní zimnej údržby či jazde prímestských autobusov. Došlo už aj k situácii, že cesta bola neprejazdná pre dopravnú nehodu. V minulosti boli okolo takýchto problémových úsekov osadené vetrolamy, ktoré problémy minimalizovali. Myslím si, že jednoduché riešenie by pomohlo aj teraz,“ doplnil Michal Paška, člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja.

„Treba sa tejto problematike venovať, hoci viem, že to nie je jednoduché vzhľadom na majetkovoprávne pomery v blízkosti ciest. S týmto súvisí aj iná problematika, ktorou sa musíme čím skôr detailne zaoberať, a to čistota a vykášanie blízkeho okolia ciest v letných mesiacoch,“ uzavrel Gemzický.

Uvažujú o kúpe snehových zábran

Podľa slov Martiny Remencovej, hovorkyne Žilinského samosprávneho kraja, župní cestári pravidelne monitorujú cesty II. a III. triedy. Tí uznali, že vetrolamy by skutočne pomohli.

„Máme vytypované úseky, kde často dochádza k zafúkavaniu ciest z priľahlých polí, najčastejšie je to na otvorených úsekoch ciest v extravilánoch obcí a miest,“ vysvetlila s tým, že ide o dvanásť kilometrov ciest.

„Dnes Správa ciest ŽSK nedisponuje žiadnymi certifikovanými snehovými zábranami – zásnežkami. Možnosťou ich zakúpenia a osadenia sa však zaoberá, ich používanie v konečnom dôsledku môže uľahčiť zimnú údržbu a zlepší zjazdnosť ciest.“

Upozornila na to, že umiestnenie zásnežiek podlieha súhlasu vlastníka pozemku, na ktorý vetrolamy umiestnia.

„Čiže správa ciest bude musieť získať aj súhlas týchto vlastníkov s umiestnením zásnežiek.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 186
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 849
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 036
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 020
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 879
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 946
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 426
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 691
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 588
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 555
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Energetici do ochrany vtáctva v Liptovskej Teplej investovali 30-tisíc eur

Na úseku dlhom 1,3 kilometra ošetrili 14 stĺpov a splnili tak požiadavku štátnych ochranárov.

Zemiaky vyrástli kvalitné, už sú aj pod strechou

S množstvom aj kvalitou zemiakov sú v tomto roku spokojní.

Triedenie zemiakov v Smrečanoch.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

V jeseni využívajú návštevníci najmä lanovku na Chopok.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?