Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Cestám by pomohli vetrolamy, na Liptove chýbajú

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie. Župa žiadne takéto zariadenie zatiaľ nemá.

Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou.Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou. (Zdroj: michalpaska.sk)

LIPTOV. „Odhadujem, že vlani tu došlo k desiatim dopravným nehodám,“ hovorí starosta Liptovskej Sielnice Igor Guráň. Každú zimu hlavnú cestu zafúka vietor, riešenie je nenáročné.

Cestu z Liptovského Mikuláša do Liptovskej Sielnice a ďalej cez Matiašovce na horský priechod Huty šoféri veľmi dobre poznajú. Vedia, že ak je to možné, v zime sa mu treba vyhnúť.

Súvisiaci článok Deravý most na diaľnici tak skoro neopravia Čítajte 

Nie vždy sa to dá, denne po ceste jazdí približne 10-tisíc áut. Ide o hlavný ťah na Poľsko a jediné dopravné spojenie tamojších dedín s okresným mestom. Podstatnú časť vodičov tvoria návštevníci akvaparku.

Treba si tu dávať veľký pozor, no často ani najvyššia opatrnosť nepomôže. Úsek župnej cesty pri Liptovskej Mare býva v zime zaviaty, fúka tam silný bočný vietor.

„V minulosti bolo cestárskym pravidlom v takýchto úsekoch inštalovať mechanické snehové zábrany, ktoré dosť podstatným spôsobom daný problém riešili už za našich otcov a starých otcov. O tom, že ide o relatívne finančne nenáročný a účinný spôsob, azda hovoriť nemusím,“ hovorí starosta s tým, že by pomohli aspoň vetrolamy.

Úsek býva úplne neprejazdný

Igor Guráň opísal dva kritické úseky.

„Esíčko hneď za Liptovským Trnovcom, lokalita Ratkovie, kde vplyvom námraz a nevhodného povrchu vozovky dochádza každoročne k viacerým dopravným nehodám. Podľa mňa sa v tomto prípade dá s plnou zodpovednosťou hovoriť o rizikovom nehodovom úseku. Najvhodnejšie riešenie vidím v úprave povrchu vozovky nástrekom tak, ako to bolo realizované v podjazde železničnej trate v Ondrašovej pri Liptovskej vodárenskej spoločnosti.“

Druhým nebezpečným úsekom je takzvaný sielnický kopec, tiahla zákruta od mostíka, dlhé a pomerne strmé stúpanie a následné klesanie až po križovatku ku Kolibe Gréta.

Súvisiaci článok Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov Čítajte 

„Pri snežení a vetre vytvárajúcom snehové jazyky je tento úsek takmer každý rok prakticky neprejazdný, z tohto dôvodu je taktiež úsekom častých nehôd, a to už nehovorím o nehodách so zverou.“

Miroslava z Kvačian dochádza do Liptovského Mikuláša denne a cestu dôverne pozná. „Mám pred ňou veľký rešpekt. Neraz sa mi stalo, dokonca s deťmi v aute, že som musela na ceste zastaviť, pretože tam fúkal silný vietor a pokračovať v jazde bolo životu nebezpečné.“

Žiadosť o vetrolamy adresovali verejne župe

Situácia bola kritická najmä začiatkom roka. Problémy sú aj na štátnej ceste 1/18 od Liptovského Michala do Liptovského Mikuláša. Správcom je Slovenská správa ciest.

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie.

S požiadavkou na vyriešenie situácie sa na Žilinský samosprávny kraj obrátil počas zasadnutia krajského zastupiteľstva ľubeľský starosta Erik Gemzický, ktorý je aj župným poslancom.

„Koncom roka 2019 bola vplyvom silného vetra a sneženia veľmi nepriaznivá situácia na viacerých cestách v liptovskom regióne. Vplyvom vetra sa na vozovke objavovali naviate jazyky snehu. Kontaktovali ma aj predstavitelia samosprávy, ale aj člen komisie dopravy Michal Paška. Preto som túto problematiku predniesol aj na ostatnom zasadnutí Zastupiteľstva ŽSK.

Súvisiaci článok Pri Mare otvorili miniskanzen na pamiatku zatopených dedín Čítajte 

Poukázal na to, že oba úseky, teda medzi Liptovským Mikulášom a Kvačanmi, aj na štátnej ceste 1/18 poza Liptovskú Maru sú veľmi nebezpečné pre vodičov hlavne za zníženej viditeľnosti.

„Úsek cesty medzi Liptovskou Ondrašovou a Liptovskými Matiašovcami je známy aj tým, že je okolo neho dosť polí. Práve z nich je počas sneženia a vetra veľa snehu naviateho priamo na cestu, čo má vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Nehovoriac o problémoch pri vykonávaní zimnej údržby či jazde prímestských autobusov. Došlo už aj k situácii, že cesta bola neprejazdná pre dopravnú nehodu. V minulosti boli okolo takýchto problémových úsekov osadené vetrolamy, ktoré problémy minimalizovali. Myslím si, že jednoduché riešenie by pomohlo aj teraz,“ doplnil Michal Paška, člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja.

„Treba sa tejto problematike venovať, hoci viem, že to nie je jednoduché vzhľadom na majetkovoprávne pomery v blízkosti ciest. S týmto súvisí aj iná problematika, ktorou sa musíme čím skôr detailne zaoberať, a to čistota a vykášanie blízkeho okolia ciest v letných mesiacoch,“ uzavrel Gemzický.

Uvažujú o kúpe snehových zábran

Podľa slov Martiny Remencovej, hovorkyne Žilinského samosprávneho kraja, župní cestári pravidelne monitorujú cesty II. a III. triedy. Tí uznali, že vetrolamy by skutočne pomohli.

„Máme vytypované úseky, kde často dochádza k zafúkavaniu ciest z priľahlých polí, najčastejšie je to na otvorených úsekoch ciest v extravilánoch obcí a miest,“ vysvetlila s tým, že ide o dvanásť kilometrov ciest.

„Dnes Správa ciest ŽSK nedisponuje žiadnymi certifikovanými snehovými zábranami – zásnežkami. Možnosťou ich zakúpenia a osadenia sa však zaoberá, ich používanie v konečnom dôsledku môže uľahčiť zimnú údržbu a zlepší zjazdnosť ciest.“

Upozornila na to, že umiestnenie zásnežiek podlieha súhlasu vlastníka pozemku, na ktorý vetrolamy umiestnia.

„Čiže správa ciest bude musieť získať aj súhlas týchto vlastníkov s umiestnením zásnežiek.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 845
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 135
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 447
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 737
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 038
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 915
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 216
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 892
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 693
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 584
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Pozitivita je nižšia ako bola na obed.

57m
Testovanie v Závažnej Porube. Ľudia rešpektujú rozpis podľa ulíc uverejnený na webovej stránke a vo vývesných tabuliach.

Pozitivita je zatiaľ nízka.

1 h
Testovací tím v ZŠ Klačno.

Vo výsledkoch nie sú započítaní dvaja najväčší zamestnávatelia.

2 h

O pomoc požiadali samosprávy z okresu Ružomberok.

5 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ 23. 1. o 21.24 o vyjadrenie prednostky OÚ

Zaočkovali aj 34-ročnú prednostku za OĽaNO v Nitre

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

22. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

22. jan

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

8 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Už ste čítali?