Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Cestám by pomohli vetrolamy, na Liptove chýbajú

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie. Župa žiadne takéto zariadenie zatiaľ nemá.

Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou.Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou. (Zdroj: michalpaska.sk)

LIPTOV. „Odhadujem, že vlani tu došlo k desiatim dopravným nehodám,“ hovorí starosta Liptovskej Sielnice Igor Guráň. Každú zimu hlavnú cestu zafúka vietor, riešenie je nenáročné.

Cestu z Liptovského Mikuláša do Liptovskej Sielnice a ďalej cez Matiašovce na horský priechod Huty šoféri veľmi dobre poznajú. Vedia, že ak je to možné, v zime sa mu treba vyhnúť.

Súvisiaci článok Deravý most na diaľnici tak skoro neopravia Čítajte 

Nie vždy sa to dá, denne po ceste jazdí približne 10-tisíc áut. Ide o hlavný ťah na Poľsko a jediné dopravné spojenie tamojších dedín s okresným mestom. Podstatnú časť vodičov tvoria návštevníci akvaparku.

Treba si tu dávať veľký pozor, no často ani najvyššia opatrnosť nepomôže. Úsek župnej cesty pri Liptovskej Mare býva v zime zaviaty, fúka tam silný bočný vietor.

„V minulosti bolo cestárskym pravidlom v takýchto úsekoch inštalovať mechanické snehové zábrany, ktoré dosť podstatným spôsobom daný problém riešili už za našich otcov a starých otcov. O tom, že ide o relatívne finančne nenáročný a účinný spôsob, azda hovoriť nemusím,“ hovorí starosta s tým, že by pomohli aspoň vetrolamy.

Úsek býva úplne neprejazdný

Igor Guráň opísal dva kritické úseky.

„Esíčko hneď za Liptovským Trnovcom, lokalita Ratkovie, kde vplyvom námraz a nevhodného povrchu vozovky dochádza každoročne k viacerým dopravným nehodám. Podľa mňa sa v tomto prípade dá s plnou zodpovednosťou hovoriť o rizikovom nehodovom úseku. Najvhodnejšie riešenie vidím v úprave povrchu vozovky nástrekom tak, ako to bolo realizované v podjazde železničnej trate v Ondrašovej pri Liptovskej vodárenskej spoločnosti.“

Druhým nebezpečným úsekom je takzvaný sielnický kopec, tiahla zákruta od mostíka, dlhé a pomerne strmé stúpanie a následné klesanie až po križovatku ku Kolibe Gréta.

Súvisiaci článok Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov Čítajte 

„Pri snežení a vetre vytvárajúcom snehové jazyky je tento úsek takmer každý rok prakticky neprejazdný, z tohto dôvodu je taktiež úsekom častých nehôd, a to už nehovorím o nehodách so zverou.“

Miroslava z Kvačian dochádza do Liptovského Mikuláša denne a cestu dôverne pozná. „Mám pred ňou veľký rešpekt. Neraz sa mi stalo, dokonca s deťmi v aute, že som musela na ceste zastaviť, pretože tam fúkal silný vietor a pokračovať v jazde bolo životu nebezpečné.“

Žiadosť o vetrolamy adresovali verejne župe

Situácia bola kritická najmä začiatkom roka. Problémy sú aj na štátnej ceste 1/18 od Liptovského Michala do Liptovského Mikuláša. Správcom je Slovenská správa ciest.

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie.

S požiadavkou na vyriešenie situácie sa na Žilinský samosprávny kraj obrátil počas zasadnutia krajského zastupiteľstva ľubeľský starosta Erik Gemzický, ktorý je aj župným poslancom.

„Koncom roka 2019 bola vplyvom silného vetra a sneženia veľmi nepriaznivá situácia na viacerých cestách v liptovskom regióne. Vplyvom vetra sa na vozovke objavovali naviate jazyky snehu. Kontaktovali ma aj predstavitelia samosprávy, ale aj člen komisie dopravy Michal Paška. Preto som túto problematiku predniesol aj na ostatnom zasadnutí Zastupiteľstva ŽSK.

Súvisiaci článok Pri Mare otvorili miniskanzen na pamiatku zatopených dedín Čítajte 

Poukázal na to, že oba úseky, teda medzi Liptovským Mikulášom a Kvačanmi, aj na štátnej ceste 1/18 poza Liptovskú Maru sú veľmi nebezpečné pre vodičov hlavne za zníženej viditeľnosti.

„Úsek cesty medzi Liptovskou Ondrašovou a Liptovskými Matiašovcami je známy aj tým, že je okolo neho dosť polí. Práve z nich je počas sneženia a vetra veľa snehu naviateho priamo na cestu, čo má vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Nehovoriac o problémoch pri vykonávaní zimnej údržby či jazde prímestských autobusov. Došlo už aj k situácii, že cesta bola neprejazdná pre dopravnú nehodu. V minulosti boli okolo takýchto problémových úsekov osadené vetrolamy, ktoré problémy minimalizovali. Myslím si, že jednoduché riešenie by pomohlo aj teraz,“ doplnil Michal Paška, člen komisie dopravy Žilinského samosprávneho kraja.

„Treba sa tejto problematike venovať, hoci viem, že to nie je jednoduché vzhľadom na majetkovoprávne pomery v blízkosti ciest. S týmto súvisí aj iná problematika, ktorou sa musíme čím skôr detailne zaoberať, a to čistota a vykášanie blízkeho okolia ciest v letných mesiacoch,“ uzavrel Gemzický.

Uvažujú o kúpe snehových zábran

Podľa slov Martiny Remencovej, hovorkyne Žilinského samosprávneho kraja, župní cestári pravidelne monitorujú cesty II. a III. triedy. Tí uznali, že vetrolamy by skutočne pomohli.

„Máme vytypované úseky, kde často dochádza k zafúkavaniu ciest z priľahlých polí, najčastejšie je to na otvorených úsekoch ciest v extravilánoch obcí a miest,“ vysvetlila s tým, že ide o dvanásť kilometrov ciest.

„Dnes Správa ciest ŽSK nedisponuje žiadnymi certifikovanými snehovými zábranami – zásnežkami. Možnosťou ich zakúpenia a osadenia sa však zaoberá, ich používanie v konečnom dôsledku môže uľahčiť zimnú údržbu a zlepší zjazdnosť ciest.“

Upozornila na to, že umiestnenie zásnežiek podlieha súhlasu vlastníka pozemku, na ktorý vetrolamy umiestnia.

„Čiže správa ciest bude musieť získať aj súhlas týchto vlastníkov s umiestnením zásnežiek.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 735
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 554
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 615
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 715
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 919
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 298
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 078
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 612
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 514
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 356
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Bezbariérový vstup do kostola vyriešili v Stankovanoch elegantne

Veriaci vstupovali do kostola v Stankovanoch po schodoch, ktoré sa rokmi rozpadávali, vplyvom počasia praskali. Problém s prístupom mali starší ľudia, vozičkári a mladé rodiny s kočíkmi.

Pred kostolom kladú kamennú dlažbu.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Otváracie hodiny domu smútku predĺžili, mesto chce predísť náporu

Mesto Liptovský Mikuláš od tohto týždňa predlžuje otváracie hodiny domu smútku.

Ilustračné foto
Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Samosprávy finišujú s prípravami na pilotné testovanie na COVID-19, ktoré sa začne už zajtra ráno.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

V kraji sú na tom najhoršie okresy Banská Bystrica a Brezno

Včera zistili na Slovensku viac ako 2 200 nakazených. 210 z toho v Banskobystrickom kraji. 56 v okrese Banská Bystrica a 45 v okrese Brezno.

Už ste čítali?