LIPTOVSKÉ MATIAŠOVCE. „Na bicykloch, či nebodaj s kočíkom tadiaľ ani nechodíme. Nedá sa. Keď idú oproti sebe dve autá, chodec sa nemá kam uhnúť,“ hovorí Darina, mladá mamička z Liptovských Matiašoviec.
Cesta cez Liptovské Matiašovce nebola stavaná na to, aby tadiaľ viedla tranzitná doprava, najmä nákladná doprava, na Oravu a do Poľska. Kým nepostavili horský priechod Huty, Liptovské Matiašovce boli koncovou dedinou. Obec nemá cesty na to, aby zvládala nákladnú dopravu.
Katastrofálny posudok
Obec vyhlásila od 20. mája mimoriadnu situáciu. Zakázali prejazd vozidlám nad 12 ton a v časti Nižné Matiašovce znížili rýchlosť na 30 kilometrov za hodinu. Hlavná cesta, ktorá je v správe Žilinského samosprávneho kraja, je v nevyhovujúcom stave.

„Na vlastné náklady sme si dali vypracovať posudok stavu hlavnej cesty. Výsledok bol katastrofálny. Cesta nespĺňa šírkové parametre, oporné múry nie sú v dobrom stave a keď sa autá v protismere vyhýbajú, musia zísť na krajnicu, kadiaľ vedie hlavné plynové potrubie,“ povedal Ján Jaňák, starosta Liptovských Matiašoviec. Hovorí, že nemal inú možnosť, ako vyhlásiť mimoriadny stav. „Nemôžem predsa ignorovať to, že posudok dokazuje životunebezpečný stav hlavnej cesty.“
Vlani došlo pri nehode k poškodeniu ochranného múru ich starobylého kostolíka, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou, statika rodinných domov pri ceste dostáva zabrať.
Značku si každý vysvetľuje po svojom
Pred vstupom do dediny je dopravná značka, ktorá zakazuje prejazd vozidiel nad 12 ton. Neskôr k nej pribudla dodatková tabuľa, že to neplatí pre zásobovanie. „Značku nikto nedodržiava a nikto nekontroluje. Prázdny kamión váži 16 ton, plný aj vyše 40. Dodatková tabuľa je zmätočná. Za zásobovacie vozidlo je považované každé vozidlo, ktorého vodič, prípadne prevádzkovateľ má v miestach za značkou bydlisko, sídlo alebo garáž. Zákon nehovorí, či v úseku kilometer, alebo sto kilometrov.“