Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Učíme zážitkovo aj dištančne, Súkromná Základná škola Felix Liptovský Mikuláš

Dištančné vzdelávanie v školách sa kvôli situácii s COVID-19 stalo od minulého roku súčasťou nášho života.

Tento spôsob online výučby je náročný obzvlášť u prváčikov. Súkromná škola Felix ktorá vznikla v Liptovskom Mikuláši pred troma rokmi využíva pri výučbe inovatívne metódy , ktoré sú založené na individuálnom prístupe k žiakom s dôrazom na ich všestranný osobnostný rozvoj a fungujú na princípoch sociálneho konštruktivizmu. Ako sa im darí implementovať ich metódy a princípy do dištančného vyučovania? Detailnejšie nám o ich koncepte porozprávali priamo pedagógovia zo školy Felix Liptovský Mikuláš.

Medzi princípy Vašej školy patrí práca v tíme, reflexia, zážitkové učenie….Darí sa Vám tieto princípy implementovať aj do dištančného vzdelávania?

Sme si vedomé, že dištančné vzdelávanie nenahradí to klasické prezenčné, no pracujeme na tom, aby bolo efektívne a hlavne, aby si z neho deti odniesli čo najviac. Pomocou komunikačnej platformy Zoom vieme deťom poskytnúť interaktívne hodiny, založené na bádaní a objavovaní. Deti na online hodinách často rozdeľujeme do skupín, v ktorých majú možnosť s lepšou motiváciou tímovo riešiť rôznorodé úlohy. Keď pracujú v skupinách, môžu sa k téme vyjadriť viacerí a aktivita nestojí len na dvoch či troch žiakoch. V závere online vyučovacích hodín sa snažíme o to, aby deti svoju prácu reflektovali . (Mgr. Alexandra Morávková, p. učiteľka v 2. ročníku)

Čo je to sociálny konštruktivizmus?

Konštruktivizmus je filozofiou učenia, kedy sa žiaci učia na základe svojej vlastnej skúsenosti. Tento smer kladie dôraz na vyučovanie orientované na žiaka a teda, čo dokáže urobiť dieťa by nemal robiť učiteľ. Učiteľ je organizátorom vyučovania, vytvára podmienky pre činnosť detí. Platí, že "Učia sa deti" namiesto "My učíme deti". Neoddeliteľnou súčasťou je sociálna interakcia medzi žiakmi, diskusia, práca v skupinách, práca na spoločných projektoch či rovesnícke učenie. Snažíme sa o to, aby sme tento základný pilier, princíp našej školy uchovali aj počas online vzdelávania.

Slovenčinu učíte metódou SFUMATO – učenie prostredníctvom dramatizácie. Učíte prváčikov nové písmenka cez dramatizáciu aj dištančne?

Písmenká sa samozrejme snažíme uchopiť zaujímavo aj prostredníctvom online výučby. Spoločne sme zažili napríklad indiánsku hodinu, na ktorú prišli všetci tematicky oblečení. Modelujeme písmenká z vlastného tela či predmetov okolia. Tento spôsob výučby vytvára priestor k tomu, aby deti premýšľali a zároveň sa hýbali. Je tomu tak v prípade, keď vyzvem deti, aby sa poobzerali po okolí svojho bytu a priniesli nejaký predmet, ktorý obsahuje preberané písmenko. Do čítania a písania zaraďujem inovatívne prvky, napríklad prečítaj slovo, ktoré vytočí koleso šťastia či napíš slovo, ktoré získaš, keď poskladáš puzzle obrázok. Spoločne sa tešíme na písanie písmeniek do krupice či soli, kde sa potencionálna chyba rýchlo stratí a je možné písať znova a znova bez “škrtancov” v zošite :)

(Mgr. Veronika Zbojová, p. učiteľka v 1. ročníku)

Spomínali ste, že sa pri výučbe zameriavate na projektové práce, pracujú deti na projektoch aj online?

Aktuálne deti pracujú na týždňových projektových prácach orientovaných na konkrétnu tému. Snažíme sa ich nastaviť tak, aby ich zvládali prevažne samostatne, bez pomoci dospelého. Úlohy na týždeň sú postavené tak, aby boli rozmanité a aby žiaci pri ich riešení uvažovali v širších súvislostiach v rámci medzipredmetových vzťahov, možno aj prostredníctvom kresby, maľby, inej formy detskej tvorby, modelovania či priestorovej predstavivosti v prírode. (Mgr. Veronika Zbojová, p. učiteľka v 1. ročníku)

Angličtinu vyučujete už od prvého ročníka s native speakerom. Sú to hodiny založené na konverzácii výlučne v cudzom jazyku. Pokračujete týmto štýlom aj dištančne?

Áno, angličtina dištančne je rozdelená na online aktivity, pri ktorých komunikujeme a vedieme dialógy, spievame si pesničky. Venujeme sa určenej téme v danom týždni, opakovaniu predošlých tém a takisto aj kreativite, tzv. craft-work, pri ktorej si spolu vždy niečo vyrobíme prostredníctvom online interaktívnych cvičení. Detičky si už zvykli na diskusiu len v angličtine, keďže sa im prihováram len anglicky. Je zaujímavé pozorovať, ako postupne začínajú vnímať a reagovať v anglickom jazyku. Opakovanie je matka múdrosti a týmto sa aj veľa naučia. Nie je dôležité rýchlo prebrať jednu tému, ale aj pravidelne opakovať a spájať konverzácie z predošlých lekcií.

(Martina Eaves, BA (hon.) ,lektor angličtiny)

Čím je špecifický Váš koncept vyučovania?

Nefungujeme na princípe odmien a trestov. Deti sa neučia preto, lebo sa boja zlej známky alebo preto, aby sa mohli porovnávať s ostatnými. U nás sa neklasifikuje, ale slovne hodnotí, kladieme dôraz na efektívnu spätnú väzbu a vedieme žiakov k sebareflexii. Každý žiak sleduje svoj výkon a porovnáva svoje pokroky. Chyba u nás nie je hanbou, ale znamená možnosť niečo zlepšiť. Strach a stres obmedzuje a brzdí naše myslenie, žiak, ktorý sa cíti v pohode, dosahuje lepšie výsledky. Podporujeme rozvoj vnútornej motivácie žiakov, aby témy, na ktorých pracujú boli zaujímavé a pestré. Takto nadobudnuté vedomosti majú trvácnejšiu stopu. Rešpektujúci prístup k žiakom nám umožňuje udržovať priateľskú klímu v triedach a zároveň pomáha rozvíjať sociálne zručnosti. Kladieme veľký dôraz na budovanie zdravého sebavedomia dieťaťa, sebauvedomenia, schopnosti sebareflexie, povedať si svoj názor, vedieť ho obhájiť, vážiť si sám seba ako aj rešpektovať inakosť iných. Do nášho tímu priberáme s radosťou kolegov, ktorí sú stotožnení s myšlienkou, že nestaviame na memorovaní učiva, ale na tom, že dieťa je náš partner, ktorý má šancu sa individuálne a slobodne rozvíjať (Mgr. Jana Halíková, riaditeľka školy).

Máte nejaký recept ako udržať prváčikov pri počítačoch?

Aktivita by mala byť prispôsobená niečomu o čo má dieťa záujem. Veľkým hitom sú fyzické aktivity, pri ktorých sa dieťa rozhýbe a akákoľvek činnosť či už rúk, nôh, resp. ich koordinácia nám podporuje činnosť mozgu a tým zlepšuje sústredenosť na učenie. Potom tiež akákoľvek činnosť, pri ktorej môže dieťa tvoriť. Tieto činnosti zaraďujeme do online učenia pravidelne, nemôžeme od malých detí čakať, že vydržia v sede len pasívne pozerať 40 min do obrazovky. To by bolo pre deti veľmi nezáživné a nudné. (Bc. Amália Strcuľová, vychovávateľka)

Neznámkujete, hodnotíte slovne a prostredníctvom tzv. ŽUR-ky, stretnutie Žiak - Učiteľ - Rodič.

Deti priebežne reflektujú svoju prácu počas vyučovacích hodín, raz za štvrťrok vypracovávajú písomné slovné sebahodnotenie a každý polrok sa stretávame na konzultácii ŽUR. Síce sú tieto stretnutia časovo náročné, keďže sa na nich deťom venujeme individuálne, no majú pre ne veľký zmysel a sú výborným prostriedkom pre nastavenie spoločných cieľov a očakávaní. Deti na stretnutiach nemajú problém zhodnotiť svoj posun v danom predmete, ale aj to, na čom by ešte mohli popracovať a aké výzvy by ich mohli čakať v ďalšom období. Musím tiež spomenúť, že počas ŽURok vládne príjemná atmosféra a deti sa prostredníctvom nich učia preberať zodpovednosť za seba, svoje výsledky a konanie.

(Mgr. Alexandra Morávková, učiteľ 2. ročník)

Kde Vaši pedagógovia čerpajú nápady?

Inšpirujem sa z rôznych internetových stránok ako napriklad Pinterest a facebookové skupiny. Taktiež používam nápady z kníh. Tieto aktivity sú väčšinou “šité” na prezenčnú výučbu v škole, avšak vieme si ich prispôsobiť učeniu online. V neposlednom rade, nechávame priestor samotným žiakom. Je skvelé, keď si oni sami vedia navrhnúť, čo by sme mohli robiť počas online výučby. Stačí to potom už len prispôsobiť učivu z hodiny. (Bc. Amália Strcuľová, vychovávateľka).

Nápady získavame zo školení, webinárov, z portálu pre učiteľov, ako aj od svojich kolegov. (Mgr. Zuzana Kučerová, vychovávateľka). Kurzy, konferencie, webináre aj inšpirácie z internetu. Veľakrát však najviac pomôžu nápady a postrehy od skvelých kolegov, či mentoriek (Mgr. Alexandra Morávková, učiteľ).

Kontakt: Súkromná Základná škola Felix Liptovský Mikuláš, Nábr. K Petroviča 1571, +421 907216389, skola@felixlm.sk

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  2. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  1. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  4. Compliance – who should be responsible?
  5. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  6. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  7. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  9. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  10. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 422
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 696
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 7 276
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 635
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 097
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 170
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 684
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 367
  9. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 252
  10. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 143

Blogy SME

  1. Marta Medzihradská: Šport vs kultúra v Banskej Bystrici
  2. Štefan Vidlár: Krivé verše od ziskuchťivého penzistu
  3. Unicef Slovensko: Deti v Libanone: život v narastajúcej neistote
  4. Marián Lukáč: Blog č. 56- Transformácia v úmeni
  5. Rudolf Pado: Strom pod stromček
  6. Pavel Dvořák: Perly ázijskej kultúry, ktoré si našinec nevšimne
  7. Věra Tepličková: Vlasto, nalej alebo Keď má vláda pred sebou hodnotové otázky
  8. Tomáš Jacko: 2021: COVID odysea - Ako sa nezblázniť z online výučby (1. časť)
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 926
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 367
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 619
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 471
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 201
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 864
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 492
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 081
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Každý má dva metre, ale báť sa ich netreba.


2 h

Nenechajte si ujsť ďalší diel LIVE diskusie na tému modernej dopravy v regiónoch s fundovanými hosťami už v pondelok 29. novembra o 10:00 hod.


red 4 h

Po celom Slovensku je situácia v zdravotníckych zariadeniach kritická. Čakanie na operáciu vzbudzuje obavy vždy. Ak však máte pred zákrokom práve v týchto mesiacoch, alebo vám operáciu posunuli, zvýšený strach a neistota sú úplne prirodzené. Práve v tejto situácii pomôže zmierniť stres možnosť skonzultovať svoj stav s viacerými lekármi. Vďaka novej službe Druhý medicínsky názor už aj s tými z popredných kliník v zahraničí.


13 h
Aktuálne pracuje Ján Papaj ako športový riaditeľ v MFK Tatran Liptovský Mikuláš.

Ján Papaj má na starosti okrem chodu klubu aj kopu iných záležitosti. Mikulášskemu nováčikovi v najvyššej futbalovej súťaži – Fortuna lige MFK Tatran Lipt. Mikuláš už niekoľko rokov šéfuje jeho bývalý elitný hráč Ján Papaj, ktorý sedí na stoličke športového riaditeľa.


16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Peter sa z tohto sveta rozhodol odísť dobrovoľne.


27. nov

Oddelenie opustilo viacero zamestnancov.


26. nov

Policajti zaevidovali nezvyčajný prípad v obci Hrnčiarovce nad Parnou.


25. nov

Nezvestný je od dnešného dňa.


(rv) 27. nov

Blogy SME

  1. Marta Medzihradská: Šport vs kultúra v Banskej Bystrici
  2. Štefan Vidlár: Krivé verše od ziskuchťivého penzistu
  3. Unicef Slovensko: Deti v Libanone: život v narastajúcej neistote
  4. Marián Lukáč: Blog č. 56- Transformácia v úmeni
  5. Rudolf Pado: Strom pod stromček
  6. Pavel Dvořák: Perly ázijskej kultúry, ktoré si našinec nevšimne
  7. Věra Tepličková: Vlasto, nalej alebo Keď má vláda pred sebou hodnotové otázky
  8. Tomáš Jacko: 2021: COVID odysea - Ako sa nezblázniť z online výučby (1. časť)
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 926
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 367
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 619
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 471
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 201
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 864
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 492
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 081
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu