LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Prekládka železničnej trate v Liptovskom Mikuláši má byť jednou z najvýznamnejších stavieb regiónu vôbec.
Príprava na náročný projekt trvá takmer štvrťstoročie, štát vykúpil pozemky, zaplatil zložitú projekčnú prípravu.
Prekládka má platné stavebné povolenie aj posúdenie vplyvov na životné prostredie. Pripomienky, ktoré z procesu posúdenia vzišli, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zapracúvajú do projektu.
Dosiaľ štát investoval do prípravy a výkupov pozemkov viac ako 50 miliónov eur.
Prekládka z plánov vypadla
Veľká investičná akcia v predpokladanej výške 384 miliónov eur ale vypadla z harmonogramu prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry na nasledujúce roky.
Namiesto nej je v investičnom pláne ministerstva dopravy revitalizácia trate medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom v hodnote 76 miliónov eur.
Jej cieľom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy, skrátenie jazdnej doby vlakov a úspora prevádzkových nákladov.

V lete zverejnil Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) analýzu, kde neodporúča prekládku trate v úseku Paludza – Liptovský Hrádok.
Dlhodobým zámerom štátnych Železníc Slovenskej republiky je úprava trate tak, aby po nej mohli vlaky jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.
Na to je, podľa železníc, nevyhnuté vyrovnať smerový oblúk trate, ktorý dnes obchádza Liptovskú Maru.
Problematický je aj zosuv svahu pod Hájom Nicovô v tesnej blízkosti súčasnej trate. Preto navrhli úplne nové trasovanie železnice, ktorá by v okolí Liptovského Mikuláša viedla súbežne s diaľnicou.
V článku sa dočítate:
- Prečo ÚHP neodporúča prekládku trate pri Liptovskom Mikuláši,
- čo hovorí na výsledky analýzy liptovskomikulášsky primátor,
- prečo je podľa neho dôležité trať preložiť,
- čo je hlavným rizikom súčasného trasovania,
- ako reagujú a na analýzu Železnice Slovenskej republiky,
- ako na ňu zareagovalo samotné ministerstvo dopravy.
Útvar hodnoty za peniaze, ktorý spadá pod ministerstvo financií, v analýze tvrdí, že modernizácia železnice na Liptove nebola dostatočne posúdená pre rýchlosť 120 a 140 kilometrov za hodinu.
Trasu odporúča modernizovať v súčasnom koridore. Modernizáciu na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu so zmenenou trasou označili analytici za nenávratnú a jednu z najdrahších.