LIPTOV. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) spadajúci pod ministerstvo financií v analýze z leta 2022 neodporučil prekládku železničnej trate medzi Liptovským Mikulášom, Paludzou a Liptovským Hrádkom.
Zámeru, ktorý sa pripravuje takmer 20 rokov, vyčítal vysokú cenu a zanedbateľnú časovú úsporu.
Realizáciu neodporučili v prípade, ak by bola financovaná zo štátneho rozpočtu alebo európskych zdrojov, ktoré je možné využiť aj na iné, prioritnejšie, projekty.
Stanoviská ÚHP majú odporúčací charakter a konečné rozhodnutia, o tom, či sa posudzované projekty budú aj realizovať, sú v rukách ministrov jednotlivých rezortov.
Príprava stála desiatky miliónov eur
Veľký projekt prekládky železničnej trate pri Liptovskom Mikuláši, ktorý umožní zrýchlenie vlakov na 160 kilometrovú rýchlosť, zaradili medzi rezervné projekty.
Nedostal sa ani do harmonogramu priorít železničnej infraštruktúry. Ten definuje úseky, ktoré čaká rekonštrukcia v období rokov 2021 až 2030.
V článku sa dočítate:
- Ako železnice upravili pôvodný projekt,
- ako je možné, že na modernizáciu sa dajú použiť iné európske zdroje,
- ako sa k tejto možnosti postavil ÚHP,
- aké sú ďalšie úlohy železníc a ministerstva dopravy
Útvar v analýze odporučil úpravu súčasného koridoru na nižšiu rýchlosť než 160 kilometrov za hodinu.
Problémom trate pri Liptovskom Mikuláši sú dva oblúky pri Liptovskej Mare, kde musia vlaky spomaľovať a rizikový je aj úsek v blízkosti Hája Nicovô. Jeho svahy sa zosúvajú a vlaky tam prechádzajú výrazne pomalšie.