LIPTOV. V ostatných týždňoch na liptovských cestách zahynuli pod kolesami áut štyri medvede. Dva na diaľnici D1 pri Hybiach, jeden na štátnej ceste na horský priechod Donovaly pri ružomberskom Bielom Potoku a ďalšieho medveďa zrazilo koncom októbra auto na ceste prvej triedy pri Liptovskom Michale. Krátko na to došlo k ďalšej zrážke auta a lesnej zvery niekoľko desiatok metrov ďalej, na ceste prvej triedy, ktorá sa napája na diaľnicu.
Severnou diaľnicou v okrese Ružomberok a Liptovský Mikuláš prejde denne približne 20-tisíc áut. Aj úhyny zvery ukazujú kolízne miesta, kde prirodzené migračné trasy pretínajú cesty a železnice. Ostatné sčítanie medvedej populácie na území chránených území dokázalo, že nedostatočné migračné trasy a bariéry v nich vplývajú aj na genetiku našej najväčšej šelmy.
„Kým v minulosti to bolo nanajvýš osem kusov ročne, v ostatnom období číslo výrazne stúplo. Medvede sa začali sťahovať za inými zdrojom potravy a ich životný priestor je oveľa väčší, ako bol v minulosti. Napríklad, už v roku 2020 zahynulo po strete s autom alebo vlakom až 30 medveďov,“ vysvetlila Mária Apfelová, zoologička Správy Národného parku Veľká Fatra.

Jediný plnohodnotný ekodukt je pri Lučivnej
V podtatranskej oblasti sa nachádza iba jediný ekodukt, teda zatrávnený a dostatočne široký most ponad diaľnicu. Na Liptove takýto ekodukt chýba úplne.
„Jediný ekodukt, ktorý je v našom odbornom ponímaní skutočným zeleným mostom so všetkými potrebnými parametrami, je Lučivná,“ vysvetlila Erika Feriancová, zoologička Správy Tatranského národného parku.