RUŽOMBEROK. Deti s poruchou autistického spektra (PAS) zo severného Slovenska sa dlho mohli vzdelávať len v Žiline. Rodiny zo vzdialenejších regiónov museli stráviť veľa času cestovaním. Od roku 2011 pribudla možnosť vzdelávať deti s autizmom v špeciálnej základnej škole aj v Ružomberku, v roku 2014 pribudla druhá trieda.
Momentálne vzdelávajú autistické deti s mentálnym postihnutím už v štyroch triedach a v septembri otvoria piatu.
Rozprávali sme sa so špeciálnou pedagogičkou Veronikou Pelcovou, zástupkyňou riaditeľky, ktorá stála pri vzniku triedy pre deti s PAS a ich vzdelávaniu sa dlhé roky venuje.
V spoločnosti panuje predsudok, že deti s PAS sú odsúdené na to, aby boli doma a je náročné, až nemožné, ich vzdelávať v našom školskom systéme. Je to pravda?
Nemyslím si, že by sa deti s poruchou autistického spektra nemali vzdelávať v škole a mali by radšej ostávať v domácom prostredí.

Každé dieťa s autizmom je výnimočné a jedinečné, no u každého sa vyskytujú problémy v oblasti komunikácie, socializácie a hry, teda záujmov a aktivít. Preto aj prístup a používanie špeciálnych metód vo vzdelávaní takýchto detí musí byť špeciálny, individuálny a prispôsobený každému jednému dieťaťu v závislosti od jeho potrieb a miery postihnutia.

Každé dieťa je iné, rovnako to platí aj pri deťoch s autizmom. Možno špecifikovať, ktoré predmety im idú a s ktorými je to horšie? Naozaj im ide lepšie matematika?
Každé dieťa je iné, výnimočné a niečo mu ide lepšie niečo horšie. U našich žiakov pozorujeme záujem o čísla alebo o písmená, ale len keď ich môžu ukladať do radu. Nie sú v tom žiadne logické súvislosti.
Pri aspergeroch a vysokofunkčných autistoch je to iné. Asperger študuje literatúru a má zväčša vyhradenú oblasť, ktorá ho zaujíma. Vysokofunkčný autista vie čítať, počítať, ale v praxi to nevie využiť. Chýba mu logické myslenie.
V článku sa ďalej dočítate:
- Aký je bežný deň v triede,
- aké sú nadväzujúce možnosti vzdelávania,
- čo je štruktúrované učenie a prečo je dôležité.
Čo bolo na začiatku vzniku špeciálnych tried v Ružomberku?
Celkovo potreba vzdelávania žiakov s autizmom vznikla z podnetu rodičov, ktorí mali doma autistické dieťa. Bolo pre nich veľmi náročné dochádzať denne do školy do Žiliny Bánovej.
Postupom času, keď diagnostika pokročila, zvyšoval sa aj počet detí s autizmom a mentálnym postihnutím a bola nutnosť otvoriť ďalšie triedy. Odvtedy nám skoro každý rok pribudne jedna trieda.
Ako teda vyzerá trieda?