IVACHNOVÁ. Diaľničný úsek Hubová Ivachnová plánuje Národná diaľničná spoločnosť odovzdať do užívania verejnosti na konci roku 2025. Podľa predpokladov bude po ňom jazdiť takmer 20-tisíc vozidiel denne. Ide o úsek, ktorý vytvorí obchvat Ružomberka pre tranzit z východu na západ.

Práce na úseku výrazne skomplikovali a predĺžili viaceré zosuvy pôdy. Prvým výrazným problémom bolo nestabilné prostredie, ktorým mala viesť pôvodná trasa tunela Čebrať. Preto ju museli preprojektovať.
Druhým problémom sa v priebehu prác ukázal byť zosuv pôdy pri Liskovej, kde museli stavbári použiť špeciálne stavebné postupy, aby zosúvajúci sa svah neohrozil diaľnicu, ktorá tam vedie na estakádach.
Prekryje pravý jazdný pruh
Tretie zosuvné územie sa nachádza pri Ivachnovej, v samotnom závere úseku. Prišli naň až po dodatočnom prieskume. Problémy s nestabilným podložím vyriešili stavbou galérie s dĺžkou približne 140 metrov. Ide o prvú presypanú galériu na Slovensku.
Ako vysvetlil Ondřej Tomek, riaditeľ stavby úseku Hubová Ivachnová zo spoločnosti OHLA ŽS, ktorá stavia úsek spolu s Váhostavom SK, ide o stabilizačné opatrenie.
„Na konci úseku je zosuvné územie a diaľnica je v úplnom čele zosuvu, teda v budúcnosti sa mohlo stať, že by sa diaľnica v priebehu zosuvu začala dvíhať. Preto sme navrhli také opatrenie, že sme v pravom jazdnom pruhu vybudovali galériu. Galéria bude kompletne prisypaná zo strany od svahu, takže zosuv sa bude opierať len do galérie, ktorá je kotvená na pilótach,“ vysvetlil Tomek.

Zosuv teda bude prechádzať do stavby galérie, no stále ho budú sledovať. „Budú sa merať tlaky napätia deformácie šachiet, povie nám to zavčasu, že sa šachta deformuje zlým spôsobom, viac ako by sa mala,“ doplnil.
Na Strečne o nej špekulujú
Výstavba galérií je na slovenských cestách pomerne ojedinelá. Galérie sa využívajú najmä preto, aby chránili premávku pred padajúcimi skalami. Bežné sú najmä v horských krajinách
V minulosti sa uvažovalo s výstavbou galérie na ceste vedúcej popod Strečno. Železobetónová konštrukcia pripomínajúca tunel či strechu mala chrániť jeden z najkritickejších cestných úsekov na Slovensku pred častým a nebezpečným padaním skál.
Zámer sa však nepodarilo dosiaľ realizovať a upadol do stratena.
Hrad bude dominantou úseku
Ďalšou zaujímavosťou úseku D Hubová – Ivachnová je hrad Likava, trasa prechádza v jeho tesnej blízkosti a motoristi ho uvidia takmer hneď ako vyjdú z tunela Čebrať v smere do Liptovského Mikuláša. Trasa tu ale vedie na estakáde a v blízkosti zastavanej časti obce Likavka. Práve takéto úseky sa zvyknú zakryť protihlukovými stenami. Vodiči ale o jeden z najkrajších výhľadov na liptovskej diaľnici neprídu.
Ako dodal Tomek, protihlukové steny sa nachádzajú na pravej strane tak, aby boli obce ochránené od hluku. Na ľavej strane sa nenachádza okrem hradu nič, takže vysokú stenu tam stavať nebudú a v pohľade na zrúcaninu Likavy, ktorú čaká veľká rekonštrukcia, nič prekážať nebude.
