LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Dve noci putoval vládny špeciál, lietadlo Tupolev Tu-154M, s impozantnými rozmermi do Liptovského Mikuláša. Jeho cestu sledovalo celé Slovensko. Rozobrali ho na letisku v Bratislave a na Liptov ho prevážali veľkými nákladnými autami.
Trup lietadla, čo bol najväčší náklad, dorazil do Liptovského Mikuláša v piatok v skorých ranných hodinách. Transport rozvrhli tak, aby čo najmenej obmedzil premávku, presúvali sa teda v nočných hodinách.
Vládny špeciál bol najväčší
Za transportom a kúpou lietadla stojí liptovskomikulášsky podnikateľ a letecký nadšenec Cyril Fogaš, lietadlo bude súčasťou jeho zábavného parku v Liptovskom Mikuláši. Podobný husársky kúsok s prevozom veľkého lietadla neurobil prvýkrát.
V roku 2020 doviezol dopravné lietadlo Fokker 100 s dĺžkou vyše 35,5 metra. Dva roky predtým nechal do Ondrašovej dopraviť obrovské lietadlo Airbus A320, rozobratý trup lietadla meral 43 metrov.

Vládny špeciál sa po rokoch uzemnenia na bratislavskom letisku vydal na svoju poslednú cestu, tento raz nie do výšin, ale do Liptovského Mikuláša. Ako historický exponát pripomenie roky, kedy slúžil najvyšším predstaviteľom štátu a symbolizoval éru slovenskej diplomacie v oblakoch.
Po cestách sa presúvali v noci
Naplánovať cestu nadrozmerného nákladu bolo veľmi náročné, veď súprava mala dĺžku 50 metrov a vážila 73 ton. Krídla odobrali a naložili na kamióny zvlášť, tie prišli do Liptovského Mikuláša skôr.
Hlavný transport trupu lietadla sa začal v stredu večer z Letiska M. R. Štefánika v Bratislave, kde bol Tupolev dlhodobo uzemnený. Kolóna s lietadlom naloženým na kamióny prešla náročnú trasu, ktorá viedla z Bratislavy cez Bernolákovo do Senca, následne cez Sládkovičovo a potom po R1 okolo Nitry, Novej Bane a Žarnovice do Kremnice. Tam sa transport vo štvrtok 15. novembra ráno zastavil.
Po krátkom oddychu sa presun Tupoleva obnovil vo štvrtok večer o 21. hodine, kolóna pokračovala cez Turčianske Teplice, Ružomberok, Bešeňovú, Potok, Liptovský Trnovec. Do Liptovského Mikuláša dorazilo lietadlo v piatok ráno.
Vzlietol takmer 1500-krát
Tupolev Tu-154M, získal Letecký útvar ministerstva vnútra v roku 1998 ako súčasť deblokácie ruského dlhu. Má za sebou stovky dôležitých letov. V čase svojej aktívnej služby vykonal 1 496 letov, strávil vo vzduchu 2 423 hodín a prepravil takmer 35 000 osôb, medzi ktorými nechýbali slovenskí prezidenti, premiéri, predsedovia parlamentu či ministri.
V čase, keď Slovensko ešte len budovalo svoju pozíciu na svetovej scéne, bol Tupolev často neodmysliteľnou súčasťou diplomatických misií a zahraničných ciest.
Pamätný je aj let zo septembra 2001, keď sa Tupolev nachádzal nad Atlantikom s vtedajším premiérom Mikulášom Dzurindom práve v čase teroristických útokov v Spojených štátoch. Trasa lietadla bola promptne zmenená, a lietadlo namiesto plánovaného cieľa pristálo v Ottawe v Kanade.
Ako informoval tlačový odbor ministerstva vnútra, tento špeciál nebol obyčajným dopravným prostriedkom, ale luxusne vybaveným lietadlom s komfortným zariadením pre najvyšších predstaviteľov štátu.
Paluba lietadla ponúkala súkromnú spálňu so sprchou a toaletou, luxusný salónik a dve VIP oddelenia s kapacitou 16 pasažierov. Ďalej bola k dispozícii ekonomická trieda, kde mohlo cestovať až 52 osôb, čo umožňovalo kombinovať pohodlie s dostatočnou kapacitou pre sprevádzajúci personál a diplomatické delegácie.
Naposledy bolo lietadlo vo vzduchu v roku 2010.
„Keďže Tupolev už nemal žiadnu finančnú hodnotu a generoval len náklady, letecký útvar hľadal spôsob, ako s ním ďalej ekonomicky výhodne naložiť a zároveň zachovať túto leteckú pamiatku pre verejnosť.
Pred zošrotovaním, ktorá by stála ministerstvo vnútra desaťtisíce eur, sa ho nakoniec podarilo zachrániť. Ministerstvo vnútra zaň dostalo zámennou zmluvou elektromobil, čím získalo nový majetok v hodnote viac ako 30-tisíc eur,“ informoval rezort vnútra.
Samotné rozobratie lietadla a jeho transport boli viac ako trojnásobne drahšie.
V minulosti patril k špičke
Tupolev Tu-154M bol špecifický nielen svojou veľkosťou, ale aj technickými parametrami. S dĺžkou 48 metrov, rozpätím krídel 37,55 metra a schopnosťou dosahovať rýchlosť 850 km/h bol tento stroj svojho času ukážkou najmodernejšej leteckej technológie. Bol navrhnutý tak, aby zvládol náročné medzinárodné lety, ktoré často trvali celé hodiny.
Vládny špeciál, ktorý je už v Liptovskom Mikuláši, je už druhým lietadlom tohto typu z vládnej letky, ktorý sa podarilo zachovať a sprístupniť verejnosti. Prvý Tupolev bol pred rokmi presunutý do Leteckého múzea v Košiciach.
