LIPTOV. Nielen vodiči na Liptove netrpezlivo očakávajú otvorenie úseku D1 Hubová Ivachnová, ktorý vytvorí obchvat Ružomberka. Jeho dôležitou súčasťou je tunel Čebrať, pod zem sa vodiči v smere od Bratislavy dostanú pred Hrboltovou a vyjdú pri Likavke.
Diaľnica sa tak na hlavnej vetve začne už za Hubovou a pri Ivachnovej sa plynulo napojí na už jestvujúcu diaľnicu. Vodiči sa dostanú po diaľnici z Hubovej až do Košíc.
Na stavbe sa podľa informácií Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pracuje aj v zimných mesiacoch, aktuálne je na stavenisku viac ako tristo pracovníkov. V tuneli Čebrať sa dokončuje náter a pokračuje sa v betonáži vozovky, hotová by mala byť v najbližších dňoch.
S kolaudáciou by mohli začať v novembri
Predpokladaný termín spustenia diaľničného úseku na Liptove je koniec roka 2025.
„Práce idú naozaj dobre, predpokladáme, že do konca októbra by mohli byť objekty dokončené, medzitým sa začnú prevádzkové skúšky, v novembri začneme proces kolaudácie,“ povedal Igor Choma, štátny tajomník ministerstva dopravy.
Či sprístupnenie úseku s tunelom stihnú do konca roka, zatiaľ nemožno povedať s úplnou istotou.
„NDS robí maximum pre to, aby úsek D1 Hubová-Ivachnová bol daný do užívania motoristom do konca tohto roka, vrátane kolaudácie potrebných objektov," doplnil hovorca NDS Tomáš Ferenčák.
Plášťové a napäťové skúšky dopadli dobre
„Aktuálne po dokončení inštalácie káblového vedenia zhotoviteľ urobil napäťové skúšky. Stavebná činnosť prebieha aj na mostoch. Na mostoch realizujú stavebníci kapsy pre mostné závery, prebieha armovanie, debnenie a betonáž ríms. V rámci stabilitných opatrení dokončili pilótové steny a takisto vôbec prvú presypanú galériu na Slovensku,“ informovali diaľničiari.

V súčasnosti pracujú na budovaní protihlukových stien, zahumusovaní telesa diaľnice a pracuje sa aj na dokončení prevádzkových budov pri západnom a východnom portáli tunela.
„Po dokončení inštalácie káblového vedenia v tuneli prebehli plášťové skúšky, ktorými sa zisťovalo, či je izolácia káblov v poriadku. Následné napäťové skúšky vyhodnotili správnosť inštalácie káblových súborov. Skúšky zhotoviteľ vykonal vnesením zvýšeného napätia 38kV na jednu hodinu v celej trase káblov,“ doplnila NDS.
Chvíľu bude najdlhší
Vodiči ušetria jazdou po úseku až 16 minút a najmä sa vyhnú obávanému Ružomberku. Uľaví sa aj tamojším obyvateľov, ktorí trpia hustou premávkou. Úsek medzi Hubovou a Ivachnovou meria 15 kilometrov, tunel Čebrať má 3,6 kilometra.
Pokiaľ sa ho podarí otvoriť koncom roka 2025, stane sa najdlhším diaľničným dvojrúrovovým tunelom na Slovensku.
Prvenstvo by mu patrilo len do času, kým otvoria tunel Višňové s dĺžkou 7,5 kilometra. K otvoreniu najočakávanejšieho diaľničného tunela by malo dôjsť na začiatku roka 2026.
