RUŽOMBEROK. Aj mierna zima prispela k tomu, že práce na tuneli Čebrať šli rýchlejšie, ako sa predpokladalo. V súčasnosti nasvedčuje všetko tomu, že diaľničný úsek Hubová Ivachnová s takmer 3,6 kilometrov dlhým tunelom, bude slúžiť motoristom už koncom tohto roka. Na stavbe pracuje denne tristo chlapov.
Výstavba diaľnice okolo Ružomberka oficiálne odštartovala v roku 2013 s tým, že hotová mala byť v roku 2017. Vodiči a domáci na jej otvorenie čakajú už osem rokov.
Veľké oneskorenie spôsobil zosuv v pôvodnej trase tunela Čebrať, ktorú museli krátko po zahájení prvého razenia takmer celú preprojektovať. Na stavbe sa ukázali ďalšie komplikácie, čo výrazne oddialilo termín dokončenia.
Domáci sa stali za ostatné roky už skeptickí pre viaceré posunutia termínov. Aj diaľničiari termíny komunikujú skôr opatrne. No zdá sa, že koniec roka 2025 platí.
Zhotoviteľ potvrdil termín
Stavbu diaľnice, ktorá vytvorí obchvat mesta pre tranzit z východu na západ, nedávno navštívili minister dopravy Jozef Ráž a Igor Choma, štátny tajomník ministerstva dopravy.
„Som pozitívne prekvapený, že v oboch tunelových rúrach je hotová betónová vozovka a montujú sa už technológie,“ povedal Ráž s tým, že je len otázkou týždňov, kedy budú môcť pozvať médiá, aby sa prišli pozrieť na výrazný progres prác.
„Zima bola mierna a napriek tomu, že stále má stavba svoje problémy, zhotoviteľ nám potvrdil termín dokončenia, verím, že koniec roka sa mu podarí dodržať. Dúfame, že sa už nič nepredpokladané nestane,“ doplnil Ráž.
Nasimulujú dopravnú nehodu
Obe tunelové rúry už majú zabetónovanú vozovku, v južnej rúre montujú technologické zariadenia, napríklad kamerové systémy, či špeciálne čidlá na meranie znečistenia ovzdušia. Ondřej Tomek zo spoločnosti OHLA ŽS, ktorá úsek stavia, povedal, že technologickú časť chcú dokončiť v piatom až šiestom mesiaci.
Následne ich čaká niekoľko stupňov bezpečnostných skúšok. Jedni zo záverečných testov budú v spolupráci so záchranármi. „Urobíme simulácia nehody, vypratanie tunelu, musia na to reagovať všetky značky v tuneli,“ doplnil Tomek.

Súčasťou tunela Čebrať je aj prevádzková budova, z ktorej bude možné tunel riadiť aj počas výpadku elektrickej energie, pretože disponuje veľkým dieselovým agregátom.
Od Hubovej už po diaľnici
Úsek diaľnice D1 Hubová Ivachnová má bezmála pätnásť kilometrov a plynulo sa napája na už jestvujúcu diaľnicu pri Ivachnovej. V smere od Bratislavy sa tak vodiči dostanú na diaľnicu pri dolnoliptovskej obci Hubová.
Súčasťou ružomberskej diaľnice je aj stavba galérie, pri Ivachnovej prechádza krytým úsekom. Túto krátku časť diaľničiari sprístupnili verejnosti ešte minulý rok.
