LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Ťahá jej na osemdesiatku, prsty na rukách takmer nevystrie. Jarmila z liptovskomikulášskeho sídliska Nábrežie je seniorka s vážnymi zdravotnými ťažkosťami, ktorá má problém dostať sa k dôchodku. Nie je veľký, ale žena ho potrebuje. Rovnako je na tom aj jej manžel.
Dôchodok im posiela Sociálna poisťovňa na účet v Slovenskej sporiteľni. Vybrali si ju preto, lebo veria, že ide priamo o slovenskú banku. „Veď má v názve slovo slovenská,“ povedala seniorka.
Sporiteľňa v Liptovskom Mikuláši nedávno zrušila pokladne, ľudia si teda nemôžu vybrať hotovosť priamo v banke, posielajú ich k bankomatom.
Vo viacerých bankách je ešte možnosť vytiahnuť si peniaze v hotovosti priamo na pokladni, no poplatky sú veľmi vysoké, od 8 do 10 eur.
„Neviem bankomat obsluhovať, nedokážem ani stlačiť tlačidlo,“ ukazuje nám ruky, ktorých hybnosť výrazne obmedzila reuma. „Manžel ledva stláča diaľkový ovládač na televízore,“ povedala nám Jarmila.

Pobočky nemajú bankomaty vo vnútri, ale vo vonkajších priestoroch, aby sa k nim ľudia mohli dostať aj mimo otváracích hodín banky. „Áno, keď pracovníčky banky majú čas, tak idú s nami k bankomatu. Pre nás je to veľmi ponižujúce, peniaze vyberáme vonku, ako nejaké psy.“
Keď sa pýtala, kde si môže vytiahnuť peniaze z pokladne, poslali ju do Popradu alebo do Žiliny.
Seniori majú s bankomatmi reálny problém
V Liptovskom Mikuláši v ostatných týždňoch vídať bezradných seniorov pred bankomatmi Slovenskej sporiteľne. A za nimi rad ľudí, ktorí nervózne čakajú, pretože aj oni si chcú vytiahnuť peniaze
. Seniori majú problém s obsluhou bankomatov, nejde len o to, že s ním nevedia pracovať, boja sa, často sú ich problémy aj zdravotné. Pani Jarmila ani zďaleka nie je jediná.
„Moja mamka má problémy s kĺbmi na rukách, nedokáže vytiahnuť kartu z bankomatu. Všetko zvládne, vie strčiť kartu, zadať PIN kód, sumu. Ale keď bankomat vydá kartu a trčí z nej jeden centimeter, ona ju jednoducho nedokáže vytiahnuť,“ opísal Robert. „Moja mama je zase nízka, ešte sa nám vekom začala hrbiť, bankomat nemá ani ako obsluhovať, nedočiahne naň,“ reagovala Kamila.
„Sama som videla, ako dôchodcovi predo mnou pri bankomate pomáhal cudzí pán. Jasné, pomohol mu. Ale čo ak bezradný senior narazí na nejakého podvodníka? Nie je to vôbec bezpečné,“ ozvala sa Mikulášanka Adriana.
Viera z Likavky nám povedala, že invalidný dôchodok chodí vyberať s obsluhou z banky, vždy čaká, kým je pracovníčka voľná.
„Neviem bankomat obsluhovať, jednoducho neviem. Bojím sa, že postláčam niečo zlé. Všeobecne si ale myslím, že toto nútenie do používania moderných technológií je kruté a bezohľadné k starším ľuďom alebo technicky menej zdatným. Nemáme pritom inú možnosť. Podobne to je aj teraz pri kupovaní cestovných lístkov na vlak. Dajú sa kúpiť už len cez akúsi aplikáciu. Ako to mám urobiť, keď nemám dotykový telefón? A prečo by som si ho musela kupovať?“

Mikulášanka Jarmila hovorí, že keď sú deti doma, pomôžu jej s výberom peňazí z bankomatu. Spoliehať sa na to zakaždým ale nedá. „Áno, deti odišli, odsťahovali sa za lepším životom. Ale za to ja nemôžem, nie je to moja vina,“ povedala.
Hotovosť už len v Ružomberku
Oslovili sme Slovenskú sporiteľňu. Jej hovorkyňa Marta Cesnaková povedala, že si uvedomujú, že fyzické obmedzenia môžu niektorým klientom spôsobovať komplikácie. Riešením majú byť podľa nej nové bankomaty s dotykovou obrazovkou, ktorá má byť priateľskejšia aj pre ľudí s obmedzeniami.
„Mrzí nás negatívna skúsenosť našej klientky, v Liptovskom Mikuláši máme dve pobočky, pri ktorých sa nachádzajú bankomaty s dotykovou obrazovkou a na požiadanie naši konzultanti či konzultantky v pobočkách radi pomôžu pri obsluhe bankomatu,“ povedala Cesnaková.
Na Liptove je možné vybrať si peniaze v hotovosti z účtov v Slovenskej sporiteľni už len na pobočke v Ružomberku.
Riešením môže byť poštárka, no nejde to hneď
Ďalším riešením pre seniorov, ktorí si nemôžu alebo nevedia vytiahnuť peniaze z bankomatu, je nechať si posielať peniaze domov v hotovosti prostredníctvom Slovenskej pošty.

Najprv je potrebné napísať neformálnu žiadosť, teda list, v ktorom dôchodca požiada o posielanie dôchodku v hotovosti na adresu bydliska. Netreba vypĺňať žiadne tlačivo.
Podpísanú žiadosť treba následne poslať na ústredie Sociálnej poisťovne do Bratislavy. Následne Sociálna poisťovňa odpovie, dôchodcovi doručí písomné oznámenie o vykonanej zmene.
Dôležité je upozorniť, že k zmene spôsobu vyplácania dôchodku nedôjde hneď.
„Ak pred podaním žiadosti chodil dôchodok na účet v banke, ktorý sa chystá klient zrušiť, nech ho nezruší skôr, ako dostane zo Sociálnej poisťovne oznámenie o výplate dôchodku v hotovosti prostredníctvom pošty. V opačnom prípade môže dôjsť k prerušeniu výplaty dôchodku,“ informovala Sociálna poisťovňa.
Od podania žiadosti po vyplatenie dôchodku v hotovosti prostredníctvom Slovenskej pošty treba čakať. Trvá to nanajvýš tri mesiace.