LIPTOV. Finančná gramotnosť je schopnosť rozu-mieť peniazom, ako ich zarábať, míňať, šetriť a múdro investovať. Pomáha robiť dobré rozhodnutia, aby človek vedel peniaze múdro vyžiť, vyhnúť sa dlhom a plánovať do budúcnosti.
Finančnej gramotnosti sa učia už deti, čím sú staršie, tým je jej potreba vyššia. Preto vznikla medzinárodná kampaň Global Money Week, u nás je jej koordinátorom Národná banka Slovenska. Odborníci na financie sa rozprávajú s deťmi a mládežou o tom, ako využívať peniaze.
Tento rok sa zamerali na posilnenie kritického myslenia v oblasti financií a radili im, ako neskočiť na návnady a robiť múdre rozhodnutia.

Odborníci na financie navštívili aj niekoľko liptovskomikulášskych stredných škôl. „Cieľom kampane bolo naučiť mladých ľudí kriticky pristupovať k finančným informáciám, rozpoznávať dezinformácie a vyhýbať sa podvodným praktikám,“ povedala expertka na financie Edita Mišíková, ktorá spolu s kolegami v priebehu týždňa zorganizovala niekoľko prednášok na stredných školách.
Zdôraznila, že v dobe, keď internet zaplavujú samozvaní finanční experti a umelá inteligencia dokáže generovať odborné odporúčania, je finančná gramotnosť dôležitejšia než kedykoľvek predtým.
Súčasťou projektu bol aj dotazník, ktorý zisťoval, ako mladí ľudia vnímajú financie.
„Pripravili sme dotazník, ktorý vyplnili žiaci vo veku od 14 do 20 rokov. Ich odpovede priniesli mnoho zaujímavých zistení,” doplnila Mišíková s tým, že najpočetnejšiu vekovú skupinu tvorili 17-roční žiaci.
Až 85 percent opýtaných plánuje letnú brigádu, pričom mnohí nevedeli, že im vzniká zákonná povinnosť uzatvoriť zmluvu o 2. dôchodkovom pilieri.
Liptovskomikulášski stredoškoláci už aktívne využívajú rôzne finančné produkty. Ako vysvetlila Mišíková, osobný účet má 95 percent opýtaných, sporiaci účet 47 percent. Najčastejším zdrojom finančných informácií sú rodičia, potom škola a médiá. Prekvapivo, len štvrtina žiakov aktívne vyhľadáva finančné informácie na internete.
„Dobrou správou je, že až 98 percent opýtaných chce pokračovať vo finančnom vzdelávaní. Veríme, že aj iniciatíva Global Money Week im pomohla pochopiť dôležitosť overovania informácií, ochrany pred podvodmi a možnosti konzultovať svoje rozhodnutia s nezávislými finančnými odborníkmi,” uzavrela Mišíková.