RUŽOMBEROK. Cesta medzi severom a juhom Slovenska cez Donovaly sa opäť predĺži. Cestári tam nedávno začali s prácami na moste v úseku medzi ružomberskými časťami Podsuchá a Biely Potok.
Vodiči hlásia polhodinové kolóny pre čakanie pred semaformi mimo dopravnej špičky. Počas víkendov a sviatkov vodiči stoja aj hodinu. Situácia sa nezlepší ani počas letných prázdnin. Stavebné práce potrvajú sedem mesiacov, teda až do jesene.
Štátni cestári vypísali verejné obstarávanie ešte koncom roka 2024, súťaž vyhodnotili v marci tohto roka a v apríli už podpísali zmluvu o dielo. Verejnú súťaž vyhrala spoločnosť Swietelsky - Slovakia, štátni cestári za práce zaplatia viac ako 1,5 milióna eur. Práce sa začali len nedávno.
Starý most kompletne zrecyklujú
Slovenská správa ciest opravuje most s označením 057, ktorý je v havarijnom stave. Nie je možné ho opraviť, takže ho celý zbúrajú a postavia nanovo. Dopravu presmerujú na dočasné premostenie.
„Celý starý most bude zbúraný. Všetok materiál z búrania bude odstránený a prevezený do recyklačného dvora, kde sa oddelí oceľová výstuž od betónu. Betón a kameň sa podrví ako betónový recyklát, oceľ sa odovzdá do zberných surovín,“ opísala Jana Lukáčová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.

Vodiči teda musia počítať s obmedzeniami. Stavbári osadia dočasný jednosmerný most na pravej strane pôvodného.
Dopravu v úseku riadia semaformi, ktoré autá púšťajú striedavo.
Havarijný stav určili pred tromi rokmi
Most ponad rieku Revúca na ceste medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou typovo patrí do skupiny mostov, ktoré už boli na tejto trase zbúrané.
„A to z dôvodu systémových chýb, ktoré vznikli pri výstavbe predpätých mostov v 60. rokoch minulého storočia. U skorodovaných predpínacích drôtov alebo kotiev nosnej konštrukcie dochádza k náhlemu ťahovému porušeniu a v prípade, že výstuž je nesúdržná, dochádza k okamžitej strate predpätia po dĺžke kábla a následne ku zrúteniu konštrukcie,“ zdôvodnili štátni cestári v projektovej dokumentácii.

Mimoriadnu prehliadku mosta urobili ešte začiatkom roka 2022, vtedy ho zaradili do kategórie mostov v havarijnom stave. Okrem nosníkov sú v havarijnom stave aj staré oceľové ložiská, ktoré úplne stratili funkčnosť.
Pokiaľ by sa most, ktorý má približne 30 metrov, zrútil, alebo by ho museli zatvoriť, znamenalo by to kolaps dopravy cez horský priechod Donovaly.
„Na moste boli vykonané dočasné úpravy podopretím nosnej konštrukcie drevenými hranolmi v mieste ložísk, aby nedošlo k prasknutiu a pádu nosnej konštrukcie, a správca cesty zabezpečil pravidelné sledovanie trhlín nosnej konštrukcie,“ vysvetlila Slovenská správa ciest.
Podmienkou je práca sedem dní v týždni
Pred časom Slovenská správa ciest opravovala aj most na ceste prvej triedy v Likavke. Aj ten bol v havarijnom stave, museli postaviť nový most. Dopravu tam na niekoľko mesiacov presunuli na dočasný most. Práce trvali 12 mesiacov s výnimkou zimy.
V prípade mosta na ceste na Donovaly budú práce rýchlejšie. Slovenská správa ciest si dala podmienku, aby stavebná firma pracovala sedem dní v týždni vrátane víkendov a štátnych sviatkov.