Neverili, že sa ich deti naučia čítať. Vďaka jedinečnej triede teraz žasnú nad ich pokrokom

V ružomberskej mestskej škole otvorili špeciálnu triedu pre deti s autizmom.

Barbora Sládečková vedie špeciálnu triedu v ZŠ Bystrická v RužomberkuBarbora Sládečková vedie špeciálnu triedu v ZŠ Bystrická v Ružomberku (Zdroj: Nikola Marhefková )

RUŽOMBEROK. Do špeciálnej školy nepatria, no do bežnej by sa začleňovali len ťažko. Deti s poruchou autistického spektra (PAS), ktoré majú intelekt v norme, neraz končia doma, lebo štát nedokáže zabezpečiť vhodné podmienky na ich vzdelávanie.

Ak by ich rodičia aj chceli dať do špeciálnej školy, tie sú buď ďaleko alebo majú plno, a integrácia do klasickej triedy nie vždy vyjde.

V Ružomberku sa však rodičia zomkli a našli tretiu cestu. Na mestskej ZŠ Bystrická tak od minulého roka funguje špeciálna trieda pre deti s autizmom.

SkryťVypnúť reklamu

Počiatky boli náročné, no dnes už vidia výsledky. „Rodičia k nám prichádzali ani nie že s malou dušičkou, ale doslova bez duše. A teraz odchádzajú ohromení, čo všetko ich deti dokázali. Niektorí neverili, že sa ich synovia naučia čítať,“ vraví špeciálna pedagogička BARBORA SLÁDEČKOVÁ, ktorá triedu vedie.

V rozhovore tiež približuje, ako prebieha vyučovanie a v čom sa líši, prečo nie je integrácia detí s PAS do bežnej triedy vždy dobrá voľba a aj to, aký prínos má ich trieda pre ostatných žiakov.

Nachádzame sa v špeciálnej triede, ktorá vznikla pomerne neštandardne.

Bola to iniciatíva rodičov detí s autizmom. Navštevovali materské školy a následne ich mali v rámci inklúzie a integrácie začleniť do bežných tried. A to aj preto, lebo majú normointelekt, teda intelekt na úrovni bežného zdravého dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu

Rodičia však vedeli, že by ich deťom bolo v bežnej škole veľmi ťažko, sú viac senzitívne a citlivejšie na okolité hluky, vnemy a podnety. Títo rodičia sa spojili a šli na mesto, kde si krvopotne vydupali, aby sa niečo také zriadilo.

Takáto špeciálna trieda pre deti s autizmom v bežnej škole nie je široko-ďaleko, najbližšie v Trenčíne a Prešove. Začali sme v septembri, máme štyroch žiakov, všetko chlapcov.

V klasickej triede obvykle žiaci čakajú v laviciach na príchod učiteľa. Čo sa deje v tej vašej po zazvonení zvončeka?

U nás zvonček nezvoní. Máme režim dňa, ktorý dodržiavame. Ja väčšinou prichádzam o siedmej, deti medzi pol ôsmou až trištvrte na osem. Do ôsmej majú voľnú ruku, hrajú sa, vezmú si interaktívnu hračku alebo didaktickú hru, kreslia, ľahnú si na gauč alebo tulivak. Časť triedy je vybavená ako oddychová a relaxačná zóna. Ďalšia je už edukačná.

SkryťVypnúť reklamu

Po ôsmej máme tzv. ranný kruh. Sadáme si aj s vankúšikmi do kruhu pred tabuľu. Je to pre deti kľúčová fáza – uvedomia si, že už prišli do školy. Povieme si, kto je v triede, prípadne kto chýba. A keďže veľa komunikujeme pomocou obrázkov, žiak, ktorý prišiel, si nalepí svoju fotografiu na tabuľu.

Prečítajte si tiež Liptov drahší ako Rodos či Chorvátsko. Kúpanie v slovenských akvaparkoch tento rok zdražie Čítajte 

Vždy si tiež vravíme, aký je deň, mesiac aj ročné obdobie. Aby si uvedomili, že dnes je napríklad utorok druhého júna. Skôr než sa začneme učiť, si tiež povieme, ako sa cítia. Slovne to síce deti povedať nevedia, ale odkomunikovať už áno – pomocou smajlíkov.

Máme na výber šťastného, usmiateho, smutného aj nahnevaného. Deti vedia, čo symbolizujú. Po rannom kruhu nasleduje hygiena, spoločné raňajky a následne začíname učiť.

Líšia sa predmety od ostatných tried?

Ideme podľa klasických prváckych osnov, skoro všetky predmety máme rovnaké, matematika, písanie, čítanie. Hudobná výchova je pre našich žiakov veľmi dôležitá, z hľadiska rozvoja sluchu a vnemov, máme aj predmety navyše, napríklad rozvoj komunikačných schopností, zameriavame sa tiež na rozvoj grafomotoriky. Chlapci sa učia niečo tvoriť, strihať alebo lepiť.

Výučba prebieha pre všetky deti naraz?

Nie, máme blokovú výučbu. Ja aj druhá pani učiteľka sa venujeme každému žiakovi individuálne. Učíme sa maximálne desať až 15 minút, preberieme cvičenia, podľa toho, kto ako zvládne.

Niekedy sa stane, že žiak vypracuje aj celú stranu. Klasická trieda napríklad preberá spolu jednu stranu 45 minút. Ale tým, že sa blokovo venujem iba jednému žiakovi a ideme príklad za príkladom, vieme prebrať učivo aj za kratší čas.

To je teda ten individuálny prístup, ktorý si deti so špeciálnymi potrebami vyžadujú.

Naozaj pri každom žiakovi volíme individuálny prístup. Medzi chlapcami sú rozdiely, všetci majú oslabenú pozornosť, len niektorí ešte výraznejšie. Máme napríklad žiaka oslobodeného od písaného písma, učí sa iba tlačené, ďalší zas môže písať iba písaným, takže aj od toho sa odvíja náš spôsob výučby.

So žiakmi máte za sebou prvý školský rok. Ako sa im darí napredovať?

Počiatky boli náročné, v porovnaní so septembrom však urobili obrovský pokrok. Aj rodičia vravia, ja som neveril, že sa môj syn naučí čítať. Naozaj čítajú, počítajú, píšu.

Z regiónu Ľudí domov sprevádzali policajti. Na Liptove odstrelili problémovú medvedicu s mláďatami Čítajte 

Myslíte, že v klasickej triede by takýto pokrok nedosiahli?

Bolo by to možné v prípade, keby malo dieťa pri sebe celý deň asistenta, ktorý by sa venoval výlučne iba jemu. Teraz sú asistenti takí zaťažení, že jeden má v triede aj piatich integrovaných. Deti s PAS spravidla nevydržia sedieť a počúvať výklad učiteľa 45 minút. Aj u nás, ak by som sa nevenovala iba jednému konkrétnemu žiakovi, tak mi vstane zo stoličky a odíde.

Viacerí špeciálni pedagógovia alebo aj zriaďovatelia špeciálnych škôl sa zhodujú, že náš školský systém nemá vhodné podmienky na integráciu detí s autizmom.

Školský systém by musel vypustiť do obehu viac asistentov. Minimálne pre deti s PAS. Pri žiakoch s poruchami ako dysgrafia, dyslexia alebo dyskalkúlia je relatívne možné, aby bol jeden asistent na piatich, ale pri autistických deťoch by to bolo veľmi náročné.

Neviem si predstaviť ich začlenenie do klasickej triedy, bolo by to veľmi náročné pre učiteľa aj ostatných spolužiakov.

Zvykne sa hovoriť, že deti s poruchou autistického spektra, ktoré majú intelekt v norme, resp. sú bez mentálneho znevýhodnenia, sú, hrubo povedané, príliš normálne na špeciálnu školu, ale nie natoľko zdravé, aby mohli navštevovať bežnú triedu.

Intelekt môžu mať v poriadku, ale pri autizme hovoríme o poruche, ktoré má rôznorodé prejavy. Našim deťom napríklad prekáža hluk alebo podnety zvonka. Sú ticho, a zrazu začnú kričať.

Alebo majú v jednom momente chuť plakať, smiať sa. Tu koľkokrát počítame matematiku a dieťa vybehne, že si ide umyť ruky, a takto si ich umyje aj 15-krát za deň. Druhému prekáža, keď niekto nosí okuliare, zažili sme tiež deň, keď sme nemohli mať zasvietené svetlo. Popritom bola tma a ledva sme videli do knihy.

V bežnej triede by to predstavovalo veľký problém aj pre učiteľa a ostatné deti. U nás majú žiaci priestor žiť tak, ako chcú a potrebujú.

Čiže integrácia v aktuálnom podmienkach nášho školstva nie je pre deti s PAS vždy dobrý nápad?

Nie je integrácia ako integrácia. Silou-mocou tlačiť takéto dieťa do klasickej triedy a nechať ho tam nie je vždy dobrá voľba. A to posúdi aj rodič, či by to bolo možné.
Lebo nie je dieťa ako dieťa a nie je autista ako autista.

V minulosti som napríklad robila asistentku jednému chlapcovi s autizmom. Bol to štvrták a mal síce problémy so sociálnou sférou, ale ani by ste nepovedali, že je autista. Dával cez hodinu pozor, a aj keď mu pozornosť odchádzala, sedel. Ale deťom, ktoré sú veľmi senzitívne, ako napríklad naši chlapci, je vhodnejšie venovať sa individuálne.

Napísali sme tiež Chcú úver a prvú ligu. Mesto žiadajú o pomoc pri platení výdajov za nový štadión Čítajte 

Na jednej strane teda nie je pre všetky tieto deti vhodná klasická škola, na druhej strane špeciálne školy majú už plno a nových žiakov nevezmú, prípadne sú od bydliska rodiny príliš ďaleko. Kde a ako tieto deti potom končia?

Ak sa to rodičom podarí, integrujú deti do klasickej triedy. Ale niekedy to býva tak, že po mesiaci musia odísť. Škola povie, že dieťa nezvláda. Buď nemá personálne zabezpečenie, teda asistenta, a ostatní asistenti nestíhajú, alebo dieťa vylúčia zo školy s odôvodnením, že nie je v bežnej triede vzdelávateľné.

A tak deti končia doma, čo spôsobuje ďalší – finančný problém, lebo jeden rodič už nemôže chodiť do práce a nie každému sa dá vybaviť opatrovateľský príspevok. Niektoré deti vo vyššom veku končia v diagnostických centrách alebo v špeciálnych školách.

Deti s PAS a mentálnym postihnutím môžu byť ešte v špeciálnej základnej škole, no tie kapacitne nepostačujú. Keď je takýto problém, náš štát by sa ním mal viac zaoberať. Týchto detí je veľmi veľa.

Hovorí sa, že počet detí s poruchou autistického spektra je v súčasnosti alarmujúci.

Áno, je alarmujúci. A nič sa preto nerobí. Vznik tejto triedy je veľká vec, budúci rok pribudne ďalšia. Ale zoberte si, miest bude pre deväť detí. A čo tie ostatné?

Štát má teda voči týmto deťom a ich rodinám veľký dlh, ktorý tak skoro nesplatí. Príklad vašej triedy však ukazuje, že aj samosprávy môžu sčasti v tejto situácii pomôcť.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBCXX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Školstvo

Minister školstva Tomáš Drucker.

Legislatíva má byť v prospech všetkých detí. KDH to vidí inak.


SITA 5
Minister školstva Tomáš Drucker.

Najviac pripomienok sa týka návrhu zákona o školskej správe, a to 806.


SITA
Súvisiace témy: Autizmus
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 544
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 3 928
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 3 571
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 332
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 961
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 417
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 783
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž 1 549
  1. Július Alexy: Hymna
  2. Vladimír Krátky: Je Putin vrah ?
  3. Viktor Pamula: Fico opäť blúznil na tlačovke.
  4. Jan Dermek: Strana vidláka
  5. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  6. Ľudmila Križanovská: Dominika Gottová a Timo: Ako sa učia žiť s chorobami, médiami a predsudkami
  7. Monika Albertiová: Nie je guma ako guma, alebo keď armáda rozdáva kondómy a opozícia stratila kontakt s realitou
  8. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť.
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 391
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 118
  3. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 778
  4. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 617
  5. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 7 664
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 256
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 7 097
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 588
  1. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  2. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  3. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  4. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  5. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  7. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  8. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu