LIPTOV. „Upozorňujeme cestujúcich, že v tomto vlaku je zavedený samoobslužný výpravný systém,“ zaznie z ampliónu na železničnej stanici v Liptovskom Mikuláši po tom, čo ohlásili príchod osobného vlaku smerom na Skalité.
Rovnaký oznam si môžu od prvého augusta vypočuť cestujúci aj na ďalších staniciach a zastávkach v rámci Liptova, vrátane Ružomberka či Liptovského Hrádku.
Železničná spoločnosť Slovensko rozširuje takzvaný samoobslužný výpravný systém. Znamená to, že ľudia smú do regionálnych vlakov nastúpiť už s vopred zakúpeným lístkom.
Kým doteraz bol predaj vo vlaku možný s trojeurovou prirážkou, po novom ho úplne zrušili a čiernych pasažierov čaká pokuta. Výnimkou sú seniori a študenti s nárokom na bezplatnú dopravu.
Nový režim spustili aj v osobných vlakoch na trati Žilina – Liptovský Hrádok. Pozreli sme sa, ako funguje v praxi.
Z vlakvedúcich kontrolóri
Dopravca avizoval, že regionálne vlaky s novým systémom budú premávať bez vlakvedúcich. V niektorých spojoch mali fyzicky ostať, napríklad v úsekoch so zložitejších nástupom.

Necelý týždeň po spustení nového systému sme vlakvedúcich vo vlakoch stále videli. Stretli sme ich v spoji zo Skalitého smerom na Liptovský Mikuláš a aj v úseku z Mikuláša do Ružomberka. Cestujúcim kontrolovali lístky ako obvykle.
„Na nových tratiach samoobslužného systému sa ešte môžu vo vlakoch vyskytnúť vlakvedúci, avšak tí pôsobia výlučne v úlohe kontrolórov dopravy a cestujúcich informujú o novom spôsobe cestovania v regionálnych vlakoch,“ vysvetľuje prítomnosť sprievodcov odbor komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Ako dodáva, na trati medzi Žilinou a Liptovským Hrádkom bude vlakový personál aj naďalej, keďže sa tu nachádzajú viaceré úseky a tunely. Pôsobiť však budú výlučne v pozícii kontrolóra prepravy.
„Pre cestujúcich to však nič nemení, ostáva im povinnosť mať platný cestovný doklad už pri nástupe do vlaku, inak im hrozí sankcia,“ upozorňuje dopravca. Za cestu bez lístka hrozí pokuta od 40 eur. V prípade, že ju cestujúci nezaplatí hneď na mieste, ale až na druhý deň, bude ho stáť 50 eur a za neskoršiu úhradu už 70 eur.

Výnimku majú seniori a študenti s nárokom na bezplatnú dopravu. Kým doteraz museli mať tzv. nulové lístky, od prvého augusta im stačí preukázať sa kartičkou, vďaka ktorej môžu cestovať so stopercentnou zľavou.
Ako ukázali aj naše cesty v rámci Liptova, minimálne dve dievčenské dvojice o zmenách ešte nevedeli. Do vlaku nastúpili s tzv. nulovými cestovnými lístkami a pri kontrole ich vlakvedúca upozornila, že ich kupovať nemajú. Stačí im kartička na zľavu.
Chcú modernizovať
Ešte predtým, než ZSSK verejne ohlásila zámer rozšíriť systém na ďalšie trate, sa ozvali niektorí zamestnanci spoločnosti, ktorí boli proti. Napríklad vlakvedúci v Turci sa obávali zníženia komfortu či bezpečnosti cestujúcich v prípade, že budú vlaky premávať výlučne s rušňovodičom.
Aj v našej ankete ľudia hovorili o dôležitej úlohe vlakvedúcich, ktorí nielen dohliadajú na bezpečnosť, ale cestujúcim aj pomáhajú. Iní upozorňujú na nie vždy fungujúcu aplikáciu ako aj fakt, že nie každý má internet v mobile.
Niektorí volajú po zrušení lístkov so stopercentnou zľavou. Našli sa aj cestujúci, ktorí nový systém vítajú a navrhujú ho ešte dotiahnuť do konca a inštalovať aj automaty na cestovné lístky.

Dopravca reagoval, že nový systém nie je novinka. Na Slovensku ho zaviedli pred vyše 20 rokmi a dnes tvorí približne tretinu regionálnej dopravy. Poznať ho môžu aj cestujúci v Tatrách. ZSSK hovorí, že pri rozširovaní systému čerpá práve zo skúseností tratí, kde už dlhodobo funguje.
„Cieľom zavedenia samoobslužného výpravného systému je zjednodušiť proces cestovania, priamo podporiť modernizáciu služieb a dlhodobú udržateľnosť verejnej dopravy a posunúť železničnú dopravu na Slovensku bližšie k moderným trendom, ktoré sú bežné v zahraničí,“ uvádza komunikačný odbor ZSSK. Ako dodáva, má ísť o rovnaký princíp ako v MHD, nastupovať majú ľudia do vlaku s už platným lístkom.
Systém chcú postupne zaviesť do všetkých regionálnych vlakov, kde na to budú vhodné prevádzkové a technické podmienky.
Čo na nový systém vravia cestujúci? (anketa)
Ján Kollár: „Zrušiť vlakvedúcich vo vlakoch je zlý nápad. Dohliadajú na bezpečnosť, cestujúcim poskytujú pomoc. Raz sa nám cestou pokazil vlak a cestujúci sa báli, čo sa deje a čo bude ďalej. Práve vlakvedúca upokojila situáciu, podala informácie a komunikovala s rušňovodičom, lebo ten nemá čas na cestujúcich, venoval sa riešeniu poruchy. Sú rôzne situácie, keď vlakvedúci bude chýbať.“
Miroslav Hnát: „Za chvíľu budú cestujúci aj rušňovodičmi. Ako keby každý musel mať mobilný telefón a zaplatený internet. Diskriminácia v priamom prenose.“
Juraj Tichý: „Všetko v poriadku. Ako jazda MHD, kúpiš lístok alebo pošleš sms a cestuješ. Občas ťa skontrolujú, občas nie.“
Jozef Baranovič: „Na trati Bardejov - Prešov platí samoobslužný výpravný systém už dva či tri roky, medzi Bardejovom a Raslavicami tu stále chodia vlakvedúci a kontrolujú lístky. Nie námatkovo, ale na všetkých spojoch.“
Radovan Kolbaský:„ Veľmi zlé rozhodnutie. Nič nenahradí priamy kontakt cestujúceho s vlakvedúcim. Pomoc cestujúcim, informácie, predaj dokladu, pomoc pri zdravotnom probléme, pomoc rušňovodičovi pri zaistení vlaku. Toto nie je MHD, kde prechádzate krátke trasy a zastávky mate vždy v rovine.“
Marie Michalková: „Na trati Skalica - Kúty už dlho sa cestuje bez sprievodcu a ľudia cestujú. Treba si zvyknúť a nájsť spôsob, ako si uľahčiť cestovanie.“
Michaela Vestegová: „Ak sú takí stratoví, ako tvrdia, mali by zrušiť 100-percentnú zľavu cestovných lístkov. Prečo by sa niekto mal voziť zadarmo a pracujúci platiť tri eurá alebo pokutu navyše?“
Veronika Fričová: „Veľmi zlý nápad, už niekoľko krát sa mi stalo, že som cez aplikáciu nemohla kúpiť lístok, pri kontakte na infolinku sa pani vyhovárala na banku a v banke sa vyhovárali na problém v aplikácii.“
Jaroslav Jozef Maďar: „O tejto zmene som sa dozvedel v predstihu a som s tým spokojný, keďže mám nárok na bezplatnú prepravu, tak nemusím ukazovať lístok ale len preukaz. Jedinou nevýhodou sú chýbajúce automaty na cestovné lístky.“