LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Základná škola v Okoličnom tento rok oslávi 65 rokov svojho fungovania. V Liptovskom Mikuláši má špeciálne postavenie. Dokáže skĺbiť vzdelávanie športovcov s kvalitnými študijnými výsledkami. Nejde pritom o typicky mestskú školu. Majú veľký spád, okrem mesta sú to aj okolité obce, dokonca do nej za športovým zázemím chodia deti z celého okresu, výnimkou nie sú ani deti z okresu Ružomberok. Vďaka tomu je škola rozmanitá a pre deti inšpirujúca. No určite nie je školou len pre športovo nadané deti.
Základná škola v Okoličnom ide do nového školského roka s plánom, ktorý uľahčí život rodinám a pritiahne deti k učeniu. Riaditeľka Mária Ivanová vedie školu so 310 žiakmi a materskú školu so 40 deťmi. V každom ročníku, s výnimkou druhákov, na prvom stupni škola otvára dve triedy. Menšie kolektívy okolo šestnásť až sedemnásť detí na prvom stupni a devätnásť až dvadsať na druhom stupni dávajú priestor pre pozorný a férový prístup.
Družina do pol šiestej a pokojný večer doma
Rodičia často nestíhajú prejsť popoludňajšou dopravou cez celé mesto, v práci ostávajú dlhšie a starí rodičia nemôžu pomôcť. Škola preto predlžuje prevádzku školského klubu detí do pol šiestej. Základná škola v Okoličnom bude mať najdlhšie otvorený školský klub detí v Liptovskom Mikuláši.
Rozhodnutie padlo po dopyte rodín aj po skúsenostiach s deťmi zo súkromných materských škôl, ktoré podobný režim poznajú. Ústretové riešenie má mať priamy dopad na rodiny. Rodič si vyzdvihne dieťa po práci a večer im ostáva priestor na spoločný čas bez stresu z úloh.
Predĺžená prevádzka nie je len o strážení detí. Škola spúšťa vedenú samostatnú prípravu na ďalší deň. Vychovávateľky pokračujú v overenej praxi. Novinkou je, že do prípravy sa zapoja aj pedagogické asistentky.
„Ide o záujmový útvar zameraný na vlastný sebarozvoj a učenie sa žiakov. Učenie a domáce úlohy si môžu urobiť už v škole pod vedením pedagogických asistentov a pani vychovávateliek. Domov budú odchádzať pripravení na ďalší vyučovací deň a rodine odpadne stres z domácej prípravy. Túto možnosť podľa záujmu ponúkneme žiakom od prvého po siedmy ročník. Žiaci si vytvoria návyk samostatného učenia sa pod kvalifikovaným dohľadom a posilnia svoje zručnosti i sebavedomie,“ doplnila Ivanová.
Nie každému dieťaťu vyhovuje rovnaká miera podpory. Učitelia preto posúdia, kedy dieťa potrebuje tichší kútik a kedy povzbudenie a kedy je pre dieťa lepšie, aby sa učilo doma.

„Vieme, aký stres dokážu domáce úlohy vyvolať v rodinách. Práve preto sme vytvorili systém, ktorý pomáha deťom aj rodičom zvládať školské povinnosti s väčšou ľahkosťou,“ vysvetľuje riaditeľka Ivanová.
Do vyučovania zavedú prvky mentálnej aritmetiky
V prvom a v treťom ročníku škola spúšťa pilotný projekt mentálnej aritmetiky. Systematickým tréningom vďaka prepojeniu ľavej a pravej mozgovej hemisféry podporia nielen logické myslenie, ale aj fantáziu a tvorivosť žiakov. Mnohým pomôžu prekonávať bariéry, zažívať úspech a radosť z napredovania.
Program vzniká v spolupráci s Amakids, kde sa učiteľky už zaškoľovali. Mentálnu aritmetiku zapracujú priamo do vyučovania.
Angličtina od škôlky a kluby, kde sa deti rozrozprávajú
Základná škola v Okoličnom už v materskej škole využíva pri výučbe angličtiny metódu Jolly Phonics. Deťom pomáha hravou formou rozvíjať viaceré zmysly, preklenúť rozdiel medzi výslovnosťou a pravopisom a prináša porozumenie jazyku od samého začiatku učenia sa. Tento prístup plynulo pokračuje na prvom stupni. Učiteľky angličtiny sú v metóde vyškolené a certifikované. Novinkou budú od septembra konverzačné kluby v angličtine pre deti od prvého až po deviaty ročník.
Cieľ je prelomiť bariéru rozprávania. Mnohé deti poznajú slovíčka a gramatiku. Zadrhnú sa však pri prvej vete, pretože sa boja či hanbia. V kluboch sa bude hovoriť o témach, ktoré deti bavia.
Škola týmto krokom nadväzuje na jazykové poznávacie pobyty. Deti už spoznali Londýn a Paríž. Cesty dávajú zmysel, keď sa žiaci pri reálnej situácii odvážia opýtať si lístok alebo sa poďakovať v druhom jazyku. Konverzačné kluby preto nie sú izolovaný krúžok. Tvorí sa sieť aktivít, ktoré sa dopĺňajú. Od škôlky cez prvý stupeň až po deviaty ročník dostane dieťa viac príležitostí hovoriť.
Šport a učenie v jednej triede
Na druhom stupni fungujú športové triedy. Triedy majú pestré zloženie. Futbalisti, gymnastky, plavci, lyžiari, florbalisti či BMX cyklisti sa navzájom ťahajú. Učitelia vedú deti k disciplíne a time manažmentu, ktoré v športe aj učení prinášajú výsledok.
Deti robia do piateho ročníka vstupné pohovory. Prejdú testom športovej zdatnosti a osobnostným screeningom v spolupráci s Centrom poradenstva a prevencie.
„Cieľ je zistiť, či deti dokážu zvládnuť aj takúto zvýšenú záťaž,“ ozrejmila Ivanová. Učitelia s rodičmi nastavujú plán tak, aby sa žiak učil efektívne a mal priestor na regeneráciu.

Niektorí žiaci využívajú individuálny študijný plán. Keď majú pravidelné tréningy v čase vyučovania, škola upraví rozvrh a dohodne spôsob dobratia učiva. Iní žiaci zvládnu štandardné vyučovanie a trénujú popoludní.
Škola získala titul športová škola roka v okresoch Liptovský Mikuláš a Liptovský Hrádok. V celoslovenskom odznaku olympijskej všestrannosti brala druhé miesto. Silnú výkonnosť dopĺňa kvalitná príprava v predmetoch.
„Dá sa to všetko skĺbiť. Žiaci si nosia popredné miesta z predmetových olympiád zo slovenského jazyka a literatúry, z dejepisnej, ruskej či z technickej olympiády. Získali cenu Poznaj svoje mesto. V literárnej tvorbe si odniesli Cenu Martina Rázusa a v recitácii získali Zlaté pásmo z celoslovenského kola Hviezdoslavovho Kubína a 3. miesto z celoslovenského kola súťaže v rétorike Štúrov Zvolen,“ vymenúva riaditeľka školy.
Šesť športových dní pre všetkých
Škola nahradila tretiu hodinu telesnej výchovy šiestimi športovými dňami pre celú školu. Každý ročník si dohodne aktivitu, ktorá dá triede zmysel. Niekto zvolí turnaj, iní túru alebo pobytový program v skákacej aréne. Deti majú právo voľby. Športové triedy ukazujú výdrž aj to, že prehra patrí k výkonu. Nešportové triedy získavajú motiváciu a podporu. Výsledkom je atmosféra fair play a stmeľovanie bez zbytočného súperenia.
Podporný tím pomáha aj deťom, ktoré k nim prestúpia.
V škole pracuje psychologička na plný úväzok a školský špeciálny pedagóg na polovičný úväzok. Tím dopĺňa šesť a pol úväzku pedagogických asistentov. Asistent nepatrí k jednému dieťaťu. Pomáha celej triede tam, kde je to práve potrebné. Rodičia hovoria, že sa deťom darí napredovať. Škola nastavuje podporu podľa tried, nie podľa nálepiek. Niekto potrebuje tichý kútik a jasné zadanie, iný povzbudenie alebo rozdelenie úlohy na menšie kroky. Dôležitá je komunikácia medzi rodičom, triednym učiteľom a školským podporným tímom. Vďaka tejto spolupráci si dieťa drží tempo a cíti sa v triede bezpečne.
Deti môžu na školu prestúpiť aj počas roka.
„Stalo sa to už niekoľkokrát. Uvedomujeme si, že to nie je pre dieťa jednoduché, no na druhej strane, školský podporný tím u nás aktívne pracuje, žiaci sa dokážu stmeliť a prijať medzi seba nových spolužiakov aj v priebehu školského roka. Rodičia v spätnej väzbe oceňujú, že prechod zvládnu bez zbytočného stresu,“ povedala Ivanová.
V škole funguje školský parlament, ktorý organizuje rôzne aktivity. Žiaci zorganizovali druhý ročník šachového turnaja a prišli s nápadom raňajok s riaditeľkou. Stretnutie nie je len pre najlepších v známkach. Pozvanie dostanú aj deti, ktoré vynikajú sociálnymi zručnosťami, pomáhajú spolužiakom, prispievajú do školského časopisu alebo držia triedu pokope.

Školská digitálna koordinátorka pomáha v zdravej miere vniesť do vyučovania digitálne aplikácie a zároveň otvára deťom dvere k programovaniu hravou formou s photonmi alebo lego robotmi. Počas prestávok vznikajú malé projekty, ktoré bavia aj deti, ktoré sa zvyčajne do informatiky nehrnú. Škola kladie dôraz aj na vzťah k prírode. Exteriérová environmentálna učebňa funguje priamo v areáli. Dažďové záhrady slúžia na pozorovanie a bádanie. Žiaci sa tak o prírode a jej cykloch učia v jej prirodzenom prostredí.
Zázemie, na ktoré sa dá spoľahnúť
Škola má vlastnú jedáleň. Mestské aj prímestské autobusy stoja na oboch strán hlavnej cesty. Mesto Liptovský Mikuláš nedávno vylepšilo semafor pri priechode. Inteligentný senzor zrýchlil reakcie a zvýšil jeho bezpečnosť. Veľký areál umožňuje pohyb a oddych. Na prvom stupni vznikli pri triedach relaxačné zóny. Čitateľský kútik, spoločenské hry a molitanové stavebnice dávajú deťom možnosť stiahnuť sa alebo sa zabaviť s kamarátmi.
Rodič hľadá školu, ktorá sa dá stíhať aj v mestskom tempe. Dieťa príde domov pripravené na ďalší deň. Večer patrí rodine. V škole nájde učiteľku, ktorá pozná jeho silné stránky a vie, kde potrebuje pomoc. V areáli získa bezpečný pohyb, v triede pokoj na prácu a v kluboch napríklad priestor na rozhovor v angličtine.
