Podtureň – Minulý týždeň sa o tom redaktor MY Liptov presvedčil spolu so starostom obce Mariánom Vojtíkom a dopravným inžinierom z Dopravného inšpektorátu v Liptovskom Mikuláši Jurajom Kučerom. Vodič nákladného auta si zo zákazovej dopravnej značky a ani z prítomnosti dopravného policajta nič nerobil a v pokoji cez most prešiel. O zákaze vjazdu nákladných vozidiel pritom obec rozhodla kvôli zlému technickému stavu a na základe odporúčania Dopravoprojektu Bratislava. „Okrem značiek tam budeme musieť dať aj rampu. Ale zatiaľ nemôžeme, pretože tade dvakrát denne prechádza autobus so školákmi do a z Liptovského Jána,“ hovorí starosta obce. Tvrdí, že autobusového prepravcu už požiadali o zmenu trasy tejto školskej linky. Naopak, riaditeľ dopravy SAD Liptovský Mikuláš Jozef Kendera sa odvoláva na list starostu, podľa ktorého sa vylúčenie nákladnej dopravy netýka autobusových liniek. „Nedochádza k ohrozeniu prepravovaných osôb, takže autobusy s deťmi môžu cez most prechádzať. Ale nepovažujem to za uzavreté a s obcou budeme o tom rokovať,“ hovorí J. Kendera. Zdôrazňuje, že ak by starosta podnik požiadal o zmenu trasy linky, prepravca by im vyšiel v ústrety.
Preventívne zatvorenie mosta
Starosta Podturne M. Vojtík ešte nie je rozhodnutý, či obec bude bojovať o záchranu mosta, alebo ho pre automobily celkom uzavrú. „Práve v okolí mosta je sústredená nová bytová výstavba v obci a obyvatelia bytoviek by boli určite radi, ak by im tu chodilo menej áut. Nakoniec, trasa do Liptovského Jána po hlavnej ceste a cez Uhorskú Ves je len asi o 500 metrov dlhšia, čo nie je tak veľa. Nehľadiac na to, že ulice Podturne nie sú dimenzované na prejazd najmä nákladných vozidiel,“ hovorí starosta. Správnosť v doterajšom postupe obce potvrdil aj Peter Budiak zo Správy a údržby ciest v Liptovskom Mikuláši. Táto organizácia síce nespravuje miestne komunikácie, medzi ktoré sa most v Podturni radí, má však vlastné skúsenosti s podobnými mostami na cestách II. a III. triedy. „S obmedzením nákladnej dopravy možno len vyjadriť súhlas. Obec by mala pokračovať ďalej – overiť hodnoty zaťaženia nejakou prehliadkou a statickým posudkom a rozhodnúť sa na základe výsledkov tejto statickej skúšky,“ radí P. Budiak. Celé to však možno stroskotá na nedostatku peňazí. Odborné posudky by si mala objednať a zaplatiť obec Podtureň, jej starosta však tvrdí, že na to nemá. „Statici to zatiaľ nemerali, ale kontrolovali to len vizuálnym pohľadom. A odporučili nám, že pokiaľ chceme predísť problémom, aby sme nákladnú dopravu z mosta vylúčili,“ hovorí o stanovisku Dopravoprojektu M. Vojtík.
Voda ohrozuje piliere
Neistotu zvyšuje skutočnosť, že most bol postavený ako dočasný prístup pre stavbárov, ktorí pred viac ako 30 rokmi stavali diaľnicu ponad obec. Po dokončení stavby mal byť rozobratý a zlikvidovaný, obec však oň prejavila záujem a bezplatne ho získala do svojho majetku. Nanešťastie, bez potrebnej dokumentácie. Spomína si na to aj P. Budiak zo Správy a údržby ciest. „Keď sme pred siedmimi rokmi rekonštruovali most v Uhorskej Vsi, tak obchádzka viedla práve cez most v Podturni. Vtedy sme mali takisto problém dostať sa k dokumentácii a ak si dobre spomínam, tak výnimočné zaťaženie na tento most bolo 120 ton a to je dosť,“ hovorí P. Budiak. Zároveň však dodáva, že časom mohlo dôjsť k poškodeniu pilierov mosta, ktoré nie sú v rieke Váh zabetónované, ale len baranidlom vrazené do zeme. „Je otázne, či tie piliere sú stále dostatočne pevne v zemi nabité, alebo či sú vodou podmyté. Tak, ako napríklad pilier mosta do Závažnej Poruby, ktorý dokonca mierne klesol,“ dodáva P. Budiak zo Správy a údržby ciest.