Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Čierny lietajúci „mrak“ nad Váhom

Vedomostné súťaže sa tohto roku v mnohých médiách stávajú čoraz väčšou samozrejmosťou. A čo sú vaše (naše) noviny My Liptov horšie ako tie ostatné médiá? V žiadnom prípade! Preto rýchlo odpovedzte na otázku: Ako sa po slovensky nazýva phalacrocorax spp., veslonožec štíhleho tela s malou hlavou a tenkým krkom? Koniec zobáka má pevný ako hák a na hrdle zase roztiahnuteľné vrecko. Nepoznáte správnu odpoveď? Nuž, my sme lepší ako organizátori iných vedomostných súťaží. Pomôžeme ďalšími informáciami – jeden jeho poddruh (phalacrocorax carbo) je vodný vták veľkosti kačice. Obýva vnútrozemské vody všetkých kontinentov. Hniezdi v kolóniách, hniezda z konárov stavia na vysokých stromoch. Jeho potrava sa skladá takmer výlučne z rýb.

Bingo, minimálne rybári vedia, meno ktorého lietajúceho živočícha chceme počuť, pretože už roky na tohto predátora s krídlami nadávajú ako pohani. „Veru, od r. 1997, kedy kormorány či ich poddruh kormorány veľké po prvý raz prileteli prezimovať na rieku Hron, rybári majú na nich ťažké srdce. V r. 1999 bol ich prvý zimný prílet zaznamenaný aj na rieke Váh. Vtedy jeho brehy „obsadilo“ asi 400 jedincov. Avšak tohto roku len na jednom nocovisku – v Ivachnovskom luhu – rybári narátali do 500 jedincov. Celkom ich je počas tejto zimy v Liptove minimálne tisíc,“ dozvedeli sme sa od predsedu miestnej organizácie Slovenského rybárskeho zväzu Mariusa Korčáka.
A prečo rybári nemajú kormorány v láske? Nie je to kvôli zimnému opaľovaniu sa, hoci keď kormorány vzlietnu, tak je to jeden veľký čierny lietajúci „mrak“ zatieňujúci neraz aj slnko. Dôvod je úplne iný. Rátajme spolu – jeden kormorán denne zožerie pol kilogramu rýb. Na svojom zimovisku sa zdrží minimálne 80 dní. Keďže liptovský Váh „živí“ aspoň tisíc jedincov, počas zimy príde o 40 ton rýb. „Ak sa nad týmto objemom rýb zamyslíme, zákonite nám musí napadnúť otázka – na čo a pre koho vlastne zarybňujeme naše rieky? Pre kormorány? Len naša organizácia, ktorá obhospodaruje hlavný revír od bešeňovskej nádrže po sútok Váhu s Oravou pri Kraľovanoch, ročne vynaloží na zarybňovanie 1,3 – 1,5 mil. korún. Napriek nášmu úsiliu úlovky rybárov z roka na rok klesajú,“ po pravde tvrdí M. Korčák.


Chránený predátor

Nezainteresovaný čitateľ si v duchu isto povie – riešenie je jednoduché – kormoránov je veľa, nuž ich treba strieľať. Potom si rozmyslia, či sa o rok znovu vrátia a budú vyžierať slovenské rieky. Iný čitateľ, ten humánnejší, zase vysloví tézu o plašení kormoránov. Vraj aj v takom prípade si tieto pažravé vtáky rozmyslia, či sa o rok ešte vrátia.
Chyba lávky, vážení priatelia. Kormorán je zákonom chránený, takže žiaden odstrel, ani plašenie neprichádza do úvahy. Preto SRZ už niekoľko rokov žiada Ministerstvo životného prostredia SR o udelenie výnimky na odstrel a plašenie kormorána veľkého. Po rokoch presviedčania ministerských úradníkov nakoniec vo februári 2005 (pomerne neskoro v rámci kalendárneho roka, pretože kormorány už pomaly odlietali na svoje letoviská na severe Európy) SRZ obdržal rozhodnutie MŽP SR o udelení výnimky na odstrel a plašenie chráneného druhu so stanovenými podmienkami jej realizácie. Avšak...
V marci toho istého roku bol zo strany zainteresovaných mimovládnych organizácií, ktoré principiálne nesúhlasili s odstrelom kormoránov, podaný proti vydanému ministerskému rozhodnutiu podliehajúcemu 15-dňovej odvolacej lehote rozklad. V konečnom dôsledku SRZ 13. septembra obdržal rozhodnutie ministra životného prostredia, ktorým pôvodné rozhodnutie zrušil.
„Advokáti kormoránov“ totiž tvrdia, že tento vodný vták nepredstavuje hrozbu pre slovenské rieky. Vraj doposiaľ žiaden živočíšny druh nevyhubil iný živočíšny druh. Ak by sa vraj kormorány vrátili na slovenské rieky aj nasledujúci rok, našli by tu menej rýb než tento a každý ďalší rok by tých rýb bolo menej. A to by bol nakoniec dôvod, prečo by sa kormorány na Slovensko už nevracali... „Toto tvrdenie je ako vystrihnuté z učebnice ochrancov živočíšnych druhov, no má jeden zásadný nedostatok,“ tvrdí jeden rybár, ktorého sme oslovili pri brehoch Váhu s udicou v ruke. „Uvedená premisa by azda, zdôrazňujem slovíčko azda, platila (avšak skôr neplatila), keby išlo o rieku tečúcu mimo civilizácie, niekde na konci sveta. Ochranári totiž zabúdajú na nás, rybárov. Možno na nás nezabúdajú, ale nás ignorujú, pretože my sme pre nich nežiaduci druh, ktorý by najradšej zlikvidovali... Vráťme sa však k téme – my si svoje revíry zarybňujeme, aby sme mali čo loviť. Takže, počet rýb v našich riekach veľmi neklesá. Rozdiel je len v tom, že teraz ich zarybňujeme pre kormorány a nie pre seba.“

Európsky problém

Protichodné stanoviská rybárov a ochranárov sa zrejme v žiadnom prípade nezjednotia. Skôr naopak. Navyše, je tu ešte jeden problém. Slovensko ako člen Európskej únie musí rešpektovať zaužívané pravidlá platiace v tomto spoločenstve. A kormorány sú chránené v celej Európe. Preto je potrebné vyvinúť tlak na europoslancov, aby sa zrušila ochrana kormorána, ktorý by sa mal preradiť medzi lovné druhy.
Rybári nechcú vyhubiť tento druh predátorov. Majú len záujem, aby bol za presne stanovených právnych podmienok umožnený ich regulovaný odstrel. Takýmto spôsobom by sa mal prispôsoboval ich početný stav daným prírodným podmienkam. Veď kormorány nespôsobujú škody len v SR, ale v celej Európe.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 138
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 156
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 612
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 544
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 818
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 562
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 513
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 345

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  6. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 459
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 901
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 631
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 463
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 833
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Tunel Čebrať v úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová začali v júli 2018 znova raziť na pokyn ministra Érseka.

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


7 h
Kapitán Bešeňovej v strede, ilustračná foto.

Vo ôsmom kole 4. ligy majstrovstvo regiónu si traja liptovskí zástupcovia nepripísali do tabuľky ani bod.


a 1 ďalší 22 h
Samosprávy v Ružomberku a Liptovskom Mikuláši majú rovnaké kompetencie. Spoločne sa snažia o zlepšenie cestovného ruchu, ktorý je pre Liptov typický.

Liptáci budú vyberať v okrese Liptovský Mikuláš šesť kandidátov, v okrese Ružomberok päť.


27. sep
Do zostavy sa vrátil aj kapitán Tomáš Gerát.

Reprezentačnú prestávku futbalový MFK Tatran Liptovský Mikuláš využil naplno. Hráči odohrali prípravné stretnutie a vedenie klubu zasadalo a hodnotilo doterajší priebeh.


26. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 27. sep

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


27. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


7 h

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  2. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  3. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  4. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  5. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  6. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  7. Věra Tepličková: Už nemusíme tápať v temnotách. Svetlo sveta uzreli prvé nápady, ako na pracoviskách šetriť energie
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 459
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 901
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 631
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 532
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 463
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 833
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu