Združená stredná škola na Demänovskej ceste predstavila v minulých číslach Liptova prostredie, v ktorom pôsobí, odbory, názory študentov na školu a dnes na naše otázky odpovedia niektorí pedagogickí zamestnanci.
Čo vám práca v škole dáva, prečo učíte práve na tejto škole?
Adriana Guthová, slovenský jazyk:Začínala som ešte na SOU poľnohospodárskom. Počiatočné obavy sa rozplynuli po stretnutí s kolegami a študentami, pre ktorých síce slovenčina ani dejepis neboli životným cieľom, a predsa písali básničky a boli ochotní spolupracovať.
Jana Júdová, biochémia a mikrobiológia: Možnosť aspoň nejakým dielom ovplyvniť schopnosti a postoje mladej generácie.
Zdeno Morávek, automatizačná technika: Dáva mi možnosť podieľať sa na spracovaní učebnej dokumentácie a možnosť práce s novinkami v automatizačnej technike.
Tibor Hugáň, živočíšna výroba: Pred dvadsiatimi rokmi som prijal ponuku pracovať v školstve, vtedy tu bola práca zmysluplnejšia. Súčasnosť je úplne iná, robíme skôr dozorcov ako učiteľov.
Juraj Holienka, učebná prax: Reálny plat, určité zabezpečenie a prevažne pocit užitočnosti.
Určite vás život medzi mladými ľuďmi obohacuje svojím špecifickým spôsobom. Čo je pre vás tým „korením života“ v škole?
Rastisla Stanček, matematika: Práca ma baví nielen ako učiteľa, ale aj ako výchovného poradcu. Život mladým kladie veľa nástrah a niekedy si urobia problémy sami. Riešiť tieto problémy, pomáhať im je zaujímavá práca.
Z. Morávek: Nestrácam kontakt so životom mladých. Ich životný elán, pohľady na spôsob života, nekompromisnosť a snaha o fér prístup k pravde, charakterom a morálke sú mi sympatické.
A. Guthová: Každý deň v škole je nové „divadelné predstavenie“, ktoré prináša veľa rôznych zážitkov, takže sa nemôžem sťažovať na stereotyp.
J. Holienka: Práca s mládežou núti človeka byť tiež neustále mladým – duchom, myšlienkami, záujmami. Tým, že sa žiaci menia, začínate stále znovu. Mladí ľudia starosti sveta odľahčujú a okrášľujú. Toto „korenie“ niekedy vonia, niekedy štípe.
Našli ste v odbore, ktorý učíte, naplnenie svojich životných plánov?
R. Stanček: V škole učím predmety, kde môžem aplikovať svoje skúsenosti z praxe.
A. Guthová: Snažím sa v študentoch zapáliť aspoň iskričku lásky k literatúre a k umeniu.
Čo dokážete vy osobne ponúknuť svojim študentom, čo vy „svoje“ vkladáte do vyučovania?
J. Júdová: Svoje vedomosti, skúsenosti z vedeckej práce, zo zahraničných stáží, zvyšok musia posúdiť žiaci.
Dana Pinkošová, anglický jazyk: Trpezlivosť, toleranciu a svoj čas.
J. Holienka: Okrem určitých poznatkov sa snažím, aby si žiaci viac osvojovali princípy ako fakty, aby vystupovali slušne a taktne medzi sebou aj voči pedagogickým zamestnancom, aby nebrali život tak vážne, aj keď budú musieť niesť dôsledky svojho konania. Okrem pedagogických zásad sa pridŕžam jednej zásady – žiaci sa musia aspoň jedenkrát na vyučovaní zasmiať využitím situačného neurážlivého humoru.
A. Guthová: Študentom ponúkam svoje vedomosti, skúsenosti a čas.
T. Hugáň: Mojou snahou je eliminovať prvotný nezáujem študentov aj svojím ľudským prístupom, snažím sa vystupovať skôr ako ich poradca nie suchopárny učiteľ.
Z. Morávek: Svoje teoretické a praktické vedomosti a zručnosti z odboru, pedagogickej i výchovnej práce, ktoré som získal doteraz.
Keby ste mali čarovnú paličku, čo by ste svojej škole pričarovali, čo by ste v nej menili?
J.Júdová: Energeticky menej náročnú budovu, kladnejší vzťah žiakov k majetku školy.
A.Guthová: Určite by som odčarovala „ducha zloducha“, ktorý nám chce vziať školu, ktorá je celkom dobre vybavená, moderná a pekná, aj keď je na kraji mesta. A pričarovala by som dostatok finančných prostriedkov, nápadov a chuti, aby sa škola zmenila na študentskú agrofirmu, v ktorej by sa mohol každý učiteľ aj študent realizovať naplno.
R. Stanček: Ustálil by som jednotlivé učebné a štúdijné odbory a zdokonaľoval by som ich materiálne vybavenie. Menil by som azda trošku žiakov, aby mali zodpovednejší prístup k učeniu.
Tak čo, presvedčili vás? Či už áno, alebo nie, viac o škole sa môžete dozvedieť na www.zsslm.sk.