„Často sa mylne prezentuje názor, že od 1. júla 2007 prestanú podľa zákona platiť všetky tiesňové čísla, okrem linky 112. Nie je to tak, stále je po nich veľký dopyt. Zákon nehovorí o tom, aby boli zrušené čísla, ale aby boli dobudované krajské operačné strediská. Tie by mali byť pripravené prebrať úlohy po všetkých týchto číslach. Vzhľadom na praktickú situáciu, aj keď budú dobudované strediská, tieto čísla budú ešte ,dobiehať´,“ hovorí Miroslav Bobčík, vedúci koordinačného strediska Integrovaného záchranného systému (IZS) v Žiline. V praxi to znamená, že keď niekto volá na číslo 155 napríklad z Bytče, dovolá sa v súčasnosti do Žiliny, odkiaľ mu zavolajú pomoc. „Od 15. apríla tohto roku sme prešli na Krajský úrad pod hlavičku Operačného strediska pre záchrannú službu. Okrem Žiliny sme prebrali aj ďalšie okresy a mestá - Bytču, Čadcu, Turzovku, Kysucké Nové Mesto a Rajec. Volajúci nám preto musia lepšie ozrejmiť situáciu, nielen povedať napríklad názov krčmy v nejakej obci.
Pýtame sa aj na bližšie určenie miesta. Pokiaľ ja, ako operátorka nemám jasno, kde bude rýchla pomoc vyslaná, tak ju tam nemôžem poslať. Sťažil by sa dojazd k pacientovi. Toto by mali občania vedieť v prvom rade, operačné stredisko slúži pre celý kraj, postupne by sme mali prebrať aj Trstenú,“ konštatovala Anna Škulcová, vedúca operátorka Operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby pre Žilinský kraj. Zo zákona je určený jeden operátor na 100-tisíc obyvateľov. „Podľa Štatistického úradu spravujeme 315-tisíc obyvateľov, takže v službe sedia traja operátori. Telefonujúci má šancu dovolať sa, aj keď sa linka často zneužíva. Hlavne deti, ktoré telefonujú z búdok, alebo si vyberú z mobilov karty, aby sa nedalo zistiť ich číslo. Iní si číslo zamieňajú s linkou, kde opravujú telefóny, alebo chcú vedieť presný čas,“ dodáva Anna Škulcová. Za zneužitie tiesňového čísla môže páchateľ dostať pokutu až 50-tisíc korún. Podľa slov pracovníkov IZS v Žiline by v tomto smere pomohlo vybavenie, pomocou ktorého by bola možná lokalizácia miesta, čísla a mena volajúceho. Vtedy by operátor hneď mohol posúdiť oprávnenosť volania. Do dnešnej doby to však, na rozdiel od susedov z Českej republiky, slovenské Integrované záchranné systémy nemajú.