O vyjadrenie sme požiadali aj prvého podpredsedu Rady Združenia slovenských spotrebiteľov Josefa Louneka. Je z neho zrejmé, že kúpnu zmluvu môže kupujúci do siedmich dní zrušiť bez udania dôvodu písomnou formou. Podľa zákoná je prípustná aj ústna forma, ale je ťažko preukázateľná, lebo predávajúci, ktorý nemá záujem kúpnu zmluvu zrušiť, môže tvrdiť, že kupujúci to nepovedal, respektíve povedal niečo iné a inak. V tom prípade je to tvrdenie proti tvrdeniu. Svoje stanovisko nám poslal aj písomne: „Občiansky zákonník dáva v § 48 a 49 aj v zákone č. 108/2000 Z.z o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji možnosť za určitých podmienok odstúpiť od zmluvy uzavretej mimo priestory obvyklé k podnikaniu dodávateľa. Od zmluvy uzavretej pri vyššie uvedenej forme predaja (medzi ktoré patrí aj akčný predaj, ktorého sa pani Viera zúčastnila) má spotrebiteľ právo odstúpiť v lehote sedem pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby, a to bez uvedenia dôvodu. Uvedená 7-dňová lehota na odstúpenie je zachovaná, ak sa písomné odstúpenie od zmluvy odovzdá najneskôr posledný deň lehoty na poštovú prepravu. Spotrebiteľ v lehote siedmich pracovných dní odo dňa odstúpenia od zmluvy vráti tovar predávajúcemu bez ohľadu na to, či tovar bol použitý alebo má vady, ktoré spotrebiteľ nespôsobil; primeraná starostlivosť o tovar musí byť zachovaná. Predávajúci je povinný prevziať tovar späť a vrátiť spotrebiteľovi cenu zaplatenú za tovar alebo za službu alebo vrátiť spotrebiteľovi preddavok najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy.
V súvislosti s problémom neprítomnosti kompetentného pracovníka firmy, keď pani Viera chcela odstúpiť od zmluvy a reklamovať kvalitu tovaru chcem poznamenať, že zákon na ochranu spotrebiteľa č.634/1992 Zb. v neskoršom znení v § 19 ukladá predajcovi povinnosť, že v sídle firmy, resp. prevádzkárni musí byť po celú prevádzkovú dobu prítomný pracovník poverený vybavovať reklamácie.
Môj tip: Skôr, ako sa rozhodnete výrobok zakúpiť, overte si, aké skúsenosti mali s produktom a predávajúcim iní spotrebitelia.“