Pani Viera (jej meno sme na jej žiadosť zmenili) našla raz v poštovej schránke leták, ktorý pozýval na výhodný výlet do Veľkej Lomnice spojený s prezentáciu výrobkov. Za stovku sa to oplatí, pomyslela si a išla. Vtedy ešte netušila, ako „výhodne“ nakúpi. „Boli tam dvaja díleri, ktorí sa predstavili ako Ľuboš a Marta a ukazovali nám hrnce. Mňa vyžrebovali, že si ich môžem kúpiť lacnejšie. Ani som nechcela, ale dala som sa prehovoriť. Zaplatila som zálohu päťsto korún a podpísala zmluvu, že si kupujem sadu riadov, varič, vozík a tri čínske vázy mám vraj ako darček. Ešte v ten deň som si to rozmyslela a chcela som zmluvu zrušiť. Ale povedali mi, že sa to už nedá, do autobusu mi dali balík a s ním som prišla domov. Na druhý deň som ho išla na poštu zaplatiť, stál 21 490 korún. A to som urobila chybu. Keď som balík otvorila, zdalo sa mi, že sú to nie také hrnce, ako nám ukazovali. Jeden sme vyskúšali, dali sme do neho variť vodu a na dne zostal biely povlak ako od omáčky. Skúšala som to umyť, ale jarou to nešlo,“ hovorí pani Viera.
Odbili ju vo dverách
Začal sa nekonečný kolotoč telefonátov. Predávajúcemu – firme Mysttery live, telefonovala niekoľkokrát pani Viera aj jej dcéra z mobilu aj z pošty. Telefónne číslo našli na kúpnej zmluve. „Nikdy sa nikto nepredstavil, nepovedal svoje meno iba firma Mysttery. Keď sme hovorili, že chceme odstúpiť od kúpnej zmluvy, vždy sme dostali podobné odpovede: že ona nie je kompetentná to riešiť, musí sa s niekým porozprávať, máme zavolať na druhý deň. Tak sme volali celý týždeň a nakoniec povedali, že už je premlčaná doba a od zmluvy sa nedá odstúpiť. Poslala som im aj list, že chcem od zmluvy odstúpiť, ale odpísali, že som nedodržala stanovenú sedemdňovú lehotu, preto trvajú na jej platnosti a že môžem podať reklamáciu. Išla som do firmy Mysttery do Trnavy osobne, ale ani tam som nepochodila. Pracovníčka sa bavila so mnou iba medzi dverami, ani ma nepustila dnu, že tam má zákazníka a že sa so mnou nemôže rozprávať. Tak som doma tie hrnce a všetko zbalila, poslala im ich poštou späť aj reklamáciu,“ vysvetľuje pani Viera.
Varili vraj iba vodu
Medzitým organizovala firma Mysttery live podobný výlet do Levoče. „Telefonovala som im, že tam pôjdem, lebo som zvedavá, aké hrnce to predávajú a že tam porozprávam, aké hrnce predali mojej mame a urobím im ,dobrú´ reklamu. Na to mi pani alebo slečna ktorá zdvihla telefón odpovedala, že ak im urobím zlú reklamu a nič nepredajú, budem jej vraj platiť ušlú mzdu,“ povedala dcéra pani Vierky. Napokon do Levoče ísť nemohla, ale išla jej mama a vraví: „Už tam boli iní díleri, predstavili sa Mária a Anton. Chcela som tam povedať pred všetkými, ako som dopadla, ale oni len, aby som bola ticho, že to vybavia s vedúcim, aby mi peniaze vrátili, tak som im uverila, taká som bola naivná. Nevrátili mi nič a tie isté hrnce mi poslali späť. A to ešte napísali že sme panvicu pripálili a poškodili, a my sme na nej vôbec nič nerobili, iba v tom jednom hrnci sme varili vodu...“
Záhada s panvicou
V liste, ktorý poslali pani Viere z firmy Mysttery live sa okrem iného píše: „Ak sa Vám niečo na hrnci pripálilo, bohužiaľ, za to nemôžeme. Je potrebné to vyčistiť tekutým práškom... Po rozbalení balíkov a následnom prekontrolovaní sme zistili, že panvica zo sady riadov bola pokrivená a uško ulomené, najskôr čelila veľkému nárazu na zem... Bohužiaľ, to že sa Vám pripálilo jedlo na panvici, to nie je vadou výrobku. Ak by sme sa však rozhodli v rámci medziľudských vzťahov Vám panvicu vymeniť, nie je to možné, nakoľko ste nám ju poslali znehodnotenú a takýto výrobok nie je možné reklamovať. Ide o poškodenie zo strany kupujúceho...“ Pani Viera a jej dcéra však zdôraznili, že panvicu vôbec nepoužili, nič na nej nerobili, ani im nespadla. „My sme ju síce nepoužili, ale vyzerá to tak, že niekto už na nej varil a asi aj v tých hrncoch. Mám doma podobné už tri roky a vyzerajú lepšie ako tieto. Ako sa mohlo odlomiť uško, je tiež záhada, lebo balíky sme dobre zabalili a poistili spolu na dvanásť tisíc, oni ich poistili iba na šesťapol. To je tiež čudné, keď tovar za skoro 22 tisíc poistia iba na necelú tretinu tejto sumy. Zaujímavé je, že vázy sa nerozbili,“ konštatuje dcéra pani Viery.
Nezvestní kompetentní
O vyjadrenie sme požiadali aj firmu Mysttery live. Pracovníčka, ktorá sa mimochodom nepredstavila a nechcela povedať svoje meno, sa odmietla vyjadriť s tým, že na to nie je kompetentná a je iba radová pracovníčka. Keď sme si pýtali niekoho kompetentného, oznámila nám, že momentálne tam nikto nie je. Nechcela prezradiť ani mená kompetentných – máme si ich vraj nájsť v obchodnom registri - a nedala nám ani ich telefónne čísla. Naopak, vypýtala si naše, povedala, že kompetentným odovzdá náš odkaz, aby sa s nami skontaktovali. Mali na to viac ako týždeň, ale nikto sa neozval. Volali sme znovu a znovu sme nezastihli nikoho kompetentného. „Odovzdala som váš odkaz a či sa vyjadrili alebo nie je ich vec. Ja sa k tomu vyjadrovať nemôžem...“ oznámil nám anonymný hlas a fajka zhasla.
Pani Viera priznala, že urobila chybu. Doplatila na svoju dôverčivosť a neznalosť zákona. Nemala čas ho študovať, mladá ovdovela, sama sa starala o tri deti a v súčasnosti sa stará o invalidného syna. Je už na dôchodku a práve dôchodcovia sa často stávajú ľahkou korisťou rôznych tajomných a záhadných firiem. A Mystery znamená záhada, tajomstvo...