Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Jubilejná úvraťová železnička

Úzkokoľajná lesná železnica s úvraťovým systémom, ktorá kedysi spájala Kysuce s Oravou, oslavovala jubileum 80-ročnej existencie v nedeľu 21. mája. Slávy sa dožila i parná lokomotíva U 45.903, vyrobená v roku 1916 ešte za Rakúsko – Uhorska v strojárni MÁV Budapešť. Má 90 rokov. Do roku 1972 premávala na trati Považskej lesnej železnice v údolí Čierneho Váhu a od roku 1995 slúži pre potešenie návštevníkov skanzenu – ako jedna z dvoch funkčných parných lokomotív ťahajúcich vláčik vždy v sobotu a nedeľu najskôr smerom nahor – zo staničky Skanzen do zastávky Chmúra, potom nazad až do zastávky Kubátkovia a späť do východzej staničky Skanzen. Druhá parná mašinka – U34.901 je ešte staršia - má už 97 rokov a predtým, ako prišla v roku 1977 na Vychylovku, slúžila na Čiernohronskej lesnej železnici.


Jazda vláčikom ťahaným parnou mašinkou je skutočným zážitkom. Posádku tvorí rušnovodič (na parné lokomotívy sú dvaja - pán Medvecký a Pavol Petrek), veľmi dôležitý brzdár – Emil Pagáč a sympatická sprievodkyňa Katka Sobolová, ktorá počas jazdy robí výklad o histórii tejto rarity, jedinej fungujúcej historickej úvraťovej železničke v Európe.
Pôvodná trať s rozchodom 760 mm (úzkokoľajka) dosahovala celkovú dĺžku 110 km, prekonávala výškový rozdiel 217,69 metra na vzdušnej vzdialenosti 1500 metrov. Samostatný hlavný úsek trate medzi Oščadnicou a Lokcou mal 61 km. Zbytok tvorili odbočky, ktoré sa budovali, rušili, predlžovali alebo skracovali podľa potreby odvozu vyťaženého dreva.
Trať bola demontovaná pre nerentabilnosť prevádzky v roku 1971 a zachovala sa z nej iba najcennejšia časť, na ktorej sa nachádza úvraťový systém. Čo je to úvraťový systém? Projektanti trate stáli pred náročnou úlohou - ako prekonať uvedený výškový rozdiel, keď nebol priestor a terénne podmienky pre stavbu trate v klasických oblúkoch. Preto zvolili „cik-cakový“ spôsob presunu – čiže najprv rušeň vagóny s drevom ťahal, potom tlačil a zase ťahal a tak sa dostal až do nadmorskej výšky 939 metrov – do sedla Beskýd. Stanica Chmúra, kde má vláčik prvú zastávku, má nadmorskú výšku 721 metrov. Na trati bolo celkovo 5 úvratí, teraz nie je v prevádzke ani jedna kvôli poškodeniu trate zosuvmi v roku 1997 a 2000. Trať ale nadšenci obnovy pôvodného prepojenia Kysúc s Oravou opravujú a raz sa azda prevezieme z Vychylovky až na Oravu. V roku 1991 bola trať vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.


Brzdár, Emil Pagáč, pracuje na kysuckej železničke už sedem rokov, jeho funkcia je nezastupiteľná. Keďže vláčik prekonáva značné stúpanie, musí sa pri ceste nadol pribrzďovať. Vtedy je Emil Pagáč „zastupujúcim rušňovodičom”. Kedysi, keď sa vždy nedodržiavali pravidlá bezpečnej prevádzky a vláčik sa moc „rozbehol”, boli ťažké úrazy robotníkov, niektorí prišli aj o nohy.
„Mašinfírer” Pavol Petrek vozí vláčiky ťahané parou už siedmy rok. Jeho kolega, pán Medvecký, dochádza na víkendy z Vrútok na Vychylovku už 13 rokov. S láskou sa obaja starajú o starenku U34.901, ktorá občas potrebuje drobnú opravu, ba i pohladkanie, aby spoľahlivo slúžila. Veru nie je to ľahké, už o šiestej ráno treba pod kotlom zakúriť, aby o deviatej bola para v kotli pod tlakom pripravená premeniť svoju energiu na pohyb. Jubilujúca U45.903 zatiaľ čaká na výmenu rúr a previerku kotla. Potom bude zaradená opäť do pravidelnej prevádzky.
Cez týždeň, keď je návštevnosť nižšia ako cez víkendy, ťahá vláčik motorový rušeň. Sezóna prevádzky je od mája do konca októbra, o zimnej sa zatiaľ neuvažuje pre množstvo snehu, ktoré v zime leží na trati.
Historickú lesnú úvraťovú železnicu treba proste „zažiť”, vidieť ju nestačí. A ak by ste chceli aj sponzorsky prispieť na jej obnovu – môžete tak urobiť kedykoľvek.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 726
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 017
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 895
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 306
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 752
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 123
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 594
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 350
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Bezbariérový vstup do kostola vyriešili v Stankovanoch elegantne

Veriaci vstupovali do kostola v Stankovanoch po schodoch, ktoré sa rokmi rozpadávali, vplyvom počasia praskali. Problém s prístupom mali starší ľudia, vozičkári a mladé rodiny s kočíkmi.

Pred kostolom kladú kamennú dlažbu.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Otváracie hodiny domu smútku predĺžili, mesto chce predísť náporu

Mesto Liptovský Mikuláš od tohto týždňa predlžuje otváracie hodiny domu smútku.

Ilustračné foto
Akcia platí len 24 hodín

LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Už ste čítali?