Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Jubilejná úvraťová železnička

Úzkokoľajná lesná železnica s úvraťovým systémom, ktorá kedysi spájala Kysuce s Oravou, oslavovala jubileum 80-ročnej existencie v nedeľu 21. mája. Slávy sa dožila i parná lokomotíva U 45.903, vyrobená v roku 1916 ešte za Rakúsko – Uhorska v strojárni MÁV Budapešť. Má 90 rokov. Do roku 1972 premávala na trati Považskej lesnej železnice v údolí Čierneho Váhu a od roku 1995 slúži pre potešenie návštevníkov skanzenu – ako jedna z dvoch funkčných parných lokomotív ťahajúcich vláčik vždy v sobotu a nedeľu najskôr smerom nahor – zo staničky Skanzen do zastávky Chmúra, potom nazad až do zastávky Kubátkovia a späť do východzej staničky Skanzen. Druhá parná mašinka – U34.901 je ešte staršia - má už 97 rokov a predtým, ako prišla v roku 1977 na Vychylovku, slúžila na Čiernohronskej lesnej železnici.


Jazda vláčikom ťahaným parnou mašinkou je skutočným zážitkom. Posádku tvorí rušnovodič (na parné lokomotívy sú dvaja - pán Medvecký a Pavol Petrek), veľmi dôležitý brzdár – Emil Pagáč a sympatická sprievodkyňa Katka Sobolová, ktorá počas jazdy robí výklad o histórii tejto rarity, jedinej fungujúcej historickej úvraťovej železničke v Európe.
Pôvodná trať s rozchodom 760 mm (úzkokoľajka) dosahovala celkovú dĺžku 110 km, prekonávala výškový rozdiel 217,69 metra na vzdušnej vzdialenosti 1500 metrov. Samostatný hlavný úsek trate medzi Oščadnicou a Lokcou mal 61 km. Zbytok tvorili odbočky, ktoré sa budovali, rušili, predlžovali alebo skracovali podľa potreby odvozu vyťaženého dreva.
Trať bola demontovaná pre nerentabilnosť prevádzky v roku 1971 a zachovala sa z nej iba najcennejšia časť, na ktorej sa nachádza úvraťový systém. Čo je to úvraťový systém? Projektanti trate stáli pred náročnou úlohou - ako prekonať uvedený výškový rozdiel, keď nebol priestor a terénne podmienky pre stavbu trate v klasických oblúkoch. Preto zvolili „cik-cakový“ spôsob presunu – čiže najprv rušeň vagóny s drevom ťahal, potom tlačil a zase ťahal a tak sa dostal až do nadmorskej výšky 939 metrov – do sedla Beskýd. Stanica Chmúra, kde má vláčik prvú zastávku, má nadmorskú výšku 721 metrov. Na trati bolo celkovo 5 úvratí, teraz nie je v prevádzke ani jedna kvôli poškodeniu trate zosuvmi v roku 1997 a 2000. Trať ale nadšenci obnovy pôvodného prepojenia Kysúc s Oravou opravujú a raz sa azda prevezieme z Vychylovky až na Oravu. V roku 1991 bola trať vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.


Brzdár, Emil Pagáč, pracuje na kysuckej železničke už sedem rokov, jeho funkcia je nezastupiteľná. Keďže vláčik prekonáva značné stúpanie, musí sa pri ceste nadol pribrzďovať. Vtedy je Emil Pagáč „zastupujúcim rušňovodičom”. Kedysi, keď sa vždy nedodržiavali pravidlá bezpečnej prevádzky a vláčik sa moc „rozbehol”, boli ťažké úrazy robotníkov, niektorí prišli aj o nohy.
„Mašinfírer” Pavol Petrek vozí vláčiky ťahané parou už siedmy rok. Jeho kolega, pán Medvecký, dochádza na víkendy z Vrútok na Vychylovku už 13 rokov. S láskou sa obaja starajú o starenku U34.901, ktorá občas potrebuje drobnú opravu, ba i pohladkanie, aby spoľahlivo slúžila. Veru nie je to ľahké, už o šiestej ráno treba pod kotlom zakúriť, aby o deviatej bola para v kotli pod tlakom pripravená premeniť svoju energiu na pohyb. Jubilujúca U45.903 zatiaľ čaká na výmenu rúr a previerku kotla. Potom bude zaradená opäť do pravidelnej prevádzky.
Cez týždeň, keď je návštevnosť nižšia ako cez víkendy, ťahá vláčik motorový rušeň. Sezóna prevádzky je od mája do konca októbra, o zimnej sa zatiaľ neuvažuje pre množstvo snehu, ktoré v zime leží na trati.
Historickú lesnú úvraťovú železnicu treba proste „zažiť”, vidieť ju nestačí. A ak by ste chceli aj sponzorsky prispieť na jej obnovu – môžete tak urobiť kedykoľvek.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 503
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 366
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 13 064
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 437
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 283
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 820
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 901
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 802
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 712
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 830
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Liptáci proti Zvolenu opäť bez bodu

Hokejisti Zvolena zvíťazili v piatkovom zápase 31. kola Tipos extraligy na ľade Liptovského Mikuláša 3:1. Pripísali si tak šiesty triumf za sebou. Naopak, domáci Liptáci utrpeli piatu prehru v sérii.

Liptovský Mikuláš v bielo-červenom vyšiel na svojom domácom ľade proti Zvolenu naprázdno.

Kam na Liptove počas lockdownu

Nápady na výlety sme rozdelili podľa okresov.

V Liptovskej Sielnici horel karavan, bol v ňom človek

Profesionálnym hasičom z Liptovského Mikuláša pomáhali pri zásahu dobrovoľní hasiči z Liptovského Trnovca.

Ilustračné foto.

Najlepším futbalistom sa stal Kokavec z Palúdzky

Hovorili sme s víťazom ankety o najlepšieho hráča LFZ Petrom Kokavcom. Jeho obdivuhodná oddanosť Palúdzkym farbám pretrváva, ak nerátame len s krátkym odskočením do Tatrana.

Peter Kokavec v červenom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Majiteľ pohrebníctva: Nárast úmrtí je taký veľký, aký si za 20 rokov praxe nepamätám

Ivan Fontáni, majiteľ pohrebných služieb Silencia v Martine potvrdil, že úmrtnosť za november a december vzrástla oproti minulému roku o 70%. Nie všetci sú však „covidoví zosnulí“. Chladiace boxy si musia prenajímať v okolitých obciach.

Už ste čítali?