Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita

Jubilejná úvraťová železnička

Úzkokoľajná lesná železnica s úvraťovým systémom, ktorá kedysi spájala Kysuce s Oravou, oslavovala jubileum 80-ročnej existencie v nedeľu 21. mája. Slávy sa dožila i parná lokomotíva U 45.903, vyrobená v roku 1916 ešte za Rakúsko – Uhorska v strojárni MÁV Budapešť. Má 90 rokov. Do roku 1972 premávala na trati Považskej lesnej železnice v údolí Čierneho Váhu a od roku 1995 slúži pre potešenie návštevníkov skanzenu – ako jedna z dvoch funkčných parných lokomotív ťahajúcich vláčik vždy v sobotu a nedeľu najskôr smerom nahor – zo staničky Skanzen do zastávky Chmúra, potom nazad až do zastávky Kubátkovia a späť do východzej staničky Skanzen. Druhá parná mašinka – U34.901 je ešte staršia - má už 97 rokov a predtým, ako prišla v roku 1977 na Vychylovku, slúžila na Čiernohronskej lesnej železnici.


Jazda vláčikom ťahaným parnou mašinkou je skutočným zážitkom. Posádku tvorí rušnovodič (na parné lokomotívy sú dvaja - pán Medvecký a Pavol Petrek), veľmi dôležitý brzdár – Emil Pagáč a sympatická sprievodkyňa Katka Sobolová, ktorá počas jazdy robí výklad o histórii tejto rarity, jedinej fungujúcej historickej úvraťovej železničke v Európe.
Pôvodná trať s rozchodom 760 mm (úzkokoľajka) dosahovala celkovú dĺžku 110 km, prekonávala výškový rozdiel 217,69 metra na vzdušnej vzdialenosti 1500 metrov. Samostatný hlavný úsek trate medzi Oščadnicou a Lokcou mal 61 km. Zbytok tvorili odbočky, ktoré sa budovali, rušili, predlžovali alebo skracovali podľa potreby odvozu vyťaženého dreva.
Trať bola demontovaná pre nerentabilnosť prevádzky v roku 1971 a zachovala sa z nej iba najcennejšia časť, na ktorej sa nachádza úvraťový systém. Čo je to úvraťový systém? Projektanti trate stáli pred náročnou úlohou - ako prekonať uvedený výškový rozdiel, keď nebol priestor a terénne podmienky pre stavbu trate v klasických oblúkoch. Preto zvolili „cik-cakový“ spôsob presunu – čiže najprv rušeň vagóny s drevom ťahal, potom tlačil a zase ťahal a tak sa dostal až do nadmorskej výšky 939 metrov – do sedla Beskýd. Stanica Chmúra, kde má vláčik prvú zastávku, má nadmorskú výšku 721 metrov. Na trati bolo celkovo 5 úvratí, teraz nie je v prevádzke ani jedna kvôli poškodeniu trate zosuvmi v roku 1997 a 2000. Trať ale nadšenci obnovy pôvodného prepojenia Kysúc s Oravou opravujú a raz sa azda prevezieme z Vychylovky až na Oravu. V roku 1991 bola trať vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.


Brzdár, Emil Pagáč, pracuje na kysuckej železničke už sedem rokov, jeho funkcia je nezastupiteľná. Keďže vláčik prekonáva značné stúpanie, musí sa pri ceste nadol pribrzďovať. Vtedy je Emil Pagáč „zastupujúcim rušňovodičom”. Kedysi, keď sa vždy nedodržiavali pravidlá bezpečnej prevádzky a vláčik sa moc „rozbehol”, boli ťažké úrazy robotníkov, niektorí prišli aj o nohy.
„Mašinfírer” Pavol Petrek vozí vláčiky ťahané parou už siedmy rok. Jeho kolega, pán Medvecký, dochádza na víkendy z Vrútok na Vychylovku už 13 rokov. S láskou sa obaja starajú o starenku U34.901, ktorá občas potrebuje drobnú opravu, ba i pohladkanie, aby spoľahlivo slúžila. Veru nie je to ľahké, už o šiestej ráno treba pod kotlom zakúriť, aby o deviatej bola para v kotli pod tlakom pripravená premeniť svoju energiu na pohyb. Jubilujúca U45.903 zatiaľ čaká na výmenu rúr a previerku kotla. Potom bude zaradená opäť do pravidelnej prevádzky.
Cez týždeň, keď je návštevnosť nižšia ako cez víkendy, ťahá vláčik motorový rušeň. Sezóna prevádzky je od mája do konca októbra, o zimnej sa zatiaľ neuvažuje pre množstvo snehu, ktoré v zime leží na trati.
Historickú lesnú úvraťovú železnicu treba proste „zažiť”, vidieť ju nestačí. A ak by ste chceli aj sponzorsky prispieť na jej obnovu – môžete tak urobiť kedykoľvek.

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  2. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  3. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  4. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  5. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  6. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  7. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  8. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  1. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  2. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  3. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  4. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  5. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  6. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  7. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  8. Najlepšie poviedky domácich autorov
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 942
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 464
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 105
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 4 554
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 3 359
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 274
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 537
  8. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 450

Blogy SME

  1. Lucia Nicholsonová: Toto sú 3 dôvody, prečo z volieb neodstúpime
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo spája námestníka daňových kriminalistov s kauzou Rozuzlenie?
  3. Anna Miľanová: Fotografia: Prenos obrazu... 2023
  4. Marek Mačuha: Nedovoľte Matovičovi s Ficom vyhrať
  5. Ľudovít Paulis: Čo budú mať vedci, učitelia a zamestnávatelia z návratu SaS na ministerstvo školstva?
  6. Matej Galo: Rozdrvenie Ruska na Ukrajine, posilnenie NATO a zničenie putinovej jadrovej hrozby
  7. Michal Baran: Matovič neprekvapil
  8. Martin Škopec Antal: Budú nám vládnuť politickí Caligulovia?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 635
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 48 621
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 095
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 31 829
  5. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 31 828
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 004
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 529
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 195
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Problémy vychádzajú z rodín a spoločnosti.


25. sep

Do prírody sa dostal vďaka človeku.


23 h

Ďalší posun v konkurze klubu so 114-ročnou tradíciou.


20 h

Ľudia odtláčali okolostojace vozidlá, aby sa oheň na ne nerozšíril.


25. sep

Blogy SME

  1. Lucia Nicholsonová: Toto sú 3 dôvody, prečo z volieb neodstúpime
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo spája námestníka daňových kriminalistov s kauzou Rozuzlenie?
  3. Anna Miľanová: Fotografia: Prenos obrazu... 2023
  4. Marek Mačuha: Nedovoľte Matovičovi s Ficom vyhrať
  5. Ľudovít Paulis: Čo budú mať vedci, učitelia a zamestnávatelia z návratu SaS na ministerstvo školstva?
  6. Matej Galo: Rozdrvenie Ruska na Ukrajine, posilnenie NATO a zničenie putinovej jadrovej hrozby
  7. Michal Baran: Matovič neprekvapil
  8. Martin Škopec Antal: Budú nám vládnuť politickí Caligulovia?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 635
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 48 621
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 095
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 31 829
  5. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 31 828
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 004
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 529
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 195
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu