Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Stred mesta je citlivým problémom

Spoločenské zmeny si vyžiadali v minulých rokoch spracovať nový územný plán mesta Liptovský Hrádok. Tento zachoval záhradný charakter mesta, mesta zelene ako ho dnes poznáme a máme radi. Doplnil ho riešením, ktoré spája severnú a južnú časť mesta, ktorá je oddelená železnicou, vyriešil dopravu ako aj ťažkú nákladnú dopravu do priemyselnej zóny mesta, doplnil chýbajúce funkcie, ktoré by podporili takýto charakter mesta a dávali mu predpoklady pre rozvoj mesta ako aj skvalitnenie života jeho občanov.
Jedným z riešení prepojenia severu a juhu mesta bolo vytvorenie nového hlavného polyfunkčného námestia pred kultúrnym domom, ktoré by slúžilo potrebám občanov mesta a hornému Liptovu. Toto námestie by bolo po rekonštrukcii dnešného železničného podchodu na polyfunkčný (i pohyblivé schody) a predĺžení i popod štátnu cestu E 18  prepojené na malé námestíčko v miestach bývalého Tatranu, pred mestským úradom. Toto by malo funkciu len „informačného začiatku“ mesta pre návštevníkov mesta a oddychu i pre cezpoľných.


Juraj Císar, predkladateľ predloženého návrhu Územného plánu zóny Centrum Juh (ÚPN Z) mesta Liptovský Hrádok pri spracovaní ÚPN-Z vychádzal z požiadaviek mesta, zadania na centrum, zmien a doplnkov z roku 2005, víťaznej štúdie, ako aj potrebnej legislatívy. Preto pre riešenie námestíčka bolo potrebné komplexne riešiť celú Ulicu SNP ako aj križovatky nadväzujúcich ulíc, t. j. územie od Sadov pod Lipami až po most ponad rieku Belú. Zmenil trasovanie štátnej cesty E 18, doplnil pri železnici a popri ceste parkovanie osobných áut, pri tržnici naznačil cestu cez železnicu... Zelené prieluky záhrad medzi domami a územie popri železnici dostaval novými polyfunkčnými domami, zvýšil zástavbu na trojpodlažnú. Centrum dostalo nové dominanty brány. Jedna v oblúku zo železničného nadjazdu a druhá dvanásťpodlažná napravo pred mostom cez rieku Belú. Pre autá idúce do Belanskej štvrti navrhol novú križovatku pri markete Maximax. Chodníky rozšíril o predzáhradky domov na južnej strane ulice. (To boli len zásadné zmeny, aby vzniklo námestíčko...)

Prečo sú občania nespokojní?

Na prerokovaní návrhu s občanmi mesto predložilo víziu, že chceme totálnu zmenu, charakter nášho mesta sa nám nepáči. Toto riešenie mení dedinský (záhradný) charakter Ulice SNP na silné moderné centrum mesta, ako majú iné mestá... Od prítomných (tých, čo na stretnutí ostali) žiada mesto vyplniť dotazník. Treba totiž ÚPN-Z v zákonných lehotách schváliť, aby sa na jeseň mohlo námestie stavať.
Je potrebné popravde povedať, že riešiteľ ÚPN-Z splnil zámer mesta tak, ako bola jeho požiadavka. No namieste je otázka, prečo boli prítomní potom nespokojní a rozhorčení predloženým návrhom?
Základom funkčného riešenia je nepochopenie mesta ako objednávateľa základného prepojenia malého južného a hlavného severného centra L. Hrádku oddelených od seba železnicou, t.j. budúcim hlavným námestím a riešeným malým námestíčkom pred mestským úradom podľa územného plánu mesta. To potvrdzujú i doplnky a dodatky k územnému plánu mesta z roku 2005, ktoré tieto časti chápu ako dve samostatné časti. Ďalej je to nepochopenie jedinečnosti a charakteristiky zachovaného pôvodného urbanizmu a zástavby mesta.
Spracovateľ podmienok súťaže na urbanisticko-architektonické riešenie námestia ich analyticky chybne pripravil, ako aj zle vyhodnotil výsledok súťaže. Všeobecne napísaný Zámer pre spracovanie ÚPN-Z Centrum Juh tieto chyby prevzal bez predchádzajúcej spolupráce s občanmi mesta a ich odozvy na zámer. Tieto chyby sa len prejavili v predloženom návrhu.

Plusy a mínusy návrhu


Dobre vyriešil predstaničný priestor s autobusovou dopravou. Nerieši prepojenie mesta sever – juh polyfunkčným stávajúcim podchodom, a tým sa posilňuje izolovanosť severnej časti, kde žije väčšina obyvateľov. (Bez pohyblivých schodov sa starší ľudia i mamičky s kočíkmi budú i naďalej trápiť.) Takto sa naše potreby nedostanú ani do projektových dokumentácií prestavby železnice pre rýchlostnú dráhu. V tejto časti úplne podcenil riešenie priestoru tržnice, ktorú nepoňal mestotvorne ako súčasť centra, ale dal prednosť komunikácii. Námestíčko vyriešil ako vysoko predimenzovanú polyfunkčnú Ulicu SNP s námestím, z ktorej bude úžitok len pre cezpoľných, minimálny pre občanov mesta. Dopravne je toto územie vyriešené v rámci možností, ale trecie body by sa stále dali po dohode zainteresovaných odstrániť. Mestotvornosť centra – Ulice SNP doplnila a nahradila ešte vyššia zástavba ulice ako dnes, tvoriaca kompaktné bloky domov, za ktorými tušíme prírodné danosti mesta cez priehľady v bočných uliciach. Atraktivitu územia vyrieši dvanásťpodlažným vežiakom tam, kde nemá byť a veľká brána, aby sme vedeli, kde je začiatok či koniec mesta? Nezmyselnú novú výstavbu popri železnici namiesto nových parkovísk nekomentujem. Celkom sa stratil záhradný charakter ulice, kde okolité hory sú súčasťou ulice. Prírodné danosti zelené plôšky trávy a kríčkov v chodníkoch nenahradia... Pričom riešenie chodníkov pre peších, parkovania na ulici a prístupy do domov sú v riešení často sporné.
Nové automobilové dopravné prepojenie na Belanskú štvrť je prínosom, nie však v tomto už dnes kritickom mieste pre peších pri Maximaxe. Bola by vhodnejšia jej západnejšia lokalizácia.
Ako tak vyriešil parkovanie v severnej časti, nedostatočne v západnej, kde namiesto parkovania popri železnici návrh rieši novú komunikáciu s polyfunkčnými stavbami!
Nekomunikovanie s občanmi pri príprave plánu, neriešenie majetkových vzťahov potrebných pre jeho splnenie, nahradzuje verejno-prospešnými stavbami, čo prinesie zbytočné problémy. O neochote mesta komunikovať s občanmi v prípravných fázach projektu námestia ani nehovorím.
Realizácia zámeru centrum juh znamená obrovské finančné čiastky na pomery a možnosti mesta, regionálny či štátny rozpočet, na dlhé desaťročia ulice rozkopané alebo čiastočne stále vo výstavbe. Argumentácia príslušnými zákonmi, keď výsledok nesplní očakávania, je chybná.

Nevyriešil očakávané

Návrh územného plánu zóny Centrum juh mesta Liptovský Hrádok v jeho predkladanom zábere na celú Ulicu SNP bol zbytočný. Nevyriešil podľa mňa to, čo sa od neho očakávalo (až na drobné čiastkové riešenia). Podmienky na riešenie námestia pred mestským úradom už riešil územný plán mesta. Mesto ako aj riešenie sa malo sústrediť hlavne na tento problém a prepojenie severu a juhu mesta, medzi ktorými je železnica. Tento dokument je pre mesto veľmi závažný s ďalekosiahlymi dôsledkami do budúcna. Bolo by vhodné sadnúť si spoločne za stôl a záväzne odstrániť z predkladaného dokumentu sporné riešenia, ktoré výrazne negatívne menia charakter tejto časti mesta, ako aj vecno-právne dôsledky pre občanov mesta. Aby, ako bolo podotknuté, nebolo ohrozené jeho financovanie ako aj realizácia námestia, ktorého projekt pre výstavbu sa už podľa tohto neschváleného dokumentu spracúva...! Ak nie, potom odporúčam mestskému parlamentu spomínaný návrh územného plánu zóny centrum juh mesta Liptovský Hrádok v tejto podobe neodsúhlasiť! Vydržali sme bez námestia doteraz...
Dalo by sa ešte viac napísať, ale nemá to význam. Mrzí ma, že dobrý zámer spred pár rokov prináša i takýto názor. Radšej by som mu tlieskal. Už teraz sa teším na odozvu ako aj vecné riešenia a komunikáciu, ktorá nám doteraz s mestom chýbala.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 633
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 758
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 554
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 760
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 887
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 551
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 014
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 509
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 191
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

V Bobrovci majú dva odberné tímy, vyskladali si ich sami

Testujú aj obyvateľov susedného Trsteného.

Michal Pažitný a Jakub Lysý z DHZ Bobrovec.

Situácia pred odbernými miestami v mestách sa už upokojuje

Testovanie by si ľudia mali rozložiť na celý deň. Po dlhých ranných zástupoch sa situácia upokojuje.

Koronavírus Žilinský kraj: Pred odbernými miestami sa tvoria rady (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miest a obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Koronavírus Banskobystrický kraj: Sobotné testovanie sprevádza aj meškanie (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?