Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Stred mesta je citlivým problémom

Spoločenské zmeny si vyžiadali v minulých rokoch spracovať nový územný plán mesta Liptovský Hrádok. Tento zachoval záhradný charakter mesta, mesta zelene ako ho dnes poznáme a máme radi. Doplnil ho riešením, ktoré spája severnú a južnú časť mesta, ktorá je oddelená železnicou, vyriešil dopravu ako aj ťažkú nákladnú dopravu do priemyselnej zóny mesta, doplnil chýbajúce funkcie, ktoré by podporili takýto charakter mesta a dávali mu predpoklady pre rozvoj mesta ako aj skvalitnenie života jeho občanov.
Jedným z riešení prepojenia severu a juhu mesta bolo vytvorenie nového hlavného polyfunkčného námestia pred kultúrnym domom, ktoré by slúžilo potrebám občanov mesta a hornému Liptovu. Toto námestie by bolo po rekonštrukcii dnešného železničného podchodu na polyfunkčný (i pohyblivé schody) a predĺžení i popod štátnu cestu E 18  prepojené na malé námestíčko v miestach bývalého Tatranu, pred mestským úradom. Toto by malo funkciu len „informačného začiatku“ mesta pre návštevníkov mesta a oddychu i pre cezpoľných.


Juraj Císar, predkladateľ predloženého návrhu Územného plánu zóny Centrum Juh (ÚPN Z) mesta Liptovský Hrádok pri spracovaní ÚPN-Z vychádzal z požiadaviek mesta, zadania na centrum, zmien a doplnkov z roku 2005, víťaznej štúdie, ako aj potrebnej legislatívy. Preto pre riešenie námestíčka bolo potrebné komplexne riešiť celú Ulicu SNP ako aj križovatky nadväzujúcich ulíc, t. j. územie od Sadov pod Lipami až po most ponad rieku Belú. Zmenil trasovanie štátnej cesty E 18, doplnil pri železnici a popri ceste parkovanie osobných áut, pri tržnici naznačil cestu cez železnicu... Zelené prieluky záhrad medzi domami a územie popri železnici dostaval novými polyfunkčnými domami, zvýšil zástavbu na trojpodlažnú. Centrum dostalo nové dominanty brány. Jedna v oblúku zo železničného nadjazdu a druhá dvanásťpodlažná napravo pred mostom cez rieku Belú. Pre autá idúce do Belanskej štvrti navrhol novú križovatku pri markete Maximax. Chodníky rozšíril o predzáhradky domov na južnej strane ulice. (To boli len zásadné zmeny, aby vzniklo námestíčko...)

Prečo sú občania nespokojní?

Na prerokovaní návrhu s občanmi mesto predložilo víziu, že chceme totálnu zmenu, charakter nášho mesta sa nám nepáči. Toto riešenie mení dedinský (záhradný) charakter Ulice SNP na silné moderné centrum mesta, ako majú iné mestá... Od prítomných (tých, čo na stretnutí ostali) žiada mesto vyplniť dotazník. Treba totiž ÚPN-Z v zákonných lehotách schváliť, aby sa na jeseň mohlo námestie stavať.
Je potrebné popravde povedať, že riešiteľ ÚPN-Z splnil zámer mesta tak, ako bola jeho požiadavka. No namieste je otázka, prečo boli prítomní potom nespokojní a rozhorčení predloženým návrhom?
Základom funkčného riešenia je nepochopenie mesta ako objednávateľa základného prepojenia malého južného a hlavného severného centra L. Hrádku oddelených od seba železnicou, t.j. budúcim hlavným námestím a riešeným malým námestíčkom pred mestským úradom podľa územného plánu mesta. To potvrdzujú i doplnky a dodatky k územnému plánu mesta z roku 2005, ktoré tieto časti chápu ako dve samostatné časti. Ďalej je to nepochopenie jedinečnosti a charakteristiky zachovaného pôvodného urbanizmu a zástavby mesta.
Spracovateľ podmienok súťaže na urbanisticko-architektonické riešenie námestia ich analyticky chybne pripravil, ako aj zle vyhodnotil výsledok súťaže. Všeobecne napísaný Zámer pre spracovanie ÚPN-Z Centrum Juh tieto chyby prevzal bez predchádzajúcej spolupráce s občanmi mesta a ich odozvy na zámer. Tieto chyby sa len prejavili v predloženom návrhu.

Plusy a mínusy návrhu


Dobre vyriešil predstaničný priestor s autobusovou dopravou. Nerieši prepojenie mesta sever – juh polyfunkčným stávajúcim podchodom, a tým sa posilňuje izolovanosť severnej časti, kde žije väčšina obyvateľov. (Bez pohyblivých schodov sa starší ľudia i mamičky s kočíkmi budú i naďalej trápiť.) Takto sa naše potreby nedostanú ani do projektových dokumentácií prestavby železnice pre rýchlostnú dráhu. V tejto časti úplne podcenil riešenie priestoru tržnice, ktorú nepoňal mestotvorne ako súčasť centra, ale dal prednosť komunikácii. Námestíčko vyriešil ako vysoko predimenzovanú polyfunkčnú Ulicu SNP s námestím, z ktorej bude úžitok len pre cezpoľných, minimálny pre občanov mesta. Dopravne je toto územie vyriešené v rámci možností, ale trecie body by sa stále dali po dohode zainteresovaných odstrániť. Mestotvornosť centra – Ulice SNP doplnila a nahradila ešte vyššia zástavba ulice ako dnes, tvoriaca kompaktné bloky domov, za ktorými tušíme prírodné danosti mesta cez priehľady v bočných uliciach. Atraktivitu územia vyrieši dvanásťpodlažným vežiakom tam, kde nemá byť a veľká brána, aby sme vedeli, kde je začiatok či koniec mesta? Nezmyselnú novú výstavbu popri železnici namiesto nových parkovísk nekomentujem. Celkom sa stratil záhradný charakter ulice, kde okolité hory sú súčasťou ulice. Prírodné danosti zelené plôšky trávy a kríčkov v chodníkoch nenahradia... Pričom riešenie chodníkov pre peších, parkovania na ulici a prístupy do domov sú v riešení často sporné.
Nové automobilové dopravné prepojenie na Belanskú štvrť je prínosom, nie však v tomto už dnes kritickom mieste pre peších pri Maximaxe. Bola by vhodnejšia jej západnejšia lokalizácia.
Ako tak vyriešil parkovanie v severnej časti, nedostatočne v západnej, kde namiesto parkovania popri železnici návrh rieši novú komunikáciu s polyfunkčnými stavbami!
Nekomunikovanie s občanmi pri príprave plánu, neriešenie majetkových vzťahov potrebných pre jeho splnenie, nahradzuje verejno-prospešnými stavbami, čo prinesie zbytočné problémy. O neochote mesta komunikovať s občanmi v prípravných fázach projektu námestia ani nehovorím.
Realizácia zámeru centrum juh znamená obrovské finančné čiastky na pomery a možnosti mesta, regionálny či štátny rozpočet, na dlhé desaťročia ulice rozkopané alebo čiastočne stále vo výstavbe. Argumentácia príslušnými zákonmi, keď výsledok nesplní očakávania, je chybná.

Nevyriešil očakávané

Návrh územného plánu zóny Centrum juh mesta Liptovský Hrádok v jeho predkladanom zábere na celú Ulicu SNP bol zbytočný. Nevyriešil podľa mňa to, čo sa od neho očakávalo (až na drobné čiastkové riešenia). Podmienky na riešenie námestia pred mestským úradom už riešil územný plán mesta. Mesto ako aj riešenie sa malo sústrediť hlavne na tento problém a prepojenie severu a juhu mesta, medzi ktorými je železnica. Tento dokument je pre mesto veľmi závažný s ďalekosiahlymi dôsledkami do budúcna. Bolo by vhodné sadnúť si spoločne za stôl a záväzne odstrániť z predkladaného dokumentu sporné riešenia, ktoré výrazne negatívne menia charakter tejto časti mesta, ako aj vecno-právne dôsledky pre občanov mesta. Aby, ako bolo podotknuté, nebolo ohrozené jeho financovanie ako aj realizácia námestia, ktorého projekt pre výstavbu sa už podľa tohto neschváleného dokumentu spracúva...! Ak nie, potom odporúčam mestskému parlamentu spomínaný návrh územného plánu zóny centrum juh mesta Liptovský Hrádok v tejto podobe neodsúhlasiť! Vydržali sme bez námestia doteraz...
Dalo by sa ešte viac napísať, ale nemá to význam. Mrzí ma, že dobrý zámer spred pár rokov prináša i takýto názor. Radšej by som mu tlieskal. Už teraz sa teším na odozvu ako aj vecné riešenia a komunikáciu, ktorá nám doteraz s mestom chýbala.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 626
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 709
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 858
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 499
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 441
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 409
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 118
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 1 894

Blogy SME

  1. Robert Puk: Prečo chcel starosta Rudolf Kusý zadĺžiť mestskú časť Bratislava Nové-Mesto?
  2. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  3. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  5. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  6. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  7. Marek Kytka: Slafkovský s Mešárom zažili neúspešný debut ... Tatar skóroval hneď v úvode prípravy!
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 329
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 730
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 403
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 036
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 271
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 599
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 304
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 263
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Samosprávy v Ružomberku a Liptovskom Mikuláši majú rovnaké kompetencie. Spoločne sa snažia o zlepšenie cestovného ruchu, ktorý je pre Liptov typický.

Liptáci budú vyberať v okrese Liptovský Mikuláš šesť kandidátov, v okrese Ružomberok päť.


5 h
Do zostavy sa vrátil aj kapitán Tomáš Gerát.

Reprezentačnú prestávku futbalový MFK Tatran Liptovský Mikuláš využil naplno. Hráči odohrali prípravné stretnutie a vedenie klubu zasadalo a hodnotilo doterajší priebeh.


18 h
Na Hutách došlo k tragickej dopravnej nehode.

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


19 h

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 26. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Interiér je vybavený z veľkej časti vecami, ktoré majú viac ako 50 rokov.


25. sep

V centre Novohradu pribudne 39 bytov. Jednoizbový vyjde zhruba na 55-tisíc eur.


22 h

Tridsaťdvaročný útočník HKM Zvolen, účastník troch MS v hokeji spomína na svoju kariéru.


23. sep

Obyvatelia miestnej komunity nedovolili hliadke odísť. Postavili sa pred služobné auto a niektorí trieskali do kapoty. Tvrdili, že oheň založili kvôli romantike.


25. sep

Blogy SME

  1. Robert Puk: Prečo chcel starosta Rudolf Kusý zadĺžiť mestskú časť Bratislava Nové-Mesto?
  2. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  3. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  5. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  6. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  7. Marek Kytka: Slafkovský s Mešárom zažili neúspešný debut ... Tatar skóroval hneď v úvode prípravy!
  8. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 329
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 730
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 403
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 036
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 271
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 599
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 304
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 263
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu