Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Stred mesta je citlivým problémom

Spoločenské zmeny si vyžiadali v minulých rokoch spracovať nový územný plán mesta Liptovský Hrádok. Tento zachoval záhradný charakter mesta, mesta zelene ako ho dnes poznáme a máme radi. Doplnil ho riešením, ktoré spája severnú a južnú časť mesta, ktorá je oddelená železnicou, vyriešil dopravu ako aj ťažkú nákladnú dopravu do priemyselnej zóny mesta, doplnil chýbajúce funkcie, ktoré by podporili takýto charakter mesta a dávali mu predpoklady pre rozvoj mesta ako aj skvalitnenie života jeho občanov.
Jedným z riešení prepojenia severu a juhu mesta bolo vytvorenie nového hlavného polyfunkčného námestia pred kultúrnym domom, ktoré by slúžilo potrebám občanov mesta a hornému Liptovu. Toto námestie by bolo po rekonštrukcii dnešného železničného podchodu na polyfunkčný (i pohyblivé schody) a predĺžení i popod štátnu cestu E 18  prepojené na malé námestíčko v miestach bývalého Tatranu, pred mestským úradom. Toto by malo funkciu len „informačného začiatku“ mesta pre návštevníkov mesta a oddychu i pre cezpoľných.


Juraj Císar, predkladateľ predloženého návrhu Územného plánu zóny Centrum Juh (ÚPN Z) mesta Liptovský Hrádok pri spracovaní ÚPN-Z vychádzal z požiadaviek mesta, zadania na centrum, zmien a doplnkov z roku 2005, víťaznej štúdie, ako aj potrebnej legislatívy. Preto pre riešenie námestíčka bolo potrebné komplexne riešiť celú Ulicu SNP ako aj križovatky nadväzujúcich ulíc, t. j. územie od Sadov pod Lipami až po most ponad rieku Belú. Zmenil trasovanie štátnej cesty E 18, doplnil pri železnici a popri ceste parkovanie osobných áut, pri tržnici naznačil cestu cez železnicu... Zelené prieluky záhrad medzi domami a územie popri železnici dostaval novými polyfunkčnými domami, zvýšil zástavbu na trojpodlažnú. Centrum dostalo nové dominanty brány. Jedna v oblúku zo železničného nadjazdu a druhá dvanásťpodlažná napravo pred mostom cez rieku Belú. Pre autá idúce do Belanskej štvrti navrhol novú križovatku pri markete Maximax. Chodníky rozšíril o predzáhradky domov na južnej strane ulice. (To boli len zásadné zmeny, aby vzniklo námestíčko...)

Prečo sú občania nespokojní?

Na prerokovaní návrhu s občanmi mesto predložilo víziu, že chceme totálnu zmenu, charakter nášho mesta sa nám nepáči. Toto riešenie mení dedinský (záhradný) charakter Ulice SNP na silné moderné centrum mesta, ako majú iné mestá... Od prítomných (tých, čo na stretnutí ostali) žiada mesto vyplniť dotazník. Treba totiž ÚPN-Z v zákonných lehotách schváliť, aby sa na jeseň mohlo námestie stavať.
Je potrebné popravde povedať, že riešiteľ ÚPN-Z splnil zámer mesta tak, ako bola jeho požiadavka. No namieste je otázka, prečo boli prítomní potom nespokojní a rozhorčení predloženým návrhom?
Základom funkčného riešenia je nepochopenie mesta ako objednávateľa základného prepojenia malého južného a hlavného severného centra L. Hrádku oddelených od seba železnicou, t.j. budúcim hlavným námestím a riešeným malým námestíčkom pred mestským úradom podľa územného plánu mesta. To potvrdzujú i doplnky a dodatky k územnému plánu mesta z roku 2005, ktoré tieto časti chápu ako dve samostatné časti. Ďalej je to nepochopenie jedinečnosti a charakteristiky zachovaného pôvodného urbanizmu a zástavby mesta.
Spracovateľ podmienok súťaže na urbanisticko-architektonické riešenie námestia ich analyticky chybne pripravil, ako aj zle vyhodnotil výsledok súťaže. Všeobecne napísaný Zámer pre spracovanie ÚPN-Z Centrum Juh tieto chyby prevzal bez predchádzajúcej spolupráce s občanmi mesta a ich odozvy na zámer. Tieto chyby sa len prejavili v predloženom návrhu.

Plusy a mínusy návrhu


Dobre vyriešil predstaničný priestor s autobusovou dopravou. Nerieši prepojenie mesta sever – juh polyfunkčným stávajúcim podchodom, a tým sa posilňuje izolovanosť severnej časti, kde žije väčšina obyvateľov. (Bez pohyblivých schodov sa starší ľudia i mamičky s kočíkmi budú i naďalej trápiť.) Takto sa naše potreby nedostanú ani do projektových dokumentácií prestavby železnice pre rýchlostnú dráhu. V tejto časti úplne podcenil riešenie priestoru tržnice, ktorú nepoňal mestotvorne ako súčasť centra, ale dal prednosť komunikácii. Námestíčko vyriešil ako vysoko predimenzovanú polyfunkčnú Ulicu SNP s námestím, z ktorej bude úžitok len pre cezpoľných, minimálny pre občanov mesta. Dopravne je toto územie vyriešené v rámci možností, ale trecie body by sa stále dali po dohode zainteresovaných odstrániť. Mestotvornosť centra – Ulice SNP doplnila a nahradila ešte vyššia zástavba ulice ako dnes, tvoriaca kompaktné bloky domov, za ktorými tušíme prírodné danosti mesta cez priehľady v bočných uliciach. Atraktivitu územia vyrieši dvanásťpodlažným vežiakom tam, kde nemá byť a veľká brána, aby sme vedeli, kde je začiatok či koniec mesta? Nezmyselnú novú výstavbu popri železnici namiesto nových parkovísk nekomentujem. Celkom sa stratil záhradný charakter ulice, kde okolité hory sú súčasťou ulice. Prírodné danosti zelené plôšky trávy a kríčkov v chodníkoch nenahradia... Pričom riešenie chodníkov pre peších, parkovania na ulici a prístupy do domov sú v riešení často sporné.
Nové automobilové dopravné prepojenie na Belanskú štvrť je prínosom, nie však v tomto už dnes kritickom mieste pre peších pri Maximaxe. Bola by vhodnejšia jej západnejšia lokalizácia.
Ako tak vyriešil parkovanie v severnej časti, nedostatočne v západnej, kde namiesto parkovania popri železnici návrh rieši novú komunikáciu s polyfunkčnými stavbami!
Nekomunikovanie s občanmi pri príprave plánu, neriešenie majetkových vzťahov potrebných pre jeho splnenie, nahradzuje verejno-prospešnými stavbami, čo prinesie zbytočné problémy. O neochote mesta komunikovať s občanmi v prípravných fázach projektu námestia ani nehovorím.
Realizácia zámeru centrum juh znamená obrovské finančné čiastky na pomery a možnosti mesta, regionálny či štátny rozpočet, na dlhé desaťročia ulice rozkopané alebo čiastočne stále vo výstavbe. Argumentácia príslušnými zákonmi, keď výsledok nesplní očakávania, je chybná.

Nevyriešil očakávané

Návrh územného plánu zóny Centrum juh mesta Liptovský Hrádok v jeho predkladanom zábere na celú Ulicu SNP bol zbytočný. Nevyriešil podľa mňa to, čo sa od neho očakávalo (až na drobné čiastkové riešenia). Podmienky na riešenie námestia pred mestským úradom už riešil územný plán mesta. Mesto ako aj riešenie sa malo sústrediť hlavne na tento problém a prepojenie severu a juhu mesta, medzi ktorými je železnica. Tento dokument je pre mesto veľmi závažný s ďalekosiahlymi dôsledkami do budúcna. Bolo by vhodné sadnúť si spoločne za stôl a záväzne odstrániť z predkladaného dokumentu sporné riešenia, ktoré výrazne negatívne menia charakter tejto časti mesta, ako aj vecno-právne dôsledky pre občanov mesta. Aby, ako bolo podotknuté, nebolo ohrozené jeho financovanie ako aj realizácia námestia, ktorého projekt pre výstavbu sa už podľa tohto neschváleného dokumentu spracúva...! Ak nie, potom odporúčam mestskému parlamentu spomínaný návrh územného plánu zóny centrum juh mesta Liptovský Hrádok v tejto podobe neodsúhlasiť! Vydržali sme bez námestia doteraz...
Dalo by sa ešte viac napísať, ale nemá to význam. Mrzí ma, že dobrý zámer spred pár rokov prináša i takýto názor. Radšej by som mu tlieskal. Už teraz sa teším na odozvu ako aj vecné riešenia a komunikáciu, ktorá nám doteraz s mestom chýbala.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 417
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 705
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 833
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 287
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 787
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 693
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 532
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 572
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 513
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Koronavírus: Odberné miesta v obciach na Liptove

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v obciach na Liptove

Z novembrového testovania vo Vavrišove.

Koronavírus: Odberné miesta v Ružomberku

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Ružomberku.

Koronavírus: Odberné miesta v Liptovskom Mikuláši

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Liptovskom Mikuláši.

Medlovej tesne ušlo finále v Big Air

Slovenská reprezentantka v snowboardingu Klaudia Medlová skončila v prvom kole Svetového pohára v disciplíne Big Air na siedmom mieste.

Klaudia Medlová si doma zajazdila v hlbokom snehu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

Už ste čítali?