Streda, 28. september, 2022 | Meniny má Václav

Kráľ bol vlastne kapucínsky mních

Pýchou Budapešti je nielen budova parlamentu, ktorú stavali liptovskí murári, ale aj jazdecká socha prvého uhorského kráľa Štefana. Jej autorom je tiež Lipták Alojz Štróbl, rodák z Kráľovej Lehoty. V tomto roku si pripomíname 150. výročie jeho narodenia a 80. výročie úmrtia. Pri príležitosti spomínaných výročí otvorili v apríli tohto roku v budapeštianskej galérií pamätnú výstavu Alojzovi Štróblovi a jeho sestre Žofii, maliarke, a v máji sa pri Štróblovej jazdeckej soche sv. Štefana konala pamiatková slávnosť venovaná stému výročiu odhalenia sochy.

Kríž namiesto kopije

Postaviť sochu prvého uhorského kráľa Štefana navrhol už v 60-tych rokoch 19. storočia kráľovský miestodržiteľ gróf Móric Pálfy a vyhlásili na ňu zbierku. Kardinál Ján Svitovský prispel ako prvý a venoval na ňu štyritisíc forintov. Postupne zbierku podporili mnohí aristokrati, zákonodarcovia, duchovní aj mestá Budapešť, Subotica a Temešvár. Prípravou plánov na sochu poverili v roku 1893 Alojza Štróbla a zo štátneho rozpočtu na ňu o šesť rokov neskôr vyčlenili 135 tisíc forintov. Štróbl na nej pracoval asi desať rokov. Najprv zhotovil malé návrhy hlavnej postavy i celého pamätníka. V roku 1900 už boli hotové hlinené a sadrové modely bočných reliéfov podstavca sochy, ktoré poslali na vyhotovenie do talianskej Carrary. Model koňa začal robiť hneď v životnej veľkosti, tvaroval ho podľa koní cirkusu Barocaldi. Hotový model koňa mal veľký úspech, preto umelca poverili vyhotoviť ho v 1,5 násobnom zväčšení. Hrivu koňa zaplietol, umiestnil naň postroje a posadil hlavnú postavu. Krajinská rada výtvarného umenia na zasadnutí v roku 1903 uznala toto umelecké dielo v každom ohľade za vydarené, ale žiadala, aby kráľ Štefan mal na hlave korunu a v ruke namiesto kríža držal kopiju, symbol vojvodu. Po týchto úpravách rada odporučila model na realizáciu. Na výslovnú žiadosť cisára Františka Jozefa I. však kópiu v ruke Sv. Štefana nahradili dvojitým krížom. Panovník naďalej vyčítal, že s bojovne zdvihnutým krížom kráľ stále vyzerá tak, ako by chcel viesť ľudí do boja. Napokon ju Štróbl vyhotovil v podobe, ktorá vyžaruje pokoj a spája v sebe národného hrdinu, misionára i zakladateľa Uhorska. Rada povedala konečné áno a sadrový model celého súsošia sa začiatkom roka 1904 dostal do kovozlievárne sochára Jozefa Rónu.

Mních sa ani nepohol

Samotnú postavu kráľa Štefana modeloval Štróbl podľa kapucínskeho mnícha, ktorého za tým účelom rehoľa uvoľnila. Uvažoval, či má mníchovi za pózovanie zaplatiť, keďže prisahal večnú chudobu. Preto povedal mníchovi: „Ja zaplatím a vy dáte peniaze chudobným“. Mních bol zaodetý do kutne zo srsti a fúzy mu splývali s padajúcou bradou. Hlboké ryhy na tvári robia na človeka taký dojem, ako by videl pred sebou trpiaceho Krista. Mních trpezlivo sedel pri modelovaní dlhé hodiny v požadovanej póze bez toho, aby sa čo len pohol. Štróblovi študenti mu neraz vraveli: „Svätý otče náš, vás netreba vymodelovať, len jednoducho posadiť na koňa a nikto by netušil, že v sedle sedí živý človek“. Jazdecká socha kráľa Štefana stojí na veľkom mramorovom podstavci, na ktorom sú okrem reliéfov aj Štróblom navrhnuté štyri sochy levov. Emblém štyroch evanjelistov, ako aj Agnus Dei (Baránok Boží) a emblém dvojitého kríža sú tiež Štróblovým dielom. Na reliéfe na podstavci je na každej strane zobrazený iný výjav, vpredu napríklad kráľovská rodina, kňazi, radcovia, bojovníci a ďalšie postavy. Na reliéfe podstavca zobrazil Štróbl aj svojich priateľov Žigmunda Justha, Ľudovíta Rauschera, primasa Jána Simora, maliara Róberta Nádlera, Ferenca Lista aj samého seba. V postave staršej ženy modliacej sa ruženec pred kráľovnou Gizelou postavil pamätník svoje matke. Ženu, ktorá drží kráľovnej korunu, vymodeloval Štróbl podľa svojej manželky Alojzie, dvornú dámu zasa podľa svojej sestry Žofie a ďalšiu ženu podľa Lili Szalayovej, ktorá stála modelom pre sochu Justície. Štróbl vzdal hold i svojmu rodisku tým, že na reliéfe zobrazil aj smreky a na nich veveričku pochutnávajúcu si na šiške.
Na ľavej strane podstavca je scéna trestnej vojnovej výpravy proti Viedni. V osobe, ktorá sa klania kráľovi Štefanovi, je zobrazený aj primátor Viedne Lueges, ktorý nemal Maďarov v láske. Štróblovymi historickými poradcami reliéfov ako i celého pamätníka boli Henrich Maczali a Viliam Frankói, (rodák z Mojmíroviec pri Nitre). Reliéfy podstavca v talianskej Carrari vykresali do prvotriedneho mramoru v dielňach Pavla Triscornia. Kvôli kontrole prác tam Štróbl často cestoval a bol Triscorniovým hosťom.

Cisárovi sa najviac páčil kôň

Bronzovú sochu kráľa Štefana na koni postavili na mramorový podstavec v novembri 1905 a na zimu pamätník zakryli dreveným debnením. Sochu sv. Štefana slávnostne odhalili 21. mája 1906 za prítomnosti cisára Františka Jozefa I. Obrady sa začali o deviatej dopoludnia v Matejovom kostole, kde omšu celebroval pápežský prelát Anton Nemes. Pri tejto príležitosti si obliekol rúcho, ktoré mal v roku 1792 na sebe kňaz pri korunovácii Františka I. za uhorského kráľa. Potom išli k soche, kde na Štróblovo mávnutie z nej stiahli plachty, prelát ju obišiel a posvätil. Popoludní bola veľkolepá oslava. Okolo sochy stála s halapartňami korunná stráž, pri kráľovskom stane pózovali kadeti vojenskej akadémie a vojenskej školy Františka Jozefa. V okolí sochy boli davy ľudí, medzi nimi ministerský predseda Wekerle, minister vnútra Andrássy, minister školstva Aponyi a ďalší ministri. Prišiel aj arciknieža Jozef s arcikňažnou Augustínou a presne o jednej popoludní za hlaholu zvonov dorazil aj cisár. Zbor opery zaspieval úryvok z diela Kráľ Štefan od Erkela, predseda vlády Wekerle vo svojom príhovore oboznámil prítomných so zásluhami Sv. Štefana, zakladateľa uhorského štátu a požiadal cisára o súhlas odhaliť sochu. Po panovníkovom pokyne zazneli z balkóna Matejovho kostola fanfáry a za ich zvuku spustili plachtu upevnenú na štyroch vlajkových stožiaroch a zahaľujúcu sochu. Bronzová socha so zlatistým leskom sa zaskvela v slnečnom jase. Nato predseda vlády odovzdal sochu do opatery zástupcovi primátora G. Rózsavólgyimu. Zbor opery zaspieval hymnu a predseda vlády predstavil cisárovi autora sochy Alojza Štróbla i architekta sochy Fridricha Schuleka. Panovník obom pogratuloval a v ich sprievode sa vybral na krátku obhliadku sochy. Štróbl kráľovi vysvetlil význam jednotlivých reliéfov a verné zobrazenie osobností na nich. Ten vyjadril spokojnosť slovami: „Zvlášť kôň je krásny. Viem, aké ťažké je vymodelovanie koňa ... Aj reliéfy sú krásne. Museli byť témou veľkých štúdií, lebo doba, ktorú zobrazujú, je v hmle a neznáma.“ Po skončení slávností Štróbla vyznamenali dôstojníckym železným krížom.

Výstava a kniha o Štróblovi

Súsošie aj s podstavcom zrekonštruovali v roku 1998 a svojou krásou stále púta návštevníkov Budapešti. Aj na Slovensku si pripomenieme výročia nášho rodáka Alojza Štróbla. Galéria P. M. Bohúňa v L. Mikuláši v spolupráci so Slovenskou národnou galériou v Bratislave a Maďarskou národnou galériou v Budapešti pripravuje v decembri výstavu diel Alojza Štróbla, ktorá poputuje z Liptova do Zvolena aj  Bratislavy. Projekt výstavy finančne podporilo Ministerstvo kultúry SR. V rámci výstavy v L. Mikuláši predstavia aj monografiu o živote a diele Alojza Štróbla, ktorej autorom je František Bizub. Pracoval na nej viac ako desať rokov a poskytol nám aj fotografie a podklady pre tento článok.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  3. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  4. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  1. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  2. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  3. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  6. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  7. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  8. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 101
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 160
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 613
  4. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 489
  5. Jazdíte na pneumatikách Continental? 2 848
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 562
  7. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 493
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 348

Blogy SME

  1. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  2. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  3. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  4. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  5. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  6. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  7. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 460
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 904
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 730
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 534
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 694
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 857
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Tunel Čebrať v úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová začali v júli 2018 znova raziť na pokyn ministra Érseka.

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


7 h
Kapitán Bešeňovej v strede, ilustračná foto.

Vo ôsmom kole 4. ligy majstrovstvo regiónu si traja liptovskí zástupcovia nepripísali do tabuľky ani bod.


a 1 ďalší 23 h
Samosprávy v Ružomberku a Liptovskom Mikuláši majú rovnaké kompetencie. Spoločne sa snažia o zlepšenie cestovného ruchu, ktorý je pre Liptov typický.

Liptáci budú vyberať v okrese Liptovský Mikuláš šesť kandidátov, v okrese Ružomberok päť.


27. sep
Do zostavy sa vrátil aj kapitán Tomáš Gerát.

Reprezentačnú prestávku futbalový MFK Tatran Liptovský Mikuláš využil naplno. Hráči odohrali prípravné stretnutie a vedenie klubu zasadalo a hodnotilo doterajší priebeh.


26. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 27. sep

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Podpísalo sa memorandum o ochrane povodia rieky.


27. sep

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


7 h

Blogy SME

  1. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  2. Marek Mačuha: Prečo odvolať Matoviča
  3. Peter Fiabáne: Riešenia najväčších výziev vyžadujú čas a rozvahu, nie statusy na sociálnych sieťach.
  4. Patrik Zimáni: Šeď nevšímavosti okolo nás.
  5. Marián Betík: Môj mobil je debil a čo ja?
  6. Miroslav Danko: Otvorený list Mikulášovi Dzurindovi
  7. Štefan Vidlár: Krvavé častušky
  8. Roman Kebísek: Desaťročie veľkého prenasledovania evanjelikov 1671-1681
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 460
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 904
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 730
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 534
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 694
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 429
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 857
  8. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, part II. 2 789
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu