Pred bránou do objektu vojenských akadémií v Demänovej zavčasu ráno postávajú skupinky mladých ľudí a s nimi aj zopár rodičov. Ešte nervózne listujú v učebniciach, diskutujú, zvedavo sa vzájomne okukávajú a po očku si prezerajú aj výsledky prijímacích skúšok svojich konkurentov z predchádzajúceho dňa. Štrnásty jún – druhý a posledný deň prijímačiek na jedinú slovenskú vojenskú vysokú školu - Akadémiu ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika v Liptovskom Mikuláši (AOS). S úderom ôsmej hodiny turnikety vpúšťajú adeptov na štúdium v akademickom roku 2006 /2007 k prezentácii. O desiatej začnú vyplňovať vedomostné testy z matematiky a neskôr z cudzieho jazyka, prevažne z anglického.
Dva v jednom
Reč nie je o káve, ani o šampóne. Ale aj takýmto prívlastkom by sa dal charakterizovať študent AOS. Okrem toho, že musí mať vynikajúce vedomosti, je zároveň profesionálnym vojakom so všetkými výhodami ale predovšetkým povinnosťami a nárokmi naňho kladenými. Preto už uchádzači musia spĺňať množstvo kritérií. Známy je grécky ideál človeka – kalokagatia. Harmonicky rozvinutá osobnosť - fyzicky, duševne, mravne. Aj budúci poručík musí byť úplne zdravý, musí mať morálne, psychické a fyzické predpoklady pre službu v ozbrojených silách, ale aj splniť legislatívne požiadavky a .... Samozrejme musí byť kvalitne vzdelaný.
Gabriel Martin, Vierka, Marek. Teoreticky majú všetci predpoklady skúšky úspešne zvládnuť, na strednej škole boli jednotkármi. Stretli sa pri skúškach a to, čo ich spája je rovnaký sen. Sen o dôstojníckej kariére. K tomu však (s výnimkou lekárov, či právnikov) vedie jediná cesta – vyštudovať Akadémiu ozbrojených síl. Každý z nich bol už tento rok prijatý na inú vysokú školu. Všetci štyria by ale dali prednosť tejto vojenskej. Z rôznych dôvodov. Racionálnych, pretrvávajúceho nadšenia od detstva, vďaka rodičovskému vzoru, či vplyvu kamarátov. A verili si.
„Zopakovala som si gymnaziálne učivo“, opísala svoju prípravu Vierka, pripustila však: „z matematiky mám ale predsa len trochu väčšie obavy, istejšia som v angličtine.“ Aj Gabriel si viac veril v nemčine. Ach tá nešťastná matematika! Týmto dvom tentoraz skutočne nevyšla. Martin sa pripravoval zo zbierky úloh z matematiky, ktorú AOS na vyžiadanie uchádzačom zasiela, a Marek? „Skúšal som riešiť vzorové testy z matematiky aj z jazyka zverejnené na webovej stránke AOS, uvidíme či mi to bude stačiť.“ Stačilo to obom, matematikou prešli dokonca bez straty bodu a v jazyku ich stratili len pár. Našiel sa však dokonca jeden adept, čo v oboch testoch uspel na sto percent.
Veľa noviniek, zmien a vylepšení
„Tento rok bolo prijímacie konanie na akadémiu v mnohých ohľadoch iné,“ konštatuje vedúci oddelenia vzdelávania AOS Ján Šturmankin. „Po prvýkrát uchádzači absolvovali výberové konanie v regrutačných strediskách a v strediskách výberu personálu ešte pred samotnými vedomostnými skúškami v akadémii. V regrutačných strediskách predkladali kompletné materiály dokladajúce ich zdravotnú spôsobilosť, občiansku bezúhonnosť a vzdelanostné predpoklady. Len ak tieto podmienky splnili (a z pôvodne tisícsto tridsiatich troch prihlásených ich splnili len osemstoštyridsiati), mohli postúpiť do ďalšieho kola v strediskách výberu personálu v Nitre a Košiciach a absolvovať psychodiagnostiku aj preskúšanie z telesnej prípravy. Tu však nastúpila na scénu ďalšia tohtoročná novinka,“ pokračuje Ján Šturmankin vo výpočte zmien. „Dievčatá pri previerke fyzickej kondície museli splniť rovnaké normy ako chlapci.“ Psychodiagnostika preveruje u nádejných adeptov intelekt, charakterové vlastnosti, silu motivácie a ich vhodnosť pre službu v ozbrojených silách. „Uspeli štyristošesťdesiati siedmi, ale nakoniec si ich na samotné vedomostné skúšky trúflo len štyristoosem. Súčasne z oboch predmetov sa podarilo uspieť len sto tridsiatim šiestim a z nich prijmeme stodvadsať nových prvákov,“ uzatvára sumarizáciu výsledkov viac–menej spokojný vedúci oddelenia vzdelávania. Sito bolo teda niekoľkonásobné a poriadne husté. Od svojho vzniku AOS, podobne ako viaceré iné vysoké školy, vyhodnocuje výsledky testov pomocou počítačov a načítavacieho skenovacieho zariadenia, bez možného zásahu ľudského faktoru. Výsledky sú teda maximálne objektívne a proces spracovávania je jednoduchší a podstatne rýchlejší. Uchádzači si už do dvoch hodín po odovzdaní vyplnených testov mohli na webovej stránke AOS zistiť, ako sa im darilo. Každému počítač pri prezentácii určil neovplyvniteľné identifikačné číslo, ktorým označili svoje testy a pod ktorým si mohol potom nájsť svoje poradie a výsledky.
A čo bolo tým posledným vylepšením? Pre už úplné zdokonalenie objektivity a transparentnosti tejto časti prijímacieho konania škola umožnila zástupcom rodičov, ale aj súčasným študentov AOS zúčastniť sa a zapojiť do žrebovaní z viacerých verzií pripravených typov testov, a to priamo pred zrakmi všetkých uchádzačov, kontrolovať priebeh skúšok a aj samotného vyhodnocovania. Boli prekvapení náročnosťou a komplikovanosťou celého systému, poriadne potrápili zabezpečujúcich pracovníkov rôznymi otázkami, ale prejavili aj spokojnosť s možnosťou zapojiť sa, ale aj s celým priebehom prijímačiek
Druhá šanca? Až budúci rok
Tým, ktorým sa nepodarilo prekročiť magickú hranicu päťdesiatjeden bodov z matematiky a šesťdesiat z cudzieho jazyka, či vypadli už v predchádzajúcich fázach výberu, sa možno pošťastí nabudúce. Veď ani odhodlanú Dominiku minuloročný úspech neodradil. Tentoraz prišla (opäť), videla (a napísala) a zvíťazila. Bude prijatá. „Viem, že to nebudem mať jednoduché, popri vojenskom programe je v prvom ročníku veľa matematiky a angličtiny. Matiku moc nemusím, veď som ju minule, síce o jediný bod, ale neurobila. A angličtina?“, zamýšľa sa cieľavedomá a tvrdohlavá čiernovláska: „Som nemčinárka, takže aj tu pôjdem od nuly. Iné povolanie a inú školu však nechcem, takže budem musieť zabrať naplno hneď od začiatku.“