V Ružomberku sa mnohí sťažujú na roky nefunkčnú svetelnú signalizáciu na križovatke v blízkosti niekdajšej štátnej nemocnice (písali sme o nej v príspevku pod titulkom Križovatku rekonštruovať budú, uverejnenom v č. 34 z 30. augusta t. r.). Naproti tomu v Liptovskom Mikuláši sa zase niektorí sťažujú, že svetelných križovatiek je v meste akosi priveľa. Nuž, ťažké je ulahodiť každému.
A aký to vlastne majú v Liptovskom Mikuláši problém? A je to vôbec problém? Najprv sa zoznámme so sťažnosťou občana, ktorú sme si prečítali na oficiálnej internetovej stránke mesta. Na trase z mestskej časti Okoličné až po polikliniku je vraj 7 semaforov. A toľko semaforov nie je dohromady ani v Žiline, tvrdí sťažovateľ (nuž toto vyhlásenie je poriadne „pritiahnuté za vlasy“). Mesto Martin vraj tento vodič prejde rýchlosťou 50 km/h bez zastavenia.
To je azda pravda, ale na celý problém sa nemožno pozerať takto jednostranne. Zásadným rozdielom medzi Liptovským Mikulášom na jednej strane a Martinom na strane druhej je, že kým v súbehu s mestom Liptovský Mikuláš prechádza diaľnica D 1 umožňujúca bezproblémový prejazd tranzitujúcim vozidlám, cez Martin diaľnica nevedie. Navyše, cez administratívne centrum stredného a horného Liptova prechádza cesta I. triedy európskeho významu, ktorá však nie je v správe mesta. Nezabúdajme ešte na jednu skutočnosť - svetelne riadené križovatky (s výnimkou mimoúrovňových križovatiek) majú najvyšší stupeň bezpečnosti v cestnej premávke. Takže, v tomto prípade sa treba zamyslieť nad tým, čo je správnejšie - zohľadňovať pripomienky niektorých vodičov, alebo prvoradú pozornosť venovať bezpečnosti vodičov, chodcov, vytvárať opatrenia, ktoré minimalizujú možné dopravné kolízie?
Pravdou nie je ani tvrdenie, že prejazd týchto križovatiek výrazne spomaľuje plynulosť premávky. Podľa informácií z mestského úradu, ktoré boli uvedené v internetovej odpovedi, v smere od Liptovskej Ondrašovej na Liptovský Hrádok (a opačne) sú všetky tri križovatky (Jánošík, Hušták, Garbiarska-Hollého) zapojené v koordinovanom riadení a pri dodržaní rýchlosti 50 km/h je možné nimi prejsť bez zdržania na zelený signál (tzv. zelená vlna). V koordinovanom riadení je aj smer pri výjazde z Ul. Štúrovej smerom na Liptovský Hrádok. Pritom svetelná signalizácia na priechode pre chodcov v križovatke s Ul. Bellovou nie je riadená signálnym programom, ale si ho chodci vyvolajú pomocou tlačidla. Ak na priechode nie sú chodci, je trvale zelený signál, čo zvyšuje plynulosť cestnej premávky. Aj v Okoličnom pred základnou školou je svetelná signalizácia na priechode pre chodcov riadená tým istým systémom.
V súčasnosti, ako sa uvádza v internetovej odpovedi na kritickú pripomienku liptovskomikulášskeho vodiča, je svetovým trendom v prvom rade bezpečnosť, a to najmä chodcov a cyklistov, t. j. najviac ohrozených účastníkov cestnej premávky, a až potom jej plynulosť. A táto zásada je prioritná aj pri riadení dopravnej siete v Liptovskom Mikuláši.