Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Ad: Africká cesta v Ružomberku (Liptov č. 34)

Dovolím si reagovať na článok J. Szabóa Africká cesta v Ružomberku, ktorý bol uverejnený v týždenníku MY Liptov, v čísle 34. Nie je mojím zvykom reagovať na tendenčné články tohto typu. Však informácie poskytnuté v tomto článku sú tak zavádzajúce, že považujem za správne zjednať nápravu. V odpovedi nebudem používať metódy pána redaktora. Nebudem teda reagovať na jeho nekonkrétne a absolútne nekompetentné stanoviská v spomínanom článku, ktorý sa týkal rekonštrukcie Ul. A. Bernoláka v Ružomberku. Ale použijem silu a argumentáciu holých faktov.
Ešte hádam na okraj treba uviesť na správnu mieru, že rekonštrukcia, a teda aj sídlo hlavnej pošty, je na Ulici Antona Bernoláka a nie na Ulici D. Makovického, ako v článku uviedol J. Szabó. Fakt, že cesty sa dajú realizovať len v lete je, myslím, všeobecne známa vec, ktorú netreba obzvlášť vysvetľovať. Dôvody prečo je tomu tak, sú jasné každému a pritom nemusí byť práve odborníkom v oblasti stavebníctva. Teraz k samotnej podstate článku.
Na realizáciu stavby Pešia zóna Ul. A. Bernoláka bola vypísaná verejná súťaž koncom roka 2005. Do súťaže sa celkom prihlásilo osem uchádzačov. Všetci uchádzači splnili podmienky účasti vo verejnom obstarávaní a komisia vyhodnotila všetkých osem ponúk. Hodnotiacim kritériom bola cena diela. V zmysle zákona o verejnom obstarávaní pri určení jedného kritéria je ním vždy len najnižšia cena.
Najnižšiu cenu mala firma Vladimír Richtárik Riline Ružomberok a vyhodnocovacia komisia dňa 28. 2. 2006 uzavrela vyhodnotenie súťaže.
Doba výstavby bola v projektovej dokumentácii spracovanej architektom Maťaťom stanovená na osem mesiacov (zo staveniska nebolo možné úplne vylúčiť cestnú dopravu a pohyb chodcov). Vzhľadom na to, že lehota výstavby zo zákona nemôže byť hodnotiace kritérium, bola v súťažných podkladoch stanovená na štyri mesiace (od 2. 5. 2006 do 31. 8. 2006). Stanovenú lehotu všetci súťažiaci akceptovali.


V mesiaci apríl mestská rada schválila, aby v rámci tejto stavby bol realizovaný i Parkovací navádzací systém. Dodatočne bolo rozhodnuté i o realizácii Metropolitnej siete na rekonštruovanej časti ulice. Na uvedené práce bolo nutné zabezpečiť spracovanie projektovej dokumentácie, vyjadrenia dotknutých orgánov a organizácií a povolenie stavebného úradu. Tieto práce nebolo možné časovo zvládnuť do plánovaného termínu odovzdania staveniska, t. j. do 2. 5. 2006. Aby nedošlo k posunutiu termínu ukončenia do neskorších jesenných mesiacov, dohodli sme sa s dodávateľom, aby stavenisko prevzal dňa 29. 5. 2006. Z toho vyplýva, že bez zmeny termínu, ktoré si môže dodávateľ uplatňovať z titulu zväčšenia rozsahu prác, by mala byť stavba ukončená do konca septembra tohto roku.
Okrem už spomenutého rozšírenia predmetu diela bola dodatočne schvaľovaná realizácia dvoch plynových prípojok. Zdržanie prác spôsobilo i trojtýždňový odklad položenia teplovodnej rúry v križovatke Ul. A. Bernoláka a Š. Nahálku firmou RES, a. s.
Všetky tieto zmeny narušili harmonogram a systém postupu prác, v ktorom boli pôvodne naplánované: realizácia chodníkov z dlažby a položenie teplovodnej rúry firmy RES, a. s., uloženie plynového potrubia (bez prípojok), zrealizovanie asfaltovej jednosmernej komunikácie po obvode ulice, pokládka zámkovej dlažby od Kultúrneho domu Andreja Hlinku po križovatku Ul. Š. Nahálku a položenie čadičovej dlažby v strede Ul. A. Bernoláka. Na tento systém a termíny mala firmy Riline i zabezpečené kapacity, ktoré by skrátili problematický vstup do rekonštruovanej časti ulice na minimum.


Záverom ešte jednu poznámku týkajúcu sa kvality komunikácie počas výstavby. Vstup od križovatky Ul. A. Bernoláka s Ul. Dončovou bol dopravným značením obmedzený len pre dopravnú obsluhu a bez možnosti parkovania. Dopravné značenie však nedisciplinovaní vodiči nerešpektovali, spôsobovali zbytočné kolízne situácie (čo musela denne riešiť mestská polícia), zvyšovala sa prašnosť a zhoršoval sa stav zjazdnosti nespevneného povrchu. Z toho dôvodu dodávateľ prestal robiť vysprávky výmoľov, čím podstatne klesla frekvencia áut na tomto úseku ulice.
V závere už len malé post skriptum, pán Szabó, sme v podstate bývalí kolegovia. Je mi teda ľúto, že vás aspoň tento fakt nemotivuje k poskytovaniu objektívnych a fundovane podložených informácií. Je mi to ľúto o to viac, že ste profesionálny novinár. Teda podobné praktiky by vám mali byť vzdialené. Ja profesionálny žurnalista nie som. Ale ako človek sa k takýmto metódam neznížim, i keď by som rovnako, ako ste to urobili vy, mohol publikovať niektoré spochybniteľné pracovné postupy súvisiace s vaším pôsobením v Ružomberskom hlase.

Zdenko Keyzlar, vedúci oddelenia výstavby Mestského úradu v Ružomberku

Poznámka autora: Zdá sa, že aj tentokrát sa poukázanie na nespokojnosť zo strany občanov a návštevníkov Ružomberka minulo účinku. Z. Keyzlar zaslal redakcii klasické úradnícke stanovisko. Začítať sme sa mohli (ak niekto túto „suchú“ nezáživnú „obhajobu“ dočítal do konca) do výpočtu rozhodnutí, objektívnych dôvodov, prijatých opatrení... Kde je však v tých vetách, riadkoch, slabikách človek? Kde je napríklad vysvetlenie „denného“ nadmerného hluku, prašnosti v danej lokalite? Že by v tom jednovetnom konštatovaní, že za vyššou prašnosťou a zhoršovaním stavu zjazdnosti nespevneného povrchu vozovky sú zodpovední (len a len) nedisciplinovaní vodiči?
Nuž, a tvrdenie Z. Keyzlara, že cesty sa dajú realizovať (nie je správnejšie použiť termín „opravovať“? – ukážka klasického úradníckeho štýlu písania) len v lete? Nie som odborníkom v oblasti stavebníctva ako Z. Keyzlar, ale viem (aj každý iný laik to vie), že cesty sa opravujú, rekonštruujú i stavajú nielen v lete, ale aj v jarných a jesenných mesiacoch.
Poukazujem len na niektoré skutočnosti uvedené v reakcii Z. Keyzlara. Aj tie však stačia na to, aby jeho „rozhodnutie“ o mojej pôvodnej poznámke, že je zavádzajúca, tendenčná bolo vnímané viac ako, veľmi slušne povedané, absurdné. Navyše, Z. Keyzlar zrejme vôbec nepochopil, že poznámka bola napísaná na základe pripomienok Ružomberčanov, ktorí sa k danej téme vyjadrili na oficiálnej internetovej stránke mesta (ich vyjadrenia boli omnoho ostrejšie ako slová použité v pôvodnej poznámke). Ak by vedúci oddelenia výstavby reagoval na internetové sťažnosti (ako sa sluší a patrí), bolo by jeho vyjadrenie uvedené určite aj v predmetnej poznámke (táto skutočnosť si zaslúži detailnejšie spracovanie, takže vďaka pán Keyzlar za novú tému).
A čo sa týka „malého post skriptum“ Z. Keyzlára? Neviem, čo má spoločné s kritickou poznámkou, ale.. V duchu takéhoto tvrdenia, keďže som pracoval aj v denníkoch s celoslovenskou pôsobnosťou, by som nesmel mať kritické pohľady na nič, čo sa udeje na Slovensku... A súdny čitateľ uzná, že takto „poskladané“ argumenty nestoja za žiadny komentár.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 5 859
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 790
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 029
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 832
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 3 946
  6. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 704
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 234
  8. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 164
  9. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 996
  10. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 717
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Ako to na olympiáde vyzeralo? Lukáš Giertl, vedúci výpravy vodných slalomárov, prezradil viac aj o výkonoch Slovákov.


1 h
Replika kostola sv. Panny Márie v skanzene Pribylina.

Jubilejných 30 rokov od otvorenia Múzea liptovskej dediny si v Pribyline pripomenú kultúrnym a odborným programom. Podujatie sa uskutoční v piatok 13. a v sobotu 14. augusta.


TASR 13 h
Divadlo Gasparego pod vedením Jána Mikuša odohralo priamo v priestoroch Demänovskej jaskyne slobody scénu z čias jej objavenia.

Objaviteľa zaviedol k jaskyni miestny len 19-ročný horár.


17 h
Developer chce stavať osempodlažný bytový dom so 77 bytmi za približne sedem miliónov eur na Bystrickej ceste, za predajňou Lidl.

Na Bystrickej ceste, za Lidlom, plánujú na jeseň začať stavať prvý osempodlažný bytový dom so 77 bytmi. Developer sa netají tým, že tam chce postupne vybudovať niekoľko stoviek bytov.


3. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Stavebné povolenie nikto nenapadol. Susedia hovoria, že sa o ňom dozvedeli, až keď bolo právoplatné.


3. aug

Rodina chalupárov v obci Čavoj sa už takmer rok trápi so zosunom pôdy. Najnovšie spadla ďalšia časť svahu a majitelia chaty sa boja, čo príde ďalej.


4. aug

Stojí na okraji lesa, hrozilo rozšírenie požiaru do lesného porastu.


3. aug

Už ste čítali?