Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Ad: Africká cesta v Ružomberku (Liptov č. 34)

Dovolím si reagovať na článok J. Szabóa Africká cesta v Ružomberku, ktorý bol uverejnený v týždenníku MY Liptov, v čísle 34. Nie je mojím zvykom reagovať na tendenčné články tohto typu. Však informácie poskytnuté v tomto článku sú tak zavádzajúce, že považujem za správne zjednať nápravu. V odpovedi nebudem používať metódy pána redaktora. Nebudem teda reagovať na jeho nekonkrétne a absolútne nekompetentné stanoviská v spomínanom článku, ktorý sa týkal rekonštrukcie Ul. A. Bernoláka v Ružomberku. Ale použijem silu a argumentáciu holých faktov.
Ešte hádam na okraj treba uviesť na správnu mieru, že rekonštrukcia, a teda aj sídlo hlavnej pošty, je na Ulici Antona Bernoláka a nie na Ulici D. Makovického, ako v článku uviedol J. Szabó. Fakt, že cesty sa dajú realizovať len v lete je, myslím, všeobecne známa vec, ktorú netreba obzvlášť vysvetľovať. Dôvody prečo je tomu tak, sú jasné každému a pritom nemusí byť práve odborníkom v oblasti stavebníctva. Teraz k samotnej podstate článku.
Na realizáciu stavby Pešia zóna Ul. A. Bernoláka bola vypísaná verejná súťaž koncom roka 2005. Do súťaže sa celkom prihlásilo osem uchádzačov. Všetci uchádzači splnili podmienky účasti vo verejnom obstarávaní a komisia vyhodnotila všetkých osem ponúk. Hodnotiacim kritériom bola cena diela. V zmysle zákona o verejnom obstarávaní pri určení jedného kritéria je ním vždy len najnižšia cena.
Najnižšiu cenu mala firma Vladimír Richtárik Riline Ružomberok a vyhodnocovacia komisia dňa 28. 2. 2006 uzavrela vyhodnotenie súťaže.
Doba výstavby bola v projektovej dokumentácii spracovanej architektom Maťaťom stanovená na osem mesiacov (zo staveniska nebolo možné úplne vylúčiť cestnú dopravu a pohyb chodcov). Vzhľadom na to, že lehota výstavby zo zákona nemôže byť hodnotiace kritérium, bola v súťažných podkladoch stanovená na štyri mesiace (od 2. 5. 2006 do 31. 8. 2006). Stanovenú lehotu všetci súťažiaci akceptovali.


V mesiaci apríl mestská rada schválila, aby v rámci tejto stavby bol realizovaný i Parkovací navádzací systém. Dodatočne bolo rozhodnuté i o realizácii Metropolitnej siete na rekonštruovanej časti ulice. Na uvedené práce bolo nutné zabezpečiť spracovanie projektovej dokumentácie, vyjadrenia dotknutých orgánov a organizácií a povolenie stavebného úradu. Tieto práce nebolo možné časovo zvládnuť do plánovaného termínu odovzdania staveniska, t. j. do 2. 5. 2006. Aby nedošlo k posunutiu termínu ukončenia do neskorších jesenných mesiacov, dohodli sme sa s dodávateľom, aby stavenisko prevzal dňa 29. 5. 2006. Z toho vyplýva, že bez zmeny termínu, ktoré si môže dodávateľ uplatňovať z titulu zväčšenia rozsahu prác, by mala byť stavba ukončená do konca septembra tohto roku.
Okrem už spomenutého rozšírenia predmetu diela bola dodatočne schvaľovaná realizácia dvoch plynových prípojok. Zdržanie prác spôsobilo i trojtýždňový odklad položenia teplovodnej rúry v križovatke Ul. A. Bernoláka a Š. Nahálku firmou RES, a. s.
Všetky tieto zmeny narušili harmonogram a systém postupu prác, v ktorom boli pôvodne naplánované: realizácia chodníkov z dlažby a položenie teplovodnej rúry firmy RES, a. s., uloženie plynového potrubia (bez prípojok), zrealizovanie asfaltovej jednosmernej komunikácie po obvode ulice, pokládka zámkovej dlažby od Kultúrneho domu Andreja Hlinku po križovatku Ul. Š. Nahálku a položenie čadičovej dlažby v strede Ul. A. Bernoláka. Na tento systém a termíny mala firmy Riline i zabezpečené kapacity, ktoré by skrátili problematický vstup do rekonštruovanej časti ulice na minimum.


Záverom ešte jednu poznámku týkajúcu sa kvality komunikácie počas výstavby. Vstup od križovatky Ul. A. Bernoláka s Ul. Dončovou bol dopravným značením obmedzený len pre dopravnú obsluhu a bez možnosti parkovania. Dopravné značenie však nedisciplinovaní vodiči nerešpektovali, spôsobovali zbytočné kolízne situácie (čo musela denne riešiť mestská polícia), zvyšovala sa prašnosť a zhoršoval sa stav zjazdnosti nespevneného povrchu. Z toho dôvodu dodávateľ prestal robiť vysprávky výmoľov, čím podstatne klesla frekvencia áut na tomto úseku ulice.
V závere už len malé post skriptum, pán Szabó, sme v podstate bývalí kolegovia. Je mi teda ľúto, že vás aspoň tento fakt nemotivuje k poskytovaniu objektívnych a fundovane podložených informácií. Je mi to ľúto o to viac, že ste profesionálny novinár. Teda podobné praktiky by vám mali byť vzdialené. Ja profesionálny žurnalista nie som. Ale ako človek sa k takýmto metódam neznížim, i keď by som rovnako, ako ste to urobili vy, mohol publikovať niektoré spochybniteľné pracovné postupy súvisiace s vaším pôsobením v Ružomberskom hlase.

Zdenko Keyzlar, vedúci oddelenia výstavby Mestského úradu v Ružomberku

Poznámka autora: Zdá sa, že aj tentokrát sa poukázanie na nespokojnosť zo strany občanov a návštevníkov Ružomberka minulo účinku. Z. Keyzlar zaslal redakcii klasické úradnícke stanovisko. Začítať sme sa mohli (ak niekto túto „suchú“ nezáživnú „obhajobu“ dočítal do konca) do výpočtu rozhodnutí, objektívnych dôvodov, prijatých opatrení... Kde je však v tých vetách, riadkoch, slabikách človek? Kde je napríklad vysvetlenie „denného“ nadmerného hluku, prašnosti v danej lokalite? Že by v tom jednovetnom konštatovaní, že za vyššou prašnosťou a zhoršovaním stavu zjazdnosti nespevneného povrchu vozovky sú zodpovední (len a len) nedisciplinovaní vodiči?
Nuž, a tvrdenie Z. Keyzlara, že cesty sa dajú realizovať (nie je správnejšie použiť termín „opravovať“? – ukážka klasického úradníckeho štýlu písania) len v lete? Nie som odborníkom v oblasti stavebníctva ako Z. Keyzlar, ale viem (aj každý iný laik to vie), že cesty sa opravujú, rekonštruujú i stavajú nielen v lete, ale aj v jarných a jesenných mesiacoch.
Poukazujem len na niektoré skutočnosti uvedené v reakcii Z. Keyzlara. Aj tie však stačia na to, aby jeho „rozhodnutie“ o mojej pôvodnej poznámke, že je zavádzajúca, tendenčná bolo vnímané viac ako, veľmi slušne povedané, absurdné. Navyše, Z. Keyzlar zrejme vôbec nepochopil, že poznámka bola napísaná na základe pripomienok Ružomberčanov, ktorí sa k danej téme vyjadrili na oficiálnej internetovej stránke mesta (ich vyjadrenia boli omnoho ostrejšie ako slová použité v pôvodnej poznámke). Ak by vedúci oddelenia výstavby reagoval na internetové sťažnosti (ako sa sluší a patrí), bolo by jeho vyjadrenie uvedené určite aj v predmetnej poznámke (táto skutočnosť si zaslúži detailnejšie spracovanie, takže vďaka pán Keyzlar za novú tému).
A čo sa týka „malého post skriptum“ Z. Keyzlára? Neviem, čo má spoločné s kritickou poznámkou, ale.. V duchu takéhoto tvrdenia, keďže som pracoval aj v denníkoch s celoslovenskou pôsobnosťou, by som nesmel mať kritické pohľady na nič, čo sa udeje na Slovensku... A súdny čitateľ uzná, že takto „poskladané“ argumenty nestoja za žiadny komentár.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 594
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 025
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 435
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 114
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 320
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 491
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 567
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 289
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 998
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Odišla jednotka, príležitosť pre Ivana Krajčírika

Brankára Macíka nahradil v MFK Ružomberok Krajčírik.

Ivan Krajčírik v zelenom

Koronavírus: Ako sa testuje na odbernom mieste v Demänovej

Rezervácie na antigénové testovanie sa takmer zaplnili v priebehu niekoľkých hodín. Zostávajú posledné voľné miesta.

Testovanie v Demänovej na záchytnom parkovisku je rýchle, bez čakania na výter aj na výsledok testu.

Koronavírus: Odberné miesta v obciach na Liptove

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v obciach na Liptove

Z novembrového testovania vo Vavrišove.

Koronavírus: Odberné miesta v Ružomberku

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest v Ružomberku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Odišiel prvý tréner majstra sveta, lúčil sa s ním aj hokejový reprezentant

Gustáv „Guňo“ Buček nás opustil 7. januára vo veku 77 rokov.

Už ste čítali?