Z času na čas sa prakticky vo všetkých slovenských mestách oživuje problém tzv. čínskych obchodov, predajní prevažne spotrebného tovaru s lacnou ponukou. Pred niekoľkými rokmi ružomberskí podnikatelia dokonca spísali petíciu, aby sa zamedzil vstup „čínskych“ obchodníkov do centra mesta, v poslednom čase sa proti „čínskym“ obchodom búria občania Liptovského Mikuláša.
V tejto súvislosti musíme spomenúť aj mestské tržnice, ktoré sú preplnené lacným tovarom. Za pultmi mnohých predajných stánkov stoja prevažne „dietky“ nevediace veľmi dobre po slovensky. No keďže bežnou praxou je, že predajné miesta na tržniciach sa dražia, obmedzovanie „čínskych“ obchodníkov by bolo problematické. Navyše, prenajímateľa týchto predajných priestorov veľmi nezaujíma, kto si stánok vydražil.
Nebude záujem, vytratí sa ponuka
Ako v súvislosti s predajňami a s ponukou lacného tovaru povedal Peter Procházka z Mestského úradu v Liptovskom Mikuláši, základná otázka znie: „Ktorý obchod označíme ako „čínsky“? Máme na mysli majiteľa obchodu alebo tovar pôvodom z Ázie? Ak platí druhá možnosť, potom si musíme uvedomiť, že aj v iných predajniach je ponúkaný tovar, z ktorého časť je vyrobená v ázijských krajinách.“
Ešte konkrétnejší bol Peter Svrček z Mestského úradu v Ružomberku: „Vo všeobecnosti platí, že „čínske“ obchody ponúkajú lacný, mnohokrát menej kvalitný tovar. Ak si pre označenie „čínskeho“ obchodu osvojíme toto kritérium, potom ich vlastnia aj mnohí slovenskí podnikatelia. Aj v Ružomberku poznáme prípady, keď niektorí obchodníci v minulosti ponúkali kvalitný, v niektorých prípadoch takmer luxusný, povedzme, textilný tovar, no v súčasnosti sa orientujú už len na predaj lacného textilu.“
Z tohto pohľadu teda základný problém tkvie v solventnosti kupujúcich. Podnikateľ sa totiž musí správať trhovo – ponúkať to, o čo je záujem. Ak sú päťtisícové blúzky v Liptove ťažko predajné, treba ponúkať také, ktoré stoja päťsto či menej korún. Inak povedané, kým je na trhu záujem o lacný tovar, a to je jedno, z akej je krajiny, potom budeme mať aj v centrách našich miest obchody s touto ponukou.
„Z určitého pohľadu nie je na škodu, keď máme aj takéto obchody v meste. Ešte v nedávnej minulosti mnoho ľudí chodilo nakupovať lacný tovar na poľské trhy. Keď sa však kúpený výrobok pokazil, používaním prirýchlo znehodnotil, takmer nikto ho nešiel do Poľska reklamovať. Keď si ho však kúpite doma a po prvom použití sa pokazí, poškodí, prejaví sa výrobná chyba, máte poruke predajňu, kde sa môžete sťažovať,“ tvrdí P. Svrček, aj keď priznáva, že s reklamáciami sú problémy a v súvislosti s nimi vzniká aj nemálo konfliktných situácií.
Diskriminácia nie je možná
Napriek tomu, že časť spotrebiteľov má záujem o nákup lacného tovaru, zisťovali sme, či je vôbec možné zakázať niektorej skupine obchodníkov usadiť sa v centrách našich miest. A výsledok?
„Slovenská legislatíva neumožňuje žiadnu formu diskriminácie. Nemôžeme predsa na základe farby pleti či nejakého iného (pochybného) kritéria niekomu zakázať otvoriť si predajňu v centre. Navyše, ako má mesto vstúpiť do procesu prenajímania či predaja obchodných priestorov v objektoch, ktoré nie sú jeho majetkom? To nie je podľa našich právnych predpisov možné,“ hovorí P. Svrček.
Odpoveď v podobnom duchu sme si prečítali aj na oficiálnej internetovej diskusnej stránke Liptovského Mikuláša: „Prenájom obchodných priestorov je klasické podnikanie. Ako máme zakázať majiteľovi objektu prenajať obchod na ten účel. Navyše, tzv. čínski obchodníci patria medzi disciplinovaných nájomcov, platia načas a dodržujú dohody, čo mnohým našim podnikateľom chýba.“
P. Procházka z Mestského úradu v Liptovskom Mikuláši v tejto súvislosti redakcii MY Liptov ešte povedal: „Pokiaľ predávajúci spĺňa všetky zákonom stanovené podmienky, zákonné obmedzenia otvorenia predajne skutočne nie sú možné. Poznám len jediný prípad v našom meste, keď asi pred štyrmi rokmi majiteľ nedodržal podmienky stavebného zákona a okrem pokuty musel prevádzku dočasne uzatvoriť, až kým nedošlo k náprave.“
Zákon trhu
Administratívne riešenie tohto problému teda nehrozí. O všetkom rozhoduje trh, záujem o daný tovar. Vzťah ponuka – dopyt je jediným zákonom, ktorý môže ovplyvniť počet obchodov s lacným tovarov. A zrejme aj ovplyvňuje, pretože ako redakcii povedal Miroslav Parobek, hovorca Mestského úradu v Liptovskom Mikuláši, počet tzv. čínskych obchodov sa ku koncu minulého roka v porovnaní s rokom 2003 znížil o dve predajne.