Utorok, 3. august, 2021 | Meniny má JergušKrížovkyKrížovky

Kde, kedy a ako cvičiť, keď na nič nemáme čas

Problém s časom je problémom usporiadania našich hodnôt. Nemáme takmer na nič čas, ale ak príde problém, najmä zdravotný, čas si nájdeme, nájdeme si dokonca dostatok času. Tak si skúsme nájsť čas aj v rámci prevencie svojho fyzického, psychického, duševného i duchovného zdravia. Skúste svoje cvičenia brať ako kompenzačné cvičenia k spôsobu života, ktorý žijeme.
Na jogové cvičenia Systému Joga v dennom živote autora paramhans svámi Mahéšvaránandu potrebujete priestor na veľkosť svojho tela plus navyše na upaženie. Bude dobre, ak si zvolíte priestor, kde budete môcť cvičiť aspoň trochu pravidelne. Vybudujete si tak reflex oddychovo-pohybový, a keď prídete do tohto priestoru, naladíte sa na relax a cvičenie. Môže to byť tichší kútik v byte, kde nie je veľká premávka ostatných členov rodiny, kde budete mať pár minút relatívny pokoj. Samozrejme, bude dobre, ak budete mať pri cvičení v ľahu na zemi podložku – deku, karimatku, žinenku. A pohodlné oblečenie, najlepšie z bavlny a také, ktoré nikde netlačí. Hodinky, sponky, okuliare, opasky a šperky budú mať chvíľu pohov. Nepotrebujete ich. Takisto mobil. Najlepšie – vypnúť ho. A čas na cvičenie je najlepší ten, keď máte práve čas. Ten raňajší je výhodný v tom, že sa dokážete nastaviť do nového dňa, ale celkom pokojne sa dá cvičiť aj v hociktorú inú chvíľu. Záleží len od vás, aký cvičebný rituál si zvolíte.

Zvuková kulisa pri cvičení

Veľa sa diskutovalo o tom, či hudobne podfarbenie cvičenia áno, či nie. Takisto to záleží len od vás. Pohodová hudba vám môže pomôcť najmä v začiatkoch cvičení sa rýchlo a behom pár sekúnd uvoľniť, ale ak sa dokážete naciťovať na svoje vnútro, hudbu nepotrebujete. Skúste si cvičenie tak i tak a rozhodnite sami. Zo zvukov z okolia si urobte zvukovú kulisu, ktorá vás nebude rušiť, ale naopak, môžete si povedať, že bude súčasťou vášho cvičenia. Veď predsa nežijete v sterilnom prostredí! Samozrejme, pri vŕtačke od susedov alebo keď sa vaše ratolesti budú hádať, to ťažko pôjde. Aký-taký pokoj je dobre si zabezpečiť a postupne si aj rodina zvykne na čas vyhradený len pre vás. Alebo zapojte do cvičenia aj rodinných príslušníkov.
Možno ste príliš lenivý typ človeka a vôbec sa vám nechce cvičiť, keď vás k tomu žiadna okolnosť nenúti. A ešte si nájsť aj čas v časovom strese na fyzicky pohyb! Poradíme: pri troche snahy si aj lenivec dokáže nájsť chvíľu ráno po prebudení. Stačí nastaviť budík tak, aby ste mali aspoň desať minút úplne pre seba a ešte v posteli. Na začiatok aj to stačí. Tu zobudíte vo svojom tele túžbu po telesnom pohybe a po čase sa dokážete naštartovať aj do serióznejšieho cvičenia. A cvičíte, čo vám posteľ dovolí. Dobré sú naťahovacie cvičenia, pretože prebudia telo do dňa. Naozaj nestačí ráno len roztvoriť oči, treba prebudiť najmä telo. Aj vaše domáce zvieratko, skôr ako vstane po spánku, sa ponaťahuje, povystiera labky. Napodobnite ho a chvíľlu nehodnoťte, len vnímajte, čo s vami takýto jednoduchý pohyb urobil.

Naťahovanie tela v ľahu na chrbte (aj v posteli)

Ľahnite si pohodlne na chrbát, nohy mierne rozkročené, ruky ležia voľne vedľa tela dlaňami nahor.V prípade potreby si môžete pod hlavu alebo kolená podložiť vankúš. Uvoľnite sa. S nádychom vzpažte pravú ruku. Teraz natiahnite pravú ruku a pravú pätu do opačných smerov od stredu tela. Súčasne tlačte driekovú oblasť k podložke. S výdychom položte pravú ruku opäť poždĺž tela a uvoľnite pravú nohu. S nádychom vzpažte ľavú ruku. Teraz natiahnite ľavú stranu trupu natiahnutím ľavej ruky a ľavej päty v opačnom smere. S výdychom vráťte ľavú ruku späť. Opakujte trikrát na každú stranu. Týmto natiahnutím sa celé telo zbavuje napätia, ktoré vzniklo počas dňa alebo v spánku. Dych sa prehlbuje a harmonizuje. Cvičenie osvieži celé telo.

Torzia s ohnutými nohami

Ľahnite si na chrbát, nohy sú spolu. Upažte, dlane smerujú nahor. Ohnite nohy v kolenáach a oprite ich chodidlami o podložku. S výdychom pomaly sklápajte spojené nohy doprava až k podložke a súčasne otáčajte hlavu doľava. V krajnej polohe leží pravá noha na ľavej. S nádychom vráťte nohy a hlavu späť do východiskovej polohy. Opakujte aj na druhú stranu. Toto cvičenie uvoľňuje šiju aj celý chrbát, zvyšuje pohyblivosť chrbtice, prehlbuje a harmonizuje dych. Pozor: Pri akútnom poškodení medzistavcových platničiek necvičte. Pri cvičení všetkých torzných polôh dávajte pozor na pomalé a plynulé otáčanie (ako v „spomalenom filme”), na súbežné otáčenie hlavy a nôh v opačných smeroch, na to, aby ruky a ramená zostávali stále na podložke a na súlad pohybu s dychom.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  4. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  5. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  6. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  7. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  9. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  10. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  1. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  2. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Čítajte SME.sk na viacerých zariadeniach
  5. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  6. Môže pivo spojiť Prešov s Veľkým Šarišom?
  7. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  8. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  9. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  10. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 353
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 266
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 933
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 786
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 603
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 205
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 202
  8. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 3 076
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 2 793
  10. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 305
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Ilustračné foto

Pozrite si kompletnú tabuľku.


11 h

Na túto ale aj mnohé iné otázky od vás odpovedáme v našej právnej poradni.


1. aug
Slávnostné privítanie mikulášskych vodákov pred Lodenicou po návrate z LOH Tokio 2020.

Tvrdý tréning a odhodlanie im priniesli na OH v japonskom Tokiu 2020 historické striebro v kajaku.


20 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa viac aj o víťazoch na olympijských hrách, pozrieme sa na futbalové výsledky z víkendu a prezradíme, ktorá legenda sa vracia do slovenského klubu.


22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rozsudok nie je právoplatný.


1. aug

Ľudia sa nestihli spamätať a prišla ďalšia povodeň.


15 h

Pozrite si kompletnú tabuľku.


11 h

Po ťažko zraneného Milana priletel záchranársky vrtuľník, zdravotníci bojovali o jeho život viac ako hodinu.


1. aug

Už ste čítali?