Žiaci Združenej strednej školy elektrotechnickej v Liptovskom Hrádku v tomto školskom roku zasadli do nových jazykových laboratórií anglického a nemeckého jazyka, ktoré slávnostne otvorili koncom októbra na Dni cudzích jazykov. Jazykové laboratóriá vybudovali v rámci projektu Ministerstva školstva SR Jazykové laboratória pre základné a stredné školy, ministerstvo projekt spolufinancovalo. Súčasťou dňa bola aj prezentácia zahraničných firiem, ktoré majú sídlo v tomto podtatranskom meste, a s ktorými má škola záujem spolupracovať. Prečo na odbornej technickej škole kladú veľký dôraz aj na aktívne ovládanie cudzích jazykov? Opýtali sme sa zástupcu riaditeľa školy Milana Daniša.
„Táto doba je veľmi rýchla a kto nejde dopredu, tak vlastne zaostáva. My sme škola zameraná na informačné a komunikačné schopnosti mladých, ale v súčasnosti je handycapom mať len vysoké vedomosti a zručnosti z daného odboru a nemať jazykové zručnosti. Aj v L. Hrádku sú zahraničné firmy, ktoré v rámci svojich prevádzok využívajú na dorozumievanie nie slovenčinu, ale angličtinu alebo nemčinu. Celé Slovensko tak musí počítať s tým, že sem prichádza kapitál a je tu rozvinutý turistický ruch. Poznať a vedieť cudzí jazyk nie je jednoduchá záležitosť a treba tomu venovať čas. Najdôležitejšie je mať motiváciu pre vyučovanie cudzích jazykov. Bez motivácie je každá schopnosť len nevyužitá možnosť. Naša škola, a nielen naša, nemá zo štátneho rozpočtu dostatok financií ani na energie, príspevky na žiaka, ktoré štát dáva, nepokrývajú ani platby za energie a vodu, neostáva na modernizáciu vyučovania. Keď sme sa o tomto projekte dozvedeli, nasmerovali sme náš záujem tak, aby naši žiaci boli inšpirovaní aj prostredím, v ktorom sa učia.“ Novovybudované triedy žiaria pestrými farbami, na oknách záclony a závesy, nový moderný nábytok, kde klasickým školským laviciam odzvonilo a žiaci majú pri stoličkách len malý priestor na zošit. Sú to triedy určené najmä na komunikáciu. Tým nesmelším a menej aktívnym chýba lavica, necítia vpredu pred sebou oporu. Dievčatá v najšikovnejšej triede však konštatovali, že je to super a že aj bez lavíc sa v jazykových triedach cítia dobre. Každá trieda má zabudovaný dataprojektor, plátno na premietanie a notebook. Takže v priebehu vyučovania môže učiteľ i žiak využívať počítačové výučbové programy a internet. „Máme vytvorené bezdrôtové pripojenie na internet,“ povedal M. Daniš. „To znamená, že vyučujúci otvorí vlastný notebook, pripojí sa na dataprojektor a môže využívať veľmi silné podporné prostriedky – internet a iné programy, teda vyučovanie prebieha na úrovni súčasnej doby.“ V škole sa asi šesťdesiatpäť percent žiakov učí angličtinu, zvyšok sú nemčinári. Občas sa vyskytne, že zo základnej školy nastúpia na strednú aj žiaci, ktorý mali francúzštinu či ruštinu, na ZSŠE sa ale z ekonomických dôvodov iné jazyky neučia. Na druhej strane však škola umožňuje svojim študentom počas školského roka návštevy v zahraničí. Minulý týždeň sa vrátila skupina žiakov z Viedne, na začiatku školského roka iná skupina žiakov s vyučujúcimi pobudla týždeň v Budapešti. „Je dôležité zamestnávať žiakov rôznymi aktivitami, ktoré nemusia priamo súvisieť s elektrotechnikou,“ dokončil M. Daniš.