Nadácia pre deti Slovenska (NDS) podporila v uzavretom grantovom programe 10 rokov spolu trinásť organizácií z rôznych kútov Slovenska a rôzneho zamerania, ktoré pracujú s mladými ľuďmi, ktorých činnosť pokladá NDS za priekopnícku, a ktoré sú jej dlhodobými partnermi. OZ Tatry iniciovalo prostredníctvom tohto grantového programu realizáciu troch prezentačných akcií pre médiá – v Hrabušiciach, Liptovskom Mikuláši a Poprade, počas ktorých predstavilo svoje programy, aktivity a prácu s mladými ľuďmi.
Vysadili alej pri Betlanovciach
Občianske združenie Tatry v spolupráci s občianskym združením Zachráňme Letanovský mlyn už niekoľko rokov organizujú revitalizačné tábory na Spiši, ktorých cieľom je zvyšovanie estetickej hodnoty a ekologickej stability krajiny. Na realizácii činností sa po celý čas podieľajú mladí ľudia zo základných a stredných škôl, ako aj vysokoškoláci z celého Slovenska. Počas uplynulých ročníkov sa táborov zúčastnilo viac ako 300 mladých dobrovoľníkov, ktorí v spišskej krajine vysadili takmer 16-tisíc stromov a krovín.
Posledný októbrový víkend sa uskutočnil VII. revitalizačný tábor Hrabušice 2006, ktorého sa zúčastnilo tridsať mladých ľudí zo ZŠ na Letnej ulici v Poprade. Počas tábora bolo vysadené 1,5 km dlhé stromoradie pri spišskej obci Betlanovce.
Dlhodobý projekt Revitalizácia poľnohospodárskej krajiny ochranného pásma Národného parku Slovenský raj získal za rok 2004 Národnú cenu za kultúrne a prírodné dedičstvo.
Ďalšie prezentačné aktivity z činností, ktoré OZ Tatry v ostatných rokoch iniciovalo a podporovalo, sa uskutočnili koncom októbra v Združenej strednej škole v Liptovskom Mikuláši a v Základnej škole na Letnej ulici v Poprade.
Nič sa im nechce...
Združená stredná škola (ZSŠ) v Liptovskom Mikuláši je jednou zo škôl, ktorá dlhodobo spolupracuje s OZ Tatry na rôznorodých činnostiach. Škola je držiteľom titulu Zelená škola (http://www.zelenaskola.sk) za školské roky 2004/2005 a 2005/2006
V rámci podprogramu Občiansky monitoring vodných tokov, ktorý je súčasťou dlhodobej vízie OZ Tatry zhrnutej v Programe obnovy krajiny v podtatranskom regióne, pôsobí dva roky pri škole monitorovacia skupina, ktorá monitoruje rieku Váh, a to pod ČOV v Liptovskom Mikuláši.
Občiansky monitoring vodných tokov je zapojenie dobrovoľných miestnych skupín, tvorených predovšetkým školskou mládežou, do sledovania a vyhodnocovania rôznych ukazovateľov čistoty vodných tokov, ďalej sledovania okolitej fauny a flóry, napr. monitoring makroskopických bezstavovcov, vtáctva, kvality brehových porastov a mapovanie nelegálnych skládok odpadov, ako aj iných zdrojov znečistenia.
OZ Tatry má v súčasnosti na piatich riekach severného Slovenska sedem monitorovacích skupín, v ktorých pracuje približne 130 mladých ľudí. Podprogram je realizovaný od roku 2001 a v súčasnosti práve končí šieste monitorovacie obdobie.
Do tohto podprogramu sú občianskym združením začleňovaní aj agilní jednotlivci – dobrovoľníci a absolventi škôl na absolventskej praxi v OZ Tatry.
Mapovanie environmentálnych záťaží
Šiesti žiaci ZSŠ v L. Mikuláši sú v súčasnosti zapojení do dobrovoľníckeho programu OZ Tatry, ktorý podporila Nadácia Intenda, a v ktorom sa po absolvovaní odborných exkurzií zameraných na obnovu krajiny a seminára zameraného na prácu v teréne, venujú mapovaniu negatívnych environmentálnych záťaží, napríklad nelegálnych skládok odpadov, vypúšťania znečisťujúcich látok do vodného recipientu a pod. Zistené skutočnosti oznamujú cestou podnetov orgánom samosprávy a štátnej správy.
Žiaci školy taktiež samostatne riešili projekt Monitoring životného prostredia Liptova, ktorý bol zameraný na monitoring vody, pôdy, ovzdušia a nelegálnych skládok odpadov. Výsledky monitoringu budú zverejnené v najbližších týždňoch.
V diskusii Pýtajte sa nás! študenti charakterizovali svoje aktivity nasledovne:
Katarína Dobríková: „Dala som sa na to, aby bolo životné prostredie čistejšie. Po zmapovaní pridelenej oblasti oznámime naše zistenia starostom a verím, že to vyčistia. Prípadne môžeme dať podnety na obvodný úrad životného prostredia.“
Martina Ratulovská: „O možnosti spolupracovať s OZ Tatry nás informovala profesorka Jana Júdová. Robím to dobrovoľne a myslím si, že je to veľmi potrebné.“
Monika Ondrášová: „Chcem zlepšiť životné prostredie. Myslím si, že by ma v budúcnosti v takejto oblasti bavilo pracovať, najmä čo sa týka monitoringu vody. Je potešiteľné, že počas mapovania nám niektorí ľudia v obciach povedia, kde–kto vysýpa odpad. Chcú však ostať v anonymite.“
Marta Majkutová: „Zatiaľ nemám premyslené, čo budem v živote robiť, ale tieto aktivity sa mi páčia. Myslím si, že je to užitočné, a môžeme takto pomôcť životnému prostrediu.“
Matej Šiculiak: „Študujem technológiu životného prostredia na tejto škole, a preto ma, prirodzene, takéto praktické veci zaujímajú. Celé leto som v gescii OZ Tatry monitoroval nelegálne skládky odpadov, porušovanie zákona o vodách, invázne rastliny. Zúčastnil som sa aj na niekoľkých konaniach k prešetrovaniu podnetov. Dalo mi to veľmi veľa. Je iné teoretizovať, rozprávať sa o tom a iné zažiť každodennú realitu a byť pri praktickom riešení problémov životného prostredia.“
Andrea Rohrböcková: „Najšokujúcejší zážitok? Keď sme počas jari našli pri potoku neďaleko obce Veterná Poruba mŕtvu ovcu. Taktiež si myslím, že zodpovedné orgány konajú veľmi pomaly.“
Ľuboš Pavelek, na otázku, prečo sa ľudia správajú tak, ako sa správajú, odpovedal nasledovne: „Nikomu sa nič nechce. O nič nemajú záujem. Každý sa stará len sám o seba. Pre ľudí je jednoduchšie vysýpať odpad niekde k potoku, než zamýšľať sa nad dôsledkami takéhoto správania. Okrem toho vedia, že sa im nič nestane.“
V škole otvorili čajovňu
Základná škola na Letnej ulici v Poprade neformálne spolupracuje s tímom ľudí okolo OZ Tatry sedem rokov. Žiaci tejto školy sa dosiaľ zúčastnili všetkých revitalizačných táborov organizovaných na Spiši OZ Tatry a OZ Zachráňme Letanovský mlyn, starajú sa o okolie Popradského rašeliniska, adoptovali si úsek rieky Poprad medzi Svitom a Popradom, ktorý chodia pravidelne čistiť, od roku 2001 sú súčasťou monitorovacej siete OZ Tatry a pre popradskú komunitu organizujú rôzne infostánky so zameraním na životné prostredie. Okrem toho, priamo v škole, sú pravidelne inštalované rôzne výstavy so zameraním na životné prostredie, organizujú sa tu semináre, prednášky, interaktívne programy, benefičné koncerty a pod. Škola v maximálnej miere využíva prvky projektového vyučovania vo výchovno–vzdelávacom procese.
Nečudo, že Základná škola na Letnej ulici v Poprade získala v ostatných rokoch niekoľko prestížnych ocenení: Cenu ministra životného prostredia SR, titul Lesoochranárska škola roka 2004 a titul Zelená škola za školské roky 2004/2005 a 2005/2006.
Škola napriek pozoruhodným výsledkom nestagnuje, čoho dôkazom je aj fakt, že začiatkom novembra slávnostne otvorili v škole čajovňu, ktorá má vylepšiť pitný režim žiakov, a zároveň bude priestorom, kde žiaci môžu cez prestávky relaxovať vo vizuálne peknom prostredí.
Pýtajte sa nás!
V diskusii Pýtajte sa nás! žiaci 8. a 9. ročníka ZŠ na Letnej ulici v Poprade charakterizovali svoje aktivity nasledovne:
Ľuboslava Nováková: „Aký bol motív môjho zapojenia sa do monitoringu rieky Poprad? Chcela som zistiť, aká je voda v rieke.“
Nina Babjaková: „Prihlásila som sa na krúžok ekológie, ktorý vedie pani učiteľka Darina Bergmannová najmä preto, že chcem raz svojim deťom rozprávať, čo som robila pre životné prostredie, a ako by sa mali správať ony.“
Diana Fábryová: „Chcela som robiť dobrú vec. Dosť ma to zmenilo. Pred pár rokmi som bola takmer ľahostajná k životnému prostrediu, napr. odhadzovala som odpadky na zem, doma sme neseparovali odpad... Dnes každý papier hodím do koša a mnoho poznatkov, ktoré som nadobudla, sa snažím uplatniť aj doma.“ Na podotázku, čo si myslí o ekológoch, odpovedala: „Podľa mňa sú to ľudia, ktorí nemyslia iba na seba a pozerajú sa ďaleko dopredu.“
Študenti sa zhodli na tom, že aj keď sa nechystajú pri výbere budúceho povolania profilovať na životné prostredie, aktivity, ktoré realizovali, zmenili ich pohľad na svet.