Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Čím oslovíme turistov v zime?

Informačné centrá (IC) sú už úplnou samozrejmosťou ako bežný prvok základnej ponuky v oblasti cestovného ruchu. Tie, ktoré sú súčasťou v niektorých turistických centrách Liptova, sa prioritne orientujú na propagáciu vlastného strediska, centrá situované v mestách zase poskytujú základné informácie o omnoho širšom regióne. A ako ponúkané platené i neplatené služby využívajú domáci a zahraniční turisti vo všetkých troch liptovských mestách? To sme zisťovali priamo v Liptovskom Hrádku, Liptovskom Mikuláši a v Ružomberku.
•Letná sezóna je už síce dávno za nami, veď pred dverami máme už tú zimnú, napriek tomu – ako ju hodnotíte z pohľadu záujmu turistov o vami poskytované služby?
Katarína Šeďová, IC Liptovský Hrádok (zriaďovateľom je mesto a prevádzkovateľom spoločnosť Intop): „Od januára do októbra 2006 naše služby využilo približne 3 tisíc osôb. Z celkového počtu približne 70 % návštevníkov centra bolo zo Slovenska, Česka a Poľska, ostatní boli prevažne z Nemecka, Anglicka a Holandska.“
Jana Piatková, IC Liptovský Mikuláš (pracuje ako príspevková organizácia mesta): „Návštevnosť je rozdielna v závislosti od sezón. Ročne však naše služby využije približne 80 tisíc návštevníkov. Denne nás osobne kontaktuje od 150 (v mimosezónnom období) do 500 (v sezóne) osôb. Čo sa týka národnostnej kategorizácie, tá sa tiež odvíja od hodnoteného obdobia. Počas mimosezónych mesiacov naše služby využíva 90 % domácich a 10 % zahraničných návštevníkov, počas letnej i zimnej sezóny je tento pomer opačný.“
Miroslav Klíma, IC Ružomberok (zriaďovateľom je Kultúrny dom A. Hlinku a pracuje ako jedno z jeho 9 stredísk): „Počet návštevníkov IC je závislý od viacerých faktorov. Musíme rozlišovať medzi klientom – turistom (zahraniční/Slováci) a domácim návštevníkom - Liptákom. Z osobných pozorovaní a skúseností môžem označiť letnú sezónu ako obdobie s najväčším počtom návštevníkov. Priemerný denný odhad je asi 40 ľudí denne, okrem toho máme množstvo telefonátov a e-mailov. Počas letnej sezóny nám preto v rámci odbornej praxe pomáhali brigádnici a študenti z Obchodnej akadémie Ružomberok. V mimosezónnom období je síce turistov menej, ale o to viac je domácich obyvateľov, ktorí si k nám chodia napríklad v rámci predpredaja kupovať vstupenky do kina či na iné kultúrne podujatia.“
•O aké platené a neplatené služby IC bol doposiaľ najväčší záujem, ktoré lokality chceli turisti najčastejšie navštíviť?
Katarína Šeďová: „Turistov najviac zaujímali ceny a otváracie hodiny v jaskyniach (Demänovských, Važeckej), a to hlavne vtedy, keď bolo vonku nepriaznivé počasie. Veľký záujem bol samozrejme o Aquapark Tatralandia, Thermal park Bešeňová, o Liptovskú Maru a kúpalisko Liptovský Ján. V zlom počasí to zase bola krytá plaváreň v Liptovskom Jáne alebo v Lipovskom Mikuláši. V Liptovskom Hrádku bol najväčší záujem o Liptovské múzeum. No a nemôžeme zabudnúť na turistov, ktorí chceli vedieť, kde môžu ísť na túry v Západných, Nízkych Tatrách, v Prosieckej či Kvačianskej doline. V prípade zlého počasia sa ľudia informovali, či sú chodníky schodné a či im odporúčame konkrétny výlet absolvovať. Najväčší záujem z kategórie platených služieb bol o kúpu máp, pohľadníc, rôznych suvenírov.“
Jana Piatková: „Z platených služieb bol najväčší záujem o sprostredkovanie ubytovania, poistenie úrazu v horách, netradičné druhy športov (rafting, paragliding), nákup turistickým máp, sprievodcov, suvenírov, požičovne športovej výstroje... Evidujeme a pravidelne aktualizujeme databázu firiem, podnikov a služieb v meste a služieb cestovného ruchu v celom regióne Liptova, z ktorej nasledovne vytvárame ponuky pre turi­s–­
tov, obchodných cestujúcich aj domácich obyvateľov. Denne sa stretávame s množstvom naozaj rôznorodých požiadaviek nielen z oblasti cestovného ruchu, ale aj z oblasti služieb a podnikania. Či sú niektoré požiadavky kuriózne, je z nášho pohľadu ťažko posúdiť. Bežné ale je, že turisti neodhadnú svoje reálne možnosti a chcú sa napríklad popoludní vybrať na Kriváň, alebo veľké percento z nich chce stanovať v horách. V minulosti boli aj takí, ktorí chceli ísť autom cez Chopok do Bratislavy. Ťažko riešiteľné situácie nastávajú, keď príde v plnej sezóne (keď je väčšina ubytovacích zariadení plne obsadená) večer rodina s malými deťmi bez rezervácie ubytovania a chce strechu nad hlavou ihneď a čo možno najlacnejšie. Aj také požiadavky sa však snažíme riešiť.“
Miroslav Klíma: „Turisti určite najviac požadujú mapové produkty a suveníry. Z neplatených služieb sú to hlavne informácie o atraktivitách regiónu, otváracích hodinách, turistických či cykloturistických trasách a samozrejme o možnostiach ubytovania či stravovania. V súčasnosti sa rozširuje internetová stránka mesta Ružomberok o časť ubytovanie, kde postupne dopĺňame jednotlivé subjekty aj a možnosťou rezervácie.“
•Aké nedostatky ste zaznamenali počas tohtoročnej činnosti, čomu je potrebné vyhnúť sa pred nadchádzajúcou zimou?
Katarína Šeďová: „Nedostatky vidím hlavne v propagácii. Veľa turistov si chce zobrať materiály nielen o Liptovskom Hrádku, ale o všetkom, čo sa Liptova týka, avšak takýchto bulletinov je nedostatok.“
Jana Piatková: „Počas uplynulého obdobia sme zaznamenali nedostatky len v oblasti nedostatočnej kvality služieb v pomere k ich cene v niektorých zariadeniach cestovného ruchu. Týka sa to hlavne súkromných ubytovacích služieb.“
•Zimná turistická sezóna už nedočkavo klope na dvere. Aké novinky ste pripravili, aby vaši klienti boli spokojnejší ako vlani?
Katarína Šeďová: „Na zimnú sezónu pripravujeme nový propagačný materiál o Liptovskom Hrádku, ako aj o jeho zaujímavostiach a možnostiach ubytovania. Vzhľadom k tomu, že IC sa nachádza v Hoteli Smrek, informácie podávame nonstop.“
Jana Piatková: „Na zimnú sezónu máme pre turistov pripravené nové balíky pobytových programov v podobe propagačných materiálov v piatich jazykových mutáciách, ktoré budú sprístupnené aj na našej internetovej stránke. Z tlačených materiálov budeme ponúkať nové propagačné materiály o meste a regióne, nové lyžiarske panoramatické mapy lyžiarskych stredísk Liptova, v priebehu posledných 5 rokov sme tiež vydávali v tlačenej podobe cenníky lyžiarskych vlekov a požičovní športových potrieb a plánujeme ich vydať aj tento rok. Pre spokojnosť turistov sú rozhodujúce nielen aktuálne a komplexné informácie, ale hlavne kvalita poskytovaných služieb v regióne. Zimná sezóna v IC oficiá­lne začína 15. decembra.“
Miroslav Klíma: „Po prvý raz počas zimnej turistickej sezóny bude naše IC otvorene pre návštevníkov aj počas víkendov. Počas pracovných dni sme predĺžili otváracie hodiny do šiestej podvečer. Chceme tak zabezpečiť, aby aj ľudia, ktorí sa vracajú z lyžovačky, mali možnosť nás navštíviť a získať informácie, ktoré pri svojej rekreácii u nás potrebujú. Pre návštevníkov pripravujeme aj informačný prospekt o atraktivitách nášho regiónu počas zimnej sezóny, ktorá bude v našom zariadení trvať od 16. decembra 2006 do 31. marca 2007. V širšom časovom horizonte máme plánované rozšírenie priestorov IC na dvojnásobnú veľkosť. To bude vybavené novou technikou a infokioskom.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 001
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 860
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 594
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 624
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 232
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 969
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 419
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 284
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 225
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 129
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Búrlivé oslavy po zisku titulu pokračovali aj v šatni.

V poslednom vydaní MY Liptovských novín v roku 2020 sme uverejnili rozsiahly článok o hokejových majstroch Slovenska v doraste, ktorými sa pred 20 rokmi stali mikulášski mladíci. Článok sme boli nútení rozdeliť na dve časti. Teraz vám prinášame jeho pokračovanie.

9 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Testovanie v Bojniciach.

V Liptovskom Hrádku otestovali počas trojdňového (22. - 24. 1.) skríningového testovania na ochorenie COVID-19 dokopy 1857 ľudí.

18 h
Ružomberok v oranžovom

Futbalisti MFK Ružomberok uplynulý týždeň odohrali ďalšie dve prípravné stretnutia, tiež s mužstvami II. ligy, a to s poradovým číslom dva a tri.

25. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

11 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

18 h

Už ste čítali?