„Prečo? Pretože pre deti a mládež je zvedavosť prirodzená. Túžila som po tom, aby moja dcéra a spolu s ňou ďalšie deti dostali šancu navštevovať takú školu, kde zvedavosť bude vítaná, podnecovaná a oceňovaná,“ zdôvodnila vznik zariadenia Naša škola zriaďovateľka inštitúcie Elena Šlávková. Podčiarkla, že školy a školské zariadenia Naša škola plne rešpektujú záväzné rezortné učebné osnovy, avšak výchovno-vzdelávací proces obohacujú o formy a metódy najmodernejšej pohodovej výučby.
V metropole dolného Liptova vstúpila Naša škola (domovský názov pre Súkromnú základnú školu, Súkromnú základnú umeleckú školu, Súkromný školský klub detí a Súkromné gymnázium) na scénu slovenského pedagogického diania v roku 2004, a to otvorením Súkromnej základnej školy v Ružomberku. V nasledujúcom roku 2005 pribudla Súkromná základná umelecká škola s vysunutými pracoviskami v okolí Ružomberka, v roku 2006 v Banskej Bystrici, Žiline, Martine a Vrútkach. Zároveň v tomto roku pribudol v sieti Našej školy Súkromný školský klub detí v Ružomberku a v Banskej Bystrici.
Netradičný prístupu k žiakom, možnosti využívania prvkov z rôznych osvedčených školských koncepcií a systémov, ktorých ústredným motívom je výchova sebavedomého a v praktickom živote dobre orientujúceho sa človeka s potrebnými vedomosťami, zručnosťami a návykmi, dostane čo nevidieť ďalší priestor otvorením súkromného gymnázia.
Otvoria súkromné gymnázium
V Ružomberku finišuje Naša škola otvorením štvorročného a osemročného Súkromného gymnázia. Absolventi miestnych, okolitých, ale aj iných základných škôl dostanú tak príležitosť pokračovať od 1. septembra 2007 vo svojom ďalšom vzdelávaní sa v škole, ktorá sa od podobných odlišuje najmä metódami a formami práce, prístupom pedagógov k študentom, partnerským prístupom a v neposlednej miere rodinnou atmosférou a nadštandardným, príjemným a harmonickým prostredím. Výchovno – vzdelávací proces je umocňovaný integráciou cudzích jazykov, počítačmi vo všetkých vyučovacích predmetoch a tvorbou projektov s medzinárodnou účasťou. Rovnako ako v základnej škole aj v gymnáziu je počet žiakov v triedach limitovaný hornou hranicou pätnásť. Odborným garantom je Katolícka univerzita v Ružomberku, s ktorou tieto inštitúcie úzko spolupracujú.
Ak hovoríme o nadštandarde vzdelávacích aktivít Našej školy, nemôžeme obísť jej systém spolupráce s rodičmi detí. Nielen rodičia školákov, ale rovnako aj rodičia gymnazistov môžu priebeh výučby sledovať osobne na otvorených vyučovacích hodinách a na vlastné oči vidieť reakcie svojho potomka. Popri tom Naša škola ponúka konzultačné dni každý mesiac a telefonický, e-mailový či písomný kontakt rodičov so všetkými pedagógmi. Výborne tak môže fungovať spätná väzba medzi školou a rodinou.
Mesačné školné je dvetisíc korún. V tejto sume je zahrnuté nadštandardné vybavenie tried, časť učebných pomôcok, vstupy do rôznych zariadení, úhrada časti nákladov na exkurzie a návštev športovísk či iných podujatí.
Rozhodujete sa, milí čitatelia, ktoré gymnázium bude vaše dieťa navštevovať? Súkromné gymnázium Naša škola v Ružomberku je dobrá voľba!
Prvé kolo prijímacích pohovorov na Súkromné gymnázium Naša škola pre žiakov 9 – tych ročníkov sa uskutoční v stredu 25. apríla, druhé v piatok 4. mája, oboje od 9-ej hodiny v priestoroch Súkromnej základnej školy na Štiavnickej ceste 80 v Ružomberku (pri Ústrednej vojenskej nemocnici). Súkromné gymnázium sa snaží o zmenu tradičných podmienok a metód prijímania študentov.
Podmienky prijatia sú nasledovné:
1. absolvovanie psychotestov (50%),
2. pohovor zameraný na všeobecný rozhľad študenta (20%),
3. test zložený z predmetov slovenský jazyk, matematika, anglický jazyk, ktorý pozostáva z obsahu učiva II. stupňa ZŠ (30%).
Pri zhode počtu bodov bude rozhodujúci výsledok z vykonaného monitoringu v 9. ročníku ZŠ.
Motivácia vzniku Našej školy
Naša škola učí popasovať sa s problémami. Vzdelávanie je podľa E. Šlávkovej veľké dobrodružstvo. Každé dieťa má na niečo predpoklady, len ich treba objaviť, čo je vyššia pravdepodobnosť pri nižšom počte detí v triede. Nehovoriac o rodinnej atmosfére, ktorá je pre rozvoj intelektu oveľa viac priaznivejšia než strohé prostredie príkazov a prísnej poslušnosti. „V našich triedach budujeme a uprednostňujeme vzájomnú dôveru medzi žiakmi a učiteľmi. Klásť otázky, ba aj oponovať učiteľovi, sa u nás vyžaduje. Konflikty sa nemaskujú, nastoľujeme ich a spoločne s deťmi aj riešime. Žiaduce sú otázky ´prečo je to správne, prečo nesprávne´. Naučiť deti, aby ovládali konštruktívnu kritiku, považujem za mimoriadne dôležité. Len tak sedieť niekde v kúte a sťažovať sa, ako je všetko navôkol zlé – toto Naša škola nechce,“ poukázala zriaďovateľka inštitúcie na uplatňované zásady a ciele výchovno-vyučovacieho procesu. Žiaci sú motivovaní vstupovať do problémov a nebáť sa vysloviť svoj názor. Vyžaduje sa, aby nielen vyznačili zlú stránku udalosti, ale hneď odporučili spôsob riešenia problému. Nestačí povedať, že toto sa mi nepáči. Musí nasledovať, prečo sa mi to nepáči a čo považujem za dobré riešenie. Žiak napríklad môže preberané učivo označiť za nepotrebné. Je na učiteľovi, aby oponenta nenásilnou formou presvedčil o potrebnosti konkrétnej vedomosti v budúcnosti. „Deti by sme mali vychovávať pre život, nie pre vysvedčenie,“ zdôraznila zriaďovateľka Našej školy. Ako? Napríklad tak, že učitelia viacerých rôznych predmetov vytvoria scenár projektovej a zážitkovej výučby napríklad v supermarkete a postavia žiakov pred úlohu zistiť pôvod tovaru, jeho vhodnosť na konkrétny účel, úroveň balenia, hmotnosť, najvýhodnejšiu cenu a tak ďalej. Deti sa učia pracovať v skupinách, organizovať si čas, vzájomne si dôverovať a podporovať sa. Uvedomia si význam skupinovej práce a potrebnosť každého člena skupiny. Upevňujú sa tak aj väzby medzi spolužiakmi. „Jednotlivcov neporovnávame navzájom, porovnávame žiaka s jeho možnosťami,“ poukázala E. Šlávková na ďalší princíp vzdelávania a výchovy v Našej škole, ktorej poslaním je výchova detí k sebauvedomovaniu si svojich schopností a k dobrodružnej túžbe zlepšovať ich podľa vzorca „viac viem – viac dokážem“.
Nevychovávame outsiderov
Projektové a zážitkové vyučovanie využíva Naša škola aj ako prostriedok upevňovania sebavedomia žiakov. Nevychovávať outsiderov je jedna z hlavných zásad školy. Podľa nej poslaním pedagógov je odhaliť v každom dieťati, čo mu najviac „sadne“ a dané schopnosti ďalej rozvíjať. Posmeškom úspešnejších na adresu menej úspešných učitelia predchádzajú aj tým, že výsledky testov v triedach nezverejňujú. Každé dieťa pozná iba svoj výsledok. „Som proti selekcii detí podľa nadania,“ povedala zriaďovateľka Našej školy. Selektovanie prirovnala k skleníku, v ktorom sa darí iba vybraným jedincom. „Takto ale žiadna spoločnosť nefunguje,“ poukázala na nezlučiteľnosť skleníkovej výchovy s bežným životom ľudských spoločenstiev.
Hodnotenie: „Pomôž mi, aby som to dokázal.“
Rozvoj sebavedomia, práce a úspešnosti dieťaťa podnecujú rôzne hodnotiace metódy: sebahodnotenie, hodnotenie spolužiakom, rodičom a pedagógom, slovné hodnotenie na I. stupni, klasifikácia žiaka na II. a III. stupni doplnená o slovné hodnotenie a percentuálne vyjadrenie. Slovné hodnotenie obsahuje aj rady, ako nedostatok odstrániť. Dieťa je v Našej škole osobnosť so svojimi kladmi i nedostatkami.
Budúcnosť súkromného školstva
Absolventka Univerzity M. Belu v Banskej Bystrici E. Šlávková si v role zriaďovateľky Naša škola splnila sen o škole plnej radosti, dôvery, sebadôvery, spolupráce a hrdosti nad dosahovanými výsledkami.
Nie celé Slovensko už dozrelo tak, aby konkurenciu vnímalo ako mimoriadne účinný nástroj zvyšovania kvality, sebazlepšovanie nevynímajúc. Netradičné metódy vzdelávania a výchovy, ktoré Naša škola uplatňuje a nevtieravo, najmä prostredníctvom svojich žiakov a ich rodičov aj propaguje, nie sú výmyslom ambicióznych jednotlivcov, ale moderným svetovým prúdom akceptácie dieťaťa školy.